وصیت نامه شفاهی (لفظی) چیست؟

وصیت نامه شفاهی (لفظی)

تعریف وصیت نامه شفاهی چیست؟

وصیت نامه های مورد تایید قانون عبارتند از وصیت نامه خودنوشت (عادی)، وصیت نامه رسمی و وصیت نامه سری. اما یکی از انواع وصیت، وصیت نامه شفاهی است که برخلاف وصیت کتبی، در هیچ جا ثبت و نوشته نشده و فقط به صورت لفظی بوده و وصیت در جمع و در حضور دیگران انجام شده است که به آن وصیت نامه شفاهی، وصیت نامه لفظی و یا زبانی نیز می گویند.

قانون وصیت نامه شفاهی یا لفظی (طبق مواد 283، 284، 285، 286 و 287 قانون امور حسبی) در زمان جنگ و یا بروز خطر مرگ فوری، بیماری های واگیردار و مسافرت در دریا، می توان با رعایت شرایطی وصیت نامه شفاهی تنظیم نمود.

افسران و افراد شاغل در نیروهای نظامی می توانند نزد یکی از افسران و در حضور دو شاهد وصیت خود را شفاهاً اعلام نمایند. و در صورت بیماری و مجروحیت، نزد رئیس بهداری و مدیر بیمارستان وصیت خود را اظهار نمایند.

در وضعیت عادی موصی می تواند در حضور دو شاهد، وصیت خود را اظهار نماید. یکی از شهود وصیت را تنظیم نموده و موصی آن را امضا می نماید. در صورتی که موصی قادر به امضا نباشد این موضوع در وصیت نامه قید می شود.

مقاله پیشنهادی: وصیت نامه سری چیست؟

اعتبار وصیت نامه شفاهی یا لفظی

گاهی ممکن است که وصیت به صورت شفاهی صورت گیرد که به آن وصیت زبانی و یا لفظی هم گفته می شود. اما اعتبار وصیت نامه شفاهی به چه میزان است، آیا ورثه آن را تنفیذ می کنند و یا اگر تنفیذ نکنند چه اتفاقی می افتد؟

بر همین اساس در این قسمت به اعتبار وصیت نامه شفاهی می پردازیم تا شما مخاطبان گرامی متوجه شوید که میزان اعتبار وصیت شفاهی به چه صورت خواهد بود.

وصیت طبق قانون باید نوشته شود تا بتوان آن را به مرحله اجرا در آورد. طبق ماده 294 قانون امور حسبی چنانچه شخصی، وصیتی زبانی یا همان وصیت شفاهی انجام دهد و پس از فوت وی، ورثه وصیت شفاهی متوفی را بپذیرند و قبول نمایند و همه ورثه به صحت و درستی وصیت شفاهی اقرار نمایند وصیت نامه شفاهی متوفی مورد تایید و قبول می باشد.

به عنوان مثال:

 پدر یک خانواده در حضور تمامی ورثه خود، وصیت شفاهی می نماید که ثلث اموال (یک سوم) خود بعد از فوتش به یکی از ورثه داده یا صرف امور خیریه شود. با توجه به این که این وصیت صحیح بوده و اعتبار دارد و طبق شرع اسلام، قابلیت اجرا را دارد. اما اگر ورثه وی آن را قبول نکنند و نپذیرند، آن فرد که وصیت به نفع ایشان شده است (موصی له) حتی با معرفی شهود جهت شهادت دادن در دادگاه نمی تواند وصیت شفاهی را ثابت بنماید. مگر در صورتی که تمام ورثه وصیت شفاهی (لفظی) را بپذیرند و به قبول کردن آن اقرار نمایند در آن زمان است که وصیت نامه شفاهی اعتبار پیدا می کند.

یا همانطور که توضیح داده شد براساس مواد 284 و 286 قانون امور حسبی افراد نظامی و درجه داران ارتش و سپاه و بسیج می توانند در زمان جنگ و درگیری مسلحانه و همچنین در زمان عملیات نظامی یا هنگامی که زندانی و یا محاصره شده اند و هیچگونه راهی برای نوشتن وصیت سری، رسمی و عادی (خودنوشت) نیست در حضور یک نفر افسر درجه دار و دو شاهد وصیت شفاهی خود را انجام دهند.

در نتیجه طبق قانون امور حسبی وصیت شفاهی تنها در دو صورت که بیان شده اعتبار دارد.

قانون وصیت نامه شفاهی یا لفظی

در قانون امور حسبی برخی اوقات به سبب شرایط ویژه‌ای که ممکن است رخ دهد، انجام وصیت به صورت شفاهی مورد پیش بینی قرار گرفته است. براساس ماده 283 قانون ذکر شده، در موارد فوق‌العاده مانند جنگ یا خطر مرگ سریع و امراض مسری و مسافرت در دریا به این جهت که موصی قادر است به یکی از طرق ذکر در قانون (رسمی، سری و خودنوشت) وصیت کند، ممکن است وصیت به صورت شفاهی انجام گیرد که در این صورت، وصیت‌کننده یا موصی بایستی در حضور دو نفر گواه یا شاهد وصیت خود را به صورت شفاهی بیان کند.

بنابراین یکی از آن دو شاهد، اظهارات شفاهی یا وصیت وی را با مشخص کردن روز، ماه و سال و محل وقوع وصیت نوشته و موصی و شاهد آن را امضا نمایند. همچنین امکان وصیت نامه شفاهی براساس ماده 284 و 286 این قانون  برای افراد نظامی نیز مورد پیش بینی قرار گرفته است.

براساس این قانون افراد و افسران نظامی  و اشخاصی که در ارتش مشغول به فعالیت هستند، چنان‎چه جنگ شده باشد یا مامور عملیات جنگی باشند و یا در محلی زندانی یا محصور باشند که مراوده‎ای با خارج نباشد، قادرند نزد یک افسر یا هم ردیف او به با حضور دو شاهد وصیت خود را به صورت شفاهی بیان کند. البته طبق قانون وصیت نامه لفظی فقط در دو حالت ذکر شده معتبر خواهد بود. در صورتی که شرایط ذکر شده وجود نداشته باشد، افراد باید وصیت خود را براساس یکی ازحالات پیش بینی شده در این قانون و به شکل کتبی تنظیم نمایند. به همین سبب براساس ماده 291 قانون امور حسبی هر وصیتی که به ترتیب ذکر شده در قانون واقع نشده باشد، در مراجع رسمی مثل دادگاه قابل پذیرش نیست. مگر این‌که افراد ذی‌نفع در ترکه یعنی ورثه متوفی، وصیت شفافی متوفی را قبول داشته باشند.

در این مقاله موضوع وصیت نامه شفاهی مورد بررسی قرار گرفت اگر در مورد این موضوع مشکل و یا سوالی دارید می توانید از همکاران ما در مرکز حقوقی نوین وکیل مشاوره حقوقی بگیرید.

8 دیدگاه دربارهٔ «وصیت نامه شفاهی (لفظی) چیست؟»

  1. سلام خواهشا اگه امکان داره جواب بدید..من اهل شیراز و 3 خواهر دارم ومن تک پسر هستم .خواهرانم راضی به تقسیم اموال مادرم 2جا پسر و یکجا خواهر نیستن و میگن مادرمان وضیت شفاهی کرده که مساوی تقسیم شود ایا میتوانند چنین کاری کنند (میگن یک شاهد هم دارند)…واقعا دوراز انضاف است همسرم بعدازفوت مادرش ازمال مادری کمتر ارث برد اما نوبت من ک میشود چنین شود….خواهشا اگه میشه پاسخ بدید ممنونم

  2. سلام.پدرم خانه ویلایی خود را تخریب و ساختمان۵واحدی تبدیل کرد برای فرزندانش.در حین ساخت پدر اقدام به فروش یکی از واحد ها طبققه آخر پشت به نما کرد.وگفته خودمان این واحد را میفروشم که بتوانم بقیه ساختمان را تمام کنم.و یک دانه دخترم واظافه فروش آن نقد برایش میدهم به عنوان سهم او.خواهرم شروع به تغییر دادن این تصمیم شد اول من دو برادرم ومادرم شد که این واحد به فروش نرسدومن وبقیه در آخرین دقیقه پدر م را از این کار منصرف کردیم.بعد از چند ماه پدرم مریض و بیشتر ناتوان شد.ودر همین زمان بود که خواهرم و ۲برادر دیگر شروع به تقسیم واحد ها کردند.وخلاصه بدترین واحد وهمان واحی که پدرم برای فروش گذاشته بود را به من دادند..تی یک جلسه خانوادگی و اعتراض من.به آین تقسیم نتیجه خوبی گرفت اما برادر بزرگترم دعوا به برپا کرد و گفت تقسیم بر اساس سن است ومن وهمسر را از خانه خودش بیرون کرد.بعد از چند روز پدرم را تنها دیدم گفتم چرا واحدی که به فروش گذاشتی به من دادی.خواهرم دو ماشین چند خانه .هر دو آنها شاغل هستند دارم چون مریض ناتوان بود با گریه گفت نمیدانم چه بگیم حتی توان صحبت کردن را نداشت.حتل برادر بزرگتر واحدی که خودشان تقسیم کرده بودند را فروخته حتی به من هم نگفتند که من آن را بخرم.داماد هم با خواهرم پدرم را در همان زمان ها بوده خبر دقیقی ندارم کی بوده پدرم را به یک محضر بردند ویک وکالت محکم گرفتند.اقای عزیز خواهشمند هستم مرا یاری دهید آیا میتوانم اعتراض کنم .ومهم اینکه ساختمان یک سند دارد آن هم سند تک برگ قدیمی هنوز خانه بنام هیچ کس نیست حتی پایان کار هم نگرفته ایم
    .

  3. سلام پدر بنده خانه ای خریده و سه دانگ از ان را به من وخانم داده ووصیت زبانی پیش من مادرم و خاله کرده که سه دنگ ان برای برادرم باشه بعد چند سال پدر سرطان گرفت و فوت کرد مادر پدر درغید حیاط بود و میگن ارث میبره هشت ماه بعد مادر بزرگم فوت کرد و بچه ها ارث مبرند پنج نفر از 8نفر امدن محضر و گفتم ما نمیخواهی دو عمو و سه عمه اما سه عمه باقی مانده نیامدن ایا وصیت شفاهی مورد قبول هست در ضمن ما دو خواهر ومن پسر وصیت را قبول داریم و تو محضر به برادرمون دادیم لطفا جوابش را بدهید

    1. سلام
      وصیت شفاهی مورد قبول محاکم نیست در صورتی پذیرفته است که تمام ورثه موافقت خودشون رو اعلام کنند
      اگر در زمان فوت مادر متوفی در قید حیات باشد از متوفی ارث می برد.

  4. سلام
    وقت شما بخیر
    مادرم در هنگام فوت و قبل از آن به اطرافیان وصیت کرد که به دلیل نگهداری از ایشان،ماترک ایشان به من تعلق بگیرد،ولی فرصت تنظیم وصیت نامه را نداشت…
    آیا تعلق ترکه در این مورد با شهادت شهود ممکن است؟
    در اینصورت چه مقدار از ترکه به موصی به،تعلق می گیرید
    سپاسگزارم از راهنمایی.

    1. سلام
      اثبات وصیت شفاهی بسیار سخت و در گاهی موارد غیر قابل اثبات است.
      چنانچه برای وصیت شفاهی شهادت شهود باشد و کلیه وراث و طلبکاران آن را تنفیذ کنن احتمال به نتیجه رسیدنش هست.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *