دعوی اجرت المثل ایام تصرف ملک

اجرت المثل ایام تصرف

در این مطلب قصد داریم تا به بررسی دعوای اجرت المثل ایام تصرف ملک بپردازیم و نحوه دادخواست اجرت المثل ایام تصرف ملک را برای شما بیان کنیم:

اجرت المثل ایام تصرف مستاجر

وقتی زمان قرارداد اجاره به اتمام می رسد، عقد اجاره نیز به اتمام رسیده است. چنان چه بعد از اتمام مدت ذکر شده، مستاجر همچنان مورد اجاره را در تصرف خود داشته باشد و از تخلیه امتناع کند، در این صورت موجر قادر است اجرت المثل ایام تصرف را مطالبه کند. برای مطالبه اجرت المثل ایام تصرف، موجر باید به عنوان متقاضی دعوا، درخواستی را بر علیه مستاجر به عنوان خوانده دعوا طرح کند. بنابراین در این صورت دادگاه وقت رسیدگی را مشخص و طرفین را دعوت می کند. پس از استماع اظهارات طرفین، در صورت محق دانستن موجر به دریافت اجرت المثل ایام تصرف، اجرت المثل ملک را براساس موقعیت و شرایط ملک، تعیین می کند. البته ممکن است مبلع اجرت المثل از مبلغ اجاره کمتر یا بیشتر باشد. درخواست مطالبه اجرت المثل ایام تصرف بایستی در دادگاهی اقامه شود که ملک در حوزه قضایی آن واقع است.

در مورد قوانین حقوقی پرونده های ملکی می توانید از یک وکیل ملکی با تجربه کمک بگیرید.

 اجرت المثل ایام تصرف

اجرت المثل ایام تصرف ملک

در اختیار گرفتن ملک شخص دیگری و یا استفاده از اموال دیگران بدون رضایت فرد، تصرف ملک یا مال گفته می شود. در این صورت مالک می تواند اجرت المثل ایام تصرف ملک را از شخص تصرف کننده، درخواست کند. مقدار اجرت المثل به شرایط پرونده و نحوه و میزان استفاده از ملک و نوع ملک بستگی دارد. چنان چه فرد تصرف کننده ملک، از پرداخت اجرت المثل ایام تصرف ملک امتناع کند، مالک ملک تصرف شده، حق طرح و ارائه درخواست مطالبه اجرت المثل ملک خود را به دادگاه قضایی دارد.

مقاله پیشنهادی: شرایط اعمال حکم قصاص چیست؟

اجرت المسمی:

چنان چه در قرارداد ملک مورد دادخواست، نرخی تعیین نشده باشد، و یا قراردادی برای ملک وجود نداشته باشد، میزان بدهی متصرف براساس نظر کارشناس ملکی یا قاضی دادگاه در عرف جامعه تعیین می کند. در اصطلاحات حقوقی، این مبلغ جریمه را به عنوان اجرت المثل ملک می شناسند. ولی در صورت وجود قراردادی برای ملک مورد تصرف و معین بودن میزان بهاء، ارزش ملک یا خدمات و ذکر شدن آن در قرارداد می تواند براساس همان قرارداد موجود، میزان اجرت المثل ایام تصرف مشخص گردد. در اصطلاحات حقوقی به این نوع اجرت المثل، اجرت المسمی  ملک گفته می شود.

روند دادرسی به دعوی مطالبه اجرت المثل ایام تصرف ملک

یکی از شکایت های رایج که افراد به سبب آن به دادگاه های قضایی مراجعه می کنند، شکایت مربوط به عوض منافع املاک و یا اموالی است که یکی از طرفین دعوی، طرف مقابل را از آن محروم کرده است. بنابراین این پرونده به عنوان دعوی اجرت المثل ملک مطرح شده، و در این نوع دعوی، وظیفه کارشناس ملک، در تعیین مقدار اجرت المثل مورد تصرف، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

شرایط لازم برای مطالبه اجرت المثل ایام تصرف

برای طلب اجرت المثل ایام تصرف فقط مالک اصلی یا نماینده قانونی او می تواند در این رابطه اقدام نماید. اگر موجر پس از اتمام مدت اجاره، خواستار تخلیه مستاجر نشود این امر به این معناست که برای ادامه تصرفات مستاجر، رضایت دارد. چنان چه مورد اجاره بدون تعدی یا تفریط مستاجر، کلا یا بعضا تلف گردد، مستاجر ضامن نیست. در صورتی که شخصی از ملک فرد دیگری بدون رضایت او استفاده کند، بایستی به میزان مدت استفاده از ملک، اجرت المثل پرداخت کند. چنان مدت قرارداد اجاره اتمام رسیده باشد و مالک درخواست تخلیه داشته باشد ولی مستاجر تخلیه نکند، مستاجر در حکم غاصب است و ضامن عین و منافع ملک است.

برخی اوقات در قرارداد اجاره نامه قید می شود که در صورت پایان مدت اجازه، مبلغ اجرت المثل به میزان اجاره بها است. این قرارداد در صورتی ثابت است که مستاجر با رضایت مالک در ملک سکونت داشته باشد. چنان چه موجر خواستار تخلیه ملک باشد و مستاجر تخلیه نکند، در این صورت اجرت المثل طبق ارزش واقعی و با نظر کارشناس مشخص می شود.

مقاله پیشنهادی: پولشویی چیست و چه مجازاتی دارد؟

برای درخواست اجرت المثل زمان تصرف ملک باید به کجا مراجعه شود؟

دعوی دادخواست اجرات المثل ایام تصرف ملک شامل دو گروه است:

اولین گروه زمانی که مبلغ اجرت المثل ملک کمتر از 20 میلیون تومان است. در این صورت برای بررسی به شورای حل اختلاف فرستاده می شوند.

در گروه بعدی زمانی که میزان اجرت المثل بیشتر از 20 میلیون تومان است. در این صورت در دادگاه حقوقی مکان وقوع ملک  بررسی می شود.

در مواردی که تعیین میزان دقیق اجرت المثل زمان تصرف ملک از طریق متقاضی ممکن نباشد، مالک قادر است با ارائه درخواست “تامین دلیل” به کارشناس حقوقی، تعیین مبلغ دقیق اجرت المثل ملک را درخواست کند.

شرایط مطالبه اجرت المثل زمان تصرف مستاجر

مالکیت رسمی به عنوان مالک

اتمام مدت زمان قرارداد اجاره

دادخواست تخلیه از طریق مالک (در غیر این صورت، مالک برای ادامه تصرفات مستاجر رضایت دارد.)

تصرف مستاجر در مال الاجاره

مطالبه اجرت المثل  ملک مشاع

طبق قانون تفکیک و فروش املاک مشاع، شرکا یک ملک مشاع در تمام اجزا آن برحسب سهم خود شریک هستند. بنابراین هر یک از این شرکا، برای دخل و تصرف مادی در ملک مشاع، باید اجازه و رضایت دیگر شرکا را نیز داشته باشد. در نتیجه اگر یکی از شرکا بدون رضایت دیگر شرکا اقدام به تصرف در ملک مشاعی کند، شرکا دیگر قادرند با ارسال اظارنامه دادخواتس رفع تصرف از ملک را به شریک متصرف ارائه کنند. چنان چه متصرف از رفع تصرف اجتناب کند، شرکا ملک مشاعی قادرند با طرح دادخواست حقوقی، تخلیه ملک مشاع را به پیوست درخواست مطالبه اجرت المثل ایام تصرف ملک را به دادگاه ارائه کنند. اجرت المثل زمان تصرف ملک در این صورت از زمان ارائه اظهار نامه رسمی محاسبه می شود.

اجرای حکم اجرت المثل ایام تصرف

برای گرفتن محکوم به از محکوم علیه و دریافت آن به محکوم له اقداماتی الزامی است که به آن اقدامات عملیات اجرایی گفته می شود. مجوز شروع عملیات اجرایی زمانی است که اجرائیه صادر شده از سمت محکمه صالحه به محکوم علیه ابلاغ شده است. بنابراین در این صورت مهلت قانونی مربوط به آن سپری شده باشد و محکوم به ممکن است اشکال متعددی از جمله استرداد عین مال در رابطه با مفقود یا تلف شدن عین مسئله حکم یا مبلغی باشد که در رابطه با بحث ما. مسئله محکوم به مبلغی است که محکوم علیه باید به محکوم له پرداخت نماید. اما با ابلاغ اجرائیه و پایان مهلت قانونی از انجام تعهد و پرداخت آن امتناع می ورزد. در حقیقت از حکم دادگاه تمکین نمی کند.

 در این صورت خواه مسئله محکومیت به شکل وجه نقد و خواه به شکل ضمانت باشد باید از دارایی محکوم علیه گرفته شود. خواه اموال منقول یا اموال غیر منقول محکوم علیه توقیف شود و با انجام تشریفات مربوطه به مزایده مال فوق را تبدیل به وجه نقد معادل طلب محکوم له کرد و به وی پرداخت شود. در مراحل مزایده تشریفات و قوانین منحصر به فردی وجود دارد که اجرای آن دادورز است. حال آن که اگر مالی از محکوم علیه نتوانستید چه به شکل منقول و غیر منقول معرفی کنید تقاضای اعمال ماده 2 قانون محکومیت های مالی (جلب و بازداشت) محکوم علیه را کنید. در صورتی که پس از انجام هر کدام از موارد بالا محکوم به پرداخت و رضایت محکوم له به هر روشی دیگر اخذ شود پرونده مختومه می شود.

در صورتی که نیاز به مشاوره حقوقی دارید می توانید با کارشناسان ما در موسسه حقوقی نوین وکیل تماس بگیرید. 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *