وصیت نامه سری چیست؟

وصیت نامه سری

تعریف وصیت نامه سری چیست؟

وصیت نامه سری به وصیت نامه ای گفته می شود که به دست خود موصی (وصیت کننده) یا هر شخص دیگری نوشته شده باشد که در هر حال باید موصی (وصیت کننده) در انتهای آن امضا بنماید. بعد از تنظیم وصیت نامه  آن را نزد اداره ثبت اسناد محل اقامت موصی (وصیت کننده) یا دفاتر رسمی که نمایندگان آن به حساب می آیند نگهداری شود. برهمین اساس وصیت نامه سری ترکیبی از وصیت نامه رسمی و وصیت نامه عادی (خودنوشت) می باشد.

اما برخلاف وصیت نامه عادی (خودنوشت) توسط هر کسی می تواند نوشته شود مشروط بر این که طبق قانون امور حسبی نزد اداره ثبت اسناد اقامتگاه موصی واگذار شده باشد. فرد بی سواد نمی تواند وصیت نامه سری تنظیم نماید.

وصیت‌نامه سری هر زمان توسط موصی قابل استرداد می باشد. یعنی هر زمان که بخواهد می تواند به ترتیبی که در مورد استرداد امانت مقرر شده آن را مسترد نماید.

مقاله پیشنهادی: تقسیم ترکه چیست و چگونه صورت می گیرد؟

نحوه تنظیم وصیت نامه سری افرادی که قادر به تکلم نیستند (لال هستند)

طبق ماده 281 قانون امور حسبی.  اشخاص (لال) باید وصیت نامه را با خط خود بنویسند و امضا نمایند و در حضور مسئول دفتر رسمی وصیت نامه سری را تایید نمایند.

موصی باید در حضور مسئول دفتر اسناد رسمی در وصیت نامه سری قید نماید که این وصیت نامه متعلق به ایشان می باشد و خود نیز نوشته است و در این صورت مسئول دفتر رسمی باید روی پاکت وصیت نامه رسمی قید نماید که این وصیت نامه در حضور وی نوشته شده است و آن را لاک و مهر نماید.

نکاتی که باید در هنگام تنظیم وصیت نامه سری رعایت شود

آنچه وصیت می شود بایستی قابلیت نقل و انتقال معامله داشته باشد. براساس این قائده نمی توان اموال عمومی و موقوفات را در وصیت نامه قرار داد. بنابراین وصیت کردن برای مسائلی مانند مواد مخدر و مشروبات الکلی باطل است. چرا که چیزی وصیت می شود باید منفعت عقلانی، مشروع و ارزش مادی داشته باشد.

وصیت کننده در وصیت نامه سری نمی تواند اموال دیگری را حتی چنان چه با اجازه شخص صورت گیرد، مسئله وصیت قرار دهد. چرا که وصیت کننده باید مالک آن چیزی باشد که وصیت می کند.

وصیت کننده نمی تواند وراث را از تمام ارث محروم کند. فرد وصیت کننده وصیت نامه سری قادر نیست همه اموال خود را به یک نفر دهد یا یک یا چند نفر از وراث خود را از ارث محروم کند. چنان چه چنین کاری را صورت دهد وصیت نامه وی تنها تا ثلث اموالش صحیح و نافذ است. در نتیجه هر فرد تا یک سوم اموال خود را به هر روشی که قصد دارد می تواند وصیت کند و پس از فوت شخص، دو سوم دیگر اموال براساس قانون ارث، میان وراث تقسیم می شود.

در این مقاله موضوع وصیت نامه سری را مورد بررسی قرار دادیم اگر سوالی مورد این مقاله دارید می توانید از مشاوره حقوقی همکاران ما در نوین وکیل استفاده نمایید.

2 دیدگاه دربارهٔ «وصیت نامه سری چیست؟»

  1. باسلام.چندروزی است که خواهرم وصیتنامه ای
    محضری ازسمت مادرم روکرده که طبق آن خودراوصی قرارداده است.درصورتی
    که مرحومه مادرم بیسوادبوده ودارای دوفرزندذکوربالغ نیز می‌باشد که از مفادووجودچنین وصیتنامه ای هی
    چگونه اطلاعی نداریم.آیامی توانیم درجهت بطلان
    وصیتنامه کاری انجام دهیم یاخیر؟باتشکرفراوان

    1. سلام
      وجود فرزند وذکور و اطلاع یا عدم اطلاع ایشان تاثیری در اعتبار وصیت نامه ندارد
      با توجه به اینکه وصیت نامه تنظیمی از نوع رسمی است از نظر قانونی دارای اعتبار است حتی در فرضی که متوفی بی سواد باشد اگر شما ادعا دارید وصیت توسط متوفی تنظیم نشده می توانید با طرح دعوایی مانند جعل این موضوع رو پیگیری کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *