چگونه می توان برای ممانعت از حق شکایت کرد؟

چگونه می توان برای ممانعت از حق شکایت کرد؟ نمونه دادخواست ممانعت از حق

مطابق قانون هیچکس قادر نیست با استفاده از حق خود برای دیگران مزاحمت ایجاد کند، دعاوی تصرف یکی از دعاوی می باشد که در دادگستری مطرح می شود و با املاک ارتباط دارد. دعاوی تصرف خود شامل چندین دعاوی می شود که یکی از آنها دعوای ممانعت از حق است. به بیان ساده اگر شخص مانع استفاده فردی از اموال خود مانند زمین و خانه شود به گونه ای که شخص نتواند از حق خود استفاده کند. با توجه به دلایل ذکر شده می توان علیه شخص ممانعت کننده اقامه دعوی کرد و دوباره از حق خود برخوردار شد.

در این مقاله از وکیل نوین قصد داریم دعوای ممانعت از حق و اثبات دعوای ممانعت از حق را به طور کامل شرح دهیم پس با ما همراه باشید.

برای مشاهده مقاله وکیل طلاق توافقی کلیک نمایید

دعوای ممانعت از حق چیست؟

دعوای ممانعت از حق از جمله دعاوی است که در دادگاه مطرح می شود.  تعریف دعوای ممانعت از حق بر اساس ماده ۱۵۹قانون آیین دادرسی  عبارتند از :دعوای ممانعت از حق عبارت است از تقاضای  کسی که رفع ممانعت از حق ارتفاق یا انتفاع خود را در ملک دیگری بخواهد.

ممانعت از حق را می توان وضعیتی توصیف کرد که در آن یک شخص نتواند از حق خود استفاده کنداین حق معمولا شامل حق ارتفاق یا انتفاع می شود. مثلا کسی به ما اجازه ندهد از منزل شخص خود استفاده کنیم در این صورت او باعث شده ما استفاده مطلوب و کامل را از حق خود نکنیم به همین دلیل ما میتوانیم به دادگاه مربوطه  مراجعه کنیم و دعوای ممانعت از حق را مطرح کنیم.

تفاوت دعاوی تصرف عدوانی و دعاوی ممانعت از حق

در دعوای تصرف عدوانی شخص ملک و اموال شخصی ما را در تصرف خود می گیرد اما در دعاوی ممانعت از حق  او باعث می شود ما از ملک شخصی خود نتوانیم استفاده کنیم.

 چگونه میتوان دعوای ممانعت از حق را اثبات نمود؟

برای اثبات این دعاوی نیازی به دلیل مبنی بر وجود حق انتفاع یا ارتفاق  نیست و لزومی ندارد که ما این دلایل را به دادگاه ارائه بدهیم .

برای اثبات دعوای ممانعت از حق خواهان باید بتواند استفاده خود را از این حق انتفاع یا ارتفاق و ممانعت از استفاده آن توسط شخص خوانده را به دادگاه محرز کند. در نتیجه شخص خواهان با استناد از اینکه در گذشته از ملک استفاده کرده است و صاحب حق ارتفاق یا انتفاع  می باشد در این دعوا پیروز شود و شخص خوانده که مانع استفاده شخص خواهان از ملک خود شده است محکوم شود.

البته این نکته  نیز حائز اهمیت می باشد که اگر ملک از آن شخص ممانعت کننده باشد و در مالکیت او می باشد در این صورت او محکوم نخواهد شد و دیگری هیچگونه حقی در آن ملک ندارند.

ویژگی های دعوای ممانعت از حق

  • قانون گذار دعاوی تصرف رو از جمله دعوای ممانعت از حق را غیر مالی اعتبار کرده است و هزینه دادرسی آن ها مبلغی ثابت خواهد بود.
  • دعوای ممانعت از حق تنها در مورد اموال غیر منقول مانند خانه، زمین صدق می کند.
  • دادگاه صالح برای رسیدگی به دعاوی ممانعت از حق دادگاهی است که در آن مال غیر منقول قرار دارد.
  • به دعاوی حق ممانعت خارج از نوبت رسیدگی می شود و قبل از حکم قطعی قابلیت اجرا دارد و فرد خوانده بالاجبار باید به رفع ممانعت بپردازد.

نحوه اقامه دعاوی حقوقی رفع ممانعت از حق

برای دادخواست اقامه دعاوی حقوقی رفع ممانعت از حق باید به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرد و پس از تنظیم دادخواست به دادگاه ارسال شود. هزینه دادرسی به دعوای حقوقی رفع ممانعت با توجه به نوع دعوا ای ۴۰هزار تومان تا ۱۸۰هزار تومان می باشد.

 

شکایت کیفری نسبت به ممانعت از حق

هنگامی شکایت کیفری ممانعت از حق امکان دارد که مالکیت فرد بر ملک اثبات شود.

در دعاوی حقوقی بر خلاف شکایت کیفری نسبت به ممانعت از حق نیازی به وجود سند مالکیت نیست اما در شکایت های کیفری فرد ملزم به اثبات مالکیت خود و ارائه سند مالکیت به دادگاه می باشد.

مجازات جرم ممانعت از حق در قانون جدید  کاهش مجازات حبس تعزیری

بر اساس ماده ۶۹۰و ۶۹۳مجازات جرم ممانعت از حق تعیین شده است که در این قسمت آنها را به طور کامل بیان خواهیم کرد.

ماده ۶۹۰قانون آیین دادرسی : هر کس به وسیله  صحنه سازی از قبیل پی کنی، دیوار کشی، تغییر حد فاصل، امحای مرز،کرت بندی، نهر کشی، حفر چاه، غرس اشجار و زراعت  و امثال آن به تهیه آثار تصرف در اراضی مزروعی اعم از کشت شده یا  در آیش زارعی، جنگل ها و مراتع ملی شده، کوهستان ها، باغ ها، قلمستان ها، منابع آب، چشمه سارها، انهار طبیعی و پارک های ملی، تاسیسات کشاورزی و دامداری و دامپروری و کشت و صنعت  و اراضی موات و بایر و سایر اراضی و املاک متعلق به دولت یا شرکت وابسته به دولت یا شهرداری ها یا اوقاف و همچنین اراضی و املاک و موقوفات و محبوسات و اثلاث باقیه که برای مصارف عام المنفعه اختصاص یافته یا اشخاص حقیقی یا حقوقی به منظور تصرف  یا ذیحق معرفی کردن خود یا دیگری، مبادرت نماید یا بدون اجازه سازمان حفاظت محیط زیست یا مراجع ذیصلاح دیگر مبادرت به عملیاتی نماید که موجب تخریب محیط زیست و منابع طبیعی گردد یا اقدام به هرگونه تجاوز یا تصرف عدوانی یا ایجاد مزاحمت یا ممانعت از حق در موارد مذکور نماید به مجازات یک ماه تا یک سال حبس محکوم می شود.

ماده ۶۹۳قانون آیین دادرسی: اگر کسی به موجب حکم قطعی محکوم به خلع ید از مال غیر منقول یا محکوم به رفع مزاحمت یا رفع ممانعت از حق شده باشد و پس از اجرای حکم  مجددا شخص اقدام به مزاحمت یا ممانعت از حق کند ابتدا باید رفع  تجاوز کند سپس محکوم  به دو تا سه سال حبس خواهد شد.بر اساس دو ماده بیان شده مجازات جرم ممانعت از حق ۱۵روز تا ۶ماه حبس است اما اگر جرم مجددا تکرار شود بر اساس ماده ۶۹۳ مجازات فرد به ۳ماه تا ۱سال تغییر خواهد کرد.

با توجه به تبصره ماده ۱۰۴قانون مجازات اسلامی مجازات حبس ماده ها به نصف تقلیل می یابد.

دیگر ممانعت ها مطابق با آیین دادرسی مدنی

در این قسمت چند نمونه از ممانعت را بیان خواهیم کرد.

ماده ۶۹۱قانون مجازات اسلامی:هر کس به قهر و غلبه داخل ملکی شود که در تصرف دیگری است اعم از آنکه محصور باشد یا نباشد یا در ابتدای ورود به قهر و غلبه نبوده ولی بعد از اخطار متصرف به قهر و غلبه مانده باشد، علاوه بر رفع تجاوز حسب مورد به یک تا شش ماه حبس محکوم می شود. هر گاه مرتکبین دو نفر یا بیشتر بوده و لااقل یکی از آنها حامل سلاح باشد به حبس از یک تا سه سال محکوم خواهد شد.

ماده ۶۹۲قانون مجازات اسلامی: هر گاه کسی ملک دیگری را به قهر و غلبه تصرف کند علاوه بر رفع تجاوز به حبس از سه ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.

نتیجه گیری

اگر شما به تازگی درگیر دعاوی ممانعت از حق شده اید؟ اما در این زمینه اطلاعات کافی را ندارید و نمی دانید چگونه در دادگاه پیروز شوید؟ ما به شما پیشنهاد میکنیم از کارشناسان حرفه ای و خبره وکیل نوین کمک بگیرید شما می تواند با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید و مسئله دعاوی خود را به طور کامل برای آنها شرح دهید.

سایت ما یکی از بروز ترین سایت ها در زمینه مسائل حقوقی است که سعی کرده ایم با ارائه مطالب کامل و جامع حقوقی اطلاعات مفید و جامعی را در اختیار شما قرار دهیم.

 

15 دیدگاه دربارهٔ «چگونه می توان برای ممانعت از حق شکایت کرد؟»

  1. بادرود وخسته نباشید زمینی ازپدرمان به ارث رسیده تقریبا 7هزارمترمربع ومن وبرادر بزرگم امدیم باتلاش وزحمات زیاد این زمین کشاورزی رابه مسکونی تغییرکاربری دادیم وازوسط زمین کوچه ای به متراژ8متر تعیین کردیم وبه 8قسمت مساوی تقسیم نمودیم چون اهالی روستااجازه استفاده ازآب شرب نمیدادن یک حلقه چاه دستی بامشارکت یکی ازبرادران کندیم بعداز دوندگیهای زیاد ومستمر توانستیم ازانشعابات برق، آب، گاز وتلفن بهره مندشویم لازم بذکراست که وراث دیگر هیچکدام هم مالی وهم کاری کمکی دراین خصوص نکردن وبعدازچندسال دیگروراث ادعای سهم نمودن که من وبرادرم به هرکدام ازوراث سهم مساوی بامادادیم چندتن ازبرادران بخاطر سکونت درشهرهای دیگر سهم خودرافروختن وبااین کار روزگارمارا سیاه کردن، یکی ازوراث سهم دونفراز برادران راخرید وازوسط کوچه بدلیل ضعف مالی وبااجازه ما موقتادرگذاشت وقراربراین شدکه دراولین فرصت دیوارکشی نموده وکوچه راتاانتهابازکندولی باگذشت چندسال وتذکراینجانب به قول خودعمل نکرد والان هم کوچه رابن بست نموده حال باشکایت اینجانب واعمال قدرت ازبرداشتن درب امتناع مینماید لازم بذکراست وکیل اینجانب بجای ممانعت ازحق شکوائیه تصرف عدوانی نموده بودکه دادگاه رای به نفع متشاکی داده حال دوباره وکیل ناآگاه اینجانب شکوائیه ممانعت از حق ارائه داده ولی هنوز باگذشت 7ماه دادگاهی تشکیل نشده لازم بذکراست قاضی پرونده فکرمیکنم بامتشاکی سروسری داشته لذاازوکلای حق طلب جهت راهنمایی استمداد میطلبم تا راهنمایی کنندکه بتوانم به حق وحقوق مسلم خودبرسم واین مسئله رابه قضاوت عموم وکلا میگذارم تادراین خصوص قضاوت کنند باتشکرازهمگی

    1. باسلام
      همون طور که وکیلتون اقدام کردن باید شکایت ممانعت از حق انجام بدن و اینکه دادگاه هنوز اقدامی نکرده ممکنه به دلایل مختلف باشه. قاعدتاً باید پیگیری کنند وکیلتون تا پرونده سیر خودش رو دنبال کنه

  2. باسلام و احترام
    در تاریخ 1402/04/10 یکی از ساکنین ساختمان بخاطر جای پارک در پارکینگ بابنده درگیری فیزیکی و فحاشی و توهین نمود و بیان کرد تو پارکینگ نداری و من به تو راه نمیدهم که رفت و آمد کنی و … که همان لحظه بنده به 110 زنگ زدم و آمد که صورتجلسه نمود و 1 شاهد هم که حضور داشت صورتجلسه را امضا کرد و بنده درتاریخ 1402/04/12 در دفتر خدمات قضائی شکایت مبنی بر توهین – تخریب مال – ممانعت از حق ثبت کردم و در تاریخ 1402/04/14 به کلانتری مراجعه کردم و مدارک مربوط به تشکیل پرونده را تکمیل کردم
    چند روز طول میکشد که کلانتری پرونده را به دادسرا ارسال کند چون مامور کلانتری پرونده را که تکمیل کردم و تحویل گرفت گفت منتظر تماس باشید که الان 1 هفته از زمان تکمیل پرونده گذشته و خبری نشده حال باید پیگیری کنم یا همچنان منتظر تماس باشم ؟ چون الان 2 هفته ای می باشد که نمی توانم از ماشینم استفاده کنم و روزی 70 هزارتومان کرایه پرداخت می کنم بابت رفت و آمد به محل کار

  3. سلام
    بنده طی ۴ فقره چک بین بانکی جمعا به مبلغ ۴۱۰ میلیون به حساب پدر زنم واریز کردم و ایشانبا اون پولها بعلاوه پول وامی که بنده تا الان واریز کردم(مدارکشم موجود هست)‌رفتن یک واحد خریدن و زدن به اسم دخترشون…الان بنده با خونومم به مشکل خوردم و میگن اون خونه ماله دخترم هست و قفل کردن
    راهی هست که من خونه رو برگردونم؟
    این مصداق ممانعت از حق هست یا نه؟

    1. سلام
      پرداخت پول یا وجه یا چک برای شما حق مالکانه ای نسبت به ملک ایجاد نمی کنه پس طبیعتا وقتی حقی وجود نداره ممانعت از حقی هم وجود نداره مگر اینکه شما به واسطه قرارداد و یا شاهد ابتدا ثابت بفرمایید پولهایی که‌ پرداخت کردید در واقع برای خرید مسکن به نام شما بوده.

      1. بهش اعتماد کردم و قراردادی در کار نیست..شاهد هم خانواده بنده هستن..دادگاه این شاهدها رو قبول داره؟
        زمان خرید خانه موقعی هست که بنده خونه خودمو فروختم و چکهاشو به حساب ایشون واریز کردم.استعلام از بانک توسط دادگاه کمک کننده هست؟

  4. محمداسماعیلی

    باسلام وخسته نباشید بنده سال۱۳۹۲خانه کلنگی درروستارابصورت سندمنگوله ای مشاع به کسی فروختیم ودرکنارش قطعه زمینی داشتم برای ساخت مسجداهداکردم ولی سندهنوزبه اسم خودمه ازاون موقع تاحالا به عناوین مختلف درابتدای کارپی کنی تاالان که مشغول دیوارچینی هستم وجای پنجره تعین مکنم برای امن ایجادمزاحمت مینماید ونامبده فامیلم هست لطفا مراراهنمایی بفرمایید ضمنا وبه من توهین کردن وگفتن بی سواد وشمادیگه حق ندارید روستابیاید کسی شمارابعنوان هیئت امناقبول نداره ممنون ازراهنمایتان

  5. مجیداسماعیلی

    باسلام وخسته نباشید بنده سال۱۳۹۲خانه کلنگی درروستارابصورت سندمنگوله ای مشاع به کسی فروختیم ودرکنارش قطعه زمینی داشتم برای ساخت مسجداهداکردم ولی سندهنوزبه اسم خودمه ازاون موقع تاحالا به عناوین مختلف درابتدای کارپی کنی تاالان که مشغول دیوارچینی هستم وجای پنجره تعین مکنم برای امن ایجادمزاحمت مینماید ونامبده فامیلم هست لطفا مراراهنمایی بفرمایید ضمنا وبه من توهین کردن وگفتن بی سواد وشمادیگه حق ندارید روستابیاید کسی شمارابعنوان هیئت امناقبول نداره ممنون ازراهنمایتان

    1. سلام اگه مانع از این می شن که در مالی که ملکش هستین تصرف داشته باشین و یا استفاده کنین می تونین شکایت کیفری و یا حتی حقوقی کنین و همچنین بابت توهین هایی که به شما شده امکان شکایت وجود داره

  6. با سلام.
    زمینی مشاع اززمینهای موقوفه که هم سند آن هست وهم اجاره بهای سالانه آن وهمچنین برگه تحویل ازمالک اصلی.درزمان تحویل سال۹۲ که بصورت تیرکهای کوچک بود بلافاصله چاله های یکمتری با میله مکان چهارطرف تحویلی رامشخص نموده ام.الان بعداز گذشت زمان که اکثرا ساخته اند وبراساس کروکی و انتهای زمینها پشت به پشت،زمین بغلی ما بدلیل اینکه زمین اول سرنبش باید ۱۸ متر میبوده،زمین کم آورده وازما با شرح تصرف عدوانی شکایت کرده است.الان ما با مدارک ذکرشده میتوانیم شکایت ممانعت از حق نماییم؟؟؟ممنون

  7. احمد بهزادیان

    سلام. بنده چندین مرتبه از طریق اداره ثبت تقاضای طول ومتراژ پلاک فرعی که مالک هستم را کردم که با ممانعت مالک همجوار روبرو شدم والان شکایت کیفری ممانعت از حق را کردم آیا شخص ممانعت کننده مجرم در دادگاه شناخته میشود

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *