بررسی حقوق مالی زن در ایران و قوانین آن

هنگامی که بحث از حقوق مالی زن می شود اکثر افراد گمان می کنند تنها حق زن مهریه می باشد در صورتی که مهریه یکی از حقوق مالی زن می باشد و علاوه بر آن حقوق دیگری نیز برای زن تعیین شده است که گاهی مشاهده می کنیم که این حقوق نادیده گرفته می شود. در اسلام  و در قوانین کشور ما ایران برای زن ارزش بسیاری قائل شده اند و حقوق مالی آن را مشخص کرده اند زن و شوهر باید برای ثبات زندگی و آرامش زن نسب به حقوق مالی زن در ایران و قوانین آن آشنایی کامل داشته باشند. در این مقاله از مقاله های وکیل نوین قصد داریم حقوق مالی زن و مسائل پیرامونی آن را مورد بررسی قرار دهیم پس با ما همراه باشید.

انواع حقوق مالی زن

حقوق مالی زن  در ازدواج مطابق با قوانین ایران چند مورد می باشد که عبارتند ای مهریه، نفقه، نحله، ارث، اجرت المثل  که در ادامه این مقاله قصد داریم تمام این حقوق را به طور جامع و کامل توضیح دهیم . مهریه: مهریه مالی است که هنگامی که دو شخص قصد ازدواج با یک دیگر را داشته باشند آن را معین می کنند و پس از جاری شدن صیغه عقد مهریه در مالکیت زن در می آید و هر گاه که بخواهد می تواند ان را از مرد طلب کند در قانون شرایط پرداخت مهریه مشخص شده است مهریه به دو دسته تقسیم می شود: عندالاستطاعه: مهریه بر ذمه مرد می باشد و هر گاه زن درخواست ان را کند مرد باید قادر به پرداخت مهریه باشد در غیر این صورت نمی تواند مرد را مجبور به پرداخت کند و هر گاه مرد توانایی پرداخت مهریه را داشت باید به موقع آن را بپردازد. عندالمطالبه: مهر بر ذمه مرد می باشد یعنی بر گردن او دین است که هر گاه زن  مهریه  را درخواست کند مرد باید آن را  به طور کامل بپردازد.

تفاوت مهریه در عقد دائم و موقت

در عقد دائم نیازی به تعیین مهریه در زمان صیغه عقد نیست می توانند پس از جاری شدن صیغه مهریه را مشخص کننداما در عقد موقت بر خلاف عقد دائم در هنگام جاری شدن صیغهتعیین مهریه از شروط لازم است و اگر تعیین نشود عقد باطل خواهد شد. البته این نکته نیز قابل اهمیت است که درخواست مهریه تنها مختص بعد از طلاق نیست و زن حتی در زمان زوجیت می تواند مهریه خود را از مرد طلب کند. نفقه:نفقه یکی از حقوق مالی زن است که باید به ان پرداخت شود نفقه یعنی مایحتاج زن که شامل پوشاک، خوراک، مسکن، امور درمانی، لوازم آرایشی و بهداشتی را مرد باید تامین کند. البته میزان تامین ان بر اساس توانایی مالی مرد است.البته پرداخت نفقه از سوی مرد ملزم به تمکین مرد از سوی زن می باشد در غیر این صورت زن ناشزه و مستحق دریافت نفقه نخواهد بود. لازم به ذکر است که اگر زن شاغل باشد یا مال و اموالی را داشته باشد  دلیلی بر عدم پرداخت نفقه او از سوی مرد نخواهد بود و زن مجبور به پرداخت هزینه های خود از محل در امد نیست. نفقه به دو دسته تقسیم می شود که عبارتند از نفقه حال و نفقه ایام گذشته زن می تواند از مرد نفقه ایام گذشته را طلب کند  همچنین در زمان طلاق رجعی که زن باید عده را طی کند این حقوق مالی  به او تعلق خواهد گرفت و  حقوق مالی او به طور کامل برقرار است. اگر هنگام طلاق مشخص شود که زن باردار است  تا زمان وضع حمل نفقه به او تعلق خواهد گرفت . البته در ازدواج موقت به زن نفقه تعلق نمی گیرد در صورتی هم تعلق خواهد گرفت که جز شروط ضمن عقد باشد. اجرت المثل : اجرت المثل از جمله حقوق مالی زن  می باشد که در کنار سایر حقوق ها قابل دریافت استاجرت المثل شامل خدمات و زحماتی که زن در منزل شوهر انجام داده است می شود مانند تهیه غذا، شیر دادن به بچه، نظافت و … پس از فوت شوهر زن قادر است که اجرت المثل را درخواست نماید متاسفانه بسیاری از بانوان از این حق خود اگاه نیستند. نحله: هنگام طلاق علاوه بر پرداخت نفقه ایام گذشته و مهریه زن قاضی قادر است که از مرد درخواست کند که مقداری از دارائی خود را  جهت احسان و نیکو کاری به زن ببخشد که در قانون به این بخشش نحله می گویند.

شرایط مطالبه نحله

  • در زمان زوجیت نحله قابل مطالبه نیست.
  • اجباری به پرداخت نحله توسط مرد نیست و میزان آن به توانایی مالی مرد بستگی دارد.
  • برای اخذ نحله طلاق باید توسط مرد صورت گرفته باشد.
ارث: بر اساس قانون مدنی کشور زن نیز مانند سایر بستگان متوفی مستحق دریافت ارث است  البته در صورت که نکاح میان آنها دائمی باشد. در صورت وجود فرزند یک هشتم  دارایی و در صورت نداشتن فرزند یک چهارم دارایی متوفی با زن ارث خواهد رسید. البته این نکته حائز اهمیت می باشد که پس از مرگ شوهر، زن قادر است در کنار مهریه و نفقه خود سهم الارث را نیز طلب کند. برای تقسیم ارثابتدا باید حقوق مالی زن کسر شود سپس باقی مانده ارث میان دیگر وارثان تقسیم می شود. هنگامی که مرد بیمار است و در همان حین زن را طلاق می دهد و بر اثر همان بیماری فوت می شود و زن در این مدت اگر ازدواج نکرده باشد به او سهم الارث تعلق خواهد گرفت. البته در ازدواج موقت زن هیچ سهم الارثی نخواهد برد.

حقوق مستمری زوجه

حقوق بازنشستگی یا حقوق مستمری از جمله حقوق مالی زن پس از مرگ مرد می باشد. اگر مرد در هنگام حیات حقوق بازنشستگی را دریافت می کرد پس از مرگ وی به همسر او و دختران مجرد یا مطلقه که شاغل نیستند تعلق می گیرد اما اگر پسران مشغول به تحصیل باشند یا کمتر از بیست سال داشته باشند به آنها هم تعلق میگیرد و میان همه آنها باید به طور مساوی تقسیم شود. شرط تنصیف:  از دیگر حقوق مالی زن می توان  شرط تنصیف را بیان کرد.اگر هنگام عقد زن خواستار شرط تنصیف باشد و مرد نیز قبول کند در عقد نامه ثبت خواهد شد و جز حقوق مالی زن محسوب خواهد شد. شرط تنصیف یعنی در هنگام طلاق نصف دارایی مرد به زن تعلق میگیرد. البته دریافت تنصیف دارای شرایط خاصی است که به شرح زیر می باشد:
  • اگر زن درخواست طلاق بدهد حق تنصیف شامل او نخواهد شد و حتما باید درخواست طلاق از سوی مرد باشد.
  • در عقد نامهنصف دارایی مرد یعنی از یک تا پنجاه در صد دارایی قید می شود اما به چه میزان به زن تعلق خواهد گرفت را دادگاه تعیین میکند.
  • اگر مرد پیش از طلاق اموال خود را به دیگری منتقل کند یل بفروشد دیگر حقی برای زن نخواهد بود.
  • اگر مرد پیش از طلاق دارایی خود را به دیگری انتقال دهد زن نمی تواند از او شکایت کند.
کلام آخر امید است که زنان و بانوان ایرانی با مطالعه این مقاله از حقوق مالی خود به طور کامل اگاه شوند. اگر تمایل دارید در مورد مسائل حقوقی اطلاعات را بدست آوردید می توانید به سایت وکیل نوین مراجعه کنید و صرف زمان اندک مقاله های  این سایت را کهدر مورد مسائل مختلف حقوقی هستند مطالعه کنید. اگر شما از حقوق مالی خود آگاه نیستید و درباره به مشکلاتی برخوردید ما به شما پیشنهاد می کنیم با شماره هوی موجود در سایت تماس بگیرد و با کارشناسان حرفه ای و خبره وکیل نوین ارتباط بگیرد و شرح مشکل خود از آنها مشاوره بگیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *