نحوه تعیین میزان اجاره بها: اجاره بها را چگونه تعیین می‌کنند؟

در قرارداد اجاره قانون نسب به تمام موضوعات تعیین تکلیف کرده است، اما در برخی از موارد طرفین می‌توانند با توافق یکدیگر برخلاف موضوع قرارداد عمل کنند به طور مثال تعیین میزان اجاره بها در قرارداد اجاره بر عهده طرفین است که می‌توانند با توافق یک دیگر میزان اجاره بها راتعیین کنند. اجاره بها نیز هزینه‌ای است که مستاجر در قبال استفاده از ملک اجاره‌ای به موجر می‌پردازد.در این نوشتار نوین وکیل میخواهیم نحوه تعیین میزان اجاره بها و تعیین میزان اجاره بها بعد از اتمام قرارداد اجاره را مورد بررسی قراردهیم، پس با نوین وکیل همراه شوید.

اجاره بها چیست؟

اجاره بها مبلغی است که مستاجر بابت استفاده منافع از عین مستاجره به موجر به صورت ماهانه یا روزانه می‌پردازد، اما مطابق با عرف و تنظیم اجاره نامه، اجاره بها‌ها به صورت ماهانه محاسبه می‌شودو در قرار داد ذکر می‌شود که میزان اجاره بها به صورت ماهانه و به مبلغ فلان ریال می‌باشد که در اول یا آخر ماه به صورت نقد از سوی مستاجر به موجر پرداخت می‌شود.

نحوه تعیین میزان اجاره بها

نحوه تعیین میزان اجاره بها برعهده موجر و مستاجر می‌باشد، میران اجاره بها مورد توافق میان موجر و مستاجر در حقوق اجاره بها یا اجرت المسمی می‌گویند.

میزان اجاره بهای تعیین شده توسط موجر و مستاجر برای تمام مدت اجاره قابل اجرا است و هیچ کدام از طرفین نمی تواننددر مدت قرارداد اجاره آن را تغییر بدهند. بدین ترتیب در مدتی که قرارداد اجاره معتبر می‌باشد موجر و مستاجر نمی توانند به بهانه‌های مختلف میزان اجاره بها را تغییر دهند، البته ناگفته نماند که در مواردی تعدیلاجاره بها در شرایط خاصی اعمال می‌شود.

تعیین میزان اجاره بها بعد از اتمام قرارداد اجاره

هنگامی که اجاره بها به پایان می‌رسد دیگر نیازی نیست که موجر و مستاجر به تعهدات قبلی خود پایبند باشند، اما چنانچه مستاجر پس از پایان قرارداد به تصرفات خود ادامه دهد، باید قیمت واقعی اجاره بها که در بازار رایج است به موجر بپردازد، البته لازم به ذکر است که ابن میزان را کارشناس رسمی دادگستری تعیین خواهد کرد.

اما اگر ثابت شود که بعد از پایان قرارداد مستاجر با رضایت کامل موجر به تصرف خود ادامه داده است، مستاجر تنها لازم است که همان میزان قبلی اجاره بها را بپردازد، بنابراین بعد از پایان یافتن قرارداد اجاره تا زمانی که موجر اقدام به فسخ قرارداد نکرده است طرفین می‌توانند به قرارداد قبلی خود پایبند باشند.

 

معیار‌های تعیین اجاره بها

در قسمت‌های فوق نحوه تعیین میزان اجاره بها تعیین میزان اجاره بها بعد از اتمام قرارداد اجاره را توضیح دادیم در این قسمت از مقاله می‌خواهیم معیار‌های تعیین اجاره بها را بیان کنیم.

  • عرف جامعه و منطقه مورد نظر
  • عمر ساختمان
  • متراژ واحد
  • کاربری ملک مورد نظر
  • امکانات ملک
  • عیوب ویژگی‌های خاص ملک
  • دسترسی‌های ملک به اماکن رفاهی و تفریحی

 

کلام آخر

در این نوشتار نوین وکیل نحوه تعیین میزان اجاره بها را به صورت کامل توضیح دادیم امید شما با خواندن این مقاله بتوانید به سوالات و ابهامات خود پاسخ دهید اگر در زمینه نحوه تعیین میزام اجاره سوالی دارید می‌توانید با استفاده از شماره 02166901176 با کارشناسان و مشاوران نوین وکیل تماس بگیرید و سوالات خود رو بپرسید.

وکلای مجرب و متخصص نوین وکیل آمادگی ارائه انواع خدمات حقوقی به صورت آنلاین و تلفنی را دارند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *