گواهی عدم خلاف ملک- اخذ گواهی عدم خلاف ملک

گواهی عدم خلاف ملک توسط شهرداری صادر می‌شود در صورتی که ملک دارای هیچ خلافی در ساخت و ساز وجود ندارد و بر اساس این گواهی مالک می‌تواند از تسهیلات بانکی یا انجام معامله دریافت می‌شود.

اگر مالک تقاضای صدور گواهی عدم خلافی ساختمان را از شهرداری کند، مامور بازدید به محل ساختمان رجوع خواهد کرد و پس از بررسی‌های لازم گزارش خود را تکمیل می‌کند و با ارائه گزارش، شهرداری گواهی عدم خلاف ملک را صادر خواهد کرد.

در این مطلب از نوین وکیل قصد داریم به گواهی عدم خلاف ملک و مراحل اخذ آن بپردازیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

همجنین مطالعه نمایید: وکیل تخلیه مستاجر

گواهی عدم خلاف ملک چیست؟

گواهی عدم خلاف ملک نشان دهنده این است که تمام مراحل ساخت ملک انجام شده است و هیچ گونه خلافی در ساختمان وجود ندارد در واقع ساخت و ساز ساختمان مطابق با ضوابط شهرداری بدون کوچکترین خلافی انجام شده است.

به عبارت دیگر گواهی عدم خلاف ملک به جوازی می‌گویند که اثبات و گواهی هیچ گونه خلاف و کار غیر مجازی در زمان انجام عملیات اجرایی یک ساختمان را می‌دهد.

البته لازم به ذکر است که بگوییم اخذ گواهی عدم خلاف ملک زمانی امکانپذیر است که ساختمان براساس رعایت ضوابط شهرداری و اصولی فنی که مطرح شده است.

 مراحل اخذ گواهی عدم خلاف ملک

در بخش قبل در خصوص گواهی عدم خلاف ملک توضیحاتی را در اختیار شما قرار دادیم در این بخش از مقاله می‌خواهیم مراحل اخذ گواهی عدم خلاف ملک را به صورت کامل برای شما بیان کنیم که عبارتند از:

  • اولین مرحله برای اخذ گواهی عدم خلاف ملک مراجعه حضوری مهندس ناظر در دفاتر خدمات الکترونیک و ارائه گزارش کتبی اجرای فونداسیون
  • مراجعه حضوری مالک یا وکیل او به همراه مدارک مهم از جمله اصل سند ملک و پروانه ساخت به دفاتر خدمات الکترونیک و تقاضای کتبی گواهی عدم خلاف ملک
  • در این مرحله تاریخ بازدید مامور دفتر از ملک و تهیه گزارش کتبی تعیین می‌شود.
  • پس از مراجعه بازدید کننده و بررسی نکات فنی و اصول ساختمان‌سازی گزارشی را تهیه می‌کند که منجر به صدور گواهی عدم خلاف ملک می‌شود.

همچنین مطالعه کنید: گواهی پایان کار ساختمان چیست؟ مراحل اخذ گواهی پایان کار

مدارک لازم برای اخذ گواهی عدم خلاف ملک

  • ارائه گزارش مرحله‌ای مهندس ناظر: مهندس ناظر باید چگونگی اجرای عملیات احداث ساختمان را به شکل گزارش مرحله‌ای ارائه کنند.
  • ارائه تاییدیه استفاده از مواد اولیه ساخت و ساز که استاندارد کافی دارند: یکی از وظایف اصلی ناظران تایید مصالح اولیه به کار رفته در ساخت و ساز و ارائه تایید نامه است.
  • مرحله سفت کاری به همراه گزارش ناظر، نتایج آزمایشگاه ارائه می‌شود: برای اطمینان از رعایت استاندارد ضوابط شهرداری بتن‌های به کار رفته را مورد آزمایش قرار می‌دهند و باید نتایج آزمایش برای دریافت گواهی عدم خلاف ملک ارائه شود.
  • پرداخت عوارض نوسازی: اخذ گواهی مذکور مربوط به تسویه کامل با شهرداری و پرداخت عوارض نوسازی است.

کلام آخر

به پایان این مطلب از نوین وکیل رسیدیم امید است اطلاعاتی که در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد چنانچه در این خصوص نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید می‌توانید با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید و راهنمایی دریافت کنی همچنین می‌توانید سوالات و ابهامات خود را در کادر زیر وارد کنید تا در اسرع وقت کارشناسان ما پاسخگوی شما باشند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *