گواهی پایان کار ساختمان چیست؟ مراحل اخذ گواهی پایان کار

گواهی پایان کار ساختمان سندی است که مطابقت ساختمان با قوانین شهرداری را نشان می‌دهد و نحوه اخذ آن از طریق سامانه و ثبت تعهد نامه صیانت از نام کاربری در دفاتر خدمات الکترونیک شهر می‌باشد.

برای ساخت و ساز و احداث بنا سازنده و ملک موظفند مراحل و ارائه مدارکی به مراجع مختلف اعم از شهرداری، و اداره ثبت اسناد و املاک کشور، سازمان امور مالیاتی و غیره هستند و پس از اتمام ساخت و ساز سازنده با ارائه مستندات باید اقدام اخذ گواهی پایان کار ساختمان کند.

گواهی پایان کار ساختمان از مدارک مهمی است که در هنگام دریافت سند مالکیت و نقل و انتقال ملک باید ارائه شود و عدم دریافت آن مشکلاتی را برای سازنده و مالک به دنبال دارد و به منظور تسهیل و تسریع در دریافت گواهی پایان کار ساختمان سامانه الکترونیکی برای صدور گواهی پایان کار راه اندازی شده است که سازندگان پس از ارائه مدارک لازم و پرداخت هزینه‌های مربوط به صورت الکترونیکی گواهی پایان کار ساختمان خود را اخذ کنند.

در این مطلب از نوین وکیل قصد داریم به موضوع گواهی پایان کار ساختمان چیست؟ و مراحل اخذ گواهی پایان کار ساختمان بپردازیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

گواهی پایان کار ساختمان چیست؟

برای شروع ساخت و ساز، سازنده ملزم به دریافت پروانه احداث بنا از شهرداری است تا بتواند اقدام به ساخت و ساز و احداث بنا کند و در طی عملیات ساخت و ساز قوانین و محدودیت‌هایی وجود دارد که سازنده در صورت تخلف و سرپیچی نمی تواند گواهی پایان کار ساختمان را دریافت کند.

پس از پایان ساخت و ساز سازنده باید به شهرداری درخواست صدور گواهی پایان کار ساختمان را بدهد و شهرداری پس از دریافت درخواست مبنی بر صدور گواهی پایان کار نماینده‌ای را به ملک می‌بفرستد تا مواردی از جمله تطبیق نقشه ساختمان یا نقشه مصوبه، تایید تراکم ساختمان، عدم تجاوز به معابر یا مجاورین و دیگر مقررات را بررسی و تایید کند.

هنگامی که نماینده موارد را بررسی کرد گزارشی را مبنی بر عدم تخلف سازنده صادر خواهد کرد و پس از ان گواهی پایان کار ساختمان را صادر می‌شود، در واقع این گواهی از مدارک مهمی برای گرفتن سند تفکیکی ساختمان است و به دفاتر رسمی ثبت اسناد، ادارات آب، برق، گاز و تلفن اجازه صدور سند و انشعابات مورد نیاز ملک را می‌دهد.

مراحل اخذ گواهی پایان کار ساختمان

در این بخش از مقاله می‌خواهیم مراحل اخذ گواهی پایان کار ساختمان را برای شما توضیح دهیم، صدور گواهی پایان کار ساختمان از وظایف شهرداری است و برای این کدر باید پرونده تشکیل شود که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت.

تشکیل پرونده

برای تشکیل پرونده مدارک مهمی نیاز است و در هنگام تشکیل پرونده مالک یا وکیل او حضور داشته باشد از جمله مدارک مهم می‌توان به تهیه و تکمیل فرم در خواست گواهی پایان کار، سند مالکیت، سند رسمی که زمین یا سازه‌های که پیس از ساخت در زمین وجود داشته است علاوه بر این باید عوارض نو‌سازی ار واحد نیز پرداخت شود و رسید آن نیز در پرونده باشد.

بازدید و صدور گواهی پایان کار

پس از تشکیل و ثبت پرونده در دبیرخانه، کد پیگیری را دریافت می‌کنید و نوبتی برای بازدید از ملک توسط کارشناس فنی تعیین خواهد شد در هنگام بازدید کارشناس فنی باید فرم تکمیل شده گزارش شروع و اتمام عملیات ساختمانی و مدارک شناسایی مالک و صاحب سند به او تحویل داده شود.

در صورت رعایت نکاتی اساسی و عدم تخلف از نقشه کارشناس فنی گزارش خود را تهیه می‌کند و شما موظف به پرداخت عوارض ساخت هستید و با پرداخت آن برگه اتمام بنا صادر خواهد شد سپس شما باید با مراجعه به سامانه تهران من اصل گواهی پایان کار ساختمان را دریافت کنید.

همچنین مطالعه کند:هزینه شکایت از سازنده ساختمان

نحوه دریافت گواهی پایان کار ساختمان

در قسمت قبل در خصوص گواهی پایان کار و مراحل اخذ آن توضیحاتی را برای شما ارائه دادیم در این بخش از مقاله می‌خواهیم نحوه دریافت گواهی پایان کار ساختمان را برای شما شرح دهیم.

  • اولین اقدام برای دریافت گواهی پایان کار ساختمان ورود به سامانه تهران من است.
  • پس ورود به صفحه اصلی سامانه در صورتی که اقدام به ثبت نام نکردید گزینه ثبت نام را انتخاب کنید اما اگر ثبت نام کردید باید گزینه ورود را کلیک کنید.
  • سپس با توجه به شخص حقوقی یا حقیقی گزینه‌های مربوطه را انتخاب نمایید و پس از وارد کردن اطلاعات خواسته شده بر روی گزینه دریافت کد تایید کلیک کنید.
  • حال کد احراز هویت ارسال شده به شماره تلفن همراه خود در کادر وارد کنید و وارد سامانه شوید.
  • پس از ثبت نام در سامانه تهران من مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک است در این مرحله لازم است به صورت حضوری به ثبت تعهد نامه صیانت از نام کاربری اقدام کنید.
  • پس از تایید شدن تعهد نامه صیانت از کاربری، در دفاتر خدمات الکترونیک متقاضی باید به سامانه زیر ساخت‌ها و توسعه شهری مراجعه کند.
  • برای ورود به سامانه زیر ساخت‌ها و توسعه شهری متقاضیان می‌توانند نام کاربری و رمز عبور که از سامانه تهران من دریافت کردید استفاده کنند و اقدام به دریافت و چاپ گواهی پایان کار ساختمان نمایند.

وجود تخلف در فرایند صدور گواهی پایان کار

وجود تخلف مانع صدور گواهی پایان کار می‌شود، در صورت داشتن خلافی در ملک مانند اختلاف نقشه با سازه، عدم رعایت موارد سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی باید انجام شود، پرونده ملک به کمیسیون100 ارجاع داده می‌شود و در این کمیسیون تصمیم گرفته می‌شود که اگر اختلافی در نقشه و سازه وجود داشته باشد باید تخریب شود یا جریمه تخلف پرداخت شود و اگر تخلفی در رعایت موارد سازمان آتش نشانی وجود داشته باشد باید برای اجرای آن اقدام کنید.

اگر بنا بر جریمه شدن مالک باشد نامه‌ای به او ابلاغ می‌شود و ظرف مدت ده روز او جریمه را پرداخت نکند پرونده به کمیسیون تجدید نظر ماده ۱۰۰ منتقل می‌شود یا اگر نسبت به تخریب بنا تصمیم‌گیری شود طبق نامه‌ای با مالک اعلام می‌شود که حدود دو ماه باید برای تخریب اقدام کند و اگر شهرداری خود نسبت به این امر اقدام کند هزینه این کار را از مالک اخذ می‌کند.

می توانید مقاله نحوه شکایت عدم تحویل ملک توسط سازنده را در سایت ما مطالعه کنید.

مدارک لازم برای اخذ گواهی پایان کار

در قسمت‌های قبل نحوه اخذ گواهی پایان کار ساختمان را بیان کردیم برای اخذ گواهی پایان کار لازم است که مدارکی جمع اوری ارائه شود که از مهم‌ترین این مدارک می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • فرم درخواست پایان کار
  • فرم شروع و پایان عملیات ساخت و ساز که باید تایید مهندس ناظر رسیده باشد.
  • اصلی و کپی سند مالکیت
  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی مالک و سازنده
  • در صورتی که مالک فوت شده باشد، وجود اصل و کپی برابر اصل مدارک مربوط به انحصار وراثت و کپی مدارک شناسایی ورثه الزامی است.
  • ارائه اصل پروانه ساخت
  • اصل و کپی فیش عوارض ساختمان و عوارض نوسازی سالیانه
  • گواهی عدم خلافی ساختمان و در صورت وجود خلافی باید رسید پرداخت جریمه ارائه داده شود.
  • ارائه کارت سازنده، برگه اتمام عملیات ساختمانی و کلیه گزارشات مرحله ای
  • نقشه معماری ملک، دارای مهر شهرداری.
  • پرداخت عوارض شهرداری که شامل عوارض نوسازی و عمران شهرداری، عوارض مدیریت پسماند واحد‌های مسکونی و تقسیم می‌شود.

هزینه اخذ گواهی پایان کار ساختمان

در قسمت‌های قبل مدارک لازم برای اخذ گواهی پایان کار ساختمان را برای شما بیان کردیم، اخذ این گواهی نیز مانند هر اقدامی ملزم پرداخت هزینه‌هایی است که در این بخش از مقاله قصد داریم به آن‌ها بپردازیم.

هزینه‌های مربوط به اخذ گواهی پایان کار ساختمان شامل موارد زیر می‌شود:

  • هزینه دریافت گواهی عدم خلافی و رسید پرداخت جریمه در صورت وجود جریمه.
  • هزینه پرداخت حق الزحمه به کارشناسی که برای بازدید و تایید موارد لازم به ساختمان مراجعه می‌کند.
  • هزینه عوارض ساختمان
  • هزینه پرداخت قبوض آب، برق، گاز و ارائه فیش پرداختی

چرا گواهی پایان کار صادر نمی شود؟

گاهی اوقات با وجود همه مدارک مورد نیاز اخذ گواهی پایان کار و تمام مراحل طی شده، تاخیری در روند صدور این گواهی پیش می‌آید و ممکن است باعث ضرر مالک یا سازنده شود.

اگر گواهی پایان کار ساختمان صادر نمی شود ممکن است به دلیل عدم تکمیل فرم شروع و اتمام کار مهندس ناظر، وجود تخلف در نقشه و تشکیل کمیسیون باشد که با پرداخت جریمه حل خواهد شد یا استفاده سازنده از کارگران ساختمانی غیر مجاز یا ممکن است تایید سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی به دلیل وجود مغایرت‌های اخذ نشده باشد که همگی این مسائل باعث عدم صدور گواهی پایان کار ساختمان می‌شود.

می توانید مشاهده کنید:شکایت از مجری ساختمان

اگر خانه‌ای پیش خرید کنیم چگونه گواهی پایان کار اخذ کنیم؟

حال شاید این سوال برای شما مطرح شود که اگر خانه‌ای را پیش خرید کنیم چگونه گواهی پایان کار را اخذ کنیم یا اخذ گواهی پایان کار برعهده چه کسی است؟

خریدار در هنگام پیش خرید باید با مالک توافق کند که چه کسی مسئول اخذ گواهی پایان کار است و آن را در قرارداد خود ذکر کنند.

کلام اخر

به پایان این مطلب از نوین وکیل رسیدیم امید است اطلاعاتی که در خصوص گواهی پایان کار ساختمان در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد چنانچه در این خصوص نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید علاوه بر این لر گونه سوال و ابهامی که برای شما مطرح است می‌توانید در کادر زیر وارد کنید تا در اسرع وقت کارشناسان ما پاسخگوی شما باشند.

سوالات متداول

گواهی پایان کار ساختمان چیست؟

گواهی پایان کار ساختمان یکی از مهم‌ترین گواهی برای اخذ سند تفکیکی است و صدو‌ر ان برعهده شهرداری می‌باشد برای کسب اطلاعات بیشتر به متن مراجعه کنید.

مراحل اخذ گواهی پایان کار ساختمان چگونه است؟

مراحل اخذ گواهی پایان گار ساختمان شامل تشکیل پرونده و بازدید و صدور گواهی می‌شود برای کسب اطلاعات بیشتر به متن فوق مراجعه کنید.

مدارک لازم برای اخذ گواهی پایان کار چیست؟

مدارک لازم برای اخذ گواهی شامل مدارک هویتی مالک و سوزنده، اصل سند ساختمان، گواهی پروانه ساخت و … می‌شود برای کسب اطلاعات بیشتر به متن مراجعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *