آخرین مبالغ جریمه های رانندگی (پاییز۱۴۰۰)

جریمه شدن حس بدی دارد، اگر شما با انواع جریمه  و میزان آشناتر باشیدبا احتیاط تر رانندگی خواهید کرد،گاهی هم ندانستن مصادیق جریمه باعث می شود ما در تله بیوفتیم و جریمه شویم، پس با وکیل نوین همراه باشید تا اطلاعاتی را در خصوص جرایم رانندگی بدست آورید.

جریمه چیست؟ جریمه در لغت به معنای خسارت و تاوان است . در مجموع می توان گفت مبلغی  که بابت خسارت و تاوان کاری پرداخت می کنیم.

انواع جریمه های رانندگی

جرایم رانندگی به چند دسته تقسیم می شوند که عبارتند از،:

  • جریمه دو برگی
  • جریمه تسلیمی
  • جریمه الصاقی
  • جریمه ثبت شده از سوی دوربین ها

جریمه دو برگی

هنگامی که در رانندگی تخلفی مرتکب شوید و به صورت عمد یا غیر عمد دستور توقف پلیس را اطلاعات نکنید، شما جریمه دو برگی خواهید شد.در این نوع جریمه پلیس برای پلاک تانسابقه جریمه را ثبت می کند اما قبض را از دفترچه خود جدا نمی کند. هنگامی که جریمه دو برگی می شوید باید دو هزینه را پرداخت کنید یکی به علت سرپیچی از قانون، دیگر سرپیچی عمدی یا غیر عمدی از دستور پلیس.

جریمه تسلیمی

جریمه تسلیمی یکی دیگر از جرایم رانندگی استبا دستور پلیس راننده باید بایستد و به فرمان او گوش دهد، سپس نیروی راهور با توجه به مدارک راننده قبض را پر می کند وبه وی می دهد اگر راننده به مدت ۶۰روز جریمه را پرداخت نکند مبلغ جریمه  دو برابر می شود.

 

 

در قبض جریمه موارد زیر ذکر می شود:

  • مشخصات راننده
  • مشخصات گواهینامه
  • مشخصات افسر راهور
  • مشخصات وسیله نقلیه
  • نوع و محل تخلف
  • زمان و تاریخ تخلف

جریمه الصاقی

جریمه الصاقی به نوعی از جریمه می گویند که راننده خلافی را مرتکب می شود مثلا محل پارک ممنوع پلیس سر می رسد و جریمه می کند.اگر این نوع جریمه را به موقع پرداخت نکنید مانند جریمه تسلیمی مبلغ آن دو برابر می شود.

جریمه ثبت شده از سوی دوربین ها

در چند سال اخیر دوربین ها نیز به سیستم پلیس اضافه شدند و جریمه ها را ثبت می کنند. دو نوع جریمه با دوربین ها وجود دارد که عبارتند از :

۱-دوربین های هوشمند:  دوربین های هوشمند نصب شده در مکان های مختلف جرایم را ثبت می کند، این دوربین ها از فناوری هوشمند استفاده می کنند و اقدام به تصویر برداری پلاک خودرو ها می کنند. محل نصب دوربین های هوشمند معمولا مکان هایی هستند که نیاز به تحلیل وضعیت جرم نباشد.

۲-دوربین اپراتوردار: اپرا تورهای پلیس با رصد خودروها از طریق دوربین ها جریمه را ثبت می کنند. این دوربین ها کار تصویر برداری رو بر عهده دارند که وضعیت خودرو ها را بررسی می کنند و در صورت لزوم به خطا و جرم رسیدگی می کنند.

 

 

 

 

بخشودگی جرایم رانندگی چگونه است؟

باید دقت داشته باشید که مهلت پرداخت جریمه های الصاقی، تسلیمی و دو برگی به مدت ۶۰روز است.

نکته ای که وجود دارد در مورد جریمه های الصاقی و تسلیمی اگر به موقع پرداخت نشود باید مبلغی دو برابر جریمه پرداخت کنید گاهی نیز از طریق اخبار آگاه می شوید که  برخی از جرایم رانندگی شامل بخشودگی می شوند، با آگاهی از این مسئله هنگام دو برابر شدن جریمه می توانید هزینه ی کمتری را پرداخت کنید.

شاید جالب باشد که بدانید جریمه های دو برگی و ثبت شده از سوی دوربین ها  دو برابر نمی شود.

امکان بخشودگی یا کاهش جرایم ثبت شده از سوی دوربین وجود ندارد.

پیامک جهت  اگهی راننده از جریمه ها

اگر مبالغ جریمه به یک میلیون ریال رسد، راهنمایی رانندگی از طریق پیامک راننده را اگاه می سازد،  راننده تا یک ماه فرصت پرداخت دارد و اگر پرداخت نکند خودرو توقیف می شود.هنگامی هم که راننده توانایی پرداخت جریمه  را ندارد برای او قسط بندی خواهند کرد.

استعلام جرایم رانندگی چگونه انجام می شود؟

برای آگاهی از جرایم رانندگی خود به چندین پایگاه اینترنتی می توانید مراجعه کنید، پس  از مراجعه به این پایگاه های  اینترنتی میتوانید مبلغ خلافی خود را ببینید.این پایگاه های اینترنتی شامل موارد زیر می شود:

  • سایت سداد
  • سایت آیتول
  • سایت خلافی
  • سایت قبضی نو
  • سامانه خدمات الکترونیکی انتظامی

مبلغ جرایم رانندگی چه قدر است؟

در سال ۱۴۰۰ بر اساس جلسه ای که در مجلس صورت گرفت  نمایندگان طبق مصوبه ای ۵درصد جریمه ها را افزایش  دادند. گفته می شود این مبلغ ۵درصدی به آن بهزیستی عطا می شود.

 

 

 

 

ارزان ترین و گران ترین جریمه رانندگی چیست؟

همانطور که در جدول فوق مشاهده می کنید تعدادی از جرایم رانندگی را آوردیم و مبلغ جریمه را نیز ذکر کردیم . مبلغ های جرایم با توجه به حساسیت و عواقب تخلف متفاوت است مثلا گران ترین مبلغ جریمه  حدود ۴۰۰هزار تومان است که مربوط به حالت مستی و استفاده از روان گردان در حین رانندگی  می باشد. ارزان ترین جریمه نیز  مانند تخلفاتیمربوط به نداشتن زنجیر چرخ در زمستان به مبلغ ۳۰هزار تومان می باشد.

البته میزان جریمه در مکان های مختلف نیز ممکن است متفاوت باشد. برای مثال حرکت مارپیچ  در کلان شهرها وجاده های شهری بیشتر از روستاها و مسیرهای روستایی است.

نحوه اعتراض به جرایم رانندگی چیست؟

پس از استعلام جرایم رانندگی متوجه شوید که با سابق تان هماهنگی ندارد،امکان پیگیری و اعتراض بر جرایم رانندگی وجود دارد .

برای اعتراض به این جرایم باید به پلیس ۱۰+مراجعه کنید با اعتراض بر مبلغ جرایم رانندگی  به شکایتتان در مدت زمان کوتاهی رسیدگی می کنند.

اگر شخص باز هم نسبت به نتیجه معترض بودید، امکان مراجعه به واحد رسیدگی به تخلفات وجود دارد و می توانید این موضوع را پیگیری کنید.

جرایم رانندگی در زمان محدودیت کرونایی چگونه اعمال و پرداخت می شود؟

با شیوع بیماری کرونا و همه گیر شدن آن راهنمایی و رانندگی تلاش کرد با اعمال محدودیت هایی بر کاهش این بیماری اثر بگذارد. جریمه های کرونایی از آذر ۹۹شروع شد.

جریمه ها با شرح زیر می باشد:

  • جریمه به خاطر رفت و امد در ساعت منع تردد
  • محدودیت های جاده ای
  • نداشتن ماسک راننده و سرنشینان

جریمه های  دوران کرونایی از سوی دوربین ها و توسط پلیس ثبت می شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *