الزام به تنظیم سند رسمی اجاره : مشاوره رایگان با نوین وکیل

با تصویب قوانین روابط موجر و مستاجر سال ۵۶ شرایطی بوجود آمد که مطابق با آن رابطه استیجاری میان موجر و مستاجر ایجاد شده است و با پایان یافتن داد اجاره خاتمه نمی یابد و مال اجاره‌ای در اختیار مستاجر خواهد بود و او می‌تواند استفاده کند، این موضوع باعث بروز مشکلاتی مانند عدم پرداخت اجاره بهت توسط مستاجر یا عدم تمدید قرارداد اجاره توسط موجر شده است که می‌توان در اینجا به الزام به تنظیم سند رسمی اجارهاشاره کرد.

در این نوشتار نوین وکیلمیخواهیم الزام به تنظیم سند رسمی اجاره و دادگاه صالح برای دعوی الزام به تنظیم سند رسمی اجاره را مورد بررسی قرار دهیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در این مقاله همراه شوید.

دعوی الزام به تنظیم سند رسمی اجاره

مطابق با ماده ۷ قانون روابط موجر و مستاجر سال ۵۶: در مواردی که بین موجر و کسی که ملک را به عنوان مستاجر در تصرف دارد اجاره‌نامه تنظیم نشده یا اگر تنظیم شده مدت آن منقضی گشته‌ و طرفین راجع به تنظیم اجاره‌نامه یا تعیین اجاره بها و شرایط آن اختلاف داشته باشند هر یک می‌تواند برای تعیین اجاره بها (‌در مواردی که اجاره‌نامه در‌بین نباشد) و تنظیم اجاره‌نامه به دادگاه مراجعه کند. دادگاه میزان اجاره بها را از تاریخ تقدیم دادخواست تعیین می‌کند، ولی این امر مانع صدور حکم‌ نسبت به اجرت‌المثل زمان قبل از تقدیم دادخواست و خسارت تاخیر تادیه آن نخواهد بود.

براساس ماده بیان شده هرگاه قرارداد اجاره با شرایط فوق منعقد شود مستاجر و موجر می‌توانند به دادگاه صالح برای الزام به تنظیم سند رسمی مراجعه نمایندو از دادگاه درخواست الزام به تنظیم سند رسمی اجاره کنند.

دعوی الزام به تنظیم سند رسمی یک دعوی غیر مالی می‌باشد و زمانی یکی از طرفین می‌توانند اقامه دعوی کنند که طرف مقابل از تنظیم سند رسمی امتناع کند.

 

همچنین مطالعه نمایید: در اجاره نامه چه چیزهایی ذکر می شود؟

شروع دعوی الزام به تنظیم اجاره نامه

خواهان دادخواستی به خواسته صدور حکم مبنی بر الزام خواندگان به تنظیم اجاره‌نامه رسمی و با ابطال تمبر دعوی غیرمالی تقدیم دادگاه محترم کرده است. وی خواسته خود را با استناد به اجاره‌نامه رسمی شماره …. مورخ 16/10/1342 دفترخانه 208 تهران ومبایعه‌نامهعادی مورخ 21/2/70 و اجاره‌نامه عادی 23/2/70 و وکالت‌نامه رسمی شماره …. مورخ 26/2/70 دفترخانه …. تهران و نیز توافق‌نامه عادی مورخ 12/9/70 و دو فقره توافق‌نامه و اقرارنامه مورخین 28/9/70و5/8/74 ورثه مرحوم کریم و نیز گواهی حصر وراثت مرحوم کریم طرح کرده است.

طرفین دعوای الزام به تنظیم سند رسمی اجاره

دعوی الزام به تنظیم سند رسمی اجاره از سوی موجر یا مستاجر به عنوان خواهان در دادگاه قابل طرح می‌باشد، در صورتی که یکی از طرفین از تنظیم سند رسمی اجاره امتناع کند طرف دیگر می‌تواند دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی را از دادگاه نماید.

دادگاه صالح برای دعوی الزام به تنظیم سند رسمی اجاره

دعوای مربوط به اموال غیر منقول در دادگاه محل وقوع مطرح و مورد بررسی قرار میگیرد، بدین ترتیب دادگاه صالح برای دعوی الزام به تنظیم سند رسمی اجاره دادگاه محل وقوع ملک اجاره‌ای می‌باشد، البته لازم به ذکر است که بگوییم شورای حل اختلاف در دعوی الزام به تنظیم سند رسمی اجاره صالح به رسیدگی نمی باشد.

نحوه اجرای رای

اجاره نامه‌هایی که تابع قانون روابط موجر و مستاجر سال ۱۳۵۶ هستند پی از صدور قطعی نیازی به صدور اجراییه نمی باشد بلکه مطابق با ماده ۹ قانون روابط موجر و مستاجر سال ۱۳۵۶ ظرف یک ماه موظف هستند به تنظیم اجاره نامه رسمی اقدام نمایند.چنانچه در این مدت اجاره نامه تنظیم نشود به تقاضای یکی از طرفین دادگاه رونوشت حکم را برای تنظیم اجاره نامه به طرف دیگر ابلاغ و اخطار می‌کند که در یک روز و ساعت مشخص به دفترخانه مراجعه و اجاره نامه را امضا کند.

هر گاه موجر از امضای اجاره نامه امتناع کند، نماینده دادگاه به جانب او به مدت یکسال قرارداد را امضا می‌کندو چنانچه مستاجر ظرف ۱۵ روز حاضر به امضای سند رسمی نشود و عذر او موجه نباشد، به تقاضای شخص موجر حکم تخلیه عین مستاجره را صادر می‌کند و این حکم قطعی است.

نحوه تنظیم قرارداد اجاره جدید توسط دادگاه چگونه است؟

به طور کلی اجاره نامه مابین موجر و مستاجر منعقد می‌شود در صورتی که میان موجر و مستاجر قرارداد اجاره‌ای نباشد دادگاه با توجه به عرف و شرایط مرسوم منطقه شرایط ویژه‌ای را برای تنظیم سند اجاره تعیین خواهد کرد.

سخن پایانی

در این نوشتار نوین وکیل مطالبی را پیرامون الزام به تنظیم سند رسمی اجاره ارائه دادیم امید است شما با خواندن این مقاله بتوانید به سوالات و ابهامات خود پاسخ دهید در صورتی که در خصوص الزام به تنظیم سند رسمی اجازه سوالی دارید می‌توانید با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان و مشاوران متخصص نوین وکیل تماس بگیرید و سوالات خود را بپرسید.

موسسه نوین وکیل آمادگی ارائه انواع خدمات حقوقی را به صورت تلفنی و آنلاین دارد تنها کافیست با شماره02166901176تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *