حق حبس در قرارداد مشارکت در ساخت- حق حبس طرفین در قرارداد مشارکت در ساخت

حق حبس در قرارداد مشارکت در ساخت یعنی یکی از طرفین یا هر دو از انجام تعهدات خود خودداری کنند و طرف مقابل نیز انجام تعهدات خود را متوقف نماید.

قرارداد مشارکت در ساخت یکی از قراردادهایی است که میان اشخاص منعقد می‌شود و افراد باید در این قرارداد حقوق و تعهدات طرفین را مشخص کنند از جمله مهم‌ترین حقوق افراد را می‌توانیم به حق فسخ قرارداد، حق حبس در قرارداد اشاره کنیم.

در این مطلب از نوین وکیل قصد داریم در خصوص حق حبس در قرارداد مشارکت در ساخت و حق حبس یکطرفه و حق حبس دو طرفه اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم با ما همراه شوید.

 

همچنین مطالعه نمایید: شکایت قرارداد مشارکت در ساخت

 

حق حبس در قرارداد چیست؟

حق حبس در قرارداد یعنی هر یک از طرفین می‌تواند اجرای تعهد خود را منوط به اجرای تعهدات شخص مقابل کند به صورت مثال در خرید یک خانه خریدار می‌تواند پرداخت کل پول را منوط به تحویل خانه از فروشنده کند.

همچنین براساس ماده ۳۷۷ قانون مدنی حق حبس در قرارداد عبارتند از: “هر یک از بایع و مشتری حق دارد از تسلیم مبیع یا ثمن خودداری کند تا طرف دیگر حاضر به تسلیم شود مگر این که مبیع یا ثمن موجل باشد در این صورت هر کدام از مبیع یا ثمن که حال باشد باید تسلیم شود.

مطابق با قانون حق حبس اعمال و اجرای حق حبس نیاز به مراجعه به دادگاه و طرح دعوا نمی باشد.

حق حبس یکطرفه در قرارداد مشارکت در ساخت

حق حبس یکطرفه در قرارداد مشارکت در ساخت مختص یکی از طرفین است و او می‌تواند انجام تعهدات خود را منوط به انجام تعهدات شخص مقابل نماید.

حق حبس یکطرفه در قرارداد مشارکت در ساخت به دو صورت وجود دارند:

  • حق حبس یکطرفه به ترتیب زمانی در تعهدات بستگی دارد یعنی تعهد موخر خود را منوط به تعهد مقدم نماید.
  • حق حبس به دلیل ماهیت و تعهدی در مواردی که هر دو تعهد دارای زمان است یا دارای زمان نباشد یا یکی دارای زمان و دیگری فاقد زمان باشد.

حق حبس دوطرفه در قرارداد مشارکت در ساخت

حق حبس دو طرفه در قرارداد مشارکت در ساخت یعنی طرفین انجام تعهدات خود را منوط به انجام تعهدات شخص مقابل کند و در قرارداد آن را قید کنند علاوه بر این تعهدات طرفین نباید دارای ترتیب و مدت زمان باشد تا حق حبس دوطرفه امکانپذیر باشد.

به طور کلی حق حبس دوطرفه در قرارداد‌های مشارکت در ساخت برابر و متقابل امکان پذیر است یعنی به همان میزانی که ملک ارزش دارد به همان میزان نیز سازنده سرمایه داشته باشد.

شرایط ایجاد حق حبس در قرارداد مشارکت در ساخت

شرایط ایجاد حق حبس در قرارداد مشارکت در ساخت عبارتند از:

  • حق حبس تنها برای عقود معوض امکان پذیر است در حقیقت دو تعهد باید در مقابل یکدیگر باشد اعم از اینکه دو عمل انجام شود و در عقود غیر معوض حق حبس وجود ندارد.
  • حق حبس تنها در تعهدات اصلی یا عوضین اصلی ممکن است، به طور مثال مالک موظف است که ملک را در زمان مقرر به سازنده تحویل دهد و سازنده پس از ساخت تعداد واحد‌های مشخص شده را به مالک اعطا کند.
  • تعهدات موجود در قرارداد باید حال باشند یعنی زمان انجام آن‌ها فرا رسیده باشد و هنگامی که یکی از تعهدات حال است و دیگری مدت دار حق حبس امکان پذیر نیست به طور مثال مالک باید در زمان مقرر خانه را به سازنده تحویل دهد اما پایان ساخت ملک توسط سازنده مشخص نیست در چنین شرایطی حق حبس ایجاد نخواهد شد.

همچنین مقاله  انقضای مدت قرارداد مشارکت در ساخت را مطالعه کنید.

 اجرای تعهد و حق حبس

یکی از مسائل مهم در خصوص حق حبس در قرارداد مشارکت در ساخت این است که اگر طرفین به میل خود تعهدات را در زمان مقرر انجام دهند حق حبس از بین خواهد رفت یعنی اگر مالک، ملک را تحویل و سازنده پس از پایان کار ملک را به مالک تحویل دهد هیچ حق حبس وجود نخواهد داشت.

اما اگر یکی از طرفین نیمی از تعهدات خود را انجام دهد باز هم حق حبس وجود دارد یعنی اگر سازنده تنها نیمی از ساختمان را ساخته باشد و مابقی مانده باشد همچنان حق حبس وجود دارد.

ساقط کردن حق حبس در قرارداد مشارکت در ساخت

در قرارداد مشارکت در ساخت طرفین می‌توانند به صورت ضمنی حق حبس خود را ساقط کنند اسقاط ضمنی یعنی اگر یکی از طرفین قرارداد برای انجام تعهد خود مدت زمانی را مشخص کرده باشد به صورت ضمنی حق حبس را اسقاط کرده است مگر اینکه تعهدات طرفین موجل و زمان انجام آن‌ها یکی باشد.

نکات مهم حق حبس در قرارداد مشارکت در ساخت

  • مدت زمان حق حبس و مدت زمان تعهدات طرفین باید مشخص باشد.
  • حق حبس یکطرفه براساس تعهدات فرد مقابل انجام می‌شود.
  • در حق حبس دو طرفه هنگامی که یک از تعهدات پولی باشد دادگاه طرف مقابل رو به پرداخت وجه محکوم خواهد کرد

کلام آخر

به پایان این مطلب از نوین وکیل رسیدیم امید است اطلاعاتی که در خصوص حق حبس در قرارداد مشارکت در ساخت در اختیار شما قرار دادیم برای شما مفید باشد چنانچه در این خصوص نیاز به کسب اطلاعات بیشتری داشتید با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *