اگر چک در تاریخش برگشت نخورد؟ مهلت برگشت زدن چک

اگر چک در تاریخش برگشت نخورد چه می‌شود؟ برای پاسخ به این سوال باید ابتدا مفهوم چک را بیان کنیم.

چک یکی از روش‌های پرداخت است و افراد می‌توانند در معاملات از چک استفاده کنند، هنگامی که فرد اقدام به صادر کردن چک می‌کند باید تاریخ و مبلغ چک را نیز مشخص کند تا دارنده چک در همان تاریخ برای وصول چک به بانک مراجعه کند در صورتی که چک به هر دلیلی توسط بانک برگشت بخورد دارنده چک می‌تواند از طریق مراجع قضایی برای وصول چک اقدام کند.

در این مطلب از نوین وکیل می‌خواهیم به ساین سوال که اگر چک در تاریخش برگشت نخورد چه می‌شود؟ پاسخ دهیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

مهلت برگشت زدن چک

مهلت برگشت زدن چک به نوع پک یعنی حقوقی و کیفری بودن آن بستگی دارد و افراد مطابق با نوع چک برای برگشت زدن چک اقدام کنند.

برای برگشت زدن چک حقوقی مهلت و زمان مشخصی تعیین نشده است و هنگامی که دارنده چک متوجه شد که چک قابل وصول نیست می‌تواند برای برگشت زدن چک اقدام کند و در صورتی که مبلغ چک زیر بیست میلیون باشد باید به شورای حل اختلاف برای پیگیری و شکایت مراجعه کند اما اگر مبلغ چک حقوقی بالای بیست میلیون تومان باشد دارنده باید از طریق دادگاه برای وصول چک اقدام کند.

مهلت برگشت زدن چک کیفری ۶ ماه است یعنی دارنده چک پس از عدم وصول چک توسط بانک پس از گذشت ۶ ماه می‌تواند برای برگشت زدن چک اقدام کند.

 

همچنین مطالعه نمایید : وکیل چک برگشتی

 

اگر چک در تاریخش برگشت نخورد؟

در این بخش از نوشتار می‌خواهیم به این سوال که اگر چک در تاریخش برگشت نخورد چه می‌شود؟ پاسخ دهیم با ما همراه شوید.

همانطور که در قسمت فوق اشاره کردیم دارنده چک کیفری پس از گذشت ۶ ماه می‌تواند برای برگشت زدن چک اقدام کند اما اگر چک در تاریخش برگشت نخورد و این بازه زمانی برای شکایت از صادر کننده اقدام نکرد دارنده چک صرفا می‌تواند از طریق شیوه حقوقی برای وصول چک اقدام کند.

مطابق با قانون چک بانک موظف است که مبلغ موجود در حساب را به دارنده چک بپردازد و کسری مبلغ را در سامانه مرکزی وارد کند و با دریافت کد رهگیری، گواهی عدم پرداخت صادر کرده و به دارنده چک تحویل بدهد.

سپس دارنده چک می‌تواند به شیوه حقوقی و ثبتی برای مطالبه چک اقدام کند.

می توانید سایر مقالات این سایت از جمله مقاله قانون چک برگشتی زیر بیست میلیون- را مطالعه کنید.

برگشت زدن چک در همان روز

برگشت زدن چک در همان روز تنها مختص چک‌های بدون تاریخ است که صرفا این چک‌ها حقوقی می‌باشند، در صورتی که چک حقوقی باشد و تاریخ دار نباشد دارنده می‌تواند برای برگشت زدن چک در همان روز اقدام کند اما چنانچه چک برگشتی کیفری باشد دارنده چک نمی تواند در همان روز برای برگشت زدن چک اقدام کند و از تاریخ صدور چک باید به مدت ۶ ماه گذشته باشد تا چک قابل برگشت زدن باشد.

کلام آخر

به پایان این مطلب از نوین وکیل رسیدیم امید است اطلاعاتی که درباره برگشت زدن چک و عدم برگشت چک در تاریخش در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد اگر در خصوص عدم برگشت چک در تاریخش سوال و ابهامی دارید می‌توانید با استفاده از شماره 02166901176 با کارشناسان ما تماس بگیرید و از آن‌ها راهنمایی دریافت نمایید.

 

 

1 دیدگاه دربارهٔ «اگر چک در تاریخش برگشت نخورد؟ مهلت برگشت زدن چک»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *