قانون چک برگشتی زیر بیست میلیون- مشاوره چک برگشتی زیر بیست میلیون

قانون چک برگشتی زیر بیست میلیون توسط قانونگذار تعیین شده است که در خصوص نحوه برگشت زدن چک، مراحل شکایت چک و حکم و مجازات چک برگشتی می‌باشد.

چک‌ها یکی از مهم‌ترین اسناد تجاری هستند که در معاملات اقتصادی و بانکی کاربرد دارد و فرد وبه جای وجهه نقد می‌تواند از چک برای پرداخت بدهی خود استفاده کند ‌و صادر کننده باید مبلغ و تاریخ وصول چک را تعیین کند سپس دارنده چک در تاریخ مشخص باید به بانک مراجعه کند و مبلغ چک را دریافت کند.

در این مطلب از نوین وکیل می‌خواهیم درباره قانون چک برگشتی زیر بیست میلیون اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم با ما همراه شوید.

چک برگشتی زیر بیست میلیون

در برخی از موارد افراد برای پرداخت بدهی خود به جای وجهه نقد چک صادر می‌کنند و این امکان را به دارنده می‌دهند که در تاریخ مشخص به بانک مراجعه کند و وجهه چک را وصول کند.

در برخی از موارد به دلیل کسری بودجه، عدم مطابقت امضا، عدم خوانایی مبلغ و تاریخ چک، چک برگشت خواهد خورد و فرد می‌تواند برای برگشت زدن چک اقدام کند.

اما بهتر است در وهله اول صادر کننده چک را از برگشت خوردن چک مطلع کنید تا اگر برگشت خوردن چک به دلیل کسری موجودی حساب است صادر کننده کسری را رفع کند و شما به راحتی چک را وصول کنید.

قانون برگشت زدن چک زیر بیست میلیون

در این بخش از مقاله قصد داریم قانون برگشت زدن چک زیر بیست میلیون را برای شما بیان کنیم.

  • اولین قانون چک زیر بیست میلیون توجه به مدت زمان برگشت است هنگامی که چک شما وعده دار و دارای تاریخ باشد حقوقی است و برای برگشت زدن چک هیچ محدودیت زمانی ندارد و هر زمان که بخواهید می‌توانید برای برگشت زدن چک اقدام کنید.
  • دومین قانون چک برگشتی زیر بیست میلیون این است که با توجه به حقوقی بودن چک برای برگشت زدن و شکایت کردن باید به مرجع صالح مراجعه کنند.

نحوه شکایت از چک برگشتی زیر بیست میلیون

در قسمت فوق دو قانون مهم برای برگشت زدن چک زیر بیست میلیون بیان کردیم حال می‌خواهیم نحوه شکایت از چک برگشتی زیر بیست میلیون را توضیح دهیم.

  • اولین اقدام برای شکایت از چک برگشتی این است که چک را برگشت بزنید برای برگشت زدن چک باید به حقوقی و کیفری بودن آن توجه کنید در صورتی که چک مشخصات حقوقی بودن را دارا باشد چک حقوقی است و برای برگشت زمان نیاز به زمانی خاصی نیست.
  • پس از برگشت زدن چک شما باید به مراجع صالح مراجعه کنید و برای شکایت کردن از چک اقدام کنید مرجع صالح برای شکایت از چک برگشتی زیر بیست میلیون شورای حل اختلاف است و شما باید با مراجعه به این مرجع صالح درخواست تنطیم شکایت و پیگیری را نمایید.

 

همچنین مطالعه نمایید: وکیل چک برگشتی

 

مدت زمان شکایت از چک برگشتی زیر بیست میلیون

از انجا که چک برگشتی زیر بیست میلیون معمولا حقوقی است و برای برگشت زدن چک و شکایت نیاز به گذشت زمان نیست بنابراین فرد با دانش و اطلاعات کافی می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن پروسه شکایت از چک برگشتی زیر بیست میلیون را طی کند و چک را وصول نماید.

 

دریافت چک برگشتی زیر بیست میلیون

برای دریافت چک برگشتی زیر بیست میلیون اولین اقدام شما برگشت زدن چک است تا بتوانید از این طریق برای شکایت و پیگیری آن اقدام کنید.

در صورتی که چک برگشتی حقوقی است شما بدون محدودیت زمانی می‌توانید برای شکایت از صادر کننده به شورای حل اختلاف مراجعه کنید و فرم شکایتنامه را تنظیم کند.

سپس شورای حل اختلاف با صادر کردن ابلاغیه صادر کننده چک را موظف به پرداخت چک برگشتی خواهد کرد و شما می‌توانید به راحتی چک را وصول نمایید.

پیشنهاد میکنیم مقاله مهلت شکایت چک برگشتی چه قدر است؟ را مطالعه کنید.

آیا چک برگشتی زیر بیست میلیون حقوقی است؟

حال شاید این سوال برای شما مطرح شود که آیا چک برگشتی زیر بیست میلیون حقوقی است؟

در صورتی چک برگشتی زیر بیست میلیون حقوقی است که مشخصات زیر را داشته باشد:

  • وعده دار باشد.
  • دارای تاریخ مشخص برای وصول است.
  • برای ضمانت و تضمین صادر شده باشد.
  • چک شرطی باشد.

در صورتی که چک یک یا د تا از مشخصات فوق را داشته باشد چک حقوقی محسوب می‌شود و فرد بلافاصله می‌تواند برای برگشت زدن آن اقدام کند.

حکم جلب چک برگشتی زیر بیست میلیون

برای اخذ حکم جلب چک برگشتی زیر بیست میلیون اولین اقدام شکایت است شما باید از چک برگشتی شکایت کنید و برای شکایت از چک برگشتی در صورتی که حقوقی است باید به شورای حل اختلاف مراجعه کنید و پس از تنظیم شکایتنامه خواستار رسیدگی و بررسی آن شوید.

شورای حل اختلاف برای صادر کننده ابلاغیه صادر خواهد کرد تا موجودی حساب خود را برای وصول چک تکمیل کند در صورتی که صادر کنند برای پرداخت چک اقدام نکرد شورای حل اختلاف حکم جلب او را صادر خواهد کرد.

مجازات چک برگشتی زیر بیست میلیون

قانونگذاری برای چک برگشتی زیر بیست میلیون مجازاتی تعیین کرده است که به شرح زیر می‌باشد‌:

  • اگر مبلغ چک زیر یک میلیون تومان باشد صادر کننده چک به ۶ ماه حبس محکوم خواهد شد.
  • اگر مبلغ چک از یک میلیون تا پنج میلیون تومان باشد صادر کننده چک به ۶ ماه تا ۱ سال حبس محکوم خواهد شد.
  • چنانچه مبلغ چک صادر شده بالای پنج میلیون تومان باشد صادر کنند به یک تا دو سال حبس محکوم خواهد شد همچنین دو سال ممنوعیت نگهداری دسته چک نیز شامل او می‌شود.

مشاوره چک برگشتی زیر بیست میلیون

در بسیاری از موارد افراد دارای چک زیر بیست میلیون هستند و پس از مراجعه به بانک متوجه می‌شوند چک قابل وصول نیست اما نمی دانند چگونه و تحت چه شرایطی برای برگشت زدن و شکایت کردن و پیگیری آن باید اقدام کنند.

بهترین راهکار دریافت مشاوره چک برگشتی زیر بیست میلیون است یک مشاور شما را با قانون چک برگشتی زیر بیست میلیون و مسائل پیرامون آن آشنا خواهد کرد و کمک می‌کند با آگاهی کامل برای برگشت زدن و شکایت از چک برگشتی زیر بیست میلیون اقدام کنید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن چک را وصول نمایید.

حتما مطالعه کنید:استعلام چک با کد ملی

کلام آخر

به پایان این نوشتار از نوین وکیل رسیدیم چنانچه در خصوص قانون چک برگشتی زیر بیست میلیون نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید می‌توانید با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید و از آن‌ها راهنمایی دریافت کنید.

همچنین موسسه نوین وکیل این امکان را فراهم کرده است که شما در خصوص قانون چک برگشتی زیر بیست میلیون از کارشناسان و متخصصان مشاوره دریافت کنید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *