استعلام چک با کد ملی- سامانه استعلام چک برگشتی با کد ملی- رایگان

سامانه استعلام چک برگشتی با کد ملی

استعلام چک با روش‌های مختلفی امکان پذیر است و از مهم‌ترین آن‌ها می‌توانید استعلام چک از طریق سایت صیاد، سامانه ساد ۲۴، استعلام چک از طریق سایت بانک مرکزی اشاره کنیم.

چک از اسناد مهمی است که امروزه در معاملات تجاری و بانکی و اقتصادی مورد استفاده قرار می‌گیرد و افراد می‌توانند به جای وجهه نقد از چک برای پرداخت بدهی خود استفاده کنند صادر کننده باید در حین صادرکننده چک باید در حین صادر کردن آن نکاتی را رعایت کند تا از برگشت خوردن، مفقود شدن و سرقت آن جلوگیری کند.

در این نوشتار از نوین وکیل قصد داریم در خصوص استعلام چک و روش‌های مختلف استعلام اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم با ما همراه شوید.

سامانه استعلام چک

امروزه بانک مرکزی برای جلوگیری از کلاهبرداری و سواستفاده از چک‌ها اقدام به طراحی روش‌های مختلف برای دریافت استعلام چک کرده است و افراد از این طرق می‌توانند اعتبار چک را به راحتی قابل سنجش است.

در حقیقت افراد با استعلام چک می‌توانند اعتبار چک و میزان خوش حسابی صادر کننده پی ببرند و از اقدامات احتمالی کلاهبرداران برای صادر کردن چک بی اعتبار جلوگیری کنند و امنیت معاملات تجاری، اقتصادی و بانکی خود را تضمین کنند.

متقاضیان استعلام چک می‌توانند از طریق روش‌های مختلف اعم از سامانه صیاد، سامانه ساد ۲۴ و پیامک و سایت بانک مرکزی برای استعلام چک خود اقدام کنند.

 

همچنین مطالعه نمایید : وکیل چک برگشتی

 

استعلام چک با کد ملی

استعلام چک با کد ملی یکی از متدوال‌ترین روش‌ها برای استعلام چک است شما می‌توانید از طریق تلفن همراه کد ۱۶ رقمی چک را به شماره 701701 ارسال کنید سپس استعلام چک به صورت یک گزارش به شما پیامک خواهد شد.

در این گزارش اعتبار چک، عدم مفقودی، عدم برگشت، دزدی نبودن آن و سایر موارد مشخص می‌شود.

نحوه گزارش استعلام چک با رنگ‌های مختلف اعم از سفید، زرد، نارنجی، قهوه ای، قرمز مشخص می‌شود که به ترتیب رنگ‌های سفید بهترین وضعیت چک و قرمز بدترین وضعیت چک می‌باشد.

استعلام چک از طریق سامانه صیاد

یکی دیگر از روش‌های استعلام چک سایت صیاد است شما می‌توانید با مراجعه به سامانه صیاد در سایت بانک مرکزی به آدرس cbi.ir و وارد کردن کد ۱۶‌ رقمی چک برای استعلام‌گیری وارد کنید.

همچنین لازم است که بدانید برای استعلام‌گیری از طریق سامانه صیاد نیاز به وار کردن کد ملی نمی باشد و تنها کد ۱۶رقمی چک کافیست و پس از وارد کردن در کادر مربوط استعلام چک به صورت یک گزارش برای شما قابل مشاهده است و شما می‌توانید از وضعیت و اعتبار چک مطلع شوید.

استعلام چک با کد ملی از طریق سامانه ساد ۲۴‌

یکی دیگر از روش‌های استعلام چک سامانه ساد ۲۴ است برای استعلام چک از طریق سامانه ساد کاربر ابتدا باید این اپلیکیشن را دانلود و بر روی گوشی همراه خود نصب کند.

سپس با استفاده از اسکن کد QR گزارش استعلام چک خود را دریافت نمایند این نرم افزار به صورت شبانه روزی است و افراد در هر ساعتی از شبانه روز می‌توانند برای استعلام چک اقدام کنند.

این اپلیکیشن برای هر دو سیستم اندورید و آیفون موجود می‌باشد.

استعلام چک برگشتی با کد ملی

روش استعلام چک برگشتی برای همه چک‌ها یکسان نیست و استعلام کننده باید با توجه به نوع چک روش استعلام را انتخاب کند.

استعلام چک برگشتی با کد ملی تنها برای چک‌های قدیمی و از طریق سایت رده ممکن است اما برای استعلام گرفتن از چک‌های صیادی نمی توان از کد ملی استفاده کرد.

پیشنهاد میکنیم مقاله قانون چک برگشتی زیر بیست میلیون- را مطالعه کنید.

استعلام چک صیاد از طریق پیامک

امروزه با پیشرفت گسترده تکنولوژی افرادی هستند که امکان استعلام از طریق سامانه صیاد، سامانه ساد ۲۴ را ندارند که در این صورت افراد می‌توانند از طریق پیامک استعلام چک را دریافت کنند.

بانک مرکزی سامانه پیامکی را راه اندازی کرده است تا افرادی که امکان استعلام چک از طریق روشهای دیگر ندارند بتوانند استعلام چک صیاد را دریافت کنند.

برای استعلام چک صیاد از طریق پیامک باید کد ۱۶‌ رقمی را به شماره 701701 ارسال نمایید تا استعلام چک برای شما پیامک شود.

استعلام چک صیاد از طریق سایت بانک مرکزی

علاوه بر اینکه سامانه‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف برای دریافت استعلام چک وجود دارند اما سایت بانک مرکزی نیز استعلام چک را برای کاربران فراهم کرده است و افراد می‌توانند استعلام چک صیاد را دریافت نمایید.

برای استعلام چک صیاد از طریق سایت بانک مرکزی باید در مرورگر خود آدرس سامانه استعلام سوابق چک بانک مرکزی را my.cbi.ir جستجو کنید و بر روی گزینه ورود کاربر حقیقی کلیک نمایید.

سپس متقاضی باید از طریق سایت پنجره ملی خدمات دولت هوشمند برای احراز هویت اقدام کنند و پس از دریافت کد فعال‌سازی متقاضی می‌تواند مجدد وارد سامانه استعلام سوابق چک برگشتی بانک مرکزی شوند و از منوی سمت راست گزینه استعلام را انتخاب نمایند و سوابق چک‌های برگشتی خود را مشاهده کنید.

قوانین مربوط به استعلام چک

  • فقط افراد حقیقی می‌توانند استعلام چک را دریافت نمایند.
  • برای استعلام چک لازم است که چک در سامانه صیاد از قبل ثبت شده باشد.
  • در صورتی که قصد دارید چک را انتقال بدهید در سامانه صیاد این انتقال باید ثبت شود.
  • افرادی که در سوابق چک برگشتی دارند و برای رفع سوء اثر چک اقدام نکردند نمی توانند برای چک جدیدی را صادر کنند و قادر به ثبت چک صیاد جدید در سامانه نیستند.
  • مطابق قانون افراد برای استعلام چک باید از روش‌ها تعیین شده از سوی بانک مرکزی اقدام کنند.
  • در هر یک از روش‌های استعلام شما باید کد ۱۶ رقمی چک را در اختیار داشته باشید.

 

استعلام چک سرقتی و مفقودی

برای استعلام چک سرقتی و مفقودی شما باید از طریق سامانه ساد ۲۴ اقدام کنید که مطابق مراحل زیر می‌باشد:

  • اولین اقدام برای چک‌های مفقودی و سرقتی مراجعه به سامانه ساد ۲۴ است.
  • در این سامانه شما باید مفقود بودن چک را ثبت کنید.
  • پس از ثبت مفقودی چک بانک به صورت موقت تا زمانی که مراجع قضایی دستور بدهد حساب شما را مسدود می‌کند.
  • سپس می‌توانید به دادگاه و دادسرا مراجعه کنید و مابقی روند اداری را طی کنید.

حتما بخوانید:رفع سوء اثر چک برگشتی

کلام آخر

به پایان این مطلب از نوین وکیل رسیدیم امید است اطلاعاتی که در خصوص استعلام چک با کد ملی و روشهای استعلام چک در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد چنانچه در خصوص استعلام چک سوال و ابهامی دارید می‌توانید با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان و متخصصان ما تماس بگیرید و دز آن‌ها راهنمایی دریافت کنید.

1 دیدگاه دربارهٔ «استعلام چک با کد ملی- سامانه استعلام چک برگشتی با کد ملی- رایگان»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *