قانون تمدید اجاره در زمان کرونا: مشاوره رایگان با نوین وکیل

امروزه تعدادی زیادی از افراد جامعه در کلان شهرهای بزرگ و پرجمعیت را مستاجران و اجاره نشینان تشکیل می‌دهند که برای جلوگیری از آسیب‌های مضاعف اجتماعی لازم است که حقوق مستاجران حفظ شود به ویژه در زمان بیماری کرونا که با گذشت یک سال هنوز شرایط به حالت عادی بازنگشته بود.

بدین ترتیب ستاد ملی کرونا تصمیم گرفت که برای مقابله با بیماری همه گیر کرونا و بهبود اوضاع و شرایط اقتصادی و اجتماعی ناظر بر بازار مسکن باشد، این مصوبه به‌عنوان قانون تمدید اجاره در زمان کرونا شناخته شد.

مطابق با این مصوبه که در سال ۱۴۰۰ تمدید و تصویب شد، تمدید اجاره در زمان کرونا تحت هر شرایطی اجباری می‌باشد، مگر در موارد استثنائی.

همچنین مطالعه نمایید: وکیل طلاق توافقی در مشهد

در این مقاله از نوین وکیل می‌خواهیم به بررسی قانون تمدید اجاره در زمان کرونا سال ۱۴۰۰ و شرایط تمدید بپردازیم پس با نوین وکیل همراه شوید.

قانون تمدید اجاره در زمان کرونا

پس از شیوع بیماری کرونا متولیان امر تلاش کردند تا قوانینی را برایحمایت اقتصادی اقشار جامعه و جلوگیری از بروز اسیب به آنهاتصویب کردند که از مهم‌ترین قوانین می‌توان به مصوبه‌ای به عنوان تمدید اجاره در زمان کرونا اشاره کرد، علاوه بر قانون مالیات بر در آمد اجاره ملک در سال ۱۴۰۰‌ ستاد ملی کرونا در خصوص قرارداد اماکن اجاره‌ای به تصویب رساند که متن مصوبه قانونی به شرح زیر می‌باشد:

  • با عنایت به شرایط اقتصادی تحمیلی بر کشور ناشی از شیوع ویروسکروناو همچنین تحریم‌‌های ظالمانه و با لحاظ ضرورت حمایت از اقشار آسیب‌پذیر، کلیه قراردادهای مربوط به املاکمسکونیاستیجاریکه تا تاریخ ۹۹/۴/۸ هنوزتمدیدنشده است، در صورت عدم توافق بین طرفین و تمایل مستاجر تا سه ماه پس از اعلام رسمی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی نسبت به پایان شیوعکروناو اتمامشرایطاضطراریتمدیدمی‌گردد.
  • مطابق با این قانون یا به عبارت دیگر مصوبه ستاد ملی کرونا تمدید قرارداده‌های اجاره که به املاک مسکونی مرتبط است تا تیرماه ۹۹ تمدید نشده اند و اگر مستاجر تمایل به تمدید اجاره دارد و مالک راضی نیست، قرارداد اجاره به صورت خودکارقابل تمدید است و نیازی به تنظیم قرارداد اجاره آپارتمان نیست.
  • از آنجاکه این مصوبه قراردادهای اجاره تا سه ماه پس از پایان کرونا نیز قابل تمدید است و در ابتدا برای سال ۱۳۹۹ بود در مورد قراردادهای اجاره در سال ۱۴۰۰ هم صدق می‌کند و معتبر است؛ زیرا کرونا کماکان در سال ۱۴۰۰‌ ‌هم ادامه داردو با استناد با همین مصوبه تمدید قراردادهای اجاره سال ۱۴۰۰ قابل اعمال خواهد بود.
  • همچنین مالکان نیز نمی توانند بدون دلیل موجه مستاجران را از منزل بیرون کنند، بلکه مطابق با قانون قرارداد اجاره املاک مسکونی در سال ۱۴۰۰ به صورت خودکار تمدید می‌شودالبته تمدید قرار داد اجاره در زمان کرونا به شرایطی بستگی دارد که در ادامه آن را بیان خواهیم کردو در موارد استثنایی قرارداد اجاره مطابق با قانون تمدید اجاره در زمان کرونا قابل تمدید نخواهد بود.

شرایط تمدید اجاره مطابق قانون تمدید اجاره در زمان کرونا چگونه است؟

در این قسمت از مقاله میخواهیم شرایط تمدید اجاره مطابق قانون تمدید اجاره در زمان کرونا را بیان کنیم پس با ما همراه شوید.

  • یکی از مهم‌ترین شرایط تمدید قرارداد اجاره این است که مطابق با قانون نرخ اجاره بها یا مبلغ رهن افزایش پیدا کندکه این مبلغ در تهران ۲۵ درصد و در کلان شهرها۲۰ درصد و در سایر شهرها ۱۵ درصد می‌باشد.
  • مطابق با شرایط تمدید اجاره مطابق قانون تمدید اجاره در زمان کرونا موجر صرفا تا سقف ۱۵، ۲۰، ۲۵ درصد می‌تواند مبلغ رهن یا اجاره را افزایش دهد.
  • چنانچه مستاجر و موجر در خصوص نحوه تعیین اجاره بها با یک دیگر توافق کنند و مبلغی رل بیشتر از قانون ستاد ملی کرونا توافق کنند و مستاجر نیز راضی به پرداخت باید همان توافق محترم و مورد عمل خواهد بود. اما اگر مستاجر راضی به پرداخت نباشد صرفا در چار جوب مصوبه میتوان اجاره بها را افزایش داد.
  • همچین در صورتی که مستاجر تمایلی به تمدید قرارداد اجاره در زمان کرونا نداشته باشد، موجر نمی تواند با استناد به این قانون مستاجر را مجبور به تمدید قرارداد اجاره کند.

سرقفلی بعد از فوت مالک:بررسی کامل و جامع سرقفلی بعد از فوت

 

استثنائات تمدید اجاره مطابق قانون تمدید اجاره در زمان کرونا

توجه به این نکته بسیار مهم می‌باشد که در خصوص تمدید اجباری قرارداد اجاره در سال ۱۴۰۰‌ علاوه بر نفع مستاجران تا حدودی به ضرر مالکان نیز خواهد بود. استثنائاتی برای تمدید قرارداد اجاره پیش بینی شده است که به شرح زیر می‌باشد:

  • در صورتی که مالک قصد تخریب واحد مسکونی، احداث ساختمانی جدید را داشته باشد و پروانه تعمیرات را اخذ نموده، مستاجر باید اقدام به تخلیه ملک کند.
  • در صورتی که موجر به ملک مسکونی مورد اجاره برای سکونت نیاز داشتهباشد قرارداد اجاره در سال ۱۴۰۰ تمدید نخواهد شد.

سخن پایانی

در این نوشتارقانون تمدید اجاره در زمان کرونا را به طور کامل توضیح دادیم اگر در خصوصاین مسئله سوالی دارید می‌تواند با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با مشاوران و کارشناسان نوین وکیل تماس بگیرید و سوالات خود را بپرسید.

موسسه نوین وکیل آمادگی ارائه انواع خدمات حقوقی را دارد تنها کافیست با شماره 02166901176تماس بگیرید.

4 دیدگاه دربارهٔ «قانون تمدید اجاره در زمان کرونا: مشاوره رایگان با نوین وکیل»

  1. باسلام وخسته نباشیدمن مستاجرهستمسوالی دارم خدمتتون خسارت به واحد مسکونی مانند درورودییا کابینت اشپزخانه که خسارت دیدهباشندومستاجر بخواهد انهاراتعویص نماید چقدر هزینه متعلق به مستاجروچهقدرمالک بایستیپرداخت نماید باتشکر

    1. سلام
      با ارجاع به کارشناس علت ورود آسیب مشخص می شود و اگر علت این موضوع از قبل بوده تماما مالک باید پرداخت کند و اگر از برای قصور و کوتاهی مستاجر این آسیب وارد شده مستاجر باید پرداخت کند و درنهایت اگر میزان تقصیر مستاجر و مالک یکسان باشد به نسبت تساوی باید پرداخت گردد که تمامی حالات فوق الذکر با ارجاع به نظر کارشناس دادگستری مشخص می شود.

  2. سلام وتشکر از اطلاعات مفیدی که به ما به اشتراک میزارین. 22 بهمن 1399 منزلی رهن واجاره کردم 6میلیون اجاره بوده سال 400 در تیرماه البته قبلش با موجر توافق شد در تیرماه قراردادی درهمان املاک ازمن امضاگرفته شد که بنا به مصوبه تکمیل وتنظیم بشه وبنده اجاره ها راپرداخت کردم و قرار ادهم مثل سال قبل به امانت بمونه پیش املاک که در شهریورماه با توافق موجر و املاک یا بهتر بگم تبانی مبلغ 11 تومن اجاره نوشتن واضذفه کردن ارسال به داوری و رای تخلیه ودرنهایت اجرا گرفتن املاک اجاره نامه نمیده ودادخواست ابطال رای دادم ولی با توجه به استناد به رسید اجاره نامه و واصح بودن قرارداد که داخل اون دست بردن قاضی تقاصای دستور موقت نداد. که اصلا شرایط کرونا هم میگن تمام شده پس فردا ده روز مهلت تمامه وبنده نه اجاره معوقه ونه اتمام وقت بوده چکارکنم. لطفا راهنمایی کنید. ا سپاسگذارم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *