تدلیس در ازدواج چیست و شامل چه مواردی می باشد؟

تدلیس در ازدواج

تدلیس در ازدواج و فسخ نکاح

یکی از مشکلات امروزه در بین زوج های جوان صداقت نداشتن و فریب دادن یک از طرفین در ازدواج می باشد. اغلب فریب ها از طرف مرد انجام شده، دروغ هایی مانند داشتن تحصیلات عالی، شغل مناسب پنهان کردن بیماری جنسی و غیره است. ولی در مقابل فریب هایی که از طرف خانم ها انجام شده اغلب مخفی کردن ازدواج در گذشته می باشد. با مشخص شدن این موارد، فریب خورده شکایت خود را به عنوان تدلیس در ازدواج به دادگاه ارائه می دهند. تدلیس در ازدواج اقدامی که از طرف زن یا مرد صورت می گیرد و باعث فریب در ازدواج می شود.

چنان چه هر یک از زوجین قبل از عقد ازدوج طرف را به امور بی اساس از جمله تمکن مالی، موقعیت اجتماعی، شغل و سمت خاص فریب دهد و عقد بر پایه هر یک از آن ها واقع شود، به آن تدلیس می گویند. بنابراین هر یک از موارد بیان شده در زمان عقد در مرد باشد و زن از آن بی اطلاع باشد حق طلاق را خواهد  داشت. همچنین عکس این قضیه نیز صدق می کند.

مواردي كه فريب در ازدواج محسوب شده و باعث ايجاد حق فسخ مي شود

چنان چه هر یک از عیوب زیر در زمان عقد در مرد بوده و زن از آن بی اطلاع بوده است.

جنون (دیوانگی)

خضاء (بیماری جنسی)

عنن به شرط این که ولو یک بار عمل زناشویی را انجام نداده باشد.

مقطوع بودن آلت تناسلی به اندازه ایی که توانایی به عمل زناشویی نباشد.

مخفی کردن عیب زن در تدلیس در ازدواج

جنون (دیوانگی)

قرن (بیماری جنسی)

جذام (بیماری پوستی)

برص (بیماری پوستی)

افضاء (بیماری پوستی)

زمین گیری

نابینایی از هر دو چشم

همچنین بخوانید: شرایط و قوانین مهریه

هر زمانی که یکی از طرفین ویژگی خاصی شرط شده و پس از عقد مشخص شود که طرف مذکور آن ویژگی را نداشته برای طرف مقابل حق فسخ خواهد بود. بنابراین خواه ویژگی ذکر شده در عقد به وضوح بیان شده یا عقد متقابلا بر آن واقع شده باشد.

تدلیس در ازدواج

چگونگی طرح دعوای تدلیس در دادگاه

درخواست تدلیس در ازدواج حتما به دادگاه خانواده هر شهرستان ارائه گردد. در رابطه با باطل کردن ازدواج به  شیوه های زیر می توان طرح دعوا نمود.

پس از اطلاع از زمینه های فسخ، فردی که در تدلیس در ازدواج می برد عقد را فسخ کند و به سبب اظهارنامه مراحل اعمال اراده خود را به طرف مقابل اطلاع دهد. سپس با تقدیم دارخواست به دادگاه صدور حکم بر تایید فسخ را خواستار شود. در این صورت از تاریخ اعمال اراده ذینفع عقد فسخ شده به حساب می آید و حکم دادگاه تنها آشکار کننده از این است که اعمال حق فسخ در تاریخ یاد شده به درستی صورت گرفته است. توجه به این نکته لازم و ضروری است که در روند قضایی درخواست به خواسته فسخ را می پذیرند و حکم به فسخ صادر می کنند.

بدون ابطال عقد یا تقدیم درخواست به دادگاه با بیان کردن سبب ابطال نکاح، صدور حکم بر ابطال عقد را خواستار شود. در این حالت هنگامی عقد باطل می شود که رای دادگاه بر باطل شدن صادر می شود و ابطال قطعی گردد. ولی تا این زمان عقد معتبر و تاثیر گذار و حقوق و تکالیف زوجین نسبت به هم پابرجاست. ضمن درخواست به تایید فسخ، می توان صدور کم بر اموری مانند عودت جهیزیه و طلب مهریه در صورت وقوع نزدیکر را مطالبه کرد.در ادامه نکاتی دیگر درباره تدلیس در ازدواج را مطالعه نمایید:

مجازات تدلیس در نکاح

حکم تدلیس در ازدواج: طرف فریب خورده یا می تواند توسط کیفری شکایت کند که در این حالت 6 ماه تا 2 سال حبس مشخص می گردد. همچنین می تواند اقدام حقوقی کرده درخواست حق فسخ کند. فسخ ازدواج برای تدلیس در ازدواج  آداب خاص طلاق را ندارد. طرف فریب خورده به سادگی می تواند نکاح را باطل کند. اختیار فسخ سریع است بدین صورت که طرفی که حق فسخ دارد پس از اطلاع نکاح را فسخ نکند این حق او باطل می شود. البته به این شرط که علم به این حق فسخ و فوری بودن آن داشته باشد. تشخیص مدتی که برای امکان استفاده از این حق ضروری بوده به نظر عرف و عادت است.

تدلیس در ازدواج

چنان چه آگاهی فرد فریب خورده پس از رابطه زناشویی باشد، وی می تواند علاوه بر فسخ نکاح از عامل فریب مهریه را نیز پس بگیرد. دادگاه در صدور حکم مجازات مجاز است که میزان حبس را بر میزان حداقل یا حداکثر مشخص کند. ولی همین دادگاه می تواند از نظر جهات مخففه با توجه به این که فریب دهنده جوان بوده و دارای سوء سابقه نیست جریمه را حتی تا میزان 50 هزار تومان تخفیف دهد. بنابراین کاملا به دادگاه بستگی دارد که میزان حبس و مجازات را به چه حدی مشخص کند.

مطالعه کنید: شرایط دریافت اجرت المثل ایام زوجیت

ضمانت اجرای کیفری فریب در ازدواج

علاوه بر تعهد اجرای مدنی تدلیس در ازدواج، قانون گذار در این رابطه ضمانت اجرای کیفری نیز مقرر کرده است. براساس ماده 647 قانون مجازات اسلامی در این رابطه بیان می کند: در صورتی که هر یک از زوجین قبل از عقد ازدواج طرف خود را به امور بی اساس از جمله داشتن تحصیلات عالی، تمکن مالی، موقعیت اجتماعی، شغل، سمت خاص و غیره تدلیس در ازدواج دهد و عقد بر پایه هر یک از آن ها صورت گیرد، مرتکب به حبس تعزیزی از 6 ماه الی 2 سال محکوم می شود.

ضمانت اجرای مدنی تدلیس در ازدواج

هر زمان نکاح بر پایه تدلیس در ازدواج باشد، فرد فریب خورده این حق را دارد براساس قاعده تعهد مدنی از تدلیس کننده طلب خسارت کند.  اعم از این که فریب دهنده یکی از زوجین یا شخص سومی باشد. اعم از این که همسر فریب خورده از حق فسخ استفاده کند یا نه. چنان چه شوهر در اثر تدلیس با زنی غیر باکره به جای باکره ازدواج کند و از حق فسخ نخواهد یا نتواند استفاده کند، می تواند تفاوت بین مهر باکره و غیر باکره را به عنوان خسارت از تدلیس کننده بگیرد. چنان چه تدلیس کننده تفاوت مهر ار ندهد و تدلیس در ازدواج زن باشد می تواند مابه التفاوت را مهر کم کند و بقیه را به زن پرداخت کند.

فریب در ازدواج توسط زوجه

براساس قانون فرد فریب خورده در ازدواج علاوه بر مجازات کیفری در قانون مجازات اسلامی امکان فسخ عقد را تعیین کرده است. براساس ماده 1128 در رابطه با فریب در ازدواج بیان شده است، هر گاه یکی از زوجین ویژگی خاصی را شرط کرده و بعد از عقد مشخص شده است که فرد مذکور فاقد این ویژگی بوده برای فرد مقابل حق فسخ خواهد بود.  خواه ویژگی مذکور در عقد آشکار شده یا عقد مخاف بر آن واقع شده باشد. حق فسخ از موجبات و دلایل تدلیس در ازدواج به شمار می رود. خواه ازدواج دائم باشد یا موقت.

تدلیس در ازدواج توسط زوجه می تواند شامل این موارد باشد.

باکره نبودن زوجه

بیماری زوجه

مخفی کردن ازدواج در گذشته

چنان چه تدلیس در ازدواج باکره نبودن زوجه باشد، جرم محسوب می شود و زوجه به مجازات خواهد رسید. علاوه براین، اگر تدلیسی صورت گرفته باشد مرد علاوه بر  داشتن حق فسخ می تواند طلب خسارت نیز کند. به عنوان مثال گاهی زن قبل از ازدواج بکارت خود را از دست داده و با عمل جراحی پرده بکارت را ترمیم می کند که این کار نمونه بارز تدلیس در ازدواج به شمار می رود.

مجازات تدلیس در ازدواج

وقتی جرم تدلیس در ازدواج مشخص می شود که هر یک از طرفین قبل از عقد ازدواج، طرف مقابل را به امور بی اساس فریب دهد. طبق ماده 647 قانون، در صورتی که هر یک از زوجین قبل از عقد طرف مقابل خود را به امور بی اساس از جمله داشتن تحصلات عالیه، تمکن مالی، موقعیت اجتماعی، تجرد و امثال آن فریب دهد و عقد براساس هر یک از آن ها واقع شود، مرتکب به حبس تعزیری از 6 ماه تا 2 سال محکوم می شود.

همچنین بخوانید: شرایط دریافت اجرت المثل ایام زوجیت

تدلیس در ازدواج

نحوه شکایت تدلیس در ازدواج

حق شکایت تدلیس در ازدواج، از زمانی که مرد یا زن فریب خورده مطلع فریب می شود. در قانون، باید در  سریع ترین زمان ممکن طرح شکایت فریب در ازدواج را مطرح کند. برای شکایت کیفری فریب در ازدواج، دادسرای محل وقوع جرم، دادسرای محل وقوع عقد ازدواج است، صلاحیت بررسی این موضوع را دارد. علاوه براین، طرح درخواست حقوقی فسخ ازدواج به سبب تدلیس در ازدواج در دادگاه خانواده محل اقامت خوانده، امکان پذیر است.

مدارک لازم برای طرح شکایت تدلیس در ازدواج

مدارک لازم برای طرح شکایت تدلیس در ازدواج عبارتند از:

شناسنامه و کارت ملی

سند ازدواج یا رونوشت آن از دفتر خانه ازدواج

استشهادیه شاهدین

فیلم عقد یا خواستگاری در صورت وجود

وکالت نامه وکیل

وقوع جرم فریب در ازدواج فقط از سوی زن و مرد قابل تحقق است. خانواده‌ها، دوستان یا اقوامی که هنگام خواستگاری یا عقد، دروغی نسبت داده باشند و حتی عقد بر مبنای آن واقع شده باشد، مشمول مجازات فریب در ازدواج نمی‌شوند و امکان طرح شکایت تدلیس در ازدواج بر علیه این اشخاص وجود ندارد.

تدلیس در ازدواج و فسخ نکاح

براساس ماده 648 قانون فریب در ازدواج جرم محسوب شده و فریب دهنده مجازات خواهد شد. فرد فریب خورده قادر است شکایت خود را به عنون فریب در ازدواج به دادگاه ارائه دهد. پس از این که در دادگاه خانواده مشخص شود که یکی از زوجین فریب خورده است، طبق ماده 1128 برای شخص فریب خورده حق فسخ امکان پذیر است. حق فسخ ازدواج با طلاق متفاوت است. در قانون مدنی حق طلاق با مرد است و قانون گذار برای این که حق خیلی به شکل وسیع استفاده نگردد و گاهی مورد سوء استفاده قرار نگیرد، حق فسخ را ایجاد کرده است. یکی از موارد در رابطه با فسخ نکاح، فریب در ازدواج می باشد که در صورت تدلیس فرد فریب خورده بدون این که بخواهد برای طلاق به دادگاه خانواده مراجعه کند نکاح را فسخ می کند.

شکایت فریب کاری در ازدواج

درصورتی که به مشکل تدلیس در ازدواج برخورد کرده و با توجه به مواردی که در بالا به آنها اشاره شد می توانید طرح شکایت نمایید. جهت انجام طرح شکایت می توانید از مشاوره همکاران ما در نوین وکیل استفاده نمایید.  یا اینکه با مراجعه حضوری به دفتر وکالت نوین این کار را به وکلای ما بسپارید.

اگر هرگونه سوال و مشکلی در زمینه تدلیس در ازدواج دارید می توانید با تماس با مرکز حقوقی نوین وکیل سوالات خود را مطرح نمایید.

یکی از مواردی که در قوانین دارای پیچیدگی های خاص خود می باشد و اثبات آن معمولا با دشواری انجام میگیرد موضوع تدلیس در ازدواج می باشد. به همین علت ممکن است همچنان سوالاتی در مورد فریبکاری در ازدواج و تدلیس در ازدواج  برای شما وجود داشته باشد که برای مطرح نمودن این سوالات شما می توانید به صورت حضوری و یا تلفنی سوالات خود را مطرح نمایید. برای مراجعه حضوری شما باید به آدرس های شعب نوین وکیل در میدان توحید و یا قیطریه تشریف بیاورید و برای دریافت مشاوره تلفنی کافی است با یکی ازشماره های 02166901176 و 02166902176 تماس برقرار نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *