حق حبس و سئوالات مرتبط با آن

حق حبس و طلاق

درصورتی که سئوال حقوقی و یا نیاز به مشاوره حقوقی درباره حق حبس دارید شما می توانید با تیم موسسه حقوقی نوین وکیل تماس بگیرید. یا در پایین همین پست سئوال خود را بپرسید. تا در اسرع وقت مشاورین ما به آن ها پاسخ بدهند. گرفتن مشاوره از مشاورین حقوقی تیم نوین وکیل در تمام ساعت روز امکان پذیر می باشد. در این مقاله حقوقی سعی شده تا سئوالات زیادی در مورد حق حبس و سایر موارد مربوط به زوجه و .. پاسخ داده شود.

سوال :

سلام لطفا جواب سوال منو بدید. من هر 6 ماه یک سکه بابت مهریه دارم به همسرم پرداخت می کنم. همسرم از حق حبس استفاده کرده و نیز نفقه هم میدهم. سوال من این است که من سال های زیادی باید مهریه بدم و کل عمر من تمام می شود تا مهریه زنم تموم بشه. در این مدت هم نمیتونم ازدواج کنم و به فساد کشیده میشم. چه کاری میتونم کنم که حق حبس از بین برود و ازدواج کنم؟

پاسخ :

در پاسخ به سوال شما دو راه حل برایتان وجود دارد: از لحاظ قانونی امکان ابطال حق حبس وجود ندارد.

  1. تقاضای ازدواج مجدد
  2. طرح دعوی طلاق

حق حبس

شما می توانید از مقاله مربوط به سئوالات نفقه هم دیدن فرمایید. جهت مطالعه سئوالات متداول نفقه کلیک کیند:

سوال :

سلام خسته نباشید. لطفا توضیح دهید که الان همسر بنده مهریه اش 140 سکه می باشد و دادگاه منو محکوم کرده به پرداخت آن. اعسار زدم شده 10 عدد سکه پیش پرداخت و هر 8 ماه یک سکه ضمن این که همسرم از حق حبس استفاده کرده اگر من پیش پرداخت را بپردازم این حق از بین می رود؟

پاسخ :

سلام. براساس قانون، حق حبس مختص دوشیزه (باکره) می باشد و در زمان عقد، زوجه می تواند قبل از نزدیکی و همچنین تمکین، تمامی مهریه خود را مطالبه نماید و تا زمانی که زوج تمام مهریه را نپردازد می تواند از این حق استفاده نماید. البته این حق منوط و مشروط بر این است که هیچگونه نزدیکی صورت نگیرد و به محض این که رابطه جنسی برقرار شود این حق از بین می رود و زوجه دیگر این حق را ندارد. ضمناً با پرداخت تعدادی از اقساط مهریه این حق از بین نمی رود باید تمام اقساط پرداخت شود.

سوال :

سلام  بنده چند سالی است که سرطان دارم و همسرم نیز قبل از ازدواج با من از بیماری ام باخبر بود ولی چند ماه پس از عقد، مهریه خود را مطالبه کرد و از حق حبس خود استفاده نمود. در حال حاضر اقساط مهریه را می پردازم همچنین نفقه هم محکوم شدم و اجراییه هم صادر شده اگر مدارک بیمارستان ببرم دادگاه و بگم توان پرداخت ندارم و همسرم هم هنوز دختر می باشد آیا تاثیری در پرداخت نفقه دارد؟

اگر نفقه نپردازم حق طلاق به همسرم تعلق می گیرد؟

پاسخ :

سلام، با در نظر گرفتن باکره بودن همسرتان ایشان دارای حق حبس می باشد و تا تمامی مهریه را نگیرد می تواند تمکین نکند و همچنین نفقه هم باید بپردازید زیرا چنانچه اعسار زده باشید و حکم آن صادر شود پرونده کیفری نفقه نیز وصف کیفری خود را از دست خواهد داد. پرداخت نفقه بر عهده زوج است و دارایی و نداری زوج مانع از پرداخت آن نخواهد شد.

حق حبس در دوران عقد

سوال شکستن حق حبس:

باسلام خدمت وکلای محترم. بنده 4 سال هست با وجود حق حبس همسرم نفقه و مهریه می پردازم و همسرم در همه جلسات دادگاه عنوان می کند که هرگز با من به زندگی مشترک ادامه نمی دهد باتوجه به اقرار خودش باز نفقه تعلق می گیرد؟

پاسخ حق حبس چگونه ساقط میشود :

سلام تا زمانی که ایشان از حق حبس استفاده نماید شما باید نفقه را پرداخت کنید. بنابراین ایشان ناشزه به حساب نمی آید. چنان چه ایشان تمایلی به ادامه زندگی با شما را ندارد و شما هم دچار عسر و حرج شده اید برای طلاق اقدام نمایید.

روش های دریافت مشاوره در مورد حق حبس

همانگونه در باقی زمینه های مشاوره شما می توانستید به صورت غیر حضوری از وکلای نوین وکیل مشاوره دریاف نمایید در مورد حق حبس نیز می توانید از این مشاوره ها استفاده نمایید. به شما پیشنهاد می شود که از مشاوره حضوری در مورد حق حبس استفاده نمایید ولی اگر مشکلی برای حضور در موسسه نوین وکیل دارید و یا مسافت شما نسبت به شعب ما زیاد می باشد می توانید به صورت تلفنی سوالات خود را در زمینه حق حبس از همکاران ما بپرسید.

2 دیدگاه دربارهٔ «حق حبس و سئوالات مرتبط با آن»

  1. سلام
    ایا یک مرد می تواند ازدواج مجدد انجام دهد بدون رضایت زن اول درحالی که زن اول به دلیل اختلاف
    تمکین نکرده و ادعای مهریه قبل تمکین رادارد (حق حبس) ضمنا مهریه اش1375سکه می باشد و درصورت ازدواج مرد مجازات احتمالی چیست.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *