سوالات قاضی در جلسه تمکین چیست؟ 12سوال مهم+ نحوه پاسخ صحیح

سوالات متداول تمکین+ سوالات قاضی در جلسه تمکین چیست؟ نحوه پاسخ صحیح به این سوالات چگونه است؟

مطابق با قانون، تمکین شامل تمکین عام و تمکین خاص می‌شود و انجام هر دو تمکین بر زن الزامی می‌باشد. تمکین خاص شامل انجام وظایف زناشویی میان زن و شوهر می‌باشد و تمکین عام تبعیت از همسر در زندگی مشترک و ایفای نقش همسری است.

حال اگر زن به وظایف تمکین عام و خاص خود عمل نکند، مرد می‌تواند در دادگاه دعوای الزام به تمکین زن را مطرح کند. دعوای الزام به تمکین گاهی در بسیاری از دعواهای دیگر نیز مطرح می‌شود که دو هدف در پی دارد یا با اثبات آن مرد از پرداخت نفقه خودداری می‌کند و یا آقایان برای دعوت همسر خود به زندگی مشترک از این دعوی استفاده می‌کنند.

حتما بخوانید: مقاله ای در رابطه با مشاوره حقوقی رایگان تلفنی  نوشتیم شاید برای شما مفید باشد
سوالات قاضی در جلسه تمکین چیست؟ نحوه صحیح پاسخ به این سوالات چگونه است؟
در این مقاله در خصوص سوالات قاضی در جلسه تمکین صحبت میکنیم و شیوه صحیح پاسخ به سوالات مختلف قاضی در جلسه تمکین را بیان میکنیم، شما میتوانید برای مشاوره رایگان با نوین وکیل تماس بگیرید
حتما بخوانید: مقاله ای در رابطه با سریع ترین راه طلاق از طرف زن نوشتیم شاید برای شما مفید باشد

سوالات قاضی در جلسه تمکین

هنگامی که طرفین در دادگاه حضور پیدا می‌کنند، قاضی از آن‌ها سوالاتی میپرسد که پاسخ صحیح به این سوالات در رای دادگاه موثر می‌باشد، این سوالات عبارتند از:

  •  قاضی از زن سوال می‌پرسد که آیا ادعای شوهر شما نسبت به عدم تمکین او صحت دارد؟
  •  آیا شما از شوهر خود تمکین می‌نمایید؟
  •  آیا شما منزل خود را ترک کرده‌اید؟
  • آیا شوهر شما زمینه عدم تمکین را فراهم کرده است؟
  • اگر مرد نسب به عدم تمکین زن شهودی به دادگاه ارائه بدهد و زن نیز نسبت به عدم تمکین مرد در دادگاه اقرار کند، قاضی سوال زیر را از او میپرسد؟
  • دلایل شما از عدم تمکین شوهر خود چیست؟
  • چه موضوعاتی سبب عدم تمکین شما از شوهر خود شده است؟
  • در پاسخ به دو سوال فوق زن باید مدرک معتبری به عنوان دلیل عدم تمکین خود به دادگاه ارائه بدهد. سپس قاضی با توجه به مدرک ارائه شده سوالات زیر را از شوهر می‌پرسد.
  • آیا نفقه همسر خود را به موقع پرداخت میکنید؟
  • آیا منزل مسکونی برای راحتی و آسایش همسر خود فراهم کرده‌اید؟
  • آیا تا به حال همسر خود را کتک زده‌اید؟
  • سوالات قاضی در جلسه تمکین شامل موضوعاتی می‌شود که طرفین به آن استناد کرده‌اند، البته سوالات در خصوص هر پرونده متفاوت است. اما توصیه ما به شما این می‌باشد که از جنبه‌های مختلف حقوقی در مورد تمکین زن اطلاعات کافی بدست آورید سپس در دادگاه حضور یابید.
حتما بخوانید: مقاله ای در رابطه با طلاق غیابی از طرف زن چقدر طول میکشد نوشتیم شاید برای شما مفید باشد

نحوه پاسخ صحیح به سوالات قاضی در جلسه تمکین چگونه است؟

در قسمت فوق تلاش کردیم مهم‌ترین سوالات در جلسه تمکین را بیان کنیم، گاهی ای سوال در ذهن شما نقش می‌بندد که چگونه به سوالات قاضی پاسخ دهیم؟ این که در جلسه تمکین چگونه به سوالات پاسخ بدهید بسیار مهم است.

✅ از جمله آثار عدم تمکین زن عدم پرداخت نفقه از سوی مرد می‌باشد که او می‌تواند از دادگاه درخواست ازدواج مجدد کند، همچنین اگر دادگاه حکم الزام به تمکین را صادر کند، اجرای این حکم الزامی نمی‌باشد و زوجه الزاماً نباید با همسر خود در یک خانه زندگی کند و او را تمکین نماید.

✅ برای پاسخ صحیح به سوالات قاضی در جلسه تمکین ابتدا مردی که ادعای عدم تمکین می‌کند باید آن را با شهود یا مدرک در دادگاه اثبات کند مگرنه دعوی او رد خواهد شد و حال اگر زن خود در دادگاه اقرار با عدم تمکین مرد کند، باید در پاسخ به سوالات قاضی حول محور چرایی عدم تمکین به یکی از موارد عذر موجه عدم تمکین اشاره کند و آن را اثبات نماید.

✅ حال شاید این سوال برای شما مطرح شود که عذر موجه عدم تمکین شمال چه مواردی می‌شود؟ باید گفت عذر موجه عدم تمکین شامل مواردی مانند ضرر مالی یا شرافتی برای زن، اعتیاد همسر به مواد مخدر یا مشروبات الکی، وجود یکی از بیماری‌های مقاربتی در همسر، سوء رفتار مرد و اسیب رساندن به زن، استفاده از حق حبس زن می‌شود که باعث عدم تمکین خاص می‌شود.

✅ مرد نیز باید در دادگاه اثبات کند که زن بدون دلیل موجه از تمکین خودداری می‌کند، مانند عدم فراهم کردن امکانات زندگی مشترک، عدم پرداخت نفقه به زن. برای نحوه پاسخ صحیح مرد به سوالات قاضی در جلسه تمکین باید اثبات نماید زن دلیل شرعی و قانونی برای عدم تمکین ندارد.

حتما بخوانید: مقاله ای در رابطه با مشاوره حقوقی رایگان در مورد ملک نوشتیم شاید برای شما مفید باشد
سوالات قاضی در جلسه تمکین چیست و چگونه باید به آن پاسخ دهیم
در این مقاله در مورد نحوه پاسخ صحیح به سوالات مختلف قاضی در جلسه تمکین صحبت میکنیم

نکاتی پیرامون پاسخ به سوالات قاضی در جلسه تمکین

در قسمت فوق نحوه صحیح پاسخ به سوالات قاضی در جلسه تمکین را بیان کردیم، اما در حین مراجعه به دادگاه شما باید برخی نکات قانونی را رعایت کنید که در این بخش از مقاله به آن‌ها می‌پردازیم.

✅ در زمان حضور در دادگاه برای پاسخ به سوالات قاضی در جلسه تمکین سعی کنید خونسردی خود را حفظ کنید و با آرامش سخن بگویید، همچنین از پاسخ دادن با عجله بپرهیزید در جلسه تمکین نباید سایر مسائل و مشکلات خانوادگی را بیان کنید، زیرا در ذهن قاضی برای صدور حکم موثر می‌باشد.

✅ مثلا اگر مرد پرخاشگر و عصبی می‌باشد و قصد داشته باشد زن را مجبور به زندگی با خود در این صورت خشم او برای آقای قاضی ثابت می‌شود و برای حفظ شرافت زن حکم تمکین را صادر نمیکند.

✅ اگر زن به صورت کوتاه و موقت از همسر خود تمکین نکرده است بهتر است در دادگاه اقرار با عدم تمکین نکند به ویژه هنگامی که دلیل موجه برای عدم تمکین ندارد.

✅ اگر مرد در دادگاه موفق به اثبات عدم تمکین زن شد، بهتر است زن دلایل غیر موجه را بیان نکند مثلا به او علاقه ندارم و دوست ندارم او را تمکین کنم یا دخالت‌های خانواده ایشان باعث می‌شود او را تمکین نکنم. در صورت بیان این دلایل قاضی متوجه غیر موجه بودن عذر زن برای تمکین خواهد شد و حکم تمکین را صادر میکند.

حتما بخوانید: مقاله ای در رابطه با در چه صورتی مرد میتواند مهریه ندهد نوشتیم شاید برای شما مفید باشد

 سوالات متداول تمکین

✅ سلام اگر شوهرم شکایت کند جهت عدم تمکین زن، من چه دفاعی توی دادگاه از خودم میتونم بکنم؟ میتونم برنگردم و نفقه هم بگیرم؟

پاسخ:

سلام. چنانچه همسرتان حکم الزام به تمکین اعم از خاص و عام بگیرد و شما نیز استنکاف نمایید، ناشزه محسوب شده و نفقه به شما تعلق نمی گیرد. اجرای حکم الزام به تمکین به این شکل نیست که توسط نیروی انتظامی صورت گیرد. بلکه شما باید به میل و رغبت خود به خانه بازگردید. لازم به ذکر است که چنانچه تمکین نکنید علاوه بر اینکه نفقه تعلق نمی گیرد مجوز ازدواج مجدد برای همسرتان نیز صادر خواهد شد.

✅ باسلام. برعلیه همسرم دادخواست الزام به تمکین داده ام چگونه می توانم در دادگاه عدم تمکین ایشان را اثبات نمایم؟

پاسخ:

سلام. ترک منزل از سوی همسرتان، خود مدرکی برای اثبات است اما با تنظیم اظهارنامه و شهادت شهود.

✅ سلام شوهر من به موجب حکم قاضی به دلیل عدم تمکین من، حکم ازدواج مجدد گرفته و با خانمی ازدواج کرده. با وکیلم تماس گرفتم ایشان به من می گوید چون ازدواج مجدد کرده به راحتی میتونم طلاقت را بگیرم ایا این کار شدنی است؟

پاسخ:

سلام، خیر به آسانی امکان پذیر نیست. زیرا همسرتان با اذن و اجازه دادگاه، ازدواج مجدد داشته است و شما نیز نمی توانید از شروط ضمن عقد استفاده نمایید که می گوید در صورتی که مرد، زن دیگر بگیرد وکالت در طلاق دارد. اما اگر شما دچار عسر و حرج با همسرتان شوید می توانید براساس حدوث عسر و حرج دادخواست طلاق را بدهید.

✅ سلام. همسر بنده چند ماهی است که منزل را ترک کرده و در شهر دیگر خونه اجاره کرده من دادخواست الزام به تمکین را داده ام و از همان روز با تلگرام و پیامک به من و پدر و مادرم فحاشی کرده و فحش هایی چون حرامزاده، بی ناموس و غیره می فرستد ایا میتونم از او به جرم فحاشی شکایت کنم؟

پاسخ:

سلام چنانچه در خصوص دعوی تمکین در صورت عدم حضور ایشان در جلسه دادگاه عدم تمکین ایشان را گرفته و اما اگر همچنان رای صادر نشده است مدارک دال بر فحاشی ایشان را خدمت قاضی پرونده تقدیم نمایید. و پرینت های فحاشی را هم ضمیمه شکواییه خود جهت شکایت کیفری کنید.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم سوالات قاضی در جلسه تمکین و نحوه پاسخ صحیح به سوالات قاضی در جلسه تمکین را به صورت کامل بیان کنیم امید است با مقاله بتواند به سوالات و ابهامات شما را پاسخ بدهد.

شما می‌توانید در زمینه سوالات قاضی در جلسه تمکین با وکلای خبره و حرفه‌ای ما در نوین وکیل مشاوره بگیرید. شما می‌توانید با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با وکلای ما تماس بگیرید و از آن‌ها کمک بگیرید.

سوالات قاضی در جلسه تمکین شامل موضوعاتی می‌شود ؟

سوالات قاضی در جلسه تمکین شامل موضوعاتی می‌شود که طرفین به آن استناد کرده‌اند. به عنوان مثال: قاضی از زن سوال می‌پرسد که آیا ادعای شوهر شما نسبت به عدم تمکین او صحت دارد؟ آیا شما از شوهر خود تمکین می‌نمایید؟

نحوه پاسخ صحیح به سوالات قاضی در جلسه تمکین چگونه است؟

برای پاسخ صحیح به سوالات قاضی در جلسه تمکین ابتدا مردی که ادعای عدم تمکین می‌کند باید آن را با شهود یا مدرک در دادگاه اثبات کند مگرنه دعوی او رد خواهد شد و موارد دیگری که در این مقاله توضیح میدهیم

9 دیدگاه دربارهٔ «سوالات قاضی در جلسه تمکین چیست؟ 12سوال مهم+ نحوه پاسخ صحیح»

  1. سلام من مهمون اومده بودم خونه پدرم بعد شوهرم زنگ زد گفت دیگه نیا خونه پدرت بمون بعد دو ماه نه زنگ زده نه اومده که منو ببره رفته شکایت کرده که خونه رو ترک کرده و برای تمکین وگفته که چند بار رفتم وزنگ زدم برنمی گرده باز اولشم نیش قبل این چند بار بهم اس زده که من از زندگی با تو سیر شدم برو خونه پدرت پیامشم مونده الان من در دادگاه چی بگم به صلاحمه

  2. سلام من خانم هستم و در دوران عقدم ولی دختر نیستم همسرم یه سال رفته و به تماسام جواب نمیده . ولی موقعی که مهریه گذاشتم اجرا پیام ها فحاشی ها و تحدید هاش شروع شده .و حق تمکین داده و دو تا از خونه ها رد شده چون واسه خواهرش و داییش بود .
    میخواستم ببینم چجور تمکینش رد میشه

  3. سلام من تو خونه ای که پدر خانمم بهمون داده بود زندگی میکردم بعدش خانمم اقدام کرده واسه طلاق وسایل خونه رو همشو بردن منم انداختن بیرون الان واسه عدم تمکین باید خونه اجاره کنم؟

  4. بازتاب: buy tadalafil online paypal

  5. سلام من خانم هستم ۱۵ ساله ازدواج کردم دختر ۱۲ ساله داریم اما همسرم ۸ ساله تمکین میکنه وهیچ رابطه ای نداریم چگونه میتوانم اقدام کنم ؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *