دعوای الزام به اخذ پایان کار ساختمان-‌ مراحل دعوای الزام به اخذ پایان کار ساختمان

دعوای الزام به اخذ پایان کار ساختمان

دعوای الزام به اخذ پایان کار ساختمان در مواردی مطرح می‌شود که سازنده یا مالک ساختمان موظف به اخذ گواهی پایان کار ساختمان هستند اما از دریافت آن خودداری می‌کنند.

برای ساخت و ساز باید اصول و ضوابطی را کا در قوانین تعیین شده است رعایت کند و سازندگان املاک موظف به انجام این قوانین هستند به همین دلیل پس از پایان عملیات ساخت و ساز شهرداری مطابق ساختمان را با قوانین چک می‌کند و در صورت تایید گواهی به نام گواهی پایان کار ساختمان را صادر می‌کند.

گاهی اوقات از لحاظ قانونی شخصی موظف به اخذ پایان کار ساختمان از شهرداری است، اما از انجام چنین تکلیفی خودداری می‌کند و از انجا که اخذ این گواهی برای دریافت صورت مجلس تفکیکی و تنظیم سند رسمی الزامی است، ذی نفع می‌تواند می‌تواند اقدام به طرح دعوی الزام به اخذ پایان کار کند.

همچنین مطالعه نمایید: شکایت تخلیه مستاجر

در این مطلب از نوین وکیل می‌خواهیم به دعوای الزام به اخذ پایان کار ساختمان و مسائل پیرامونی آن بپردازیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

دعوای الزام به اخذ پایان کار ساختمان چیست؟

سازندگان ملک موظف هستند که براساس پروانه ساختمان اقدام به ساخت و ساز کنند در غیر اینصورت شهرداری به دلیل تخلفات ساختمانی آن‌ها را جریمه می‌کند یا در مواردی حکم به تخریب ملک را صادر خواهد کرد بنابراین پس از پایان عملیات ساخت و ساز لازم است که کارشناسان شهرداری مطابقت عملیات مذکور را با قانون و پروانه ساختمان مورد تایید قرار دهند.

در صورت تایید، شهرداری گواهی پایان کار ساختمان را صادر می‌گند که ادارات مربوطه بر مبنای این گواهی خدماتی همچون انشعاب آب، برق و گاز را در خصوص ملک ارائه داده و پس از دریافت این گواهی می‌توان اقدام به دریافت سند رسمی برای ملک کرد که سند تفکیکی را نیز دریافت کرد.

اما گاهی شخص که مکلف به دریافت گواهی پایان کار ساختمان بوده است از اخذ این گواهی امتناع می‌ورزد به عنوان مثال در قرارداد مشارکت در ساخت سازنده مکلف به اخذ گواهی پایان کار ساختمان است اما به تعهد خود عمل نمی کند و اقدام به اخذ این گواهی نمی کند یا در مواردی صاحب ملک متعهد به دریافت این گواهی می‌شود اما از اخذ این گواهی امتناع می‌کند.

در همه موارد شخص ذی نفع به عنوان مالک یا خریدار می‌تواند علیه متعهد دعوای الزام به اخذ پایان کار ساختمان را در دادگاه اقامه کند.

شرایط دعوی الزام به اخذ پایان کار ساختمان

در قسمت قبل در خصوص دعوای الزام به اخذ پایان کار مطالبی را ارائه دادیم اما در این بخش از مقاله می‌خواهیم شرایط طرح دعوای الزام به اخذ پایان کار ساختمان را برای شما بیان کنیم با ما همراه شوید.

همانطور که گفتیم دعوای الزام به اخذ پایان کار ساختمان در شرایطی قابل طرح است که سازنده ملک یا صاحب ملک در قرار داد مشارکت در ساخت مکلف به اخذ گواهی پایان کار بوده اما از انجام اقدامات لازم در خصوص دریافت این گواهی امتناع می‌کند.

البته لازم به ذکر است که گاهی مالک یا سازنده مکلف به انجام امری بوده تا دیگری اقدامات لازم برای اخذ گواهی را انجام دهد مثل پرداخت وجه، بنابراین در صورت عدم انجام این تکلیف شرایط طرح دعوی الزام به اخذ پایان کار وجود ندارد و ذی نفع ابتدا باید به تعهدات خود عمل کند و سپس این دعوا را اقامه نماید.

همچنین مشاهده نمایید: شکایت فروش مال غیر

همچنین اخذ پایان کار ساختمان یکی از مقدمات تنظیم سند رسمی انتقال مالکیت و دریافت صورت مجلس تفکیکی است بنابراین می‌توان هر سه این دعاوی را ضمن یک دادخواست مطرح کرد.

همچنین مقاله  گواهی پایان کار ساختمان چیست؟ مراحل اخذ گواهی پایان کاررا مطالعه کنید. 

مراحل طرح دعوای الزام به اخذ پایان کار ساختمان

در قسمت فوق شرایط طرح دعوای الزام به اخذ پایان کار ساختمان را بیان کردیم در این بخش از مقاله قصد داریم مراحل طرح دعوای الزام به اخذ پایان کار را برای شما بیان کنیم.

دعوای الزام به اخذ پایان کار ساختمان، یک دعوی حقوقی است که نحوه و مراحل طرح این دعوای به این صورت است که خواهان باید دادخواستی را مبنی بر الزام تعهد به اخذ گواهی پایان کار تنظیم کند و آن را به ثبت برساند تا دادگاه صالح آن را مورد رسیدگی قرار دهد مراحل طرح دعوای الزام به اخذ پایان کار ساختمان عبارتند از:

  • برای ثبت دادخواست ابتدا از یک وکیل ملکی بخواهید تا این دادخواست را براساس چارچوب‌های قانونی تنظیم کند سپس با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی و پرداخت هزینه‌های مربوطه دادخواست خود را به ثبت برسانید سپس دادخواست به دادگاه حقوقی ارجاع داده می‌شود تا رسیدگی شود.
  • در این مرحله خواهان باید در وقت دادرسی در دادگاه حاضر شود و توضیحات مربوطه را به همراه مدارک لازم به دادگاه ارائه دهد و از خود دفاع کند، پس از پایان رسیدگی دادگاه حکم را صادر می‌کند که پس از قطعیت یافتن حکم می‌بایست اجرا شود.
  • در مرحله بعد اجراییه متعهد ابلاغ می‌شود حدود سی روز فرصت دارد تا اقدامات لازم در خصوص اجرای رای را انجام داده و در غیر این صورت براساس رای دادگاه خود خواهان یا شخص ثالث اقدام به اجرای حکم دادگاه در خصوص اخذ پایان کار ساختمان کند.

مدارک لازم برای طرح دعوای الزام به اخذ پایان کار ساختمان

در قسمت فوق مراحل طرح دعوی الزام به اخذ پایان کار را بیان کردیم همانطور که می‌دانید برای طرح هر دعوی و ثبت دادخواست باید مدارک لازم را نیز ارائه دهید در این بخش از مقاله می‌خواهیم مدارک لازم برای طرح دعوی الزام به اخذ پایان کار را برای شما بیان کنیم که شامل مدارک زیر می‌شود:

  • مدارک هویتی خواهان از جمله شناسنامه و کارت ملی
  • قراردادهای ملکی منعقد شده میان طرفین اعم از مبایعه نامه یا قرار داد مشارکت در ساخت
  • در صورت وجود مدارک از جمله سند مالکیت آن را نیز ارائه دهید.

یکی از مسائل مهم برای اخذ پایان کار ساختمان این است که ساخت و سای براساس پروانه ساختمان و نقشه ارائه شده به شهرداری انجام شود در غیر این صورت نمی تواند اقدام به اخذ گواهی پایان کار کرد.

میتوانید مطالعه کنید:گواهی عدم خلاف ملک- اخذ گواهی عدم خلاف ملک

هزینه دعوای الزام به اخذ پایان کار ساختمان

در قسمت‌های قبل مراحل طرح دعوی الزام به اخذ پایان کار و مدارک لازم را بیان کردیم در این بخش از مقاله می‌خواهیم هزینه‌های مربوط به طرح دعوای الزام به اخذ پایان کار را توضیح دهیم.

دعوای الزام به اخذ پایان کار یک دعوای غیر مالی است به همین دلیل هزینه‌های مربوط به دعاوی غیر مالی برای رسیدگی به آن پرداخت کرد که مبلغ آن براساس نرخ تعرفه خدمات قضایی در همان سال تعیین می‌شود.

پرداخت هزینه‌های مربوط به این دعوی برعهده خواهان است همچنین خواهان علاوه بر دادخواست تقدیمی به دادگاه، می‌تواند کلیه خسارات قانونی و هزینه‌های دادرسی را از خواننده دعوی مطالبه کند حتی اگر خواهان اموال کافی برای پرداخت هزینه را نداشته باشد می‌تواند تقاضای اعسار از پرداخت هزینه دادرسی را نماید.

دادگاه صالح برای دعوی الزام به اخذ پایان کار

دعوای الزام پایان کار ساخت و سار نوعی دعوای حقوقی است و مطابق تشریفات در قانون آیین دادرسی به آن رسیدگی می‌شود حال شاید این سوال برای شما مطرح شود که کدام دادگاه صلاحیت رسیدگی به دعاوی الزام به اخذ پایان کار را دارد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که براساس قانون آیین دادرسی مدنی دعاوی مربوط به اموال غیر منقول در حوزه آن واقع شده صلاحیت رسیدگی به دعوی را خواهد داشت، حتی اگر خواننده یا خواهان در آن شهر سکونت نداشته باشند.

 

نمونه دادخواست الزام به اخذ پایان کار ساختمان

همانطور که گفتیم برای طرح دعوای الزام به اخذ پایان کار ساختمان باید دادخواستی را به دادگاه ارائه دهید در این بخش از مقاله می‌خواهیم نمونه دادخواست الزام به اخذ پایان کار ساختمان علیه سازنده یا مالک را ارائه دهیم اما چون در دادخواست الزام به اخذ پایان کار تنظیم سند رسمی انتقال مدنظر می‌باشد دادخواست ارائه شده حاوی این موضوع است.

ریاست محترم ……………

با سلام ؛

اینجانب ……………..، فرزند ……………..، به شماره ملی ……………، در تاریخ …………………..، با خوانده دعوا آقا / خانم …………………. قراردادی مبنی بر ………………….. منعقد نموده که طبق آن، ایشان موظف شده اند که تا تاریخ …………………..، گواهی پایان کار ساختمانرا دریافت کرده و سند رسمی انتقال را نیز به نفع اینجانب تنظیم نمایند.

لکن علیرغم اینکه اینجانب، تعهدات قانونی خود مبنی بر پرداخت ثمن را به موجب مدارک ضمیمه شده، انجام داده ام، ایشان از انجام اقدامات لازم در خصوصاخذ گواهی پایان کار ساختمان از شهرداری، به عنوان مقدمه تنظیم سند رسمی انتقال، خودداری می‌ورزند . بر این اساس، الزام خوانده بهاخذ پایان کار ساختماناز شهرداری و نیز تنظیم سند رسمی انتقال ملک، به همراه پرداخت کلیه خسارات قانونی و هزینه‌های دادرسی مورد تقاضاست.

می توایند مقاله  وکیل ملکی کیست و چه وظایف و اختیاراتی دارد؟ را در سایت ما مشاهده کنید.

کلام آخر

به پایان این مطلب از نوین وکیل رسیدیم امید است اطلاعاتی که در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد چنانچه در این خصوص نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید و از آن‌ها راهنمایی دریافت کنید.

سوالات متدوال

شرایط طرح دعوی الزام به اخذ پایان کار ساختمان چیست؟

مهم‌ترین شرط برای طرح این دعوی این است که شخص متعهد له به تعهد خود عمل نکند و از اخذ گواهی پایان کار امتناع بورزد برای کسب اطلاعات بیشتر به متن مراجعه کنید.

مراحل طرح دعوی الزام به اخذ پایان کار چیست؟

مراحل طرح دعوی شامل تنطیم و ثبت دادخواست و حضور در جلسه دادرسی و ارائه مدارک می‌شود برای کسب اطلاعات بیشتر به متن مراجعه کنید.

مدارک لازم برای طرح دعوای الزام به اخذ پایان کار چیست؟

مدارک لازم برای طرح دعوی الزام به اخذ پایان کار شامل مدارک هویتی و قراردادهای منعقد میان طرفین می‌شود برای کسب اطلاعات بیشتر به متن مقاله رجوع کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *