دعوای الزام به تنظیم سند ملک- نمونه دادخواست الزام به تنظیم سند ملک

دعوای الزام به تنظیم سند ملک یعنی خریدار جدید فروشنده ملک را که متعهد به انتقال سند بوده است یا ثبت دادخواست از دادگاه صالح بخواهد که او را ملزم به انجام این کار کنند.

مطابق با قانون حق مالکیت یعنی فرد هر گونه دخل و تصرفی را بخواهد در اموال منقول و غیر منقول البته این دخل و تصرف تا جایی امکانپذیر است وه منافاتی با حقوق دیگران نداشته باشد یکی از مهم‌ترین دغدغه مالک هر مالی داشتن سند حق مالکیت است.

بر همین اساس پس از خرید اموال غیر منقول مانند ملک خریدار به دنبال داشتن سندی است که مالکیت آن‌ها را بر ملک نشان دهد در واقع یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها پس از خرید ملک داشتن یک سند رسمی است.

در برخی از موارد فروشنده ملک پس از دریافت مبلغ ملک از انتقال سند به خریدار به هر دلیلی خودداری می‌کنند در چنین حالتی فروشنده می‌تواند اقدام به طرح دعوی الزام به تنظیم سند ملک کند که یکی از شایع دعاوی محاکم حقوقی است و تنها در صورتی به نتیجه مطلوب می‌رسد که خواهان ان را به درستی مطرح کند.

همچنین مطالعه نمایید: شکایت تصادف فراری

در این مقاله از نوین وکیل می‌خواهیم به دعوای الزام به تنظیم سند ملک و مسائل پیرامونی آن بپردازیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

دعوای الزام به تنطیم سند ملک چیست؟

براساس قانون مدنی اسناد به دو دسته عادی و رسمی تقسیم می‌شوند، سند رسمی، سندی است و در ادارات دولتی یا دفاتر اسناد رسمی و توسط شخصی که صلاحیت دارد تنظیم می‌شود.

سند املاک و زمین نیز جزء اسناد رسمی محسوب می‌شوند در برخی از موارد فروشنده یا یک سند عادی آپارتمان خود را پیش فروش کرده است و تعهد می‌دهد پس از دریافت مبلغ کل فروش‌، سند رسمی را به خریدار انتقال دهد اما گاهی اوقات علی رغم تعهد فروشنده در دفترخانه حاضر نمی شود تا سند را به خریدار انتقال دهد، بنابراین خریدار موفق به اخذ سند رسمی ملک به نام خود نمی شود و در این موارد خریدار می‌تواند اقدام به طرح دعوی الزام ملک کند.

دعوای الزام به تنظیم سند ملک در کنار دعوای الزام به تحویل ملک توسط قانونگذار پیش بینی شده است که براساس آن خریدار می‌تواند زمانی که فروشند از انتقال سند ملک و تحویل ملک امتناع می‌ورزد با ثبت دادخواست و طرح این دعوای فروشنده را ملزم به تنظیم سند رسمی کند که در ادامه شرایط و مراحل دعوی الزام به تنظیم سند رسمی ملک را بیان خواهیم کرد.

شرایط دعوای الزام به تنظیم سند ملک

برای طرح هر دعوای و رسیدن به نتیجه مطلوب باید شرایط طرح این دعوی وجود داشته باشد بنابراین در این بخش از مقاله می‌خواهیم شرایط عمومی و اختصاصی دعوی الزام به تنظیم سند ملک را برای شما ارائه دهیم.

شرایط عمومی دعوای الزام به تنظیم سند ملک

  • خواهان دی نفع باشد.
  • خواهان باید مدارک لازم از جمله حساب کاربری سامانه ثنا و دادخواست را داشته باشد.
  • خواهان باید اهلیت قانونی که شامل عقل و بلوغ می‌شود را داشته باشد.
  • خواهان باید بتواند هزینه‌های مربوط به طرح دعوای را بپردازد.

شرایط اختصاصی دعوای الزام به تنظیم سند ملک

  • خواهان باید مدرکی را مبنی بر قرار داد میان خود و فروشنده را داشته باشد.
  • فروشنده از مالکیت قانونی ملک برخوردار باشد.
  • ملک در رهن و توقیف نباشد.
  • ملک دارای سند رسمی باشد.
  • خریدار مابغی ثمن معامله را که قرار بود پس از انتقال سند رسمی به فروشنده بدهد را آماده داشته باشد و پس از انتقال ان را به فروشنده تقدیم کند.
  • در خصوص املاک نوساز نیز باید گواهی پایان کار و صورت مجلسی نیز وجود داشته باشد.

مراحل دعوای الزام به تنظیم سند ملک

برای طرح دعوای الزام به تنظیم سند ملک باید مراحل قانونی آن را طی کنید که در این بخش از مقاله می‌خواهیم مراحل دعوای الزام به تنظیم سند را برای شما بیان کنیم با ما همراه شوید.

  • دادخواستی را مبنی بر الزام به تنظیم سند رسمی ملک را تنطیم و به همراه مدارک لازم در دفاتر خدمات قضایی به ثبت برسانید.
  • در مرحله دوم دعوای الزام به تنظیم سند وقت دادرسی برای شما تعیین خواهد شد و شما باید در ان زمان در دادگاه حاضر شوید و مدارک لازم را ارائه و از خود دفاع کنید.
  • در مرحله سوم و آخر دادگاه مدارک را بررسی می‌کند و در صورت صحت مدارک فروشنده را ملزم به تنطیم سند رسمی و انتقال سند ملک به خریدار خواهد کرد.

همچنین مطالعه کنید:دعوای الزام به اخذ پایان کار ساختمان-‌ مراحل دعوای الزام به اخذ پایان کار ساختمان

مدارک لازم برای طرح دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ملک

همانطور که می‌دانید برای طرح هر دعوی لازم است که مدارک را به دادخواست ضمیمه کنید و همچنین باید در جلسه دادگاه نیز مدارکی را ارائه دهید، دعوای الزام به تنظیم سند رسمی نیز مستثنی نیست در این بخش از مقاله می‌خواهیم مدارک لازم برای طرح دعوای الزام به تنظیم سند رسمی را برای شما بیان کنیم که شامل موارد زیر می‌شود:

  • دادخواست تنظیم شده مبنی بر الزام به تنظیم سند رسمی
  • نام کاربری و رمز عبور حساب کاربری سامانه ثنا
  • مدارک مالکیت خواهان برای طرح دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ملک مانند قرار داد فروش ملک
  • مدارک هویتی خواهان

هزینه دعوای الزام به تنظیم سند ملک

در این بخش از مقاله می‌خواهیم هزینه‌های مربوط به دعوی الزام به تنظیم سند ملک را برای شما بیان کنیم که موارد زیر را در بر می‌گیرد:

هزینه‌های قابل پرداخت برای این دعوی شامل دو دسته هزینه دادرسی و هزینه خدماتی که در دفاتر خدمات قضایی الکترونیکی به شما ارائه می‌دهند، می‌شود.

هزینه دادرسی شامل هزینه دادخواست و هزینه رسیدگی می‌شود و که هزینه دادرسی را براساس ارزش ملک محاسبه می‌کنند.

هزینه خدمات ارائه شده توسط دفاتر خدمات قضایی نیز مربوط به ثبت و ارسال دادخواست به دادگاه صالح است.

دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ملک غیر منقول است؟

حال شاید این سوال برای شما مطرح شود که دعوای الزام به تنطیم سند رسمی ملک غیر منقول است؟

براساس ماده ۱۸ قانون مدنی: حق انتفاع از اشیاء غیر منقوله، مثل حق عمری سکنی و همچنین حق ارتفاق نسبت به ملک غیر از قبیل حق العبور و حق المجری و دعاوی راجعه به اموال غیرمنقوله، از قبیل تقاضای خلع ید و امثال آن تابع اموال غیر منقول است.

براساس ماده ۱۲ قانون آیین دادرسی: دعاوی مربوط به اموال غیرمنقول اعم از دعاوی مالکیت، مزاحمت، ممانعت از حق، تصرف عدوانی و سایر حقوق راجع به آن در دادگاهی اقامه می‌شود که مال غیرمنقول در حوزه آن واقع است، اگرچه خوانده در آن حوزه مقیم نباشد.

مطابق با ماده‌های بیان شده می‌توانیم نتیجه بگیریم که دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ملک یک دعوای غیر منقول است.

می توانید بخوانید:گواهی عدم خلاف ملک- اخذ گواهی عدم خلاف ملک

دادگاه صالح برای طرح دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ملک

در قسمت‌های قبل بیان کردیم مطابق با ماده ۱۸ قانون مدنی و ۱۲ قانون آیین دادرسی دعوای الزام به تنطیم سند رسمی ملک یک دعوای غیر منقول است حال شاید این سوال برای شما مطرح شود که دادگاه صالح برای طرح دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ملک کدام دادگاه است؟

از ان جا که این دوای یک دعوای غیر منقول است دادگاه صالح برای رسیدگی به این دعوی دادگاه محل وقوع ملک است.

نمونه دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی ملک

اطلاعاتخواهان: … ( مشخصات خریدار )

اطلاعات خوانده یا خواندگان: … ( مشخصات فروشنده/مشخصات مالک اصلی ملک که دارای سند رسمی است)

خواسته یا موضوع و بهای آن: (الزام به تنظیم سند رسمیملک)

دلایل و منضمات دادخواست: مبایعه نامه خریدملک-اظهارنامه، برگه عدم حضور در دفترخانه

شرح دادخواست:

سلام علیکم. با احترام به استحضار می‌رساند:

اینجانب، به موجب مبایعه نامه‌ای که به پیوست، ضمیمه می‌گردد، در مورخ …/…./….، اقدام به خرید یک دستگاه، آپارتمان، به آدرس……………….. با پلاک فرعی ….. و اصلی …….. از خوانده محترم نموده و در شرط ضمن عقد قرارداد، همچنین، به موجب یک سند بیع و تعهد به انتقالرسمی، توافق نمودیم که ایشان، در تاریخ …/…./…. در دفترخانه شماره…… به آدرس………… حاضر شده و در ازای دریافت مابقی ثمن معامله، از قرار ………… تومان، اقدام به انتقال سند رسمی ملک، به نام بنده نمایند.

لکن، علی رغم وجودسند بیع و تعهد به انتقالفی مابین، با وجود ارسال اظهارنامه، از جانب بنده به ایشان، مبنی بر آماده بودن مابقی ثمن معامله و با وجود گذشت تاریخ مورد توافق فی مابین، ایشان، تا کنون، نسبت بهانتقال سند رسمی، به نام اینجانب، اقدام ننموده و در موعد مقرر نیز، در دفترخانه، حاضر نگشته اند و گواهی عدم حضور ایشان نیز موجوداست که به پیوست، ضمیمه می‌گردد.

لذا، با توجه به ذی نفع و ذی حق بودن بنده و بر اساس مدارک موجود مثبت ادعای این جانب، از آن، مرجع محترم، تقاضای صدور حکم برالزامخوانده محترم، به تنظیم سند رسمی ملکموصوف، مورد استدعا است.

کلام آخر

به پایان این مطلب از نوین وکیل رسیدیم امید است اطلاعاتی که در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد چنانچه در این خصوص نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید می‌توانید با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید و از آن‌ها راهنمایی دریافت کنید.

سوالات متدوال

شرایط دعوای الزام به تنظیم سند رسمی چیست؟

شرایط دعوای الزام به تنظیم سند رسمی شامل شرایط عمومی و اختصاصی می‌شود که برای اطلاعات بیشتر به متن فوق مراجعه کنید.

مراحل دعوای الزام به تنظیم سند رسمی چگونه است؟

مراحل دعوای الزام به تنظیم سند رسمی شامل سه مرحله می‌شود که در متن فوق آن را بیان کردیم.

هزینه دعوای الزام به تنظیم سند ملک چقدر است؟

هزینه دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ملک شامل هزینه‌های دادرسی و هزینه‌های خدماتی می‌شود که متن فوق کامل بیان کردیم.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *