صورت مجلس تفکیکی چیست؟ مراحل اخذ صورت مجلس تفکیکی

صورت مجلس تفکیکی سندی است که از سوی اداره تبت اسناد و املاک محل وقوع ملک صادر می‌شود و شامل اطلاعات بخش‌های تفکیک شده می‌شود و یکی از مدارک مهمی است که بدون ان نمی توان برای اخذ سند رسمی اقدام کرد.

سند رسمی مالکیت، از مهم‌ترین مواردی است که مالکیت فرد را بر زمین یا ملک را اثبات می‌کند از همین رو اخذ آن در هنگام خرید ملک یا زمین ضروری است.

دریافت سند مالکیت نیازمند مدارک خاصی می‌باشد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توانیم به صورت مجلس تفکیکی آپارتمان اشاره کنیم کا بدون وجود این مدرک نمی توان مراحل اخذ سند رسمی را طی کرد علاوه بر این اخذ این سند نیز دارای مراحل و مدارکی می‌باشد که در این مطلب از نوین وکیل قصد داریم صورت مجلس تفکیکی و مراحل و مدارک لازم برای اخذ این سند را برای شما بیان کنیم برای کسب اطلاعت بیشتر با ما همراه شوید.

همچنین مطالعه نمایید: وکیل پایان کار ساختمان

صورت مجلس تفکیکی آپارتمان چیست؟

تفکیک یعنی مال غیر منقول را به قطعات کوچکتر تقسیم کرده و برای هر قطعه سند جداگانه‌ای دریافت کند و مالک یک آپارتمان پس از دریافت سند تفکیکی می‌تواند هر بخش را به صورت جداگانه بفروشد.

صورت مجلس تفکیکی آپارتمان سندی است که بخش‌های تفکیک شده ملک را نشان می‌دهد و پس از طی کردن مراحلی از سوی اداره ثبت و اسناد صادر خواهد شد، در واقع این سند پس از تایید عدم مغایرت نقشه با موارد مندرج در گواهی پایان کار و تایید عدم تجاوز ملک به شوارع، معابر و املاک مجاور توسط کارشناس ثبت می‌شود و براساس آن صورت مجلس تفکیکی صادر خواهد شد.

مراحل اخذ صورت مجلس تفکیکی چیست؟

در قسمت فوق صورت مجلس تفکیکی آپارتمان را به صورت کامل برای شما توضیح دادیم در این بخش از مقاله می‌خواهیم مراحل اخذ صورت مجلس تفکیکی را برای شما بیان کنیم که شامل موارد زیر می‌شود:

  • مراجعه به شهرداری و اخذ گواهی پایان کار ساختمان
  • رجوع به دفاتر اسناد رسمی و ثبت دادخواست صدور صورت مجلس تفکیکی آپارتمان
  • صدور دستور رسیدگی به توقیف نبودن ملک توسط رئیس اداره ثبت
  • مراجعه نماینده و نقشه بردار اداره ثبت به محل وقوع ملک و بررسی تطابق مندرجات گواهی پایان کار یا نقشه تفکیکی
  • صدور گواهی عدم مغایرت با نقشه توسط کارشناس
  • ترسیم کروکی تمام قطعات مفروض و قسمت‌های مشاعی توسط نقشه بردار
  • صدور صورت مجلس تفکیکی آپارتمان توسط اداره ثبت اسناد و املاک محل وقوع ملک

کاربرد‌های صورت مجلس تفکیکی

در قسمت‌های فوق صورت مجلس تفکیکی و مراحل اخذ آن را توضیح دادیم در این بخش از مقاله قصد داریم کاربردهای صورت مجلس تفکیکی را برای شما بیان کنیم که به شرح زیر است:

  • مهم‌ترین کاربرد صورت مجلس تفکیکی آپارتمان این است که این مدرک برای صدور سند رسمی مالکیت ضروری است و بدون داشتن این مدرک امکان اخذ سند رسمی ملک وجود ندارد.
  • یکی دیگر از کاربردهای صورت مجلس تفکیکی این است که افراد در املاک مشاعی قصد تنطیم یک تقسیم نامه را دارند یا داشتن صورت مجلس تفکیکی این کار را به راحتی می‌توانند انجام دهند.

همچنین مطالعه کنید:دعوای الزام به تنظیم سند ملک- نمونه دادخواست الزام به تنظیم سند ملک

مدارک لازم برای اخذ صورت مجلس تفکیکی

در این بخش از مقاله می‌خواهیم مدارک لازم برای اخذ صورت مجلس تفکیکی را برای شما بیان کنیم که شامل موارد زیر می‌شود:

  • درخواست کتبی مالک: با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی می‌توانید این درخواست را تنطیم و ثبت کنید.
  • گواهی پایان کار: برای اخذ این گواهی باید برگه‌های مفاصای حساب مالیات و سایر مدارک به شهرداری مراجعه کنید.
  • نقشه تفکیکی: برای اخذ نقشه تفکیکی باید به شهرداری مراجعه کنید.
  • مدارک هویتی متقاضی: این مدارک شامل شناسانه و کارت ملی می‌شود.
  • فیش بانکی پرداخت هزینه ها: ابتدا باید کلیه هزینه‌های لازم را پرداخت و متقاضی فیش را دریافت کند.

الزام به اخذ صورت مجلس تفکیکی چیست؟

در صورتی که ساخت و ساز آپارتمان کامل شده باشد اما فروشنده از اخذ صورت مجلس تفکیکی خودداری کند و از انجا که وجود این مدرک برای اخذ سند رسمی ملک ضروری است و انتقال سند رسمی و انجام کلیه امور اداری و ثبتی برعهده فروشنده است خریدار می‌تواند اقدام به طرح دعوای الزام به اخذ صورت مجلس تفکیکی کند و از یک وکیل متخصص ملکی برای تنطیم درخواست و ثبت آن در دفاتر خدمات قضایی کمک بگیرد تا دادگاه صالح برای رسیدگی به آن اقدام کند.

 

نمونه فرم صورت مجلس تفکیکی

تقسیم کنندگان:

1- خانم / آقای: ……….. فرزند آقای ……………. به شماره ملی …………………. دارای شناسنامه شماره: ……………………… صادره از: ……………. متولد: …………نسبت به ……..دانگ مشاع: ………………ساکن: …………..

2- خانم / آقای: ……… فرزند آقای ……………………… به شماره ملی ………… دارای شناسنامه شماره: ……………….. صادره از: ……………. متولد: ……نسبت به ……..دانگ مشاع: ………………ساکن: …………………..

3- خانم / آقای: ………… فرزند آقای ……………. به شماره ملی …………… دارای شناسنامه شماره: ……………….. صادره از: ……………. متولد: ………………..نسبت به ……..دانگ مشاع: ………………ساکن: ………………….

مورد تقسیم:

آپارتمان‌های مسکونی و انباری‌ها و پارکینگ‌های احداثی در شش دانگ یک قطعه زمین به مساحت ………… متر مربع دارای پلاک …………. فرعی از……….. اصلی مفروز و انتزاعی از پلاک …………. فرعی از اصلی نامبرده واقع در اراضی………. بخش ……….. ثبتی ………… تهران محدوده و موارد ثبت اسناد مالکیت شماره ……………. مورخ / / 13 صفحه ………………. جلد…………. و شماره ……………… مورخ / / 13 صفحه …………. جلد ……….. و شماره ……………….. مورخ / / 13 جلد …….. بشمارات چاپی…………………… و…………………. و …………….. صادرات بنام تقسیم کنندگان.

حتما بخوانید:دعوای الزام به اخذ پایان کار ساختمان-‌ مراحل دعوای الزام به اخذ پایان کار ساختمان

کلام اخر

به پایان این مطلب از نوین وکیل رسیدیم امید است اطلاعاتی که در این خصوص در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد چنانچه درباره صورت مجلس تفکیکی نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید می‌توانید با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرد و از آن‌ها راهنمایی دریافت کنید.

سوالات متدوال

صورت مجلس تفکیکی آپارتمان چیست؟

صورت محلس تفکیکی آپارتمان سندی است که اطلاعات قطعات تفکیک شده آپارتمان را نشان می‌دهد برای کسب اطلاعات بیشتر به متن فوق مراجعه کنید.

مراحل اخذ صورت مجلس تفکیکی چگونه است؟

مراحل اخذ صورت مجلس تفکیکی شامل مراجعه به شهرداری و اخذ مدارک لازم و تنظیم درخواست و ثبت آن در دفاتر اسناد رسمی می‌شود برای کسب اطلاعات بیشتر به متن فوق مراجعه کنید.

مدارک لازم برای اخذ صورت مجلس تفکیکی چیست؟

مهم‌ترین مدارک لازم برای اخذ صورت مجلس تفکیکی شامل گواهی پایان کار و نقشه تفکیکی ساختمان می‌شود برای کسب اطلاعات و جزئیات بیشتر به متن مقاله رجوع کنید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *