رفع سوء اثر چک برگشتی-مدت زمان رفع سوء اثر چک بدون لاشه

رفع سوء اثر چک یعنی از بین بردن سابقه برگشت خوردن کارنامه مالی چک می‌باشد.

یکی از روش‌های پرداخت معاملات تجاری و اقتصادی چک است و صادر کننده براساس وجه‌ای که نزد بانک دارد چکی را صادر می‌کند در حقیقت چک دستور پرداخت بانک است گاهی اوقات صادر کننده چک را صادر می‌کند اما وجهی نزد بانک ندارد چک برگشت می‌خورد و یک سوء اثر در کارنامه مالی صادر کننده چک ثبت خواهد شد.

سوء اثر چک باید از کارنامه مالی صادر کننده حذف شود، زیرا در صورت عدم رفع اثر سوء نام صادر کننده به عنوان بد حساب در لیست بانک ثبت خواهد شد در چنین حالتی فرد از برخی تسهیلات بانکی محروم خواهد شد.

همچنین مطالعه نمایید: وکیل چک برگشتی کیست؟

 

در این مطلب از نوین وکیل می‌خواهیم درباره رفع سوء اثر چک برگشتی و مسائل پیرامون آن اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.

رفع سوء اثر چیست؟

مطابق ماده قانون تجارت چک، نوشته‌ای است که به موجب آن، صادر کننده، وجوهی را که در نزد محال‌ علیه دارد، کلا یا بعضا، مسترد یا به دیگری واگذار می‌نماید.

براساس تعریف فوق چک از طریق وجوهی که صادر کننده نزد بانک دارد به دارنده چک پرداخت می‌شود حال اگر دارنده چک در تاریخ چک به بانک مراجعه کند و موجودی حساب صادر کننده از چک کمتر باشد چک برگشت می‌خورد و برگشت چک به عنوان یک سوء اثر برای صادر کننده چک ثبت می‌شود.

سوء اثر چک باید توسط صاحب حساب رفع گردد زیرا باعث می‌شود که شما صاحب حساب از بسیاری از تسهیلات بانکی و مالی اعم از افتتاح حساب، صدور کارت بانکی جدید، دریافت دسته چک جدید محروم گردد بنابراین صاحب حساب پس از برگشت خوردن چک باید مطابق با قانون برای رفع سوء اثر چک برگشتی اقدام کند.

به طور کلی سوء اثر چک یعنی رفع شدن سابقه عدم وصول چک می‌باشد که یکی از دلایل مهم این سابقه می‌تواند کسری موجودی حساب است.

 

 

همچنین مشاهده نمایید: قانون چک برگشتی 1402 – قانون چک صیادی برگشتی

 شرایط رفع سوء اثر چک

در قسمت فوق سوء اثر چک را برای شما بیان کردیم در این بخش از نوشتار می‌خواهیم شرایط رفع سوء اثر چک را توضیح دهیم.

همانطور که گفتیم رفع سوء اثر چک یعنی از بین بردن عدم وصول چک می‌باشد اما برای رفع سوء اثر چک شرایط خاصی وجود دارد که بدون این شرایط از بین بردن سابقه عدم وصول چک ممکن نیست.

شرایط رفع سوء اثر چک عبارتند از:

  • اولین شرط برای رفع سوء اثر چک مدت انقضای آن می‌باشد، مطابق قانون در گذشته رفع سوء اثر چک برگشتی ۷ سال است اما امروز با قانون جدیدی که بانک مرکزی وضع کرده است این مدت ۷‌ ساله به ۳ سال کاهش پیدا کرده است و بعد از گذشت این مدت زمان سوء اثر کارنامه مالی فرد به صورت خودکار رفع خواهد گردید.
  • دومین شرط برای رفع سوء اثر چک عدم ثبت شکایت از چک است یعنی از لحاظ کیفری و حقوقی هیچ شکایتی علیه چک برگشتی تبت نشده باشد بدین ترتیب اگر صاحب حساب برای رفع سوء اثر چک برگشتی اقدام نکرده باشد و به مدت سه سال از برگشت خوردن چک نیز گذشته باشد و شکایتی از جانب دارنده ثبت نشده باشد اثر سوء چک به صورت خودکار توسط بانک مرکزی رفع خواهد شد.

مراحل رفع سوء اثر چک برگشتی

در قسمت قبل شرایط رفع سوء اثر چک را بیان کردیم که از مهم‌ترین شروط مدت انقضای چک و عدم ثبت شکایت از جک برگشتی است حال می‌خواهیم مراحل رفع سوء اثر چک برگشتی را براساس ماده ۵ قانون صدور چک بیان کنیم.

  • اولین و مهم‌ترین مرحله برای رفع سوء اثر چک برگشتی تامین موجودی حساب است اولین اقدامی که صادر کننده چک باید انجام دهد این است که مبلغ کسری موجودی را به حساب خود واریز کند تا کسری موجودی حساب رفع شود.
  • دومین مرحله توسط بانک انجام می‌شود بانک دارنده را از موجودی حساب مطلع می‌کند و او با مراجعه به بانک می‌تواند مبلغ چک را دریافت نماید سپس باید رضایت نامه کتبی خود را تهیه کنند و به بانک تقدیم کند تا بانک بتواند سابقه چک برگشتی را از کارنامه مالی صاحب حساب رفع کند.

رفع سوء اثر چک بدون لاشه

در قسمت فوق مراحل رفع سوء اثر چک برگشتی را بیان کردیم در این بخس از نوشتار می‌خواهیم رفع سوء اثر چک بدون لاشه را برای شما توضیح دهیم با ما همراه شوید.

  • برای رفع سوء اثر چک برگشتی ارائه لاشه چک برگشتی توسط صاحب حساب به بانک الزامی است در این روش صاحب حساب پس از پرداخت وجهه چک و توافقات با دارنده اگر لاشه چک برگشتی را از او تحویل می‌گیرد و برای رفع سوء اثر چک برگشتی به بانک ارائه می‌دهد و رسید را دریافت می‌کند و سوء اثر چک رفع می‌گردد.
  • در برخی از موارد صاحب حساب بدهی خود را به دارنده پرداخت کرده است اما لاشه چک برگشتی به دلیل سرقت یا مفقود شدن وجود ندارد و نمی تواند به بانک ارائه بدهد تا سوء اثر چک برگشتی رفع گردد در چنین شرایطی دارنده چک باید به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه کند و برگه رضایت نامه‌ای را تنظیم کند تا دفترخانه مهر نماید و صاحب حساب از دارنده چک این برگه را تحویل بگیرد و به بانک ارائه بدهد و درخواست رفع سوء اثر چک برگشتی را نماید.
  • روش دیگر برای رفع سوء اثر چک بدون لاشه واریز مبلغ چک به حساب و مسدود کردن ان به مدت ۱۲ ماه است در این روش صادر کنندگان می‌توانند معادل وجه چک را در به حساب بانکی خود واریز کنند و به صورت کتبی از بانک درخ است نمایند تا مبلغ واریز به حساب برای پرداخت چک برگشتی نزد بانک نگهداری شود و این مبلغ تا تعیین تکلیف قطعی چک به مدت یک سال قابل برداشت نیست.

همچنین می توانید مقاله قانون چک برگشتی ۱۴۰۲ – قانون چک صیادی برگشتی را مطالعه کنید.

 

مدت زمان رفع سوء اثر چک

در قسمت فوق شرایط رفع سوء اثر چک برگشتی را گفتیم در این قسمت از نوشتار می‌خواهیم مدت زمان رفع سوء اثر چک را بیان کنیم با ما همراه شوید.

در ماده ۵ قانون تجارت مدت زمان رفع سوء اثر چک نیز بیان شده است که عبارتند از: سپری شدن مدت سه سال، از تاریخ صدور گواهینامه عدم پرداخت، مشروط به عدم طرح دعوای حقوقی یا کیفری در خصوص چک توسط دارنده.

مطابق با ماده بیان شده مدت زمان رفع سوء اثر برای انواع چک ۳ سال است که علاوه بر این مدت زمان عدم ثبت شکایت کیفری و حقوقی نیز از جمله شرایط رفع سوء اثر چک است که در صورت وجود این دو شرط سوء اثر چک توسط بانک مرکزی به صورت خودکار انجام می‌شود.

درخواست رفع سوء اثر چک

در قسمت فوق مدت زمان رفع سوء اثر چک برگشتی را بیان کردیم و گفتیم اگر سه سال از تاریخ صدور چک گذشته باشد و شکایتی از آن ثبت نشده باشد سوء اثر به صورت خودکار انجام می‌شود.

در این بخش از نوشتار می‌خواهیم نحوه درخواست رفع سوء اثر چک برگشتی را برای شما توضیح دهیم.

برای درخواست رفع سوء اثر چک فرد باید به بانک مراجعه گند و به صورت کتبی از بانک تقاضا نماید تا سوء اثر چک رفع گردد اما قبل از درخواست رفع سوء اثر چک فرد باید شرایط آن را بررسی نماید در صورت که دارای شرایط فوق باشد امکان رفع سوء اثر چک برگشتی وجود دارد همچنین باید بدهی خود را به دارنده چک بپردازد.

استعلام رفع سوء اثر چک برگشتی

حال شاید این سوال برای شما مطرح شود که چگونه رفع سوء اثر چک برگشتی را استعلام بگیریم؟

اگر شما می‌خواهید به شکل غیر حضوری رفع سوء اثر چک برگشتی را استعلام بگیرید باید اپلیکیشن ساد ۲۴‌ را نصب نمایید این اپلیکیشن تحت نظارت بانک مرکزی است و مشتریان به راحتی می‌توانند استعلام چک صیادی را دریافت نمایند و متوجه شوند که تعداد چک‌های برگشتی چه میران بوده است و کدام یک رفع سوء اثر شده اند.

حال استعلام رفع سوء اثر چک برگشتی در اپلیکیشن ساد را برای شما بیان خواهیم کرد.

  • در مرحله اول اپلیکیشن ساد ۲۴را دانلود کرده و برروی گوشی همراه خود نصب نمایید سپس وارد این اپلیکیشن شوید.
  • در این مرحله پس از ورود با اپلیکیشن باید گزینه استعلام صیاد در بالای صفحه و در قسمت راست کلیک نمایید.
  • حال کادری را مشاهده می‌کنید که باید کد ۱۶ رقمی چک صیاد خود را در آن وارد کنید و بر روی گزینه استعلام کلیک کنید.
  • حال شما پیامی را که حاوی هزینه استعلام است مشاهده می‌کنید که این هزینه توسط بانک مرکزی و از طریق سیم کارت اخذ خواهد شد پس مطالعه کلیک کنید.
  • ممکن است در این مرحله پیامی را دریافت کنید که حاوی این که استعلام از بانک مرکزی مدت زمانی طول می‌کشد و می‌توانید از سایر امکانات استفاده کنید.
  • پس از مدتی استعلام برای شما نمایش داده می‌شود در صورتی که صفحه سفید باشد یعنی چک فاقد سوء اثر است و در صورت وجود سوء اثر تمام موارد و جزئیات نشان داده خواهد شد.

مراکز رفع سوء اثر چک

برای رفع سوء اثر چک برگشتی می‌توانید از طریق بانک یا مراجعه به سامانه ساد ۲۴ اقدام نمایید.

اما برخی از موسسه‌های حقوقی هستند که از طریق دریافت مبلغی رفع سوء اثر چک برگشتی را برای شما پیگیری می‌کنند و افراد متقاضی می‌توانند داین موسسات مراجعه کنند.

حتما مقاله شکایت از چک برگشتی چقدر طول می‌کشد؟  را بخوانید.

کلام آخر

به پایان این مطلب از نوین وکیل رسیدیم امید است اطلاعاتی که درباره رفع سوء اثر چک برگشتی در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد چنانچه در این خصوص نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید.

4 دیدگاه دربارهٔ «رفع سوء اثر چک برگشتی-مدت زمان رفع سوء اثر چک بدون لاشه»

  1. من یه چک ۶ میلیونی داشتم که از من شکایت شد و برگشت هم خورد و وقتی به شعبه حل اختلاف رسید من پول چک را پرداخت کردم و ۵۰۰ تومن هم به شر خر مجبور شوم پرداخت کردم و لاشه چک و بگه برگشتی را برام فرستادن و الان بعد مدت ۳ سال توقیف اموالم کردن از شورای حل اختلاف و میگن هنوز بده کار هستی .اصلا نمیقهمم چرا شورا اصل چک را از شاکی نخواسته و نمیگن چرا فرستاده

  2. سلام وقت بخیر
    من دو فقره چک رو شفاها بصورت امانی بابت دوستم روی یک مبایعه نامه گذاشتم که طرف قرارداد به عنوان خریدار خانم دوستم هست که مبلغ دو فقره چک بعنوان ثمن معامله لحاظ شده است . اما از ابتدا همه مطلع بودند که چک ها امانت است و پولی از محل چک ها پرداخت نمی شود . هیچ گونه پولی هم بین طرفین رد و بدل نشده است . ضمن اینکه مبایعه نامه ها بین طرفین تبادل نشده است . اما مشاور املاک چک ها را به فروشنده ملک تحویل داده بود که در تاریخ مقرر ، یکی از چک ها برگشت خورده است .با توجه به اینکه بنظر می رسد اصالتا مبایعه نامه ، هیچ گونه پولی رد و بدل نشده و جایی ثبت نشده است ( مگر آنکه در ادامه بخواهند خریدار و فروشنده و بنگاه تبانی انجام دهند ) آیا مبایعه نامه کد رهگیری هم نگرفته و صرفا برچسب هلوگرام زده شده ، مبایعه نامه جنبه قانونی دارد و قابل اجرا هست ؟ اگر جاری نشده علی الاصول چک ها در نزد صاحب بنگاه امانت بوده . ضمن اینکه هیچ مشخصات قانونی که بتوانم شکایت ثبت کنم اعم از اسم و فامیل دقیق و کد ملی و یا اینکه شماره موبایل ها دقیقا به نام خودشان باشد ندارم .
    با این شرایط : هیچ کدام تمایل به همکاری ندارند و فقط وضعیت چک های من بلا تکلیف و دچار مشکل شده است . لذا صریح و سریع قانونی چی هست ؟ علیه چه کسی باید شکایت شود در حالی که ابتدا صاحب بنگاه تخطی کرده و با وجود عدم پرداخت وجه ، چک ها را به فروشنده داده و از طرفی هم فسخ در مبایعه نامه قید نشده. نکته ای که حائز اهمیت است این هست که زمانی معامله یا بیع صورت می گیرد که حداقل بیعانه ای حتی هزار تومان ثبت شده باشد بنابراین مبایعه نامه مردود هست . و من چه اقدامی انجام دهم ؟ مساله دوم : آیا می توانم از فروشنده ملک و بانک شکایت کنم بطوری که در داخل چک قید شده بود بابت قرارداد شماره فلان . یعنی فروشنده ملک آگاه است که این چک بابت قرارداد بوده و اصالتا ایشان هم قراردادی با توجه به توضیحات فوق نداشته و چک ها از درجه اعتبار ساقط هستند و بواسطه برگشت زدن چک ، تخطی و سو استفاده کرده است . مساله سوم : آیا با توجه به توضیحات در متن چک که عنوان شده است بابت قرارداد شماره فلان ؛ بانک بدون توجه به متن چک ؛ برگشت زده در حالی که هیچ سندی دال بر مبایعه نامه رسمی وجود نداشته و تجویل بانک نشده است . مساله سوم : با توجه به اینکه دوست بنده که بواسطه ایشان ، من چک ارائه دادم هیچ پاسخی نمی دهد و همچنین همسر نامبرده که طرف قرارداد بوده هم بلاتکلیف گذاشته است .

    با عنایت به توضیحات کامل فوق : به ترتیب علیه کدام یک شروع به اظهارنامه و یا شکایت کنم که از طرفی تبانی بین آنها صورت نگیرد . ؟ و از طرفی می خواهم علیه همه ی آنها شکایت کنم ممنون میشم حوصله کنید و با دقت بخوانید و پاسخ حقوقی فنی بدهید . با احترام

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *