قانون چک مسدود شده- قوانین چک مسدود شده

قانون چک مسدود شده شامل وصول چک، برگشت زدن چک، رفع مسدودی چک، نحوه مسدود کردن حساب توسط صادر کننده می‌شود.

هنگامی که فرد در معاملات تجاری به جای پرداخت وجه از چک استفاده می‌کند و مندرجات چک را تکمیل می‌کند دارنده می‌تواند مطابق با تاریخ تعیین شده بر روی چک به بانک مراجعه کند و برای وصول آن اقدام کند.

در این مطلب از نوین وکیل قصد داریم قانون چک مسدود شده و مسائل پیرامون آن را بیان کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

قانون وصول چک مسدود شده

هنگامی که شما به عنوان دارنده چک متوجه می‌شوید که حساب جاری مسدود است و چک قابل وصول نیست باید از بانک گواهی عدم پرداخت را اخذ کنید و با استفاده از این گواهی برای شکایت اقدام کنند.

در حقیقت هنگامی چک مسدود شده است که دستور عدم پرداخت آن صادر شده باشد این دستور عدم پرداخت ممکن است توسط صاحب حساب جاری، صاحب مقام قضایی یا فرد ذی النفع صادر شده باشد در چنین شرایطی دارنده چک برای وصول چک مسدود شده باید از فردی که دستور عدم پرداخت چک را صادر کرده است شکایت کند.

 

همچنین مطالعه نمایید: شکایت چک برگشتی

 

قانون برگشت زدن چک مسدود شده

همانطور که می‌دانید برای برگشت زدن چک باید شرایط خاصی وجود داشته باشد که از مهم‌ترین ان‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • عدم موجودی کافی در حساب جاری صادر کننده چک
  • خط خوردگی و عدم مطابقت امضا بر چک
  • وجود اشتباهات در صدور چک توسط صادر کننده یه صورت عمدی یا غیر عمدی
  • صادر کردن چک از یک حساب مسدود
  • صادر کننده چک به بانک دستور عدم پرداخت

بنابراین اگر دارنده چک متوجه شود حساب صادر کننده مسدود شده یا دستور عدم پرداخت چک را صادر کرده است می‌تواند چک را برگشت بزند و از صادر کننده چک شکایت کند.

 همچنین مطالعه کنید:مسدودی حساب بانکی-شرایط رفع مسدودی حساب بانکی

قانون رفع مسدودی چک

اولین و مهم‌ترین قانون چک مسدود شده این است که صادر کننده چک را از مسدودی چک مطلع کنید در صورت عدم آگاهی صادر کننده از مسدودی چک می‌تواند دلیل مسدودی حساب بانکی و مسدودی چک را رفع کند و دارنده چک را وصول نماید.

دومین قانون چک مسدوده شده این است که دارنده چک با اخذ گواهی عدم پرداخت چک به مراجع قضایی مراجعه کند و برای وصول چک اقدام کند.

مسدود کردن حساب توسط صادر کننده

در برخی از موارد صادر کننده چک اقدام به توقف موقت حساب جاری و عدم استحقاق دارنده و استرداد چک می‌کند.

صادر کننده چک می‌تواند به بانک دستور عدم پرداخت را بدهد که بانک به مدت یک هفته حساب جاری را مسدود می‌کند و در این یک هفته صاحب حساب باید یک دستور معتبر از مرجع قضایی برای مسدود کردن حساب دریافت کند در غیر این صورت بانک حساب را رفع مسدودی می‌کند و دارنده چک به راحتی می‌تواند برای وصول چک اقدام کند.

کلام آخر

به پایان این مطلب از نوین وکیل رسیدیم امید است اطلاعاتی که در خصوص قانون چک مسدود شده در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد اگر در این باره نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید می‌توانید با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید و از آن‌ها راهنمایی دریافت کنید.

 

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *