شکایت از چک برگشتی چقدر طول می‌کشد؟ مدت زمان پیگیری شکایت چک برگشتی

شکایت از چک برگشتی چقدر طول می‌کشد؟ یکی از دغدغه‌های مهم افرادی که با جک برگشتی مواجهه می‌شوند این است که فرایند شکایت چک برگشتی چقدر طول می‌کشد و روند دادرسی با پرونده‌های چک برگشتی ممکن است طولانی باشد و آن‌ها زمان کافی برای رسیدگی به آن را ندارند.

پس به دنبال این هستند که بدانند فرایند شکایت چک برگشتی چقدر طول می‌کشد در این نوشتار از نوین وکیل می‌خواهیم به این سوال که شکایت چک برگشتی چقدر طول می‌کشد پاسخ دهیم و مدت زمان پیگیری شکایت چک برگشتی را بیان کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

همچنین مطالعه نمایید: وکیل چک برگشتی کیست؟

مهلت شکایت چک برگشتی چقدر است؟

مهلت شکایت چک برگشتی براساس نوع شکایت یعنی کیفری و حقوقی بودن آن مشخص می‌شود و مهلت شکایت کیفری از چک برگشتی با مهلت شکایت حقوقی از چک برگشتی متفاوت است.

مهلت شکایت کیفری از چک برگشتی حدود ۶ماه است هنگامی که دارنده متوجه شد صادر کننده چک وجهه کافی در حساب خود ندارد پس از ۶ ماه می‌تواند آن را برگشت بزند و براساس قانون حدود ۶ ماه فرصت دارد که از صادر کننده چک شکایت کند و برای مطالبه وجهه چک اقدام کند.

اما شکایت حقوقی از چک برگشتی فاقد هر گونه محدودیتی است هنگامی که چک حقوقی باشد دارنده در هر زمانی که بخواهد می‌تواند برای شکایت از صادر کننده اقدام کند حتی می‌تواند بلافاصله پس از فهمیدن عدم وجهه کافی در حساب صادر کننده چک را برگشت بزند نیازی نیست که مدت زمانی را صبر کند.

شکایت چک برگشتی چقدر طول می‌کشد؟

برای شکایت چک برگشتی شما باید مراحلی را طی کنید که شامل برگشت زدن چک، پر کردن فرم دادخواست، ارائه به مراجع ذی الصالح، ارائه مدارک لازم و… می‌شود.

هنگامی که فرد از نحوه شکایت نامه و مراحل شکایت چک برگشتی آگاه باشد می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن یعنی حدود یک هفته الی دو هفته شکایت از چک برگشتی را انجام بدهد اما اگر فرور اطلاعات کافی در خصوص نحوه شکایت از چک برگشتی و مراحل ان نداشته باشد ممکن است دو الی سه ماه درگیر تنطیم یک شکایت نامه باشد.

به طور کلی شکایت چک برگشتی براساس اینکه فرد چقدر بر قوانین و مراحل شکایت تسلط داشته باشد بستگی دارد هر اطلاعات فرد بیشتر باشد در مدت زمان کمتری می‌تواند شکایت چک برگشتی را به نتیجه برساند.

شکایت چک برگشتی در تهران چقدر طول می‌کشد؟

بسیاری از افراد به دنبال پاسخ این سوال هستند که شکایت چک برگشتی در تهران چقدر طول می‌کشد؟

به خوبی می‌دانید که تهران به عنوان پایتخت کشور ما جمعیت بسیاری را در خود جای داده است پس طبیعی است که آمار و تعداد چک‌های برگشتی در این شهر به مراتب بیشتر از شهرهای دیگر باشد به همین دلیل مراجع قضایی و ذی الصلاح برای شکایت از چک برگشتی معمولا شلوغ هستند و افراد باید برای اینکه در مدت زمان کمتری شکایت را به نتیجه برسانند از قبل دادخواست را به همراه مدارک لازم از جمله فتوکپی چک برگشتی، گواهی عدم پرداخت چک برگشتی در بانک ثبت شده و مدارک هویتی را آماده کرده باشند و پس مراجعه به مراجع قضایی آن را تحویل بدهند تا روند شکایت آن‌ها زودتر انجام شود.

همچنین مشاهده نمایید: مهلت شکایت چک برگشتی چه قدر است؟

شکایت چک برگشتی در شهرستان چقدر طول می‌کشد؟

روند شکایت چک برگشتی در شهرستان‌ها و تهران تفاوتی ندارد اما در شهرستان‌ها مدت زمان شکایت و روند رسیدگی به پرونده کوتاه‌تر است که از مهم‌ترین دلایل جمعیت کم است.

افرادی که در شهرستان می‌خواهند برای شکایت از چک برگشتی اقدام کنند ابتدا باید کیفری و حقوقی بودن چک را مشخص نمایند سپس با مراجع ذی الصلاح با توجه به نوع چک مراجعه کنند و تقاضای فرم دادخواست نمایند و پس از پر کردن فرم و تحویل مدارک به دفتر مرجع قضایی منتظر پیگیری قضایی و جلسات دادرسی باشند.

همچنین می توانید مطالعه کنید:مراحل شکایت چک برگشتی صیادی-برگشت زدن چک صیادی ثبت نشده

مدت زمان شکایت چک برگشتی با وکیل

مدت زمان شکایت چک برگشتی با وکیل بسیار کم است یک وکیل چک برگشتی به دلیل دانش و اطلاعات و تجربه‌ای که دارد می‌تواند به شما کمک کند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن شکایت نامه خود را تنطیم کنید و برای وصول چک خود اقدام نمایید.

همچنین یک وکیل چک برگشتی می‌تواند اطلاعات لازم در خصوص چک برگشتی و نحوه وصول و مطالبه آن در اختیار شما بگذارند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای شکایت چک برگشتی اقدام کنید.

مدت زمان شکایت چک برگشتی بدون وکیل

به خوبی می‌دانید که بدون دانش و اطلاعات و تخصص لازم هیچ امری را نمی توانید به درستی پیش ببرید شکایت از چک برگشتی بدون وکیل و مشورت با افراد متخصص ممکن است مدت‌ها طول بکشد یا سبب تاخیر در به نتیجه رسیدن شکایت شما شود.

به طور کلی سعی کنید برای شکایت از چک برگشتی با یک وکیل متخصص مشورت کنید سپس برای شکایت و انجام مراحل اقدام نمایید یا تنطیم شکایت و مراحل آن را با استفاده از یک وکالتنامه به یک وکیل مجرب بسپارید.

مراحل شکایت چک برگشتی چقدر طول می‌کشد؟

مراحل شکایت چک برگشتی به شرح زیر می‌باشد:

  • اولین مرحله این است پس از مراجعه به بانک و عدم موجودی کافی در حساب صادر کننده چک را برگشت بزنید.
  • دومین مرحله دریافت گواهی عدم پرداخت از بانک است.
  • سومین مرحله پر کردن فرم درخواست و تنظیم شکایت نامه مبتنی بر چک برگشتی و ارائه آن به دادسرا است.
  • برای چک برگشتی خود تمبر تهیه کنید و به ان بچسبانید.
  • سایر مدارک اعم از فتوکپی چک برگشتی، فتوکپی گواهی عدم پرداخت، مدارک هویتی دارنده چک را به شکایت نامه و فرم درخواست ضمیمه کنید.
  • سپس دادسرا پس از بررسی مدارک ابلاغیه را برای صادر کننده ارسال خواهد کرد که طی مدت ده روز فرصت دارد وجهه چک را به دارنده بپردازد.

به طور کلی مدت زمان مراحل شکایت چک برگشتی منوط به طی کردن مراحل فوق می‌باشد در صورتی که فرد موفق شود این کارها را در مدت زمان کمتری انجام دهد زودتر به نتیجه مطلوب خواهد رسید.

مدت زمان شکایت کیفری از چک برگشتی چقدر است؟

مهلت شکایت کیفری از چک برگشتی حدود۶ ماه است و فرد در بازه زمانی ۶ ماهه باید برای شکایت کیفری از چک برگشتی اقدام کند.

مراحل شکایت کیفری از چک برگشتی مطابق مراحل بیان شده است و فرد برای شکایت و طی کردن فرایند رسیدگی به پرونده رسیدن به نتیجه مطلوب باید مراحل فوق را بگذراند.

مدت زمان شکایت کیفری را نمی توانیم به صورت دقیق مشخص کنیم زیرا بستگی به دانش و اطلاعات فردی است که شکایت نامه را تنظیم و مراحل آن را پیگیری می‌نمایند گاهی اوقات مشاهده می‌کنیم که افراد در کمتر از یک ماه شکایت از چک برگشتی را انجام دهند و به نتیجه مطلوب رسیدند و در مقابل افراد به دلیل عدم اگاهی و اطلاعات ماه‌ها درگیر تنظیم شکایت بودند و نتوانستند به نتیجه مطلوب برسند.

مدت زمان شکایت حقوقی از چک برگشتی چقدر است؟

مدت زمان شکایت حقوقی مشابه مدت زمان شکایت کیفری است با این تفاوت که برای شکایت حقوقی از چک برگشتی هیچ محدودیت زمانی وجود ندارد و افراد می‌توانند در هر زمان برای شکایت حقوقی از چک برگشتی اقدام کنند.

به طور کلی اگر شما پس از مشورت با یک وکیل چک برگشتی و کسب اطلاعات و دانش کافی برای تنظیم شکایت حقوقی و طی کردن مراحل شکایت و دادرسی اقدام کنید در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌تواند را با نتیجه برسید.

شکایت از چک برگشتی صیادی چقدر طول می‌کشد؟

چک‌های صیادی یکی دیگر از انواع چک‌ها هستند که ممکن است برگشت بخورند برای شکایت چک برگشتی صیادی مطابق مراحل بیان شده باید عمل نمایید.

مدت زمان شکایت از چک برگشتی صیادی به تبحر و مهارت فرد انجام دهنده شکایت وابستگی دارد اگر او دانش و اطلاعت کافی را داشته باشد در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌تواند شکایت از چک برگشتی صیادی را انجام دهد.

پیشنهاد مطالعه:چک سفید چیست؟ وکیل برای چک سفید امضا

مدت زمان پیگیری شکایت چک برگشتی

پس از ارائه دادخواست و شکایت نامه به همراه مدارک لازم دادسرا یا دادگاه موظف به رسیدگی و بررسی شکایت نامه شما است پس از بررسی مدارک شما توسط کارشناس دادگاه ابلاغیه را برای صادر کننده چک ارسال می‌کند که صادر کننده موظف است در بازه زمانی ده روزه برای تسویه بدهی خود به دارنده چک اقدام کند همچنین می‌تواند برای تسویه چک با دارنده توافقاتی کند با مالی را به عنوان بدهی خود به دارنده بدهد.

مدت زمان گرفتن حکم جلب چک برگشتی

مدت زمان گرفتن حکم جلب چک برگشتی به مدت زمان انجام مراحل شکایت از چک برگشتی بستگی دارد هنگامی که شما در مدت زمان کوتاهی بتوانید تمام مراحل شکایت از چک برگشتی را انجام دهید حکم جلب صادر کننده چک برگشتی در مدت کوتاهی صادر می‌شود.

مدت اعتبار حکم جلب چک برگشتی

مدت اعتبار حکم جلب چک برگشتی براساس تاریخی است که بر روی برگه حکم مشخص شده است و تاریخ انقضاء دارد و پس از گذشت تاریخ آن حکم فاقد اعتبار خواهد بود.

کسانی که موفق به دستگیری صادر کننده چک برگشتی نشده اند باید قبل از اتمام تاریخ حکم جلب چگ برگشتی برای تمدید آن اقدام نمایند و در صورت عدم تمدید چک فاقد اعتبار خواهد بود و ضمانت اجرایی ندارد.

کلام آخر

به پایان این مطلب از نوین وکیل رسیدیم امید است اطلاعاتی که در خصوص مدت زمان چک برگشتی در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد اگر درباره اینکه شکایت از چک برگشتی چقدر طول می‌کشد سوال و ابهامی دارید می‌توانید با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید و از آن‌ها راهنمایی دریافت نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *