قانون چک برگشتی 1402 – قانون چک صیادی برگشتی

قانون چک برگشتی شامل قوانینی می‌شود که براساس آن برای برگشت زدن و شکایت از چک برگشتی اقدام کنید.

قانونگذار برای رعایت حقوق طرفین معاملات تجاری و اقتصادی که از چک استفاده می‌کنند قوانینی وضع کرده است تا حق صادر کننده چک و دارنده چک رعایت شود.

همچنین قانونگذار برای صدور چک قوانینی را وضع کرده است که افراد برای صادر کردن چک موظف به رعایت این قوانین هستند و مطابق قانون اگر چکی برگشت بخورد دارنده چک می‌توانند در مدت زمان مقرر برای شکایت از صادر کننده اقدام کند.

در این مقاله از نوین وکیل می‌خواهیم درباره قانون صدور چک و قوانین پیرامون آن اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم با ما همراه شوید.

قانون جدید صدور چک

همانطور که در مقدمه بیان کردیم قانونگذار برای حفظ حقوق طرفین معاملات که از چک استفاده می‌کنند قوانینی را وضع کرده است در این بخش از نوشتار می‌خواهیم ۵ ماده مهم قانون جدید صدور چک را بیان می‌کنیم.

ماده 1 – چکهای صادر عهده بانک‌هایی که طبق قوانین ایران در داخل کشور دایر شده یا می‌شوند همچنین شعب آنها در خارج از کشور در حکم اسناد لازم الاجرا است و دارنده چک در صورت مراجعه به بانک و عدم دریافت تمام یا قسمتی از وجه آن به علت نبودن محل و یا به هر علت دیگری که منتهی به برگشت چک و عدم پرداخت گردد می‌تواند طبق قوانین و آیین نامه‌های مربوط به اجرای اسناد رسمی وجه چک یا باقیمانده آن را از صادر کننده وصول نماید.

ماده 2 – صادر کننده چک باید در تاریخ صدور معادل مبلغ چک در بانک محال علیه محل (نقد یا اعتبار قابل استفاده ) داشته باشد و نباید تمام یا قسمتی از وجهی را که به اعتبار آن چک صادر کرده به صورتی از بانک خارج نماید یا دستور عدم پرداخت وجه چک را به دهد و نیز نباید چک را به صورتی تنظیم نماید که بانک به عللی از قبیل عدم مطابقت امضا یا قلم خوردگی در متن چک یا اختلاف در مندرجات چک و امثال آن از پرداخت وجه چک خودداری نماید.

ماده 3 – هرگاه وجه چک به علتی از علل مندرج در ماده 2 پرداخت نگردد بانک مکلف است در برگ مخصوصی که مشخصات چک و هویت و نشانی کامل صادرکننده در آن ذکر شده باشد علت یا علل عدم پرداخت را صریحا قید و آن را امضا و مهر نموده و به دارنده چک تسلیم نماید. در برگ مزبور باید مطابقت امضا صادرکننده با نمونه امضا موجود در بانک (در حدود عرف بانکداری ) و یا عدم مطابقت آن از طرف بانک تصدیق شود. بانک مکلف است به منظور اطلاع صادرکننده چک فورا نسخه دوم این برگ را به آخرین نشانی صاحب حساب که در بانک موجود است ارسال دارد.

همچنین مطالعه نمایید : شکایت از چک برگشتی چگونه است

در برگ مزبور باید نام و نام خانوادگی و نشانی کامل دارنده چک نیز قید گردد.

ماده 4 – در صورتی که موجودی حساب صادرکننده چک نزد بانک کمتر از مبلغ چک باشد به تقاضای دارنده چک بانک مکلف است مبلغ موجودی در حساب را به دارنده چک بپردازد و دارنده چک با قید مبلغ دریافت شده در پشت چک و تسلیم آن به بانک گواهی نامه مشتمل بر مشخصات چک و مبلغی که پرداخت شد از بانک دریافت می‌نماید. چک مزبور نسبت به مبلغی که پرداخت نگردیده بی محل محسوب و گواهینامه بانک در این مورد برای دارنده چک جانشین اصل چک خواهد بود.

در مورد این ماده نیز بانک مکلف است اعلامیه مذکور در ماده قبل را برای صاحب حساب ارسال نماید.

ماده 5 – بانکها مکلفند در روی هر برگ چک نام و نام خانوادگی صاحب حساب را قید نمایند.

قانون جدید شکایت چک برگشتی

قانون جدید شکایت چک برگشتی شکایت‌های کیفری و حقوقی را در بر میگیرد و تعیین می‌کند که برای شکایت کیفری از چو برگشتی و شکایت حقوقی از چک برگشتی فرد باید چه اقداماتی را انجام دهد و به کدام مرجع قضایی مراجعه نماید.

مطابق قانون شکایت چک برگشتی چنانچه چک کیفری باشد فرد باید از طریق دادگاه اقدام کند و شکایتنامه را به همراه مدارک لازم به دادگاه ارائه بدهد.

اما اگر چک حقوقی باشد براساس قانون شکایت چک برگشتی فرد مطابق با مبلغ چک که اگر کمتر ۲۰ میلیون باشد به شورای حل اختلاف و بیشتر از ۲۰ میلیون باشد از طریق دادگاه برای مطالبه وجهه چک اقدام کند.

پیشنهاد میکنیم مقاله رارفع سوء اثر چک برگشتی-مدت زمان رفع سوء اثر چک بدون لاشه را مطالعه کنید. 

قوانین دریافت چک صیادی

برای دریافت دسته چک صیادی شما باید از طریق سامانه صیاد اقدام کنید در این بخش می‌خواهیم قوانین دریافت چک صیادی را برای شما بیان کنیم.

  • حداقل دو سال از افتتاح حساب او گذشته باشد.
  • شخص دریافت کننده دسته چک باید محل سکونت و شغل ثابت داشته باشد.
  • شخص حقیقی باید سابقه بدحسابی و برگشت چک نداشته باشد.
  • شخص متقاضی باید دارای یک حساب سپرده بلند مدت با مبلغ حداقل ۵ میلیون تومان باشد.

قانون چک صیادی برگشتی

اگر شما دارنده چک صیادی هستید و پس از مراجعه به بانک حساب صادر کننده چک برای پرداخت وجهه چک کافی نباشد می‌توانید چک صیادی را برگشت بزنید.

هنگامی که چک برگشت می‌خورد مطابق قانون چک صیادی دارنده می‌تواند علیه صادر کننده شکایتنامه‌ای را تنظیم کند و به مرجع قضایی ذی الصلاح ارائه بدهد تا شکایتنامه بررسی و پیگیری شود.

البته یکی از مهم‌ترین قوانین چک صیادی برگشتی این است که چک در سامانه صیاد ثبت شده باشد در صورتی که چک صیادی ثبت نشده باشد شما نمی توانید برای شکایت کیفری از چک صیادی برگشتی اقدام کنید.

قانون مجازات چک برگشتی

قانون مجازات چک برگشتی عبارتند از: هرکس بزه صدور چک بلامحل گردد به شرح ذیل محکوم خواهد شد:

الف – چنانچه مبلغ مندرج در متن چک کمتر از ده میلیون ریال باشد به حبس تا حداکثر سه ماه محکوم خواهد شد.

ب – چنانچه مبلغ مندرج در متن چک از ده میلیون ریال تا پنجاه میلیون ریال باشد از سه ماه تا شش ماه حبس محکوم خواهد شد.

ج – چنانچه مبلغ مندرج در متن چک از پنجاه میلیون ریال بیشتر باشد به حبس از شش ماه تا یک سال و ممنوعیت از داشتن دسته چک به مدت دو سال محکوم خواهد شد و در صورتی که صادر کننده چک اقدام به صدور چک‌های بلامحل نموده باشد مجموع مبالغ مندرج در متون چک‌ها ملاک عمل خواهد بود.

قانون برگشت زدن چک

قانون برگشت زدن چک مشخص می‌کند که شما در چه مدت زمانی و چگونه می‌توانید چک را برگشت بزنید هنگامی که چک شما کیفری باشد شما پس از اینکه متوجه شوید چک قابل برگشت است به مدت ۶ ماه باید صبر کنید سپس چک را برگشت بزنید و هنگامی که برگشت زدید به مدت ۶ ماه فرصت دارید که از صادر کننده چک شکایت کنید.

و اگر چک حقوقی باشد فرد برای برگشت زدن هیچ محدودیت زمانی ندارد و می‌تواند هر زمان که بخواهد برای برگشت زدن چک اقدام کند.

شکایت از چک برگشتی چقدر طول می‌کشد؟ 

 

قوانین مطالبه چک برگشتی

برای مطالبه چک برگشتی قانونگذار قوانینی را وضع کرده است هنگامی که چک کیفری باشد و برگشت بخورد قانون به دلیل صدور چو بلامحل و جنبه جرم عمومی که دارد خود پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد اما برای مطالبه و درخواست وجهه چک شما باید شکایتنامه را تنظیم کنید و به دادگاه ارائه بدهید.

اما براساس قوانین مطالبه چک برگشتی هنگامی که چک برگشتی حقوقی باشد فرد باید از طریق شورای حل اختلاف و دادسرا برای دریافت وجهه چک اقدام کند.

حتما بخوانید:شکایت از چک برگشتی-شکایت حقوقی چک برگشتی قدیمی و چک جدید

وکیل چک برگشتی

هنگامی که چک برگشت می‌خورد افراد باید برای شکایت و طی کردن مراحل شکایت اقدام کند که اگر بدون آگاهی و عدم اطلاعات کافی برای شکایت اقدام کنند ممکن است فرایند دادرسی به پرونده و صدور حکم جلب و دریافت وجهه چک طولانی شود یا از طرفی حقوق آن‌ها پایمال شود که در چنین شرایطی بهترین کار کمک گرفتن از یک وکیل چک برگشتی است.

وکیل چک برگشتی براساس مهارت و تخصص و دانشی که دارد می‌تواند وکالت پرونده شما را برعهده بگیرید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن پرونده را به نتیجه مطلوب برساند و مانع تضییع حقوق شما شود.

هزینه وکیل چک برگشتی

 همانطور که گفتیم حضور یک وکیل در فرایند شکایت و مراحل دادرسی به پرونده چک برگشتی بسیار مفید است حال شاید وین سوال در ذهن شما شکل بگیرد که هزینه وکیل چک برگشتی چقدر است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که هر وکیل با توجه با خدمات و زمانی که برای حل پرونده ص ف می‌کند هزینه‌ای را دریافت می‌کند و نمی توانیم هزینه یکسانی را اعلام کنیم.

هزینه وکیل چک برگشتی با توجه به نوع پیچیدگی پرونده، میزان زمانی که وکیل برای حل پرونده صرف می‌کند، رزومه وکیل و… تعیین می‌شود.

مشاوره رایگان چک برگشتی

یکی از راه‌های مهم برای کسب اطلاعات درباره قانون چک برگشتی دریافت مشاوره رایگان است هنگامی که شما درباره قوانین چک برگشتی اطلاعاتی ندارید می‌توانید با دریافت مشاوره رایگان چک برگشتی از قوانین ریز و درشت چک برگشتی مطلع شوید سپس با اگاهی کامل برای شکایت از چک برگشتی اقدام کنید.

مشاوره رایگان چک برگشتی به صورت تلفنی و آنلاین توسط موسسه‌های مختلفی ارائه می‌شود و شما می‌توانید از طریق شماره تلفن و بستر‌های ارتباطی آنلاین با بهترین مشاوران چک برگشتی ارتباط برقرار کنید و سوالات و ابهامات خود را درباره قوانین چک برگشتی بپرسید.

 کلام آخر

به پایان این مطلب از نوین وکیل رسیدیم امید است اطلاعاتی که درباره قانون چک برگشتی در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد اگر در خصوص قوانین چک برگشتی و دریافت چک صیادی نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید می‌توانید با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید و از آن‌ها راهنمایی دریافت کنید.

30 دیدگاه دربارهٔ «قانون چک برگشتی 1402 – قانون چک صیادی برگشتی»

  1. بنده کلامو برداشتن و یک ماشین چکی بهم انداختن. اونوقت من کلابردارم یا اونایی ک دلالن ها اقای قاضی من که اش نخورده و دهن و لب و پوز سوخته برم زندان ها ها یکی بگه ببینم کی حرف حق میزنه. من یا اون دزدای بی وجدان مفت خور دلال

  2. محمدباقر علیائی

    سلام.من یه وانت فروختم نصف پولمو نقد گرفتم و نصفه دیگه چک گرفتم .ولی الان چک برگشت خورده و گواهی عدم پرداخت گرفتم از بانک .به طرف زنگ میزنم گوشی جواب نمیده .آیا من میتونم ماشین توقیف کنم بره پارکینگ چون هنوز سند نزدم .آیا قانونیه یا نه باید دادسرا برم شکایت کنم

  3. من بار شمش سرب فروختم به یه نفر الان چک طرف برگشت خورده من چیکار میتونم بکنم طرف زنگ میزنم جواب نمیده

  4. سلام
    من یه چک گرفتم رفتم بانک حساب صفره و گوشی صاحب چک هم خاموشه و چک رو برگشت زدم . طرف شهرستانه و دسترسی بهش ندارم چکار باید بکنم ؟ آیا امیدی هست به پولم برسم یا اقدامی میشه که مجبورش کنه پول منو بده ؟

  5. با سلام من از یه آقای طلب دارم چک صیادی ثبت شده گرفتم دو تا چک دوتاشم پول نشده اما برگشت نزدم به تاریخ 402/5/1 مبلغ یکی از چک‌ها ۵۱ و ۸۰۰ و دیگری ۳۸ میلیون یه راهنمایی بکنید باید چیکار کنم

  6. با سلام من از یه آقای طلب دارم چک صیادی ثبت شده گرفتم دو تا چک دوتاشمه پول نشده اما برگشت نزدم به تاریخ 402/5/1 مبلغ یکی از چک‌ها ۵۱ و ۸۰۰ و دیگری ۳۸ میلیون یه راهنمایی بکنید باید چیکار کنم

  7. سلام وقتتون بخیر:
    من از یه شخص کالا خریدم نصف مبلغ رو پرداخت کردم مابقی چک دادم
    بعد یه خرید دیگه کردم ازش نصف نقد و نصف رو چک دادم
    فروشنده کالاهای فاکتور دوم رو نفرستاد برام
    حالا من دوتا چک ازش امانت دارم به مبلغ ۲۶۰ میلیون ولی ۸۰ میلیون بدهکارشم
    اون چکهامو نداد ونم هیچکدوم رو پاس نکردم و اون چکهای امانت رو برگشت کرد
    من اظهار نامه هم نوشتم نیومد حلش کنیم
    حالا من شکایت کنم ازش میتونم محکومش کنم که چکهای امانت رو برگشت کرده؟

    1. سلام وقت بخیر
      بابت عدم تحویل کالاها می بایست الزام ایشان را به تحویل مبیع بخواهید.
      و درخصوص چکها اگر قراردادی دارید که حکایت از امانی بودن آنها دارم میتوانید شکایت خیانت در امانت مطرح کنید.

  8. سلام من از شهرداری یک چک گرفتم به وقتش تو حساب پول نبود برگشت زدم حالا من از کی باید شکایت کنم از امور مالی و شهردار یا شهرداری؟

  9. با سلام یک ماشین گرفتم اقساط وچک اقساط رایکارد دادم چون تعداد چکم کم بود الان طرف چک ضمانت برگه زده ایا کیفری یا حقوقی و حکم چیست

  10. سلام من از یکی 20 میلیون چک صیادی دارم، الان به خاطر دعوایی که بینمون شده، میگه چک رو وصول نمی کنم، تا به دست وپام بیفتید، آیا همچین کاری میتونه بکنه، ممنون میشم راهنمایی کنید

  11. hanilavasani211@gmail.com

    سلام وقت بخیر سوالی داشتم بنده چک کشیدم متاسفانه بدلیل کمبود موجودی برگشت خورد آیا طرفی که چک رو داره می‌تونه برگشتی چک رو ابطال کنه یا خیر
    که مجدداً موجودی که دارم بهشون چک بدم

  12. حبیب الله سهیلی

    سلام
    من یک چک دارم مبلغ پنج میلیون تومان طرف آمده از مقازه ام خوار بار برده و در سر رسید مقرر وصول نشده و بعد گذشت یکماه برگشت زدم وچک صیادی بوده و حال باید چکار کنم

  13. سلام چک صیادی ثبت شده دارم به تاریخ۲۲/۲/۱۴۰۲ تو تاریخ مقرر همکار چون پول نداشت مهلت خواست دادم در آخر مجبور شدم به بانک ملت مراجعه وخواستم برگشت بزنم ولی چون تو اون بانک حساب نداشتم به همراه آشنا رفته بودم چک را به نام ایشان تایید کردم چک برگشت خورده همکار هم هستش ولی اقدامی برای وصول چک نمی‌کند خودم باید شکایت کنم یا اون شخصی که چک به نامش تایید شده؟

  14. جعفر پاسکار

    سلام خسته نباشین همکارم باکسی تصادف میکنه همکاربیمه ماشین داره ولی باز با اون حال از ما چک صیادی امانت گرفت حالا برگشت زده من بیاد چیکار کنم چک. به نام منه ثبت کردم به نام طرف مقابل

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *