مهلت شکایت چک برگشتی چه قدر است؟ زمان شکایت از چک برگشتی

مهلت شکایت چک برگشتی به نوع چک یعنی کیفری و حقوقی بودن آن بستگی دارد و براساس آن می‌توانید در یک بازه زمانی از صادر کننده چک به علت چک برگشتی شکایت کنید.

چک یکی از اسناد مهم تجاری است که امروزه به صورت گسترده در معاملات تجاری و اقتصادی کاربرد دارد و گاهی اوقات صادر کننده برای پرداخت بدهی خود از چک استفاده می‌کند و مبلغ و تاریخ را بر روی چک مشخص می‌کند که دارنده در تاریخ مشخص می‌تواند به بانو مراجعه کند و طلب خود را وصول کند، اما هنگامی که دارنده به بانک مراجعه می‌کند به دلیل کسری بودجه حسابت صادر کننده چک برگشت می‌خورد.

در چنین شرایطی دارنده می‌تواند از صادر کننده چک شکایت کند، در این مطلب از نوین وکیل می‌خواهیم اطلاعاتی را درباره مهلت شکایت چک برگشتی و نحوه شکایت چک برگشتی در اختیار شما کاربران عزیز قرار دهیم با ما همراه شوید.

 

همچنین مشاهده نمایید: مراحل شکایت چک برگشتی صیادی

 

در چه مواردی چک برگشت میخورد؟

امروزه چک به عنوان یک سند تجاری بیشترین استفاده را در میان اشخاص حقیقی و حقوقی را دارد و صادر کننده با مشخص کردن مبلغ و تاریخ این امکان را به دارنده می‌دهد که در ان تاریخ مقرر به بانک مراجعه و چک را وصول نماید اما به دلایل مختلفی چک برگشت می‌خورد که عبارتند از:

  • در صورتی که موجودی حساب صادر کننده برای پرداخت وجهه چک کم باشد.
  • در صورتی که صادر کننده چک دستور عدم پرداخت چک مربوطه را به بانک بدهد.
  • در صورتی که پک بدون پشتوانه مالی صادر شده باشد که چک بلامحل محسوب می‌شود.
  • چک دارای شرایط لازم برای پذیرش بانک نباشد برای مثال عدم مطابقت امضا، عدم خوانایی، خط خوردگی نوشته ها

در صورت وقوع هر یک شرایط بالا دارنده می‌تواند چک را برگشت بزند و از طریق مراجع قضایی آن را پیگیری نماید.

همچنین مطالعه نمایید: رفع سوء اثر چک برگشتی

مهلت شکایت چک برگشتی چه قدر است؟

در قسمت فوق بیان کردیم که در چه مواردی چک برگشت می‌خورد و دارنده چک می‌تواند در صورت بروز هر یک از شرایط چک را برگشت بزند.

حال شاید این سوال برای شما مطرح شود که مهلت شکایت چک بر گشتی چه قدر است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که مهلت شکایت چک برگشتی براساس نوع چک یعنی کیفری و حقوقی بودن آن تعیین می‌باشد بنابراین اولین اقدام شما این است که کیفری و حقوقی بودن چک را بررسی کنید.

اگر چک شما کیفری باشد پس از اینکه چک را برگشت زدید به مدت ۶ ماه فرصت دارید تا از صادر کننده چک شکایت کنید اما اگر چک شما حقوقی است شما در هر زمانی می‌توانید برای شکایت چک برگشتی اقدام کنید و از صادر کننده چک شکایت نمایید.

مهلت شکایت کیفری از چک برگشتی

همانطور که گفتیم برای اینکه بدانید مهلت شکایت چک برگشتی چه قدر است باید کیفری و حقوقی بودن چک را بررسی نمایید.

هنگامی که چک شما دارای وعده نباشد و برای ضمانت نیز صادر نشده است چک از نوع کیفری است که از طریق دادگاه و اداره اجرای ثبت می‌توانید برای شکایت چک برگشتی اقدام کنید.

مهلت شکایت کیفری از چک برگشتی حدود ۶ ماه است یعنی پس از اینکه چک در بانک برگشت خورد دارنده بعد از گذشت ۶ ماه می‌تواند برای شکایت کیفری از چک برگشتی اقدام کند.

مهلت شکایت حقوقی از چک برگشتی

چکی حقوقی چکی است که نمی توان از ان‌ها شکایت کیفری کرد و دارای مشخصات زیر می‌باشند:

  • وعده دار باشند
  • برای تضمین صادر شده‌اند
  • بدون تاریخ هستند
  • چک سفید امضا
  • چک شرطی

مهلت شکایت حقوقی از چک برگشتی بدون محدودیت است، در واقع اگر چک شما مشخصات فوق را دارد حقوقی است و برای شکایت از آن شما هیچ محدودیتی ندارید و در هر زمانی که بخواهید می‌توانید برای شکایت از چک برگشتی اقدام کنید.

همچنین مطالعه کنید:شکایت از چک برگشتی چقدر طول می‌کشد؟ مدت زمان پیگیری شکایت چک برگشتی

مهلت برگشت زدن چک برگشتی

همانطور که می‌دانید چک به عنوان یک ضمانت پرداخت در معاملات تجاری کاربرد دارد اما در برخی از موارد افراد بدون پشتوانه مالی اقدام به صادر کردن چک می‌کند که در نهایت پس از مراجعه دارنده به بانک چک برگشت میخورد.

براساس ماده ۱۱ قانون جدید چک مهلت برگشت زدن چک  ۶ ماه است اگر در این مدت برای برگشت زدن چک و دریافت گواهی عدم پرداخت از سوی بانک اقدام کردید، سپس به مدت ۶ ماه فرصت دارید تا برای شکایت کیفری (درصورتی که چک کیفری باشد) اقدام نمایید همچنین اگر چک شما حقوقی باشد پس از برگشت زدن چک می‌توانید در هر زمانی که بخواهید از صادر کننده چک شکایت کنید.

مهلت شکایت چک برگشتی صیادی

چک‌های صیادی یکی دیگر از انواع چک هستند که امروز در میان مردم کاربر بسیاری دارند برای دریافت این چک‌ها در سامانه صیاد باید ثبت نام کنید تا بتوانید این نوع چک را دریافت نمایید.

گاهی اوقات افراد چک صیادی را صادر می‌کنند اما به دلیل کسری بودجه حساب صادر کننده چک برگشت می‌خورد در چنین شرایطی دارنده چک می‌تواند از صادر کننده چک شکایت کند.

مهلت شکایت چک برگشتی صیادی نیز ۶ ماه است و افراد در طی، ۶ ماه فرصت دارند که علیه صادر کننده چک برگشتی شکایت کنند.

نحوه شکایت از چک برگشتی

نحوه شکایت از چک برگشتی براساس کیفری و حقوقی بودن چک می‌باشد هنگامی که چگ شما کیفری است پس از گذشت ۶ ماه می‌توانید برای شکایت از چک برگشتی اقدام کنید برای شکایت کیفری از چک برگشتی باید به دادگاه مراجعه کنید و فرم درخواست و شکایتنامه به همراه مدارک را تقدیم کنید تا دادگاه شکایت شما را بررسی کند و حکم جلب صادر کننده چک را صادر نماید.

برای شکایت حقوقی از چک برگشتی شما باید به مبلغ چک توجه کنید اگر چک بالای 20 میلیون تومان باشد باید به دادسرا مراجعه نمایید و شکایتنامه خود را تحویل دهید اگر مبلغ چک کمتر 20 میلیون تومان باشد باید به شورای حل اختلاف مراجعه کنید تا به شکایت شما رسیدگی کنند.

حتما بخوانید:وکیل چک کیست + وکیل چک بلامحل و چک برگشتی تهران 

کلام آخر

به پایان این مطلب از نوین وکیل رسیدیم امید است اطلاعاتی که درباره مهلت شکایت چک برگشتی در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد چنانچه در خصوص مهلت شکایت چک برگشتی نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید می‌توانید با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید و از آن‌ها راهنمایی دریافت کنید.

همچنین موسسه نوین وکیل امکان دریافت مشاوره تخصصی با چو برگشتی را برای شما کاربران عزیز فراهم کرده است کافیست با آن‌ها تماس بگیرید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *