عدم تحویل ملک توسط سازنده- تاخیر در عدم تحویل ملک

عدم تحویل ملک توسط سازنده یکی از مخاطرات قرارداد مشارکت در ساخت است هنگامی که طرفین با یکدیگر توافق می‌کنند که قرارداد مشارکت در ساخت را میان خود منعقد کنند باید در خصوص بسیار از موارد از جمله تاریخ تحویل ملک توسط سازنده، سهم طرفین، تعهدات و وظایف طرفین با یک دیگر توافق کنند و ان را به صوت مکتوب در قرارداد مشارکت در ساخت به ثبت برسانند.

در این مطلب از نوین وکیل قصد داریم درباره عدم تحویل ملک توسط سازنده و عواقب آن اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم با ما همراه شوید.

عدم تحویل ملک توسط سازنده

یکی از مشکلاتی که مالکان با آن مواجه می‌شوند عدم تحویل ملک توسط سازنده است در بسیاری از موارد رخ می‌دهد که سازنده ساختمان را تکمیل کرده است، اما اقدامی برای تحویل آن به مالک نمی کند در چنین صورتی اگر عدم تحویل ملک توسط سازنده بدون دلیل موجه باشد مالک می‌تواند با مراجعه قضایی علیه سازنده ساختمان شکایت کند و علاوه بر دریافت ملک خسارات عدم تحویل ملک را نیز دریافت کند.

تاخیر در عدم تحویل ملک

تاخیر در عدم تحویل ملک نیز یکی دیگر از مشکلات مهم در قرارداد مشارکت در ساخت است در هنگام قرارداد مشارکت در ساخت مالک و سازنده باید براساس پروژه ساخت و ساز زمان تحویل ملک را تعیین کنند و در زمان مقرر سازنده موظف است که ملک را به مالک تحویل دهد.

در برخی از موارد پروژه ساخت و ساز متوقف می‌شود و در نهایت ساختمان در زمان مقرر آماده تحویل نیست و سازنده باید مالک را از این موضوع آگاه کند اما اگر تاخیر در عدم تحویل ملک بدون دلیل باشد مالک می‌تواند از سازنده ساختمان شکایت کند.

همچنین می توانید مطالعه کنید:شکایت از مجری ساختمان

 خسارات دیرکرد تحویل ملک

همانطور که در قسمت‌های فوق بیان کردیم در صورت عدم تحویل ملک توسط سازنده مالک می‌تواند علیه سازنده در مراجع قضایی اقامه دعوی کند که دادگاه پس از بررسی‌های لازم سازنده را ملزم به تحویل ملک و پرداخت خسارات بابت تاخیر در تحویل ملک می‌کند.

معمولا میزان خسارات دیرکرد تحویل ملک در مفاد قرارداد مشارکت در ساخت قید شده است که با توافق طرفین تعیین شده است در این صورت دادگاه به قرارداد مشارکت در ساخت مراجعه کرده و سازنده ساختمان را ملزم به پرداخت خسارات می‌کند و در صورتی که در قرارداد مشارکت در ساخت در این خصوص توافق نشده باشد کارشناسان دادگاه مبلغ خسارات را تعیین می‌کنند.

عواقب عدم تحویل ملک توسط سازنده

در این بخش از نوشتار قصد داریم عواقب عدم تحویل ملک توسط سازنده را بیان کنیم.

از مهم‌ترین عواقب عدم تحویل ملک توسط سازنده پرداخت خسارات دیرکرد تحویل ملک است که در قسمت فوق آن را بیان کردیم هنگامی که سازنده اقدام به تحویل ملک در زمان مقرر نکند مالک موظف است که به جبران روزهایی تاخیر تحویل ملک مبلغی را به مالک زمین بپردازد که معمولا این مبلغ در قرارداد مشارکت در ساخت توسط طرفین تعیین شده است.

کلام آخر

به پایان این مطلب از نوین وکیل رسیدیم امید است اطلاعاتی که در خصوص عدم تحویل ملک توسط سازنده در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد اگر در این خصوص نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید می‌توانید با استفاده از شماره 02166901176 با کارشناسان ما تماس بگیرید و از ان‌ها راهنمایی دریافت کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *