چک سفید چیست؟ وکیل برای چک سفید امضا+جدیدترین قوانین–02122690179

چک سفید امضا

چک سفید امضا یکی از مهم‌ترین اسناد بانکی است که در معاملات تجاری و اقتصادی مورد استفاده قرار می‌گیرد در گذشته برای معاملات تجاری از وجه نقد، پول نقدی، سکه‌های رایج در گذشته استفاده می‌کردند اما با گذر زمان میزان وجه نقد در جامعه کاهش پیدا کرد و افراد از چک برای معاملات استفاده می‌کنند.

چک انواع مختلفی اعم از چک عادی، چک تایید شده، چک صیادی، چک رمز دار یا بانکی، چک مسافرتی، چک مدت دار، چک تضمین شده است.

در این مطلب از نوین وکیل می‌خواهیم درباره چک سفید امضا و انتخاب وکیل برای چک سفید امضا اطلاعاتی را ارائه بدهیم با ما همراه شوید.

چک سفید امضا چیست؟

همانطور که در مقدمه اشاره کردیم چک سفید امضا یکی از انواع چک است که در معاملات تجاری و بانکی و اقتصادی کاربرد دارد.

چک سفید امضا چکی است که از سوی فرد صادر می‌شود اما مبلغ، تاریخ در آن نوشته نشده است و دارنده چک می‌تواند در هر زمان و با نوشتن هر مبلغی به بانک مراجعه و چک را نقد کند.

البته لازم است که بگوییم چک سفید امضا به دلیل عدم مشخص مبلغ و تاریخ بسیار خطرناک است و ممکن است دارنده از چک سو استفاده کند.

موارد صدور چک سفید امضا

چک سفید امضا کاربرد مخصوص به خود را دارد و در موارد مختلفی چک سفید امضا صادر می‌شود که در این بخش آن‌ها را بیان خواهیم کرد:

  • برای ضمانت‌: چک سفید امضا می‌تواند برای ضمانت صادر شود که پس از صدور در پشت چک باید قید شود در صورتی که کلمه ضمانت قید نشود دارنده چک می‌تواند از آن سو استفاده کند اما در صورت که کلمه ضمانت در پشت چک توسط صادر کننده نوشته شده باشد دارنده قادر به وصول آن نیست.
  • برای جبران خسارت احتمالی: در برخی از معاملات شرط شود در صورت عدم اجرای پروژه‌ای برای جبران چک سفید امضا گرفته شود بنابراین اگر پروژه به شکل صحیح انجام نشود یا با تاخیر انجام شود ذینفعان می‌توانند طلب چک سفید امضا کند تا خسارات خود را به وسیله این چک مطالبه کنند البته صادر کننده باید در متن قرار داد شماره چک صادر شده و علت صدور را بیان کند.
  • تضمین تخلیه ملک: یکی از موارد صدور چک سفید امضا برای تضمین تخلیه ملک است گاهی اوقات موجر برای اینکه اطمینان حاصل کند که در زمان مقرر مستاجر ملک را تخلیه می‌کند می‌تواند طلب چک سفید امضا کند البته این چک بیشتر برای املاک تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • نزول و ربا: چک سفید امضا در نزول و ربا مورد معامله قرار می‌گیرد و هنگامی که فرد برای معاملات ربا و نزول خود درخواست چک سفید امضا می‌کند فرد صادر کنند مجبور است آن را به نزول دهنده و ربا خوار بدهد که پس از مدتی مشکلات جدی برای فرد صادر کننده بوجود خواهد آمد.
  • تجارت غیر قانونی‌: از چک سفید امضا برای تجارت غیر قانونی استفاده می‌شود این معاملات شامل پولشویی، قاچاق مواد مخدر، قاچاق دارو و قاچاق هر چیز دیگری مورد می‌شود.

چک سفید امضا قدیمی

چک سفید امضا قدیمی یکی دیگر از انواع چک است که ممکن است از تاریخ صدور آن مدت زمان زیادی گذشته باشد.

در برخی از موارد افراد چک سفید امضا را برای ضمانت، تضمین و… صادر می‌کنند اما پس از پایان مدت زمان تضمین آن و با گذشت مدت زمان طولانی چک را از دارنده تحویل نمی گیرند در چنین مواردی فرد صادر کننده برای باز گرفتن برگه چک باید سریعا اقدام کند که از با مراجعه به مراجع قانونی باید دادخواستی را تنظیم کنید تا برگه چک قدیمی شما از دارنده بازپس گرفته شود

همچنین مطالعه نمایید: قانون چک برگشتی 1402

چک سفید امضا ضمانتی

همانطور که در بخش‌های قبل گفتیم یکی از موارد که چک سفید امضا صادر می‌شود چک سفید امضا ضمانتی است این قبلی چک‌های برای ضمانت صادر می‌شود مانند ضمانت برای تخلیه خانه، ضمانت برای تحویل ماشین، ضمانت برای خرید تجهیزات، ضمانت برای فروش چیزی.

در پشت برگه چک سفید امضا برای واژه ضمانت و علت آن مشخص شده باشد تا مانع سو استفاده دارنده چک شود زیرا در برخی از موارد دارنده چک به دلیل عدم قید ضمانت توسط صادر کننده مبلغ و تاریخ را در چک قید می‌کند و با مراجعه به بانک برای وصول آن اقدام خواهد کردـ.

همچنین می توانید مقاله وکیل چک کیست + وکیل چک بلامحل و چک برگشتی تهران  را مطالعه نمایید.

چک سفید امضا گم شده

قطعا چک سفید امضا گم شده برای هر کسی نگرانی دارد اما بهترین کار این است که اقدامات لازم را برای پس از گم شدن چک سفید امضا انجام دهید در این بخش مراحل پیگیری چک سفید امضا گم شده را بیان خواهیم کرد:

  • اولین مرحله شما باید مشخصات چک خود را در سامانه ردیابی چک سرقتی ساد 2۴
  • دومین مرحله اخذ رسید از سامانه و تحویل آن به دادگستری است تا بتوانید دستور مسدود شدن حساب را بگیرید.
  • پس از اخذ دستور مسدود شدن حساب بانکی به بانک مراجعه کنید تا حساب شما مسدود شود.

چک سفید امضا صیادی

چک سفید امضا صیادی یکی دیگر انواع چک سفید امضا است همانطور که می‌دانید چک صیادی چکی است که از طریق سامانه صیاد و تحت نظارت بانک مرکزی صادر می‌شود و از ویژگی‌های مهم چک صیادی رنگ بنفش، شناسه صیادی چک، امکان اجرای مستقیم و لزوم ثبت است.

شما می‌توانید با دریافت چک سفید امضا از سایت صیادی در موارد مختلف اعم از ضمانت، جبران خسارت مالی، خرید و فروش اشیاء استفاده کنید.

 چک سفید امضا تا چند سال اعتبار دارد؟

در این بخش از نوشتار می‌خواهیم در خصوص اعتبار چک سفید امضا صحبت کنیم با ما همراه شوید.

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که در ذهن کاربران شکل می‌گیرد این است که چک سفید امضا تا چند سال اعتبار دارد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم براساس قانون صدور چک تصویب شده در سال 1397 مهلت چک سفید امضا 3 سال است و دارنده چک از زمان دریافت تا سه سال بعد می‌تواند از این چک استفاده کند و چک دارای اعتبار می‌باشد و دارنده می‌تواند در این مدت زمان براساس توافقاتی که در خصوص مبلغ و تاریخ با صادر کننده کرده است مبلغ و تاریخ را درج نماید و برای وصول چک به بانک مراجعه کند.

البته بعد از گذشت سه سال دارنده می‌تواند به بانک مراجعه کند و چک خود را وصول نماید اما دیگر ضمانت‌های اجرایی که شامل چک می‌شود به او تعلق نخواهد گرفت.

مخاطرات چک سفید امضا

چک یکی از مهم‌ترین اسناد تجاری است که دارای ارزش مالی بسیاری می‌باشد و ممکن است سرقت و گم شوند یا شخصی از چک سو استفاده کند و اگر چک سفید امضا نیز باشد مخاطرات بیشتری به دنبال دارد.

سرقت چک سفید امضا

بانک‌ها موظفند که وجهه قید شده برروی چک را به کسی که نام او به عنوان دارنده در برگه چک آمده پرداخت می‌کند پس اولین اقدام در حین صادر چک سفید امضا قید نام دارنده است تا در صورت سرقت چک سارق قادر به مراجعه به بانک و دریافت وجهه نباشد. اما اگر چک در وجهه حامل صادر شود سارق می‌تواند به راحتی مندرجات را تکمیل کند و با مراجعه به بانک وجهه را دریافت نماید.

اقدامات اولیه پس از گم شدن چک سفید امضا را در هنگام سرقت چک نیز باید انجام بدهید و با ثبت نام در سامانه ردیابی چک و دریافت رسید به دادگاه مراجعه کند تا دستور مسدود شدن حساب را اخذ نمایید، سپس به بانک مراجعه کنید و بخواهید تا حساب شما را مسدود کنند.

گم شدن چک سفید امضا

در قسمت‌های قبل مقاله به گم شدن چک سفید امضا اشاره کردیم در این بخش گم شدن چک سفید امضا را به عنوان یکی از مهم‌ترین مخاطرات چک سفید امضا بیان کنیم.

گم شدن هر چکی برای صادر کننده و دارنده نگران کننده است و حال اگر چک سفید امضا باشد و نام دارنده در آن قید نشده باشد همانطور که گفتیم پس از گم شدن چک سفید امضا باید اقداماتی را انجام دهید که در بخش‌های قبل به طور کامل به آن اشاره کردیم.

وکیل چک سفید امضا

 وکیل چک سفید امضا وکیلی است که در پرونده‌های مربوط به سرقت، سو استفاده از چک سفید امضا تجربه و مهارت زیادی دارد و به راحتی می‌تواند پیچیده‌ترین پرونده‌های چک سفید امضا را به نتیجه مطلوب برساند.

 وکیل چک سفید امضا با قوانین و مراحل حل پرونده‌های سرقت و سوا استفاده از چک سفید امضا آشنایی کامل دارد و می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن پرونده‌ها را با استفاده از تکنیک‌های قانونی حل نماید و مانع تضییع حق دارنده و صادر کننده چک شود.

 

همچنین مطالعه کنید:شکایت از چک برگشتی چقدر طول می‌کشد؟ 

مزایای وکیل چک سفید امضا

در قسمت فوق یک معرفی کلی از وکیل چک سفید امضا گفتیم در این بخش در نوشتار می‌خواهیم مزایای وکیل چک سفید امضا را برای شما بیان کنیم با ما همراه شوید.

  • مهم‌ترین مزیت کمک گرفتن از وکیل چک سفید امضا این است که مانع تضییع حق شما خواهد شد وکیل متخصص چک سفید با قوانین و ماده‌های قانونی در خصوص چک سفید امضا آشنا است و مانع پایمال شدن حق طرفین می‌شود.
  • یکی دیگر از مزایای وکیل چک سفید امضا این است که او به مراحل دادرسی پرونده تسلط کافی دارد و می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن پرونده را با نتیجه مطلوب برساند.
  • وکیل چک سفید امضا می‌تواند اطلاعات جامعی را در خصوص قوانین چک سفید امضا در اختیار شما بگذارد تا مانع سو استفاده از چک شوید.
وکیل چک برگشتی کیست + مشاوره با وکیل چک برگشتی در تهران

 

مشاوره رایگان با وکیل چک سفید امضا

مشاور رایگان با وکیل چک سفید امضا به شما کمک می‌کند تا با کسب اطلاعات لازم درباره چک سفید امضا برای صدور آن اقدام کنند.

صدور چک سفید امضا در موارد خاصی است و افرادی باید پس از صدور اطلاعاتی را در پشت چک وارد نمایند تا مانع سو استفاده از چک شوند، مشاوره با وکیل چک سفید امضا به شما کمک می‌کند تا با کسب آگاهی و اطلاعات لازم برای صدور چک سفید امضا اقدام کنید.

امروزه بسیاری از موسسه‌های معتبر حقوقی امکان دریافت مشاوره رایگان با وکیل چک سفید امضا را فراهم کرده اند و شما می‌توانید با مراجعه حضوری یا غیر حضوری مشاوره رایگان یا وکیل چک سفید امضا را دریافت کنید.

مشاوره تلفنی با وکیل چک سفید امضا

مشاوره تلفنی با وکیل چک سفید امضا یکی از روش‌های غیر حضوری برای دریافت مشاوره است اگر شما می‌خواهید با مجرب‌ترین و متخصص‌ترین وکیل چک سفید امضا ارتباط برقرار کنید و از او مشاوره بگیرید این شیوه مشاوره مناسب است.

در این شیوه از مشاوره شما می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توانید با بهترین وکیل چک سفید امضا در هر مکانی ارتباط برقرار کنید و از او مشاوره تخصصی دریافت کنید.

این شیوه مشاوره برای افرادی که فرصت مراجعه حضوری به موسسه‌های حقوقی و دریافت مشاوره ندارند مناسب است و می‌توانند از طریق تلفن با وکیل مجرب و متخصص ارتباط برقرار کنند.

مشاوره آنلاین با وکیل چک سفید امضا

مشاوره آنلاین با وکیل چک سفید امضا ساده‌ترین و محبوب‌ترین شیوه مشاوره است که خوشبختانه بسیاری از موسسه‌های حقوقی امکان دریافت مشاوره با این شیوه را برای کاربران خود فراهم کرده اند.

برای مشاوره آنلاین با وکیل چک سفید امضا می‌توانید از طریق بستر‌های ارتباطی آنلاین اعم از واتساپ، تلگرام، اینستاگرام، سروش، ایتا و روبیکا با وکیل ارتباط برقرار کنند و سوالات و ابهامات خود را در خصوص چک سفید امضا بپرسند.

از مزایای مهم دریافت مشاوره آنلاین می‌توانیم به صرفه جویی در وقت، کم هزینه بودن مشاوره، سهولت دسترسی به وکیل اشاره کنیم.

با جدید‌ترین قوانین چک سفید امضا آشنا شوید!

  • ماده ۱۳ قانون صدور چک: بر اساس این ماده، در مواردی که چک به ‌صورت سفید امضا صادر شود یا دریافت مبلغ آن مشروط باشد، چک قابل ‌تعقیب جزایی نیست. همچنین اگر چک بابت تضمین انجام تعهد یا بدون درج تاریخ داده ‌شده باشد، قابل ‌تعقیب جزایی نخواهد بود.
  • ماده ۶۷۲ قانون مجازات اسلامی(تعزیرات): بر اساس این ماده، اگر کسی از سفید مهر یا سفید امضایی که به او سپرده شده‌ است یا به هر طریقی آن را به دست ‌آورده سوءاستفاده کند، به مجازات حبس محکوم خواهد شد.

چند نکته در خصوص چک سفید امضا

به خوبی می‌دانید که در برخی از موارد افراد باید برای صدور چک سفید امضا اقدام کنند به همین دلیل بهتر است چند نکته را برای صدور چک رعایت کنند تا در صورت سرقت و گم شدن چک از زیان‌های احتمالی جلوگیری کنید.

  • اولین اقدام برای صدور چک سفید امضا این است که علت صدور را در پشت چک قید کنید به طور مثال اگر چک برای تضمین تخلیه خانه است در پشت چک آن را بنویسید.
  • پس از بیان علت صدور شما باید نام دارنده چک را نیز در چک قید کنید تا در صورت سرقت فرد سارق نتواند به بانک مراجعه کند و ان را وصول نماید.
  • یکی از نکات مهم پس از صدور چک سفید امضا و تحویل آن به فرد این است که از او تقاضای رسید کنید و از او بخواهید در مقابل چک به شما رسید بدهد.
  • از نکات مهم قبل از صادر کردن چک سفید امضا دریافت مشاوره از وکیل متخصص و مجرب است تا با آگاهی و اطلاعات کامل برای صدور چک سفید امصا اقدام کنید.

حتما بخوانید: شکایت از چک برگشتی-شکایت حقوقی چک برگشتی قدیمی و چک جدید

 

کلام آخر

به پایان این مطلب از نوین وکیل رسیدیم امید است اطلاعاتی که در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد، اگر در خصوص چک سفید امضا و وکیل چک سفید امضا سوالی دارید می‌توانید با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ما در موسسه نوین وکیل تماس بگیربد و از آن‌ها راهنمایی دریافت کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *