شکایت از چک برگشتی چگونه است؟-شکایت حقوقی چک برگشتی قدیمی و چک جدید

شکایت از چک برگشتی در مراجع قضایی صورت می‌گیرد شما باید با تنظیم شکایت نامه و ضمیمه کردن مدارک از فرد صادر کننده چک در مراجع قضایی شکایت کنید و خواستار وصول وجهه خود شوید.

در برخی از موارد افراد بدون در نظر گرفتن موجودی حساب خود اقدام به صادر کردن چک می‌کنند و دارنده هنگامی که به بانک مراجعه می‌کند تا چک را وصول نماید متوجه عدم موجودی حساب صادر کننده خواهد شد و چک برگشت می‌خورد در چنین شرایطی فرد دارنده می‌تواند از صادر کننده چک شکایت کند.

در این مطلب از نوین وکیل می‌خواهیم اطلاعاتی درباره نحوه شکایت از چک برگشتی و مراحل و مدارک لازم برای شکایت از چک برگشتی را ارائه بدهیم.

نحوه شکایت از چک برگشتی

هنگامی دارنده چک برای وصول چک به بانک مراجعه می‌کند و به دلیل کمبود وجهه حساب صادر کننده مواجهه می‌شود و چک برگشت می‌خورد اولین مسئله‌ای که ذهن او را درگیر می‌کند نحوه شکایت از چک برگشتی است تا از طریق قانون و مراجع قضایی اقدام کند و چک خود را وصول نماید.

نحوه شکایت از چک برگشتی به دو شکل شکایت کیفری و حقوقی امکان پذیر است و شما می‌توانید از طریق هر دو روش برای شکایت از چک برگشتی اقدام کنید.

نحوه شکایت کیفری از چک برگشتی

شکایت کیفری از مرسوم‌ترین روش‌های شکایت از چک برگشتی است و شما می‌توانید پس از گذشت ۶ ماه برای شکایت از چک برگشتی اقدام کنید شکایت نامه خود را به دادسرا تقدیم کنید.

برای شکایت کیفری از چک برگشتی باید به دادسرای‌های حوزه‌ای که بانک صادر کننده گواهی عدم پرداخت را در آن ثبت کرده است مراجعه کنید و تا در خصوص صدور چک برگشتی رسیدگی شود البته برای دریافت وجه چک نیز لازم است شکایت نامه‌ای را تنظیم کنید و به دادسرا ارائه بدهید تا دادگاه پس از رسیدگی حکم پرداخت طلب را صادر نماید.

شکایت حقوقی چک برگشتی قدیمی

شکایت حقوقی از چک برگشتی قدیمی تنها در صورتی ممکن است که چک حقوقی باشد.

هنگامی که چک وعده دار یا دارای ضمانت باشد یا بدون تاریخ صادر شده است در این صورت چک حقوقی است و برای شکایت حقوقی چک برگشتی لازم نیست به دادسرا مراجعه کنید و برای پیگیری و شکایت حقوقی چک برگشتی باید به مبلغ آن توجه کنید اگر مبلغ چک کمتر از۲۰۰ میلیون باشد باید به شورای حل اختلاف دادخواست حقوقی خود را ارائه بدهد و تا پرونده چک برگشتی را رسیدگی کنند.

اما اگر مبلغ چک برگشتی بیشتر از 200 میلیون ریال باشد برای ثبت شکایت حقوقی از صادر کننده باید به دادگستری مراجعه کنید.

همچنین می توانید مطالعه کنید: وکیل چک کیست + وکیل  چک برگشتی تهران

شکایت حقوقی چک برگشتی جدید

در قسمت فوق نحوه شکایت حقوقی چک برگشتی قدیمی را بیان کردیم در این قسمت از مقاله می‌خواهیم در خصوص شکایت حقوقی چک برگشتی جدید صحبت کنیم.

گاهی اوقات از مدت زمان چک یک سال یا بیشتر می‌گذرد و چک نیز حقوقی می‌باشد به همین دلیل فرد هر زمان که بخواهد می‌تواند علیه صادر کنند چک به علت چک برگشتی شکایت کند.

اما حال اگر از مدت زمان برگشت چک تنها یک ماه با بیشتر گذشته باشد و چک نیز شرایط حقوقی بودن را دارا باشد، دارنده به راحتی می‌تواند با توجه به مبلغ چک به مراجع قضایی صالح مراجعه کند و شکایت نامه‌ای را علیه صادر کننده تنظیم کند.

تفاوت شکایت کیفری و حقوقی از چک برگشتی

در قسمت‌های فوق نحوه شکایت کیفری از چک برگشتی و نحوه شکایت حقوقی از چک برگشتی را برای شما بیان کردیم حال شاید این سوال برای شما مطرح شود که تفاوت شکایت کیفری و حقوقی از چک برگشتی چیست؟

ابتدا لازم است بگوییم که هر چکی بر اساس مشخصات و مندرجات که دارد ممکن است چک حقوقی یا کیفری باشد به همین برای شکایت دز چک برگشتی باید به اینکه چک حقوقی یا کیفری است توجه کرد و براساس آن برای شکایت اقدام کرد.

اما تفاوت اصلی شکایت کیفری و حقوقی از چک برگشتی در مهلت شکایت است برای شکایت کیفری از چک برگشتی باید ۶ ماه از برگشت چک گذشته باشد و سپس دارنده تنها ۶ ماه فرصت دارد که از صادر کننده چک شکایت کند و تقاضای مطالبه وجهه چک را نماید اما در شکایت حقوقی از چک دارنده چک در هر زمانی که بخواهد برای مطالبه وجهه چک و شکایت دز صادر کننده می‌تواند اقدام نماید.

مهلت برگشت زدن چک

همانطور که در قسمت فوق بیان کردیم چک‌ها به دو دسته چک کیفری و چک حقوقی تقسیم می‌شوند و مهلت برگشت زدن چک براساس نوع آن می‌باشد.

مهلت برگشت زدن چک کیفری حدود ۶ ماه است یعنی از تاریخ صدور آن باید ۶ ماه گذشته باشد تا دارنده بتواند پک را برگشت بزند اما برای چک‌های حقوقی هیچ محدودیتی وجود ندارد و دارنده چک هر زمان که بخواهد می‌تواند آن را برگشت بزند.

مدارک لازم برای شکایت از چک برگشتی

در قسمت‌های فوق نحوه شکایت کیفری و حقوقی از چک برگشتی را بیان کردیم در این بخش می‌خواهیم مدارک لازم برای شکایت از چک برگشتی را بیان کنیم.

مدارک لازم برای شکایت چک برگشتی عبارتند از: ‌

  • پر کردن فرم دادخواست که باید به تمبر شعب بانک مراجع قضایی الصاق شده باشد.
  • فتوکپی چک برگشتی باید در پشت دادخواست ضمیمه شود.
  • فتوکپی گواهی عدم پرداخت چک برگشتی که توسط بانک صادر شده است.
  • فتوکپی کارت ملی و شناسنامه دارنده چک.

مراحل شکایت از چک برگشتی

در این بخش از نوشتار می‌خواهیم مراحل شکایت از چک برگشتی را بیان کنیم که عبارتند از: ‌

  • اولین مرحله برای شکایت از چک برگشتی برگشت زدن چک است هنگامی که دارنده به بانک مراجعه می‌کند و متوجه می‌شود که موجودی حساب صادر کننده کم است باید چک را برگشت بزند.
  • با توجه به کیفری و حقوقی بودن چک باید به مراجع ذی الصلاح مراجعه کند.
  • سپس دادخواست مطالبه وجهه چک را پر و به همراه مدارک لازم که در قسمت‌های فوق بیان کردیم به مراجع صالح ارائه بدهد.
  • مرجع قضایی پس از بررسی‌های لازم حکم پرداخت طلب شما را صادر خواهد کرد و صادر کننده موظف طی ده روز بدهی شما را بپردازد.

همچنین مشاهده نمایید: چک سفید چیست؟ وکیل برای چک سفید امضا

مدت زمان رسیدگی به شکایت از چک برگشتی

 پس از ابلاغ اجرائیه به صادر کننده او تنها ده روز فرصت دارد که برای تسویه چک برگشتی اقدام نماید یا با دارنده چک توافقاتی را در خصوص تسویه چک انجام دهد یا مالی رو به مرتجع صالح معرفی نماید تا به عنوان تسویه چک به دارنده تعلق بگیرد.

 

متواری شدن صاحب چک برگشتی

یکی از سوالات مهم افراد در حین شکایت از چک برگشتی این است که اگر صاحب چک برگشتی متواری شود چه کنیم یا چگونه وجهه خود را مطالبه نماییم؟

یکی از معضلات قربانیان چک برگشتی متواری شدن صاحب چک است به همین دلیل سعی کنید در صورت برگشت خوردن چک در اسرع وقت برای شکایت اقدام کنید تا مانع فرار صاحب چک شوید همچنین اگر صاحب چک برگشتی متوازی شد در صورت پیدا کردن کوچکترین سرنخ با کلانتری مراجعه کنید و گزارش دهید.

همچنین پیشنهاد میکنیم مقاله چک سفید چیست؟ وکیل برای چک سفید امضا را در سایت ما مطالعه کنید.

هزینه شکایت از چک برگشتی

هزینه شکایت از چک برگشتی براساس مبلغ چک محاسبه می‌شود چنانچه مبلغ چک بالای 20 میلیون تومان باشد هزینه شکایت از چک برگشتی حدود ۳/5 از مبلغ چک می‌باشد و اگر مبلغ چک زیر 20 میلیون تومان باشد هزینه شکایت از چک برگشتی 2/5 مبلغ چک می‌باشد.

هزینه شکایت از چک برگشتی برای چک‌های کیفری و حقوقی کسان می‌باشد و هزینه را مطابق با آنچه که گفتیم محاسبه می‌شود، البته هزینه تنطیم شکایت نامه چک برگشتی توسط وکیل و مشاوره با وکیل قبل از شکایت نیز هزینه‌های جانبی است که توسط دارنده چک باید پرداخت شود.

نمونه متن شکایت از چک برگشتی

ضمن عرض سلام خدمت ریاست محترم دادگاه ………

اینجانب ……… فرزند ……… یک فقره چک با شماره ……… و مبلغ ……… از خانم/آقای ……… گرفتم و پس از اینکه به بانک مراجعه کردم، متوجه شدم که حساب بانکی ایشان فاقد موجودی است کپی برابر اصل برگه چک و گواهی عدم پرداخت بانک ضمیمه شده است راجع به صدور چک بلامحل از وی شاکی بوده و پیگیری در مورد صدور چک و مقررات مربوطه را استدعا دارد.

امضا

نام و نام خانوادگی

مجازات چک برگشتی

برگشت چک زمانی جرم محسوب می‌شود که صادر کننده از موجودی حساب خود و برگشت خوردن چک مطلع باشد و با توجه به این مسائل چک بلامحل را صادر نماید.

طبق ماده ۷ قانون صدور چک، صدور چک برگشتی با مجازاتی را به دنبال دارد و مجازات آن شامل موارد زیر است:

  • مبلغ چک کمتر از ۱۰ میلیون ریال: تا ۶ ماه حبس
  • مبلغ چک از ۱۰ میلیون ریال تا ۵۰ میلیون ریال: ۶ ماه تا ۱ سال حبس
  • مبلغ چک بیشتر از ۵۰ میلیون ریال: ۱ تا ۲ سال حبس و ۲ سال ممنوعیت از داشتن دسته چک
  • در صورتیکه چک‌های بلامحل در تعداد باشد براساس مجموع مبالغ چک‌های برگشتی محکومیت صورت می‌گیرد.

تبصره: این مجازات در صورتی این مجازات شامل مواردی است که ثابت شود چک‌های بلا محل بابت معاملات نامشروع و یا بهره و ربوی صادر شده نمی‌شود. در غیر این صورت بر میزان مجازات افزوده خواهد شد

 

استعلام از چک برگشتی

یکی از راه‌های مهم قبل از دریافت چک این است که از چک‌های برگشتی صادر کننده استعلام بگیرید در گذشته این امکان وجود نداشت اما امروزه با راه اندازی سایت صیاد افراد به راحتی می‌توانند تعداد چک‌های برگشتی صادر کننده چک را مشاهده کنند.

و با ورود به سامانه صیاد چک‌های برگشتی فرد را استعلام بگیرید در صورتی که تعداد چک‌های برگشتی او بسیار زیاد بود توصیه می‌کنیم از دریافت چک از صادر کننده جدا خودداری کنید.

 

کلام آخر

به پاین این مطلب از نوین وکیل رسیدیم امید است اطلاعاتی که درباره نحوه شکایت از چک برگشتی در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد اگر در خصوص نحوه شکایت از چک برگشتی سوالی دارید می‌توانید با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *