مراحل شکایت چک برگشتی صیادی-برگشت زدن چک صیادی ثبت نشده

مراحل شکایت چک برگشتی صیادی مطابق با مراحل شکایت انواع چک برگشتی است و افراد ابتدا باید در مدت زمان مقرر چک را برگشت بزنند سپس مابقی مراحل شکایت را طی کنند.

هنگامی که موجودی حساب صادر کننده چک کافی نباشد چک برگشت خواهد خورد و دارنده می‌تواند براساس حقوقی و کیفری بودن چک می‌تواند شکایتنامه را تنظیم کند و مراحل شکایت چک برگشتی را انجام دهند.

در این مطلب از نوین وکیل می‌خواهیم اطلاعاتی درباره مراحل شکایت چک برگشتی صیادی را در اختیار شما قرار دهیم با ما همراه شوید.

 

همچنین مطالعه نمایید: وکیل چک برگشتی کیست؟

 

چک برگشتی چیست؟

چک یکی از مهم‌ترین اسناد تجاری است که امروزه در معاملات تجاری و اقتصادی کاربرد زیادی دارد و فرد برای پرداخت بدهی خود می‌توانند چکی را در وجهه کسی صادر نمایند و به دارنده تقدیم کند و دارنده براساس تاریخ چک به بانک مراجعه نماید و درخواست وصول آن را کند هنگامی که مبلغ چک بیشتر از موجودی حساب صادر کننده باشد چک برگشت خواهد خورد و چک برگشتی محسوب خواهد شد.

البته برگشت خوردن چک ممکن است دلایل دیگری جز کسری موجودی حساب باشد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توانیم عدم خوانایی چک، مشخص نبودن مبلغ و تاریخ و عدم مطابقت امضا و… اشاره کنیم.

مهلت شکایت چک برگشتی صیادی

مهلت شکایت از چک برگشتی صیادی به نوع چک یعنی کیفری و حقوقی بودن چک بستگی دارد هنگامی که چک کیفری باشد فرد پس از گذشت ۶ ماه از صدور چک می‌تواند آن را برگشت بزند و به مدت ۶ ماه برای شکایت از چک مهلت دارد و مراحل شکایت از چک برگشتی صیادی را طی کند.

مهلت شکایت حقوقی از چک برگشتی صیادی فاقد زمان مشخص است و هنگامی که فرد متوجه شد به هر دلیلی چک قابل وصول نیست می‌تواند بدون محدودیت زمانی برای برگشت زدن و شکایت چک برگشتی اقدام کند.

 

همچنین مشاهده نمایید: شکایت از چک برگشتی چگونه است؟

 

مدارک لازم برای شکایت چک برگشتی صیادی

یکی از مراحل شکایت چک برگشتی صیادی تهیه مدارک لازم است هنگامی که شما مدارک را از قبل آماده کنید به راحتی می‌تواند مراحل شکایت چک برگشتی صیادی رو طی کنید در این بخش از مقاله می‌خواهیم مدارک لازم برای چک برگشتی را بیان کنیم که عبارتند از‌:

  • اولین و مهم‌ترین نکته دریافت گواهی عدم وصول چک از بانک است.
  • دومین مدرک مهم فتوکپی چک برگشتی صیادی می‌باشد.
  • درخواست فرم درخواست از مرجع صالح و پر کردن ان
  • تنظیم شکایت نامه برای چک برگشتی صیادی
  • مدارک هویتی اعم از شناسنامه و کارت ملی دارنده چک

مراحل شکایت چک برگشتی صیادی

در این بخش از نوشتار می‌خواهیم مراحل شکایت چک برگشتی صیادی را برای شما بیان کنیم که عبارتند از:

  • اولین مرحله برای شکایت چک برگشتی صیادی برگشت زدن چک است که براساس حقوقی و کیفری بودن آن در بازه زمانی برای برگشت زدن چک باید اقدام کنید.
  • دریافت گواهی عدم وصول چک توسط بانک را باید از بانک صادر کننده چک اخذ نماید.
  • سومین مرحله برای شکایت چک برگشتی درخواست فرم و تنظیم شکایتنامه است که باید پس از تنظیم آن به مرجع صالح ارائه بدهند.
  • تهیه مدارک لازم اعم از فتوکپی چک برگشتی، مدارک هویتی، گواهی عدم وصول چک و آن را به شکایتنامه ضمیمه کنند.
  • که در مرحله آخر دادگاه پس از بررسی شکایتنامه و مدارک حکم جلب صادر کننده چک را صادر خواهد کرد.

 

پیشنهاد مطالعه:شکایت از چک برگشتی چقدر طول می‌کشد؟ 

برگشت زدن چک صیادی ثبت نشده

برگشت زدن چک صیادی ثبت شده براساس قوانین جدید بانک مرکزی برای دارنده آن امکان پذیر نیست در حقیقت چون چک در سامانه صیاد ثبت نشده است برگشت زدن آن ممنوع است و چک یک سند عادی محسوب می‌شود.

نحوه شکایت از چک صیادی ثبت نشده بدین صورت است که دارنده آن می‌تواند برای شکایت حقوقی از چک برگشتی اقدام کند و برای مطالبه وجهه چک خود به دادگاه مراجعه کنید.

مدت زمان رسیدگی به چک برگشتی صیادی

مدت زمان رسیدگی به چک برگشتی صیادی به تسریع انجام مراحل شکایت بستگی دارد هر چه فرد در کوتاه‌ترین زمان ممکن مراحل شکایت را طی کند مدت زمان رسیدگی به چک برگشتی صیادی نیز زودتر انجام خواهد شد و دادسرا پس از بررسی شکایت نامه و مدارک و اسناد شما حکم جلب صادر کننده چک را صادر خواهد کرد و به مدت ده تا سی روز به صادر کننده چک مهلک می‌دهد تا مبلغ چک را تامین کند و به دارنده چک بپردازد.

مراحل پیگیری چک برگشتی صیادی در اداره ثبت

مراحل پیگیری چک برگشتی صیادی در اداره ثبت عبارتند از:

  • این مرحله پیگیری چک برگشتی صیادی در اداره ثبت این است که مدارک لازم اعم از فتوکپی چک برگشتی، گواهی عدم پرداخت چک، دریافتفرمتقاضای صدور اجراییه چکاز ادارهثبتو تکمیل آن، مدارک هویتی دارنده چک را به اداره ثبت اسناد محلی که بانک صادر کننده گواهی عدم پرداخت در آنجا وجود دارد تقدیم کنید.
  • و سر دفتر پس از بررسی مدارک چک اجراییه را صادر خواهد کرد.
  • این اجراییه به صادر کننده چک ابلاغ می‌شود و او به مدت ده روز مهلت دارد تا مبلغ چک را بپردازد همچنین باید اموال خود را معرفی نماید.
  • در صورتی که صادر کننده در طول این ده روز برای پرداخت چک برگشتی اقدام نکند دارنده چک می‌تواند درخواست توقیف اموال صادر کننده چک را به اداره ثبت اسناد تقدیم کند.

مجازات چک برگشتی صیادی

براساس ماده 7 قانون چک: هرکس بزه صدور چک بلامحل گردد به شرح‌ ذیل محکوم خواهد شد:

الف-چنانچه مبلغ مندرج در متن چک کمتر ازده میلیون ریالباشد به حبس تاحداکثر شش ماهمحکوم خواهد شد.

ب-چنانچه مبلغ مندرج در متن چک ازده میلیون ریالتاپنجاه میلیون ریالباشد ازشش ماهتایک سال حبسمحکوم خواهد شد.

ج-چنانچه مبلغ مندرج در متن چک ازپنجاه میلیون ریالبیشتر باشد بهحبس از یک سالتادو سالوممنوعیتاز داشتن دسته چک به مدت دوسالمحکوم خواهد شد و در صورتی که صادر کننده چک اقدام به صدور چک‌های بلامحل نموده باشد مجموع مبالغ مندرج در متون چک‌ها ملاک عمل خواهد بود.

تبصره(الحاقی۱۰۱۸۳۱) این مجازات شامل مواردی که ثابت شود چک های بلامحل بابت معاملات نامشروع و یا بهره ربوی صادر شده، نمی باشد.

حتما مقاله دیگر مامهلت شکایت چک برگشتی چه قدر است؟ زمان شکایت از چک برگشتی را مطالعه کنید. 

چه زمانی چک برگشتی حقوقی است؟

چک حقوقی دارای شرایط و مشخصاتی است که به شرح زیر می‌باشد:

  • چک‌هایی که وعده دار باشد جزء چک حقوقی محسوب می‌شوند.
  • چک‌های که فاقد تاریخ هستند.
  • چک‌هایی که برای ضمانت اعم از ضمانت پرداخت بدهی، ضمانت تخلیه منزل، ضمانت برای خسارات احتمالی صادر می‌شوند جزء چک‌های حقوقی است.
  • چک‌هایی دارای شرط می‌باشد و با شرایط خاص قابل وصول هستند.

چک‌هایی که نمیتوان از ان‌ها شکایت کیفری کرد را بشناسیم!

مطابق با قانون چک‌هایی وجود دارند که نمی تواند از آن‌ها شکایت کیفری کرد که در این بخش ان‌ها را معرفی خواهیم کرد.

  • چک سفید امضای که فاقد نام دارنده، مبلغ و تاریخ مشخص است این چک حقوقی است و نمی توان از ان شکایت کیفری کرد.
  • در صورتی که چک شرطی باشد و برای وصول صادر کننده شرطی را در پشت چک قید کرد باشد در صورتی که شرط انجام شود چک قابلیت وصول دارد.
  • چک‌هایی که برای تضمین کار و معامله صادر شده باشند و این تضمین در پشت چک قید شده باشد نمی توان چک را به صورت کیفری پیگیری کرد.
  • چک‌های که فاقد تاریخ مشخص است قابل پیگیری کیفری نیستند در صورتی که صادر کننده برای چک تاریخی مشخص نکرده باشد دارنده نمی تواند از صادر کننده چک شکایت کیفری کند.
  • چک‌هایی که از طریق موسسات مالی و اعتباری و صندوق‌های قرض الحسنه صادر شده باشند قابل پیگیری کیفری نیستند.

نمونه متن شکایت از چک برگشتی صیادی

شاکی: ………………………….

مشتکی عنه: …………………..

وکیل: سید محمد اندرزگو وکیل پایه یک دادگستری

موضوع شکایت:

صدور چک برگشتی صیادی؛ تارخ وقوع جرم: ……..؛ محل وقوع جرم: بانک ملی ایران شعبه ……؛ میزان خسارت وارده: ……….

دلایل و منضمات:

1-وکالت نامه به شماره ………. مورخ………..

2-چک به شماره ………… مورخ……… به همراه ظهر چک و گواهی عدم پرداخت

احتراماً به استحضار می‌رساند: مشتکی عنه یک فقره چک به شماره …………. مورخ……. عهده بانک ملی ایران شعبه ……. صادر نموده که با مراجعه موکل، گواهی عدم پرداخت به علت عدم کفایت موجودی چک صادر گردیده است. لذا مستندا به اصل چک و ظهر آن و نیز گواهی عدم پرداخت صادره از بانک، صدور حکم به مجازات مشتکی عنه مستدعی است.

طرح شکایت و هویت تقدیم کننده شکوائیه توسط دفتر خدمات قضایی شماره 1 گواهی گردید.

مشاوره برای شکایت چک برگشتی صیادی

گاهی اوقات افراد پس از مراجعه به بانک متوجه می‌شوند که چک قابل وصول نیست و برگشت می‌خورد که دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد.

در چنین شرایطی فرد باید برای شکایت چک برگشتی صیادی و طی کردن مراحل شکایت چک برگشتی صیادی اقدام کنند اما به دلیل عدم آگاهی و اطلاعات از روند قانونی شکایت و مراحل شکایت چک برگشتی صیادی نمی دانند چگونه باید شکایتنامه را تنظیم و به کدام مرجع قضایی تحویل بدهند.

بهترین راهکار مراجعه به مشاوره برای شکایت چک برگشتی صیادی است یک مشاور متخصص براساس دانش و تجربه که دارد می‌تواند اطلاعات زیادی را درباره نحوه شکایت چک برگشتی و مراحل شکایت چک برگشتی صیادی در اختیار شما قرار دهند و شما با آگاهی کامل برای شکایت اقدام کنید.

کلام آخر

به پایان این مطلب از نوین وکیل رسیدیم چنانچه در خصوص مراحل شکایت چک برگشتی صیادی سوال و ابهامی برای شما مطرح است می‌توانید با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید و از آن‌ها راهنمایی بگیرید.

 

 

7 دیدگاه دربارهٔ «مراحل شکایت چک برگشتی صیادی-برگشت زدن چک صیادی ثبت نشده»

  1. سلام ارادت
    سوال داشتم
    بعد از ده روز رفتم اجرا احکام
    بعد نوبت گرفتم
    ی ابلاغ داد
    ک به مقید تاریخ 29.6 وقت نظارت این یعنی چی

  2. سلام وقت بخیر من چک کشیدم در عوض خرید اما فروشنده جنس را تحویل نداده وچکها داده شده بازار الان هم وقت چک‌ها رسیده چکار باید کرد

  3. باسلام چک صیادی تجارت گرفته بودم،برگشت خورده،سریع ترین راه وصول چک چه راهی میباشد،لطفا راهنمایی کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *