مراحل الکترونیکی صدور، دریافت و انتقال چک از مورخه

مراحل الکترونیکی صدور

اجرایی شدن مراحل الکترونیکی صدور، دریافت و انتقال چک از مورخه 1399/10/20

طبق برنامه ریزی های فرهنگی و آموزشی و اجرایی بانک مرکزی به دلیل اجرایی شدن ماده 21 مکرر قانون صدور چک به جهت ثبت الکترونیکی در سامانه صیاد از امروز مورخه 1399/10/20 می توان ثبت، تایید و همچنین منتقل نمودن چک را در سامانه مذکور توسط برنامه هایی که قابل نصب در تلفن های همراه و مورد قبول بانک مرکزی است صورت می گیرد. البته لازم به ذکر است که ورود به سامانه و ثبت چک فعلاً اختیاری می باشد.

صادرکننده چک می تواند با ثبت اطلاعات چک صادر شده در سامانه صیاد از طریق اپلیکیشن های مورد تایید بانک مرکزی و همچنین دریافت کننده چک می تواند اطلاعات چک صادر شده که در وجه و به نفع ایشان است را از همان اپلیکیشن های مذکور در صورت ثبت صادرکننده چک استعلام نموده و آن را مطابقت دهد و در صورت مغایرت یا درستی اطلاعات آن را رد یا تایید می نماید. در نتیجه چنانچه صادرکننده چک اطلاعاتی همچون تاریخ، مبلغ و غیره را در سامانه صیاد ثبت نکرده باشد و یا اطلاعات ثبت شده، مغایر با چک صادرشده باشد بی اعتباری آن ثابت شده و می توانید از دریافت آن امتناع ورزید.

و اگر دریافت کننده چک قصد انتقال آن را به دیگری داشته باشد، می تواند بعد از تایید نمودن چک، آن را به دیگری (شخص ثالث) منتقل نماید.

 

روش استفاده از اپلیکیشن های تلفن همراه برای صادرکننده و دریافت کننده چک:

الف- روش استفاده صادرکننده چک از اپلیکیشن های موبایل

صادرکننده چک با استفاده از کارت بانکی همان بانک صادرکننده دسته چک و سیم کارتی که به نام خودش است از طریق اپلیکیشن تلفن همراه با ثبت اطلاعات شناسه صیادی 16 رقمی درج شده در برگ چکی که قرار است صادر شود، به منوی ثبت چک وارد شده و اطلاعات همان چک را که شامل تاریخ، مبلغ و مشخصات دریافت کننده چک می باشد را وارد می نماید.

ب- روش استفاده دریافت کننده چک از اپلیکیشن تلفن همراه

دریافت کننده چک هم همانند صادر کننده چک با استفاده از کارت بانکی و سیم کارت خود به وسیله اپلیکیشن تلفن همراه، با ثبت شناسه صیادی 16 رقمی درج شده در برگ چک دریافتی به منوی تایید چک ورود کرده و اطلاعات چک ثبت شده به نفع خود را با اطلاعات درج شده در برگ چک مطابقت داده و چنانچه مغایرتی نداشته باشد تایید در غیر این صورت عدم تایید خود را اعلام می دارد.

بعد از تایید، دریافت کننده می تواند چک ثبت شده را به ذی نفع جدید انتقال دهد.

نکته:

  1. منتقل نمودن چک به اشخاص ثالث تنها از طریق سامانه صیاد امکان پذیر است.
  2. با آنی روش، افراد ثالث چکی را که سامانه بانکی اعتبار و محل پرداخت آن را تضمین نموده است دریافت می کنند.
  3. ظهرنویسی چک عملاً جای خود را به انتقال الکترونیکی می دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *