انتقال سرقفلی به فرزند بدون اجازه مالک ممکن است؟

انتقال سرقفلی به فرزند بدون اجاره مالک یا انتقال سرقفلی بدون داشتن حق انتقال به فرزند تمامی این موارد را در این مقاله توضیح میدهیم

برای تعیین عدم انتقال یا انتقال بهتر است ابتدا تعریف سرقفلی را بدانیم: سرقفلی مبلغی می‌باشد که در ابتدای قرارداد مستاجر به موجر می‌پردازد و مطابق با قانون در پایان قرارداد و تخلیه ملک توسط مستاجر، موجر باید این مبلغ را به نرخ روز به مستاجر برگرداند. بدین ترتیب شخص مستاجر با پرداخت این مبلغ مستحق حق سرقفلی می‌باشد.

جهت تماس با وکیل سر قفلی مغازه کلیک نمایید

 

حال شاید این سوال برای شما مطرح شود انتقال سرقفلی به فرزند بدون اجازه مالک ممکن است؟ آیا پس از پایان مدت اجاره، مستاجر می‌تواند سرقفلی را به فرزند خود منتقل کند؟ در این مقاله قصد داریم به سوالات مطرح شده، پاسخ دهیم پس با ما همراه باشید.

حتما بخوانید: مقاله ای در رابطه با وکیل سرقفلی مغازه نوشتیم شاید برای شما مفید باشد
انتقال سرقفلی به فرزند بدون اجازه مالک ممکن است؟ در این مقاله به طور کامل توضیح میدهیم
در اینجا توضیح میدهیم انتقال سرقفلی به فرزند چگونه است و ایا میشود بدون اجازه مالک سرقفلی را به فرزند انتقال داد؟

روش‌های انتقال سرقفلی

حق سرقفلی به سه صورت قابل انتقال است که عبارتند از: ۱-انتقال قهری۲-انتقال اختیاری۳-انتقال قضایی

انتقال قهری:

انتقال قهری از جمله راه‌های انتقال سرقفلی می‌باشد که غیرارادی و قهری است بر این اساس که هنگامی که مالک سرقفلی فوت می‌کند، حق سرقفلی به وراث می‌رسد و آن‌ها مالک سرقفلی می‌شوند.

انتقال اختیاری:

انتقال اختیاری نوعی از انتقال سرقفلی می‌باشد که شخص مالک سرقفلی با رغبت و خواست خود به موجب سند رسمی حق سرقفلی خود را به شخص دیگر واگذار می‌کند، پس از انتقال شخص گیرنده مالک سرقفلی می‌باشد و موجر پس از پایان مدت اجاره باید مبلغ سرقفلی را به قیمت روز به بپردازد.

البته این نکته نیز بسیار مهم است که هنگامی مستاجر می‌تواند سرقفلی را به صورت اختیاری انتقال دهد که موجر به او اجازه انتقال را داده باشد یا در قرارداد اجاره این حق برای او در نظر گرفته شده باشد، یعنی در قرارداد عبارت “حق انتقال به غیر را دارد” نوشته شده باشد و در این صورت واگذاری حتما باید به موجب سند رسمی باشد. حال اگر این عبارت در قراردارد اجاره نباشد مالک سرقفلی اجازه انتقال ندارد.

انتقال قضایی:

در قسمت فوق بیان کردیم هنگامی شخص قادر به انتقال سرقفلی است که مالک به او اجازه داده باشد یا در قرارداد این حق برای او در نظر گرفته شده باشد، حال اگر شخص مالک سرقفلی باشد اما در قرارداد به او حق انتقال نداده باشند.

حتما بخوانید: مقاله ای در رابطه با انتقال سرقفلی بدون اجازه مالک نوشتیم شاید برای شما مفید باشد

آیا این شخص نمی‌تواند حق خود را به صورت قانونی به شخص دیگر واگذار کند؟ هنگامی که مالک دارای حق انتقال سرقفلی نباشد و موجر نیز از خرید سرقفلی خودداری کند، مستاجر می‌تواند به دادگاه مراجعه کند و مجوز انتقال حق سرقفلی را دریافت کند، اگر مستاجر به موجر دسترسی ندارد می‌توانند در دادگاه مجهول بودن موجر را بیان کند و مجوز انتقال سرقفلی را بگیرید و مطابق با آن مجوز حق خود را به دیگری انتقال دهد.

انتقال سرقفلی مطابق با ماده ۱۹‌ قانون روابط موجر و مستاجر دارای مهلت ۶‌ماهه است. همچنین در صورت انتقال نیازی به پرداخت سرقفلی با موجر نمی‌باشد.

در این ماده بیان شده است که اگر مستاجر قصد انتقال سرقفلی را به شخص دیگر دارد دادخواست خود را با عنوان تجویز انتقال منافع به دادگاه ارائه بدهد، سپس از موجر درخواست می‌کنند که در دادگاه حضور یابد و از او سوال می‌شود که آیا قصد خرید سرقفلی را دارد یا خیر، اگر موجر قصد خرید نداشته باشد برای مستاجر مجوز انتقال صادر می‌شود و پس از انتقال سرقفلی توسط مستاجر به شخص دیگر دادگاه برای خریدار سند صلح سرقفلی را تنظیم می‌کند، به این انتقال، انتقال قضایی می‌گویند.

عواقب انتقال سرقفلی بدون داشتن حق انتقال

روش های انتقال سرقفلی بدون حق انتقال - ایا میشود بدون داشتن حق انتقال سرقفلی را به فرزند انتقال داد؟ مشاوره حقوقی رایگان با نوین وکیل
در اینجا توضیح دادیم که اگر حق انتقال نداشته باشیم انتقال سرقفلی چه عواقبی دارد

اگر مالک سرقفلی حق انتقال سرقفلی را نداشته باشد و آن را به شخص دیگر منتقل کند متخلف شناخته می‌شود. برای این عمل ضمانت حقوقی قابل اجرا می‌باشد به گونه‌ای که موجر می‌تواند در دادگاه طرح دعوی اقامه کند و تخلیه ملک را از دادگاه بخواهد. به علت تخلف مرتکب شده از سوی مالک سرقفلی تنها نصف مبلغ سرقفلی به او تعلق می‌گیرد.

انتقال سرقفلی بدون داشتن حق انتقال

در قسمت‌های قبل بیان کردیم در صورت دارا بودن این حق در قرارداد، مستاجر اجازه انتقال سرقفلی را دارد یا می‌تواند از مالک اجازه بگیرید که در صورت عدم اجازه مالک و امتناع از خریداری سرقفلی به دادگاه مراجعه نماید و مجوز انتقال سرقفلی را دریافت کند. همچنین گفتیم در صورت انتقال بدون اجازه نصف مبلغ سرقفلی کسر می‌شود سپس به او پرداخت می‌شود.

حتما بخوانید: مقاله ای در رابطه با فروش سرقفلی مغازه نوشتیم شاید برای شما مفید باشد

اما شاید جالب باشد که بدانید مواردی وجود دارد که بدون داشتن حق انتقال، مستاجر می‌تواند سرقفلی را انتقال دهد. در این قسمت مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

انتقال سرقفلی به ورثه: 

انتقال ورثه به ورثه بدون اجازه مالک امکان پذیر است به گونه‌ای که پس از فوت مالک حق سرقفلی به صورت قهری به وراث ان می‌رسد همچنین وراث می‌توانند حق خود را به سایر وراث انتقال بدهد زیرا انتقال به غیر محسوب نمی‌شود.

انتقال شریک به شریک:

هنگامی که اشخاصی با یک دیگر شراکت دارند می‌توانند حق خود را به یک دیگر انتقال دهند زیرا شرکا نسب به یک دیگر غیر محسوب می‌شوند.

انتقال سرقفلی به فرزند بدون اجازه مالک ممکن است؟

حال شاید این سوال برای شما مطرح شود که انتقال سرقفلی به فرزند بدون اجازه مالک ممکن است؟ آیا انتقال به فرزند، غیر محسوب می‌شود؟

پس از فوت مالک سرقفلی، سرقفلی به صورت قهری به وراث منتقل می‌شود که آن‌ها نیز باید مالیات آن را بپردازند، بعضی از مالکان قبل از فوت خود اقدام به انتقال سرقفلی به فرزند می‌کنند اما برای انتقال، مالک باید دارای این حق باشد یا از مالک اجازه بگیرید یا از دادگاه مجوز انتقال را اخذ کرده باشد زیرا انتقال به فرزند، غیر محسوب می‌گردد و بدون اجازه مالک ممکن نیست.

آیا سرقفلی قابل انتقال به فرزند می‌باشد؟

بله، اگر در قرارداد سرقفلی اجازه انتقال به غیر ثبت شده باشد و همچنین مالک این اجازه را داده باشد، شخص می‌تواند سرقفلی را به فرزند خود منتقل کند. اما این نکته نیز حائز اهمیت می‌باشد که انتقال به فرزند را عده‌ای انتقال به غیر محسوب نمی‌کنند و می‌گویند برای انتقال نیازی به اجازه مالک نمی‌باشد، در صورتی که ما معتقدیم انتقال به فرزند، انتقال به غیر می‌باشد و برای انتقال اجازه مالک ضروری است.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم انتقال سرقفلی بدون اجازه مالک را بیان کنیم. شما می‌توانید با مراجعه به سایت ما درباره دیگر مسائل حقوقی اطلاعاتی را کسب کنید. همچنین شما می‌توانید در زمینه انتقال سرقفلی به فرزند بدون اجازه مالک با مشاوران حرفه‌ای نوین وکیل مشورت کنید، آن‌ها آمادگی ارائه خدمات حقوقی به شما را دارند.

سوالات متداول

آیا سرقفلی قابل انتقال به فرزند است؟

بله، اگر در قرارداد سرقفلی اجازه انتقال به غیر ثبت شده باشد و همچنین مالک این اجازه را داده باشد، شخص می‌تواند سرقفلی را به فرزند خود منتقل کند

نحوه مشاوره حقوقی در رابطه با انتقال سرقفلی به فرزند چگونه است؟

شما میتوانید از طریق شماره تماس هایی که در سایت موجود است با نوین وکیل تماس بگیرید و از مشاوره حقوقی رایگان در رابطه با انتقال سرقفلی به فرزند بهره مند شوید

7 دیدگاه دربارهٔ «انتقال سرقفلی به فرزند بدون اجازه مالک ممکن است؟»

    1. سلام
      انتقال سند سرقفلی از پدر به فرزندان پسر بدون اجازه مالک امکان پذیر هست
      انتقال سند سرقفلی به دوفرزند پسر در زمان جیات پدر چگونه امکان پذیر هست با توجه به اینکه تعداد فرزندان دو دختر ودو پسر میباشد

      1. اصغر گل محمدیان

        سرقفلی مغازه ای ازسال۱۳۳۲ توسط پدرم از موجر اول به مبلغ ۱۰۰تومن شفاهی و شرعی گرفته شد.بدون تعیین شغل،از ان زمان تاکنون به شغل خرازی و تعمیر لوازم برقی هردو اشتغال داشته پدرم فوت کرد ومن ادامه دادم موجر سوم از من شکایت به تغییر شغل نموده،لایحه دفاعیه چی بنویسم

  1. آیا خرید وفروش سرقفلی بین وراث با تعیین وجه به معنای انتقال سرقفلی است و از لحاظ قانونی مالک میتواند حکم تخلیه مغازه را بگیرد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *