انواع طلاق| چند نوع طلاق در ایران داریم؟

انواع طلاق

طلاق به معنی پایان قانونی زندگی مشترک و جدا شدن زوجین از یکدیگر است. در زمان ازدواج زوجین تصور می کنند که زندگی مشترک آن ها پایان خوشی خواهد داشت و می توانند زندگی خوبی در کنار هم داشته باشند. ولی با گذشت زمان و به مرور مشکلات و اختلافات خود را نشان می دهند، در زندگی مشترک مشکلات و اختلافات امری اجتناب ناپذیر است. بنابراین می توانند اختلافات و مشکلات خود را مدیریت و برطرف کنند. در صورتی که اختلافات و مشکلات افسار زندگی را از دست آن ها خارج کرده، در نتیجه راهی جزء طلاق برای ادامه زندگی زوجین باقی نمانده است.

تعریف قانونی طلاق

واژه طلاق از ریشه طلاق به معنی رها و آزاد شدن است و به جدایی زوجین و پایان زندگی مشترک به صورت قانونی گفته می‌شود. براساس قانون مدنی طلاق در اختیار مرد است.

انواع طلاق

طلاق نیز مانند بسیاری از امور حقوقی انواع و تقسیم بندی های مختلفی دارد که در ادامه مطالب به آن ها اشاره می کنیم. طلاق به اعتبار این که به درخواست مرد باشد یا به درخواست زن، قابلیت روجوع داشته باشد یا خیر و این که به درخواست طرفین (طلاق توافقی) باشد یا براساس حکم دادگاه به انواع مختلفی تقسیم می شود. ولی براساس ماده 1143 قانون مدنی به طور کلی طلاق به دو دسته  طلاق بائن و رجعی تقسیم می شود.

طلاق

طلاق رجعی به چه معناست؟

یکی از انواع طلاق، طلاق رجعی است که در آن تحت شرایطی مرد می تواند در مدت زمان عده به زن رجوع کند.

 

انواع طلاق رجعی

 

طلاق به درخواست مرد

براساس ماده 1133 قانون مدنی طلاق در اختیار مرد است و هر زمانی که قصد داشته باشد می تواند همسر خود را طلاق دهد.  هرچند در سال های اخیر به علت حمایت از نهاد خانواده این مسئله با محدودیت هایی روبه رو شده است. بنابراین در هر صورت برای طلاق بایستی به دادگاه مراجعه شود و رای دادگاه را برای این مسئله اخذ کرد.

ولی همچنان طلاق یکی از حقوق قانونی مرد است و یکی از مهم ترین انواع طلاق ها، طلاق به درخواست مرد است. در این نوع طلاق مرد می تواند پیش از اتمام عده زن حق برگشت داشته باشد. به عبارت دیگر بدون این که نیازی به عقد مجدد باشد مرد می تواند به همسر خود رجوع کند و به زندگی مشترک برگردد. براساس ماده 1151 قانون مدنی، عده طلاق و عده فسخ نکاح سه طهر است مگر این که زن یائسه باشد که در این صورت عده او سه ماه است.

طلاق

طلاق خلع و مبارات در صورتی که زن رجوع به عوض کند

طلاق خلع و مبارات یکی از انواع طلاق محسوب می شود که به دلیل کراهت زن از مرد یا کراهت مرد از زن صورت می گیرد. در این نوع طلاق زن برای این که مرد به طلاق رضایت دهد میزان مشخصی از مال را به او می دهد. این نوع طلاق از نوع بائن بوده (غیر قابل رجوع) است. اما چنان چه زن از اموالی که به شوهر خود پرداخت کرده برگردد و آن را از همسر خود پس بگیرد طلاق بائن به طلاق رجعی تبدیل می شود و قابلیت رجوع پیدا می کند.

 بنابراین در این صورت زن می تواند وجه پرداختی خود را از همسر خود مطالبه و آن را پس بگیرد و همسر وی نیز از طلاق رجوع کند و بدون نیاز به عقد نکاح مجدد، زت و شوهر به زندگی سابق خود بازگردند. در نتیجه طلاق خلع و مبارات پس از رجوع زن از بخشش مال به طلاق رجعی تبدیل می شود. در طلاق بائن زن پس از پایان سه بار عادت ماهانه می تواند مجددا ازدواج کند و شوهر جدید اختیار کند. ولی پیش از پایان آن در طلاق رجعی مرد حق رجوع به زن خود را دارد و در صورت رجوع مرد به زن می توانند زندگی زناشویی خود را آغاز کنند.

نکته: چنان چه طلاق به درخواست مرد باشد، بنابراین در صورتی که مرد بخواهد به زندگی مشترک در زمان عده بازگردد می تواند از طلاق رجوع کند و برای این کار نیازی به رضایت زن ندارد.

طلاق بائن چیست؟

در طلاق بائن شوهر نمی تواند مجددا به زن رجوع کند. البته برای برگشت به زندگی مشترک در قانون به مرد اجازه داده نشده است که هرگاه اراده کند بتواند به زن برای شروع زندگی مشترک رجوع کند. بلکه باید دوباره عقد نکاح جدیدی ثبت کرده و صیغه عقد جاری شود.

طلاق زن باکره

در صورتی که مرد همسر خود را پیش از رابطه زناشویی طلاق دهد، این جدایی، جدایی بائن خواهد بود. این نکته را در نظر داشته باشید که زن و شهری که هنوز رابطه زناشویی نداشته اند چه قبل از عروسی و یا بعد از عروسی، در صورتی که بخواهند طلاق بگیرند طلاق آن ها از نواع طلاق بائن خواهد بود.

مقاله پیشنهادی: عدم تمکین به چه معناست؟

طلاق زن یائسه

زنانی که در مدت یک سال عادت ماهیانه نداشته باشند یائسه محسوب می شوند. در صورتی که زوج همسر یائسه خود را طلاق دهد، از نوع بائن بوده و مرد بدون عقد جدید قادر به زندگی مشترک خود نیست. بنابراین دیگر حق رجوع برای مرد وجود ندارد.

طلاق

سه طلاقه شدن زن

در صورتی که زن و مرد 3 بار به صورت متوالی با یکدیگر ازدواج کنند و طلاق بگیرند، به این حالت سه طلاقه می گویند. در این صورت پس از 3 بار طلاق پی در پی زن بر مرد حرام است و نه تنها دیگر حق ازدواج مجدد ندارند بلکه طلاق آن ها نیز بائن بوده و مرد دیگر حق برگشت ندارد. بنابراین تنها در صورتی امکان ازدواج مجدد این زوج وجود دارد که زن با شخص دیگری ازدواج کند و با او رابطه زناشویی داشته باشد. در این صورت چنان چه زن از مرد نیز جدا شود می تواند با همسر اول خود که 3 بار پی در پی از او طلاق گرفته ازدواج نماید.

مقاله پیشنهادی: نفقه چیست و نحوه وصول آن

طلاق خلع و مبارات

در حقیقت طلاق خلع و مبارات دو نوع طلاق متفاوت هستند. ولی وجه مشترک این دو نوع طلاق کراهت و تنفر شدید زن از مرد است به صورتی که زن حاضر است درصدی از مال یا مهریه خود را به شوهر ببخشد تا مرد رضایت به طلاق دهد.

طلاق خلع

در این نوع طلاق زن به شدت از همسر خود کراهت و تنفر دارد. در این صورت حاضر است بخشی از مال خود را به شوهر ببخشد تا رضایت به طلاق دهد. این مال می تواند کمتر یا برابر یا حتی بیشتر از مهریه وی باشد. در طلاق خلع مرد حق رجوع ندارد مگر این که زن رضایت دهد و مالی که در مقابل مهریه به همسر خود بخشیده را پس بگیرد. در این صورت طلاق به طلاق رجعی تبدیل می شود و مرد می تواند از حق رجوع استفاده کند.

طلاق

طلاق مبارات

در این نوع طلاق کراهت و تنفر زن و شوهر دو طرفه است. اما در این صورت مالی که زن به شوهر خود می بخشد نباید بیشتر از میزان مهریه باشد. توجه کنید در طلاق خلع و مبارات، زن از آنچه به همسر خود می بخشد، منصرف شود و آن را دریافت کند، طلاق بائن به رجعی تبدیل می شود. طلاق مبارات یک نوع طلاق توافقی است که در آن، طلاق از طرف هر دو یعنی زوجین است. این نوع طلاق از طلاق توافقی نیز زودتر صورت می پذیرد چرا که زن برای این که مرد رضایت به طلاق توافقی دهد، مهریه خود را می بخشد. در طلاق توافقی باید زن و مرد در رابطه با حقوقی از جمله مهریه، جهیزیه، حضانت فرزند و اجرت المثل به توافق برسند.

چنان چه نیاز به مشاوره یا ارائه خدمات حقوقی دارید می توانید با کارشناسان ما در موسسه حقوقی نوین وکیل تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *