عدم تمکین به چه معناست؟

عدم تمکین

معنی عدم تمکین

زن و مرد مکلف هستند تکالیف خود را در برابر یکدیگر انجام دهند و با همدیگر حسن معاشرت داشته باشند. در غیر این صورت، عدم تمکین هر یک از زوجین، گواه نشوز تعبیر شده و منجر به پیامدهایی برای زوجین می شود. در حقیقت، نشوز را می توان به معنای عدم تمکین یا عدم انجام وظایف و تکالیف بین زوجین دانست. عدم تمکین زوجه از مرد و عدم تمکین مرد از زن، موجب به وجود آمدن پیامدهای نادرستی در روابط میان آن ها می شود. عدم تمکین زن موجب از بین رفتن حق نفقه می شود.

معنی عدم تمکین را می توانید در ادامه مقاله ملاحظه نمایید.

 براساس قانون مدنی مرد مکلف است که با همسر خود حسن معاشرت داشته باشد و علاوه بر آن، در استحکام و تقویت مبانی زندگی خانوادگی با زوجه خود مشارکت و تعامل داشته باشد. چنان چه مرد از انجام وظایف کلی زندگی مشترک خود سرباز زند، دلیلی وجود ندارد که نتوان از عدم تمکین مرد سخن گفت. چرا که در این شرایط زندگی مشترک زوجین با خلل روبه رو شده که جبران آن غیرممکن است. در بسیاری از دادگاه های خانواده تمکین تنها مخصوص زن است و تمکین از سمت شوهر معنایی ندارد. بلکه مرد صرفا موظف شده در قبال تمکین از سمت زوجه، به او نفقه پرداخت کند.

پیشنهادی : تمکین چیست؟ همه چیز درباره تمکین

عدم تمکین زوجه

براساس ماده 1105 قانون آیین دادرسی مدنی، زن مکلف به تابعیت از شوهر چه در امور زندگی و چه در رابطه با مسائل زناشویی است. زوجه در مقابل این تمکین، بایستی نفقه از زوج دریافت کند. عدم تمکین زوجه در هر صورت، موجب حکم ناشزه شدن وی می شود. در حقیقت زن ناسازگاری که بدون داشتن هیچ گونه دلیل و بهانه ای از زوج تمکین نکند، ناشزه است و بنابراین از دریافت نفقه محروم می شود.

مقاله پیشنهادی: حق حبس زوجه چیست و شرایط استفاده از آن

عدم تمکین مرد

اصولا در قانون  عدم تمکین مرد نسبت به زن معنایی ندارد و چنان چه زوجه در دادگاه دعوایی به خواسته الزام به تمکین مرد داشته باشد، محکوم به رد است. در این صورت، چنان چه الزام به تمکین شوهر تحت این عنوان غیرممکن است، زن راهکارهایی در این رابطه خواهد داشت که تا حدود بسیار زیادی در این مورد با الزام به تمکین مرد موثر واقع می شود. به عنوان نمونه در عقد دائم مرد موظف است به همسر خود نفقه پرداخت کند. حال اگر مرد از پرداخت نفقه به زوجه خودداری کرد، زن می تواند به دادگاه مراجعه کند و درخواست مطالبه نفقه داشته باشد.

در ادامه به موارد عدم تمکین مرد از زن اشاره می شود

علاوه براین چنان چه مرد زن را از منزل مشترک بیرون کند و از زندگی مشترک با زن امتناع کند، زوجه این امکان را دارد که به جرم ترک انفاق از همسر خود شکایت کند. چنان چه خود مرد زندگی مشترک را ترک کند، زن می تواند ادعای عسر و حرج کند. بنابراین در این صورت قاضی با بررسی شرایط تمکین مرد، ممکن است حکم طلاق زوجه را صادر کند. براساس راهکارهای ارائه شده الزام مرد به تمکین از نظر رویه قضایی دادگاه ها ممکن خواهد بود. البته مجبور کردن هر یک از زوجین به تمکین در قبال دیگری امکان پذیر نیست. بنابراین زن می تواند با استفاده از راهکارهای مناسب جایگزین دعوی الزام به تمکین شوهر، از مزیت های آن مانند پرداخت نفقه و یا به دست آوردن حق طلاق استفاده نماید.

شرایط اجازه عدم تمکین زن

در موارد زیر زوجه می تواند از همسر خود تمکین نکند.

در صورت قرار داشتن زوجه در عادت ماهانه و بیمار بودن او به صورتی که پزشک رابطه جنسی را اجتناب کرده باشند.

براساس ماده 1114 قانون مدنی چنان چه حق سکونت به زوجه داده شده باشد، زن می تواند از زندگی کردن در منزل همسر اجتناب و مرد بایستی در منزل مورد تایید زوجه، زندگی کند.

در صورتی که زوج نتواند منزل مستقل و مناسبی در شأن زوجه تهیه کند، زن قادر است از رفتن به منزل همسر خودداری کند.

در زیر به شرایط اجازه عدم تمکین زن از شوهر اشاره می کنیم.

چنان چه زندگی در منزل همسر، باعث ترس از ضرر و زیان بدنی، مالی و یا شرافتی برای زوجه باشد، زن می تواند منزل را ترک و تا وقتی که همسر وی صلاحیت لازم را پیدا نکرده، از بازگشت به منزل اجتناب کند و در این شرایط نیز نفقه به زن تعلق می گیرد.

در صورتی که پس از جاری شدن صیغه عقد، زوج به بیماری مقاربتی ابتلا شده به صورتی که رابطه جنسی سبب سرایت بیماری به زن شود، زن می تواند از این رابطه خودداری کند، در حالی که حق پرداخت نفقه وی محفوظ است.

زن برای انجام امور دینی واجب مانند رفتن به حج و یا حمام رفتن برای ادای نماز واجب، نیازی به اجازه شوهر برای خارج شدن از منزل نیست و حق نفقه وی از بین نمی رود.

خروج از منزل جهت درمانی که ضرورت دارد، چنان چه مرد اجازه خروج ندهد، عدم تمکین زن مجاز است و زن می تواند از منزل خارج شود و نفقه وی نیز به عهده مرد خواهد بود.

مقاله پیشنهادی: نفقه چیست و نحوه وصول آن

مجازات عدم تمکین زن از مرد

برخی از افراد عدم تمکین از سمت زن را جرم تلقی کرده و او را سزاوار مجازات می دانند. اما در قانون عدم تمکین از سمت زن مجازات در نظر گرفته نشده است. در حقیقت در صورتی که زوجه از همسر خود تمکین نکند، دادگاه اقدام به صدور رای به الزام تمکین صادر می کند. بنابراین زوجه مکلف است از همسر خود تمکین کند و چنان چه زن نیز مجددا از شوهر خود تمکین نکند، دارای آثار حقوقی و حکم برای وی به دنبال خواهد داشت.که این مورد مجازات عدم تمکین می باشد.

چنان چه زوجه بدون مانع مشروع از تمکین اجتناب کند، از حق نفقه محروم می شود.

در صورت عدم تمکین از سمت زن، برخی از حقوق مالی پس از طلاق مانند اجرت المثل ایام زوجیت و تنصیف اموال و دارایی محروم می شود.

در این مقاله به موارد عدم تمکین اشاره شد که می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد عدم تمکین از مشاوره رایگان همکاران ما در نوین وکیل استفاده نمایید.

در صورت عدم تمکین غیر موجه زن، مرد می تواند با مراجعه به دادگاه حکم ازدواج مجدد را کسب کند.

در صورتی که نیاز به ارائه خدمات حقوقی دارید می توانید با کارشناسان ما در موسسه حقوقی نوین وکیل تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *