مهریه و انواع مهریه

مهریه

 مهریه جزء حقوق مالی زوجه بوده و به محض وقوع عقد نکاح، زن صاحب آن خواهد شد. زن این حق را دارد که از زمان وقوع عقد نکاح هر زمان که اراده کند آن را از شوهر خود مطالبه نماید.

ماده 1082 قانون مدنی – بمجرد عقد، زن مالک مهر می شود می تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید.

پیشنهاد می شود مقاله شرایط دریافت اجرت المثل ایام زوجیت را مطالعه کنید.

انواع مهریه در پرداخت

مهریه از لحاظ توانایی زوج جهت پرداخت آن بر دو نوع است:

1. مهریه عندالمطالبه

 مهریه عندالمطالبه در این نوع مهریه نیاز به اثبات توانایی زوج در پرداخت مهریه از سوی زوجه نمی باشد. به محض مطالبه مهریه از سوی زن که به طور کامل نحوه آن توضیح داده خواهد شد مرد باید مهر را بپردازد. چنان چه توان پرداخت مهر را نداشته باشد می توانید  مقاله مهریه و قوانین مربوط به آن را مطالعه نمایید.

2 . مهریه عندالاستطاعه

نوع دوم مهریه عندالاستطاعه است که زن باید توانایی شوهر خود را جهت پرداخت مهریه اثبات نماید. البته به این معنا نیست که مرد این حق را دارد که همسر خود را بدون پرداخت مهر طلاق دهد. با توجه به این که حق طلاق با مرد است. در صورتی که بخواهد همسر خود را طلاق دهد باید تمام حق و حقوق زن را که مهر نیز جزء آن حقوق است باید پرداخت نماید. در غیر این صورت نمی تواند مگر به صورت توافقی یا در جایی که قانون استثنائاتی را بیان نموده باشد.

به طور مثال بر اساس ماده 1092 قانونی مدنی اشعار می دارد (هرگاه شوهر قبل از نزدیکی، زن خود را طلاق دهد زن مستحق نصف مهر است. اگر شوهر بیشتر از نصف مهر را قبلاً پرداخت کرده باشد حق دارد مازاد از نصف را عیناً یا مثلاً یا قیمتاً استرداد نماید.)

شرایط مهریه

  مهر باید بر اساس ویژگی هایی که در قانون مشخص شده است تعیین شود.

  • مهر  باید از ارزش داد و ستد اقتصادی برخوردار باشد و همچنین شرعی و قانونی باشد.
  • مهر می تواند تعهد به انجام فعلی از سوی مرد باشد.
  • چنان چه مالی که جهت مهریه مشخص می شود به مرد تعلق نداشته باشد، اجازه مالک لازم است.
  • مهر باید قابلیت انتقال به زوجه را داشته باشد و بتواند مالک آن شود.
  • چنان چه مهریه ای که تعیین می شود در هنگام عقد نکاح موجودیت نداشته باشد، مهر باطل است.
  • مهر باید قابلیت تسلیم شدن را داشته باشد. چنان چه مرد خود توانایی به تسلیم را نداشته باشد ولی زن قادر به تصاحب آن را داشته باشد مهر صحیح است.
  • مهر نباید نامعلوم و مجهول و مبهم باشد.  یا این که  مردد بین دو یا چند مال تعیین شود بلکه باید مقدار و کمیت دقیقاً تعیین گردد.

انواع و اقسام مهریه

 مهرالمسمی

مقدار مالی که به عنوان مهر در هنگام عقد نکاح، طبق توافق زن و مرد تعیین می شود. البته می توان تعیین آن را بر عهده شخص سومی نیز گذاشت.

مهرالمثل

چنانچه در زمان عقد نکاح دائم، مهریه مشخص نشود برخلاف عقد موقت (صیغه) عقد صحیح بوده و زوجین پس از انعقاد نکاح می توانند مهر را تعیین نمایند. اگر قبل از مشخص شدن مهریه رابطه زناشویی صورت گرفته باشد زن مستحق مهرالمثل است.

طبق ماده 1091 قانون مدنی (برای تعیین مهرالمثل باید حال زن از حیث شرافت خانوادگی و سایر صفات و وضعیت او نسبت به اماثل و اقران و اقارب و همچنین معمول محل و غیره در نظر گرفته شود).

در توضیح این ماده می توان گفت که برای تعیین مهرالمثل زوجه این گونه است که عواملی اعم از تحصیلات، شغل، سن، ظاهر و خانواده زن تاثیرگذار می باشد. و با قیاس این عوامل با دیگر افراد مثل دوستان، خویشاوندان و اعضای خانواده مبلغی جهت مهرالمثل مشخص می گردد.

مهریه

مهرالمتعه

زمانی که در عقد ازدواج دائم مهریه مشخص و تعیین نشده باشد و  مرد تصمیم بگیرد که همسر خود را قبل از رابطه زناشویی طلاق دهد باید مهریه ای به عنوان مهرالمتعه به همسر خود بدهد. این مهر بستگی به شرایط و وضعیت اقتصادی و مالی مرد که برعکس مهرالمثل وابسته به شرایط و وضعیت خانوادگی زن داشت، دارد.

ماده 1093 قانون مدنی – هرگاه در عقد نکاح مهر ذکر نشده باشد و شوهر قبل از نزدیکی و  تعیین مهر، زن خود را طلاق دهد زن مستحق مهرالمتعه است.

مهرالسنه

مهریه ای است که حضرت محمد (ص) برای زنان و دختران خود مخصوصاً حضرت زهرا  (س) تعیین می نمودند و میزان مهرالسنه پانصد درهم است. این رقم تقریباً برابر با هزار و پانصد گرم نقره خالص می باشد. طبق نظریه فقها مهرالسنه بیش از پانصد درهم تعیین شود مکروه است.

کلام پایانی

ما در مطالب این صفحه در رابطه با مهریه و انواع آن سخن گفتیم و در این باره اطلاعات مفیدی به شما عزیزان ارائه نمودیم و اینک در انتها امیدواریم مطالب این صفحه برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

2 دیدگاه دربارهٔ «مهریه و انواع مهریه»

  1. مهریه در ایران که پس از افغانستان زن ستیزترین کشور جهان هست باید نجومی باشد

    دختران و بانوان عزیز ایران و هر آنکس که عزیزی دارد که دختر یا خانم هستند و پدران و مادران عزیز ایرانی، مهریه در ایران تنها حق و حقوق و محافظ قانونی زن و بچه هایش هست. از مهریه نگذرید و مهریه اگر مبلغ بالا داشته باشد حتی می تواند جان زن و بچه ها را به انواع و اقسام روشها نجات دهد اگر به وکیل درست مراجعه کنید و به موقع آن را به اجرا بگذارید. مهریه تعیین کنید و هر چقدر مبلغ بالاتر و نجومی تر بهتر و حتی می توانید به مهریه موارد دیگری هم اضافه کنید شامل حتی اعضا و قسمتهای مختلف بدن شوهر که اگر قصدش جنایت هست بداند که خودش هم قصاص می شود، از مهریه نگذرید. در کشوری که حتی دیه زن از مرد کمتر هست و جدیدا مرد پس از قتل قصاص هم نمی شود مهریه به رقم بسیار بالا یک ضرورت مسلم هست. هر چقدر مهریه گرانتر و بالاتر بهتر و محافظتر. آگاه باشید و مهریه تعیین کنید و به مبلغ بالا و سنگین هم تعیین کنید یا اقلام گران برایش تعیین کنید مثلا خانه ده هزار متری در منطقه ای گران فروش. به زندانی های مهریه هم کمک نکنید که یک دلیلی دارد که زن اصلا از آنها جدا شده و یا خودش یا خانواده اش یا هر فرد دیگری درخواست مهریه داده و این تنها دفاع قانونی زن در ایران هست متاسفانه، به جایش به دانشجویان بدبختی که شهریه ندارند کمک کنید یا به امدادرسانی به کودکان کار یا حیوانات یا درختکاری کنید یا به زنان سرپرست خانوار کمک کنید یا مدرسه برای دختران محروم بسازید. اگر مهریه پایین هست یا توافق برایش نمی کنند مسلم بدانید که خواستگار فردی جانی و متخلف و زن ستیز و بچه آزار هست که قصدش اصلا زندگی مشترک و قبول مسئولیت و تشکیل خانواده و خوشبخت کردن زن و بچه اش نیست. حتی معنی ندارد که از اول به فکر طلاق و پرداخت مهریه باشد و اگر این فکرش هست شک نکنید که قصدش ظلم به مظلومان و بدبخت کردن زن و بچه و خانواده زن یا حتی تجاوز و قتل زن هست همانطور که در مناطق عرب نشین ایران جدیدا مرتب می بینیم. مهریه مسلم هست و باید به مبلغ بسیار بالا و حتی ترجیحا شامل مواردی باشد که مرد حواسش به خودش جمع باشد و دست از پا خطا نکند مثل اعضا یا قسمتی از بدنش. بیدار باشید مردم و انسانهای شریف و درست حسابی و محترم و روان سالم ایران که بر عهده ما هست که زنان و دختران (و بچه ها و حیوانات و طبیعت) کشورمان را محافظت حقوقی و عملی کنیم در برابر ظلم و زن ستیزی و مردنماهای آدمنمای روانی زن ستیز ظالم که حتی لیاقت نگاه زن را هم ندارند چه برسد به اینکه زنی اسیر کنند و زن و بچه بدبخت کنند. مردم خوب و شریف بیدار و فعال شید که کار زیاد داریم در این مملکت و بر عهده ماست که نامردان مردنمای حقیر و زن ستیز و افراد روان بیمار را متوقف کنیم که نه تنها زنان در این ممکلت بلکه بچه و حیوان و خودمان و جامعه و دنیا از آنها در امان باشد.

  2. تفاوت مقدارپرداخت نیم عشر در اجرائیات ثبت اسناد ، ودادگاه که ۳،۵ درصد می‌گیرد چیست؟ من از زبان وکیلی شنیدم که اجرائیات. ثبت براساس ارزش ملکی که زوجه معرفی کرده است وبه قیمت روز معامله می‌گردد نیم عشر یا یک بیستم میگیرد، ولی دادگاه برای کل مهریه ۳،۵ درصد مطالبه می‌کند آیا ای نظریه صحیح است؟؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *