ازدواج دائم-عقد نکاح دائم

عقد نکاح دائم

براساس ماده 1062 قانون مدنی، نکاح عقدی است غیرمالی، لازم و با رضایت شخص که با پذیرفتن و قبول آن به قصد ازدواج واقع می شود. نکاح یا دائم است یا موقت و در عین حال هر دو به ازدواج ختم می شود. عقد نکاح دائم (ازدواج دائم) با عقد نکاح موقت (عقد موقت) تفاوت هایی با هم دارند. نکاح موقت برعکس نکاح دائم که مورد قبول تمام مسلمانان است، مخالفانی مخصوصا در میان اهل سنت داشته تا جایی که خیلفه دوم نکاح موقت را حرام اعلام کرد. در حالی که کسی حق تحریم حکم خداوند را ندارد. همین دلیل موجب شد این نوع نکاح (نکاح موقت)  خاص شیعه و فقه های امامیه باشد. فقه های شیعه در رابطه با پذیرش نکاح موقت به آیه 24 سوره نساء استناد می کنند.

مقاله پیشنهادی: خسارت برهم زدن نامزدی

معنی عقد نکاح

 معنی لغوی ازدواج  در فرهنگ لغت دهخدا به معنی با یکدیگر جفت و قرین شدن، با هم جفت شدن می باشد.

تعریف اصطلاحی ازدواج (نکاح)

 ازدواج عبارت است از یک قرارداد غیرمالی که بین یک دختر و پسر یا زن و مرد منعقد می شود. به منظور تشکل خانواده در آینده و زندگی مشترک با توجه به اهداف والای خانواده. ازدواج یک قرارداد غیرمالی است. اما یک سری آثار مالی نهفته در خود دارد که شامل مهریه، نفقه، اجرت المثل و جهیزیه می شود.

قبل از عقد نکاح (اصل آزادی و اراده) دختر و پسر اختیار دارند که ازدواج کنند یا خیر. اما بعد از عقد نکاح تابع قوانین آمره (اجباری) می باشند. عقد نکاح شامل عقد نکاح دائم (ازدواج دائم) و عقد نکاح منقطع (موقت، صیغه) می شود.

برای انعقاد عقد نکاح باید طرفین دارای شرایطی باشند که در این مقاله قصد داریم شما را با این شروط آشنا نموده و همچنین تکالیف مالی و غیرمالی بین زوجین را بررسی نموده و با توضیحاتی در خصوص عقد نکاح، شرایط صحت آن، موانع و آثار، سطح آگاهی عزیزان را ارتقا بخشیم. چنانچه در هر بخش از این مقاله برایتان سوالی پیش آمد و نیاز به توضیحات و خدمات حقوقی بیشتر داشتید می توانید از طریق مشاوره تلفنی رایگان  در موسسه حقوقی نوین وکیل به پاسخ سوال خود دست پیدا کنید.

عقد نکاح دائم

عقد نکاح دائم (ازدواج دائم)

ماده 1034 قانون مدنی – هر زنی را که خالی از موانع نکاح باشد می توان خواستگاری نمود.

این ماده مختص به خواستگاری می باشد که برگرفته از فقه اسلامی می باشد. طبق این ماده هر مرد یا پسری می تواند از هر زن یا دختری که مانعی جهت ازدواج نداشته باشد خواستگاری نماید.

موانع نکاح مانند زن شوهردار که در بخش موانع نکاح به آن خواهیم پرداخت. اگر مردی از زنی که دارای موانع نکاح می باشد خواستگاری کند، دارای ضمانت اجرای حقوقی نمی باشد. چنانچه بر اثر خواستگاری برخلاف قانون ضرر و زیانی به زن وارد نماید، زن می تواند به دلیل تقصیر خواستگار از او مطالبه خسارت نماید یا این که استناد به ماده 619 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات های بازدارنده) مصوب 1375 به علت تعرض و مزاحمت از خواستگار به شکایت کیفری در مراجع قضایی اقدام نماید.

مقاله پیشنهادی: حق حبس زوجه چیست و شرایط استفاده از آن

ماده 619 قانون مجازات اسلامی

 هر کس در اماکن عمومی یا معابر متعرض یا مزاحم اطفال یا زنان بشود یا با الفاظ و حرکات مخالف شئون و حیثیت به آنان توهین نماید به حبس از دو تا شش ماه و تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

سن ازدواج در قانون مدنی ایران برای دختر سن 13 سال تمام شمسی و پسر سن 15 سال تمام شمسی تعیین شده است و ازدواج زیر این سنین طبق ماده 1041 قانون مدنی (عقد نکاح دختر قبل از رسیدن به سن ۱۳ سال تمام شمسی و پسر قبل از رسیدن به سن ۱۵ سال تمام شمسی منوط است به اذن ولی به شرط رعایت مصلحت با تشخیص دادگاه صالح.) دارای سه شرط می باشد.

شرط اول: اذن ولی برای عقد نکاح دائم (ازدواج دائم)

چنانچه پدر یا جد پدری دختر اجازه ازدواج دائم ندهند عقد نکاح ممنوع است. بنابراین طبق ماده 50 قانون حمایت خانواده، مردی برخلاف ماده 1041 قانون مدنی با دختر ازدواج دائم نماید به حبس محکوم خواهد شد و همین مجازات طبق تبصره ماده 50 قانون حمایت خانواده شامل پدر، مادر و هر شخصی که طبق قانون مسئول و سرپرست قانونی دختر باشد و برخلاف ماده 1041 قانون مدنی عمل نماید، خواهد بود و اگر عاقدی، عقد چنین ازدواجی را انجام نماید نیز محکوم به حبس خواهد شد.

مطالعه کنید: ازدواج موقت-صیغه-قوانین متعه

شرط دوم: رعایت مصلحت برای عقد نکاح دائم

 اگر بر فرض این که پدر اذن به ازدواج دائم دهد چون ضرر کودک در ازدواج وجود دارد پدر باید ضرورت آن را پیش از عقد نکاح دائم در دادگاه ثابت نماید.

شرط سوم: تشخیص دادگاه صالح برای عقد نکاح دائم

 اگر پدر اذن به ازدواج دائم دختر زیر 13 سال بدهد و در دادگاه ضرورت آن را عنوان نماید ولی دادگاه صالح، آن را تشخیص ندهد، عقد نکاح دائم در این مثال ممنوع است.

اختلاف جنسیت

 اختلاف جنسیت یکی از اساسی ترین شروط نکاح می باشد. قانون مدنی ایران طبق مواد 1035، 1059، 1067، 1122 و 1124 عقد نکاح بین زن و مرد را صحیح دانسته است. اما ماده ای که به صراحت به این موضوع (اختلاف جنس) بپردازد در قانون ما وجود ندارد. نکاح بین هم جنسان باطل، ممنوع و جرم محسوب می شود و جزء جرایمی است که دارای حدود می باشد.

لواط: ماده 233 قانون مجازات اسلامی

لواط عبارت از دخول اندام تناسلی مرد به اندازه ختنه گاه در دبر انسان مذکر است.

در این ماده همجنس بازی مردها (گی – لواط) تعریف شده است. براساس همین قانون در برخی شرایط برای مفعول و فاعل، اعدام و در برخی شرایط ضربه شلاق می باشد که در بخش کیفری کاملاً توضیح داده خواهد شد.

مساحقه: ماده 238 قانون مجازات اسلامی

مساحقه عبارت است از این که انسان مونث، اندام تناسلی خود را بر اندام تناسلی همجنس خود قرار دهد.

ماده مذکور اشاره به برقرار کردن رابطه جنسی میان دو زن دارد و مساحقه را تعریف نموده است. بنابراین طبق ماده 239 قانون مجازات اسلامی، مجازات مساحقه صد ضربه شلاق حدی می باشد.

دلیل مخالفت با همجنس بازی اصل 10 قانون اساسی و این عمل قبیح برخلاف اخلاق حسنه بوده و همچنین برخلاف نظم عمومی و شرع مقدس اسلام می باشد.

چنانچه در هنگام ثبت ازدواج، اختلاف جنس در شناسنامه ها مشهود است. اما در واقع شناسنامه ها گویای حقیقت نبوده و عقد ازدواج میان دو همجنس منعقد شده است، در این صورت نکاح باطل است. در این صورت طرفین باید برای ابطال سند ازدواج و شناسنامه به دادگاه صالح مراجعه نمایند و دادگاه با ارجاع به پزشکی قانونی و تشخیص همجنس بودن طرفین، رای به بطلان نکاح و ابطال سند ازدواج و اصلاح شناسنامه می دهد. ازدواج با افراد دوجنسیتی (خنثی) ممنوع بوده و در صورت ازدواج، عقد باطل است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *