سوالات متداول اجرت المثل ایام زوجیت

اجرت المثل ایام زوجیت

زوجه می تواند پس از طلاق از همسر خود اجرت المثل ایام زوجیت را از وی مطالبه کند. به زبان ساده تر  حق و حقوق که بعد از طلاق به زن تعلق می گیرد.

سوال:

سلام به دلیل مشکلات و اختلافات بین من و همسرم دادخواست مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت داده ام. اگر در دادگاه همین که بگویم انجام دادن کارهای خانه بدون قصد تبرع بوده آیا کفایت می کند یا باید اثباتش کنم. همچنین بفرمایید هزینه کارشناسی اجرت المثل بر عهده من است یا همسرم؟

پاسخ:

سلام. صرف مدعی شدن شما کفایت می کند و نیاز به اثبات آن نیست زیرا قصد تبرع از جمله مسائل درونی می باشد. امکان اثبات آن نیست بلکه مسائل مادی قابل اثبات است. هزینه کارشناس در ابتدای امر با خواهان می باشد سپس از محکوم علیه با قید در حکم دریافت می شود.

…..

سوال:

باسلام و عرض خسته نباشی از خدمت شما سوالی داشتم. بنده فعلاً قصد طلاق و جداشدن از شوهرم را ندارم اما می خواهم بابت اجرت المثل اقدام کنم آیا می توانم دادخواست مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت را بدهم یا خیر؟

پاسخ:

سلام. بله می توانید قبل از طلاق اجرت المثل ایام زوجیت را مطالبه کنید اما بستگی به پاسخگویی شما در جلسه دادگاه دارد.

…..

سوال:

سلام در خواستن اجرت المثل ایام زناشویی اصل بر تبرع می باشد ایا درسته که به خاطر این اصل زنها نمیتونن اجرت المثل را بخواهند؟

پاسخ:

سلام، براساس قانون، اگر زوجه اموری که بر عهده او نبوده و به دستور همسرش و با عدم قصد تبرع انجامشان داده و این مسئله را در دادگاه مدعی شود توسط کارشناس اجرت المثل محاسبه شده و همسرتان را به پرداخت آن محکوم خواهند کرد. اثبات تبرعی نبودن آن بر عهده زوج است. جهت مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت دادخواست طلاق باید حتما از سوی شوهرتان باشد به استثناء زمانی که دادخواست طلاق به علت تخلف زوجه از تکالیف زناشویی یا سوء اخلاق و رفتار زن باشد.

..

سوال:

سلام. حدود بیست سال هست که با همسرم زندگی مشترک داریم. اما کل این بیست سال اختلاف و درگیری داشتیم و نزدیک به ده سال است که ایشان جدا از من در یک خانه دیگر زندگی می کند. ایشان دادخواست مطالبه اجرت المثل ایام زناشویی به دادگاه داده. بنده چگونه می توانم اجرت المثل را پرداخت نکنم؟

پاسخ:

سلام اگر شما بتوانید اثبات نمایید که ایشان 10 سال دوم زندگیتان با شما زندگی نکرده است کارشناس دادگستری مبلغ اجرت المثل آن 10 سال را کاهش داده و فقط همان ده سالی که در منزل شما بوده محاسبه می نماید و چنانچه بتوانید ثابت نمایید آن ده سال هم به قصد تبرع (مجانی) بوده باشد همسرتان مستحق دریافت اجرت المثل نمی باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با شرایط دریافت اجرت المثل ایام زوجیت کلیک کنید.

در صورتی که هرگونه سوال و مشکل در زمینه اجرت المثل ایام زوجیت دارید می توانید با ثبت نظر در زیر این پست سوالات خود را مطرح نمایید. کارشناسان ما در مرکز حقوقی نوین وکیل در کوتاهترین زمان پاسخ سوالات شما را خواهند داد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *