سوالات اشتغال زوجه

اشتغال زوجه

سوالات متداول اشتغال زوجه

یکی از مواردی به کرات میان زوج ها به وجود آمده و در مورد آن دعاوی زیادی دیده شده است اشتغال زوجه بوده و عدم پذیرش این اشتغال توسط شوهر می باشد.که در این مقاله قصد داریم به سوالات متداول در این مورد پاسخ بدهیم.

 

سوال اشتغال زوجه:

باسلام. چند سالی هست ازدواج کرده ام و همسرم پس از ازدواج با من به شغل معلمی مشغول شده است اشتغال ایشان باعث مشکل برای خانواده شده است و ضمنا از حقوق دریافتی ایشان من هیچ سهمی ندارم و در عقدنامه شغل ایشان خانه دار می باشد. آیا میتوانم با توجه به قید خانه دار بودن در عقدنامه از اشتغال ایشان جلوگیری کنم؟

پاسخ:

سلام. اولاً نفرمودین که چند سال است که ایشان به استخدام آموزش و پرورش درآمده است. ثانیاً: طبق ماده 1117 قانون مدنی زوج می تواند همسر خود را از مشاغلی که منافی مصالح خانواده یا حیثیت زوج باشد منع نماید. اما در این جا شغل همسرتان منافی مصالح خانواده و یا حیثیت شما نبوده و بلکه شغل فرهنگی (معلمی) باعث ارتقاء جایگاه خانواده شما در اجتماع خواهد شد. ضمناً در درآمد همسرتان شما حق تصرف ندارید.

………

سوال اشتغال زوجه:

سلام. همسر اینجانب پس از چند ماه از تاریخ عقدمان مهریه خود را به اجرا گذاشته است. ایشان هنوز دوشیزه بوده و در بیمارستان کادر درمان (پرستار) می باشد. در زمان عقد هم شروطی جهت ممانعت از اشتغال همسر قید نشده آیا میتونم اجازه ندهم برود سرکار؟

پاسخ:

سلام. خیر، زیرا شما در زمان عقد ازدواجتان از شغل همسر خود مطلع بوده اید و این نشانگر رضایت شما می باشد. ضمناً شغل شریف پرستاری خلاف مصلحت و حیثیت خانوادگی شما نیست اما تصمیم گیرنده شخص قاضی محترم دادگاه می باشد.

…….

سوال اشتغال زوجه:

سلام شوهر من برای جلوگیری از اشتغالم دادخواست داده است اولین جلسه دادگاه برگزار شد و من در آن جلسه سر کار رفتن خودم را منکر شدم. سوال من این است که آیا دادگاه می تواند از سازمان تامین اجتماعی استعلام کند و اشتغال من ثابت شود و اجازه ندهند من سر کار بروم؟

پاسخ :

سلام. دادگاه جهت اثبات اشتغال شما می تواند استعلام و تحقیقات لازم را انجام نماید. اما زمانی می تواند شما را از اشتغال به کار منع کند که شغل شما منافی مصالح و حیثیت خانواده باشد.

……..

سوال اشتغال زوجه:

سلام. همسرم چند ماهی است که به حالت قهر به خانه پدرش رفته. ضمناً باخبر شده ام که در جایی اشتغال به کار دارد. در صورتی که من اجازه اشتغال به ایشان نداده ام ایا میتوانم بابت این کارش شکایت کنم؟

پاسخ:

باسلام. چنان چه شغل زوجه منافی مصالح و حیثیت خانواده چه خود و چه همسرش باشد زوج می تواند با اثبات آن در دادگاه از اشتغال همسرش ممانعت نماید. در غیر این صورت نمی تواند در خصوص قهر کردن همسرتان و ترک منزل ابتدا اظهارنامه جهت تمکین ارسال کرده در صورت عدم تمکین، دادخواست نیز تقدیم دادگاه نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *