جرایم منافی عفت چیست و مجازات آن در قانون چگونه است؟

جرایم منافی عفت

جرایم منافی عفت شامل جرایم مختلفی می شود که یکی از این جرایم جرم رابطه نامشروع است. طبق ماده 306 قانون آینن دادرسی کیفری به جرایمی از جمله جرایم زنا و لواط و دیگر جرائم منافی عفت به صورت مستقیم، در دادگاه صالح رسیدگی می شود.

تبصره – منظور از جرائم منافی عفت در قانون، جرائم جنسی حدی، علاوه براین جرائم رابطه نامشروع تعزیزی مانند تقبیل و مضاجعه است.

ولی براساس ماده ذکر شده، چنان چه شاکی مدعی رابطه نامشروع جنسی و جسمانی باشد از جمله بوسیدن، در آغوش گرفتن و غیره مستقیم در دادگاه بدون انجام تحقیقات مقدماتی در دادسرا رسیدگی می شود. اما در صورتی که مدعی رابطه نامشروع غیر جسمانی شامل پیامک، تلگرام و امثالهم باشد فارغ از این که در رابطه با اختلاف نظر وجود دارد که اساسا جرم است یا خیر، در صلاحیت دادسرای عمومی است و مانند دیگر جرایم توسط دادسرا بایستی شکایت کرد و پیگیری انجام شود. به عبارت دیگر این گونه نیست که به تمام جرایم منافی عفت در دادگاه رسیدگی شود.

مقاله پیشنهادی: امور حسبی چیست و شامل چه مواردی می شود؟

انواع جرایم منافی عفت

در جامعه اسلامی براساس سنت دیرینه و عفت ذاتی ایرانیان، اعمال منافی عفت در طول تاریخ تحول یافته و مصادیق آن بیشتر شده است. جرایم منافی عفت عنوان عامی بوده که دربرگیرنده جرایم مختلفی گشته که از جمله آن ها می توان به جرائم زیر اشاره کرد:

1 – جرایم منافی عفت مستلزم حد

2 –  جرایم منافی عفت مستلزم تعزیر و مجازات های بازدارنده

جرایم منافی عفت مستلزم حد

براساس قانون مجازات اسلامی، 5 نوع جرم منافی عفت وجود دارد که شامل زنا، لواط، مساحقه، قوادی و قذف می شود.

زنا

زنا یکی از قبیح ترین اعمالی که یک انسان می تواند مرتکب شود و عبارت است همخوابی مرد با زنی که ذاتا بر او حرام است. در صورتی زنان باعث حد می‌شود که زناکار یا زانیه بالغ، عاقل و مختار بوده و به آن آگاه است.

در موارد زیر مجازات زنان اعدام است.

مجازات زنا در موارد زیر اعدام است و تفاوتی بین جوان، غیر جوان، محصن و غیرمحصن نیست.

زنا با محارم نسبی، زنا با زن پدر که باعث اعدام زناکار است. زنای مرد غیرمسلمان با زن مسلمان، زنا به عنف و اکراه از سوی زناکار که باعث اعدام زناکار است.

مقاله پیشنهادی: ورود به عنف چیست و چه حکمی دارد؟

حد زنا در مواردی که سنگسار است:

زنای مرد متاهل و زنای زن متاهل با زانی بالغ، ( در صورت عدم اجرای حکم سنگسار و اثبات جرم با بینه با پیشنهاد دادگاه صادرکننده حکم قطعی و موافقت رئیس قوه قضائیه زن شوهردار و مرد متاهل اعدام می شوند. در غیر این صورت مجازات آن ها 100 ضربه شلاق خواهد بود). در سایر موارد مجازات زنا 100 ضربه شلاق دارد.

لواط

لواط از نظر فقه اسلامی، از قبیح ترین و زشت ترین عمل انسانی محسوب می شود. افکار عمومی جوامع اسلامی، مرتکبین این عمل را سزاوار مجازات می دانند. در عمل لواط فاعل و مفعول هر دو محکوم به حد می شوند. حد لواط در صورت دخول قتل است  و اجرای قتل به یکی از روش ها از جمله انداختن از بلندی، زیر آوار گذاشتن، قتل با شمشیر و زنده در آتش سوزاندن است و در صورت عدم دخول 100 ضربه شلاق است.

مساحقه

مساحقه نیز مانند لواط یکی از قبیح ترین اعمال انسانی به شمار می رود. براساس ماده 239 قانون مجازات اسلامی حکم مساحقه 100 ضربه شلاق حدی است. شلاق حدی به معنای آن است که در صورت اثبات مساحقه، امکان تخفیف در مجازات وجود ندارد. در حقیقت این مجازات تابع مقررات مرتبط با مجازات حدی است. از نکات مهمی که در رابطه با حد مساحقه وجود دارد این است که در اعمال این مجازات تفاوتی بین فاعل و مفعول، مسلمان و غیرمسلمان، محصن و غیر محصن و عنف و غیر عنف وجود ندارد. چنان چه مساحقه 3 بار تکرار شود و هر بار مجازات حد بر مرتکب اعمال شود بار چهارم مجازات مرتکب، اعدام است.

مقاله پیشنهادی: قانون جرایم رایانه ای و فهرست مصادیق آن

 قوادی

قوادی یعنی واسطه گری میان دو یا چند نفر برای عمل زنا و یا لواط. البته این واسطه گری می تواند در مقابل دریافت مبلغ پول باشد و یا اصلا پولی رد و بدل نشود. البته این عمل در برخی از کشورها به شکل صنعتی نامشروع برای قاچاق زنان در آمده است. به صورتی که می توان به عنوان یک جرم سازمان یافته نام برد.

قذف

قذف نسبت دادن زنا یا لواط به فرد دیگری است. قذف در لغت به معنی انداختن، گذاشتن و رها کردن است. در اصطلاح فقهی قذف عبارت است از این که مرد یا زنی نسبت به زنا یا لواط زده شود به صورتی که نتوان آن را بینه اثبات کرد. مجازات جرم قذف 80 ضربه شلاق است.

جرایم منافی عفت

جرائم مستلزم تعزیر و مجازات‌های بازدارنده

براساس کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی با عنوان تعزیرات و مجازات های بازدارنده، هر گاه زن و مردی که میان آن ها عقله زوجیت نباشد، مرتکب روابط نامشروع و یا عمل منافی عفت غیر از زنا از جمله تقبیل یا مضاجعه شوند، به شلاق تا 99 ضربه محکوم می شوند. در صورتی که عمل لا عنف و اکراه باشد تنها اکراه کننده تعزیر می شود.

جرایم منافی عفت در قانون آیین دادرسی کیفری

قانون گذار طبق ماده 102 قانون آیین دادرسی کیفری بیان می کند که هر گونه تعقیب و تحقیق در جرایم منافی عفت ممنوع است. بنابراین سوال از هیچ شخصی در این مورد مجاز نیست. البته در مواردی که جرم در دیدگاه عموم رخ داده باشد یا دارای شاکی خصوصی بوده یا به عنف (زور و اجبار) یا سازمان یافته باشد، تحقیق و تعقیب صرفا در محدوده ی شکایت و یا اوضاع و احوال قابل رویت و از طریق مقام قضایی می تواند صورت گیرد.

حتی در تبصره نخست زیر این ماده بیان شده است که چنان چه در این جرائم شاکی وجود نداشته باشد و متهم در همان ابتدا قصد اقرار به جرم ارتکابی را داشته باشد، قاضی پیشنهاد به پوشاندن جرم و عدم اقرار می کند و در زمانی که شهودی در این باب قصد ادای شهادت را داشته باشند، با توجه به لحن تبصره دو، قاضی موظف است عواقب شهادت بدون شرایط قانونی را به شاهدان تذکر دهد بلکه آنان از ادای شهادت منصرف شوند.

چنان چه در رابطه با این مقاله سوالی یا ابهامی برای شما پیش آمده می توانید از طریق موسسه حقوقی نوین وکیل در ارتباط باشید. مشاورین حقوقی ما نوین وکیل آماده پاسخگویی به تمام سوالات شما هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *