مسدودی حساب چک برگشتی- شرایط و روش‌های رفع مسدودی حساب چک برگشتی

مسدودی حساب چک برگشتی در خصوص تمام حساب‌های جاری صادر کننده چک در کلیه بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری اعمال می‌شود

هنگامی که فرد اقدام به صدور چک می‌کند دارنده‌ها می‌توانند در زمان مقرر به بانک مراجعه کنند و چک را وصول نمایند در صورتی که چک برگشت بخورد بانک اقدام به مسدودی حساب چک برگشتی خواهد کرد علاوه بر این تمام حساب‌های جاری صادر کننده در هر بانکی مسدود خواهد شد برای رفع مسدودی حساب چک برگشتی روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانیم به واریز وجه چک و وصول چک توسط دارنده، ارائه رضایت نامه محضری و حکم برائت از دادگاه اشاره کنیم.

در این مطلب از نوین وکیل می‌خواهیم در خصوص مسدودی حساب چک برگشتی و رفع مسدود شدن حساب چک برگشتی اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم با ما همراه شوید.

مسدودی حساب چک برگشتی

یکی از مهم‌ترین استاد تجاری چک است که به دلیل ویژگی‌های خاص تجاری و کیفری مورد توجه قانونگذار بوده است به همین دلیل قانونگذار برای صدور چک و مسائل پیرامون آن قوانین مشخصی را تعیین کرده است.

یکی از قانون‌های مهم در خصوص برگشت خوردن چک و مسدودی حساب چک برگشتی است از سال ۱۳۹۷ قوانین آن به قانون چک اضافه شده است.

براساس این قانون هنگامی که دارنده چک به بانک مراجعه کند و به دلیل مشکل عدم موجودی و کسری بودجه حساب صادر کننده چک مواجه شود دارنده می‌تواند از بانک تقاضا کند تا موجودی باقی مانده در حساب را به او بدهند و بابت مبلغ پرداخت نشده گواهی عدم پرداخت چک را بر او صادر کند علاوه بر صدور گواهی عدم پرداخت کسری مبلغ چک را در سامانه بانک مرکزی ثبت کرده و پس از دریافت کد رهگیری از سامانه آن را در گاهی عدم پرداخت درج خواهد کرد.

پس از ثبت عدم کسری بودجه در سامانه بانک مرکزی این سامانه ابن سیستم به صورت آنلاین به بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری کشور اطلاع می‌دهد و پس از گذشت ۲۴ ساعت موظف هستند که تا موجودی کلیه حساب‌ها‌های صادر کنند را تا میزان کسری مبلغ چک اعلام خواهد کرد و در نهایت بانک‌ها و موسسات اقدام به مسدودی حساب‌های صادر کننده خواهند کرد.

همچنین مطالعه نمایید: شکایت چک برگشتی

رفع مسدودی حساب چک برگشتی

در قسمت فوق گفتیم که چگونه بانک اقدام به مسدودی حساب چک برگشتی خواهد کرد در این بخش می‌خواهیم شرایط رفع مسدودی چک برگشتی را برای شما بیان کنیم.

شرایط رفع مسدودی حساب چک برگشتی عبارتند از:

  • مهم‌ترین و اولین شرط برای رفع مسدودی چک حساب برگشتی گذشت سه سال از تاریخ صدور گواهی عدم پرداخت چک است.
  • دومین شرط از شرایط رفع مسدودی حساب چک برگشتی در مدت سه سال از تاریخ صدور گواهی عدم پرداخت دعاوی کیفری و حقوقی از طرف دارنده علیه صادر کننده چک برگشتی در مرتجع قضایی مطرح نشده باشد.

در صورت وجود این دو شرط بانک مرکزی به صورت خودکار برای رفع مسدودی حساب چک برگشتی اقدام خواهد کرد.

می توانید مقاله اگر چک برگشت بخورد چه می‌شود؟  را مطالعه کنید.

روش‌های رفع مسدودی حساب چک برگشتی

در این بخش از نوشتار می‌خواهیم روش‌های رفع مسدودی حساب چک برگشتی را برای شما شرح دهیم.

  • اولین روش رفع مسدودی حساب چک برگشتی واریزی کسری مبلغ پک به حساب جاری است تا در نزد بانک بماند پس از این کار صادر کننده می‌تواند درخواست مسدودی این مبلغ را از بانک نماید تا زمان مراجعه به دارنده چک و حداکثر به مدت یک سال حساب مسدود خواهد بود همچنین صادر کننده پک پس از واریز مبلغ به حساب ظرف سه روز باید به دارنده چک اطلاع بدهد.
  • دومین روش برای رفع مسدودی حساب چک برگشتی این است که صادر کننده مبلغ را به دارنده بپردازد و لاشه چک را از او تحویل به بانک ارائه بدهد.
  • رضایت نامه که در دفاتر اسناد رسمی توسط دارنده چک تنظیم شده باشد و صادر کننده آن را به بانک ارائه بدهد یا نامه رسمی اخذ شده از شخص حقوقی دولتی دارنده جک به بانک ارائه گردد.
  • از روش‌های مهم رفع مسدودی حساب چک برگشتی اخذ یک نامه رسمی از مراجع قضایی مبنی بر پایان یافتن عملیات اجرایی مربوط به چک و آن به بانک تحویل داده شود.
  • ارائه حکم قضایی در خصوص عدم بدهکاری صاحب حساب در خصوص چک یکی دیگر از روش‌های رفع مسدودی حساب چک برگشتی است.

همچنین مطالعه نمایید: وکیل چک برگشتی

مراحل رفع مسدودی حساب چک برگشتی

در قسمت فوق روش‌های رفع مسدودی چک برگشتی را بیان کردیم در این بخش از نوشتار می‌خواهیم مراحل رفع مسدودی حساب چک برگشتی را بیان کنیم.

  • تامین موجودی: اولین مرحله برای رفع مسدودی چک برگشتی مبلغ کسری موجودی توسط صادر کننده چک به حساب بانکی واریز شود، بانک به دارنده چک اعلام کرده و او پس از وصول چک باید رضایت نامه کتبی خود را به بانک ارائه بدهد سپس بانک برای رفع مسدود شدن حساب اقدام می‌کند.
  • ارائه لاشه چک برگشتی: در این روش برای رفع مسدودی حساب صادر کننده باید مبلغ چک را به دارنده بپردازد سپس صادر کننده چک لاشه را به بانک ارائه بدهد و درخواست رفع مسدودی حساب چک برگشتی را نماید.
  • ارائه رضایت نامه محضری دارنده چک به بانک: در این روش از پرداخت وجه به دارنده امکان ارائه لاشه چک وجود ندارد بنابراین لازم است که دارنده به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کند و اقدام به امضای یک رضایت نامه کند سپس صادر کننده چک باید آن را به بانک ارائه بدهد.
  • واریز مبلغ چک به حساب جاری و مسدود نمودن آن به مدت یک سال: در این روش صادر کننده باید مبلغ چک را به حساب جاری واریز کند و درخواست نگهداری مبلغ تا یک سال را نماید تا در این مدت دارنده چک برای وصول اقدام کند.
  • ارائه نامه رسمی از مراجع قضایی: در این روش برای رفع مسدودی حساب چک برگشتی صادر کننده باید یک نامه رسمی از مرجع قضایی مبنی بر اینکه عملیات اجرایی چک به پایان رسی است اخذ کند، سپس نامه را به بانک ارائه بدهد تا مسدودی حساب چک برگشتی رفع شود.
  • گذشت مدت سه سال از تاریخ صدور گواهینامه عدم پرداخت: در صورتی که صادر کننده اقدامی برای رفع مسدودی حساب چک برگشتی نکند پس از گذشت سه سال از تاریخ صدور گواهی عدم پرداخت مشروط بر اینکه شکایت حقوقی و کیفری از صادر کننده صورت نگرفته باشد بانک به صورت خودکار اقدام به رفع مسدودی حساب پک برگشتی می‌کند.

 

حتما مطالعه کنید:استعلام چک با کد ملی

کلام آخر

به پایان این نوشتار از نوین وکیل رسیدیم امید است اطلاعاتی که در خصوص رفع مسدودی حساب چک برگشتی در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد چنانچه در این خصوص نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید می‌توانید با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید و از آن‌ها راهنمایی دریافت کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *