مدارک لازم برای اجرا گذاشتن مهریه: توضیح کامل

مدارک لازم برای اجرا گذاشتن مهریه چیست؟

مدارک لازم برای اجرا گذاشتن مهریه چیست؟ مهریه یکی از آثار حقوقی و مالی ازدواج است که بعد از خواندن عقد نکاح به زن تعلق خواهد گرفت و زن هر زمان که بخواهد می‌تواند آن را مطالبه کند.

شاید جالب باشد که بدانید همین حقوق مالی به یکی از چالش برانگیز‌ترین موضوعات در جامعه امروز ما تبدیل شده است و وجهه کیفری پیدا کرده است.

 

حتما بخوانید: مقاله ای در رابطه با مراحل به اجرا گذاشتن مهریه نوشتیم شاید برای شما مفید باشد

 

گاهی در زندگی مشترک زن تصمیم میگیرد که مهریه خود را از مرد طلب کند و اگر مرد از پرداخت مهریه امتناع کند، زن می‌تواند از طریق قانونی مهریه خود را به اجرا بگذارد و آن را دریافت کند، برای اجرا گذاشتن مهریه به مدارکی نیز لازم می‌باشد. مدارک لازم برای اجرا گذاشتن مهریه سند ازدواج، کارت ملی و شناسنامه زن می‌باشد.

در این مقاله از مقاله‌های نوین وکیل میخواهیم اجرا گذاشتن مهریه و مدارک لازم برای اجرا گذاشتن مهریه را مورد بررسی قرار دهیم، پس با نوین وکیل همراه شوید.

اجرا گذاشتن مهریه چگونه است؟

 مهریه می‌تواند سکه، وجه نقد، مال منقول و غیر منقول باشد اما مطابق با قوانین باید مشخص و معین باشد. همچنین مهریه به دو صورت عندالمطالبه و عندالاستطاعه باشد.

هنگامی که زن مهریه خود را از مرد طلب کند، اما مرد از پرداخت مهریه زن امتناع کند یا با لجبازی بخواهد که مهریه تعلق گرفته به زن را نپردازد، زن می‌تواند با اجرا گذاشتن مهریه آن را از مرد بگیرد، البته این اجرا گذاشتن مهریه به روش‌های مختلفی صورت میگیرد.

چه مهریه‌ای قابل اجرا گذاشتن است؟

  • مهریه باید جنبه مالی داشته باشد و اگر ارزش مالی نداشته باشد باطل خواهد بود.
  • مهریه باید معین باشد.
  • مهریه باید قابل تملک باشد.
  • مهریه باید مشروع باشد.

 

حتما بخوانید: مقاله ای در رابطه با نفقه زن در سال 1400 نوشتیم شاید برای شما مفید باشد

مدارک لازم برای اجرا گذاشتن مهریه چیست؟

اگر شما میخواهید مهریه خود را به اجرا بگذارید شاید این سوال برای شما مطرح شود که مدارک لازم برای اجرا گذاشتن مهریه چه می‌باشد؟ یا چه مدارکی را برای اجرا گذاشتن مهریه باید ارائه بدهید؟

باید بگوییم که به طور کلی شما به سه مدرک سند ازدواج، کارت ملی و شناسنامه برای اجرا گذاشتن مهریه نیاز دارید. اما شاید برخی از دفاتر ثبت ازدواج و طلاق مدارک دیگری نیز از شما بخواهند.

همانطور که گفتیم برای اجرا گذاشتن مهریه به مدارک زیادی نیاز نیست، تنها مدارکی که اثبات کند شما از حق برخوردارید کفایت می‌کند، اما باید بگوییم که برای اجرا گذاشتن مهریه هر سال تغییرات زیادی در قانون مهریه بوجود می‌آید، همچنین بسیاری از قوانین مهریه  دچار تحول هستند که بهتر است برای اجرا گذاشتن مهریه از مشاوره حقوقی غافل نشوید.

توصیه میشود در این زمینه مقاله  قانون جدید طلاق و مهریه را نیز مطالعه کنید.

همچنین اگر در این امر از یک وکیل مهریه کمک بگیرد، نتایج مطلوب تری را دریافت خواهید کرد که در این خصوص لازم می‌باشد که اصل وکالت نامه را به عنوان یکی دیگر از مدارک لازم برای اجرا گذاشتن مهریه ضمیمه مدارک کنید.

مدارک لازم برای به اجرا گذاشتن مهریه چه مدارکی است؟
مدارک لازم برای اجرا گذاشتن مهریه کارت ملی، شناسنامه و اصل سند ازدواج است.

آیا ارائه مدارک لازم برای اجرا گذاشتن مهریه الزامی می‌باشد؟

در قسمت فوق مدارک لازم برای اجرا گذاشتن مهریه را بیان کردیم حال می‌خواهیم ببینیم آیا بدون وجود این مدارک نیز می‌توانیم مهریه خود را به اجرا بگذاریم یا خیر؟

در پاسخ به سوال فوق باید بگوییم که بله، زیرا شما با ارائه مدارک اثبات می‌کنید که از این حق برخوردارید و مطابق با این مدارک مهریه مشخص شده در سند ازدواج به شما تعلق خواهد گرفت. در صورتی که این مدارک را ارائه ندهید نمیتوانید مهریه خود را به اجرا بگذارید یا اخذ کنید.

مدارک لازم برای اجرا گذاشتن مهریه بدون طلاق

حال شاید این سوال برای شما مطرح شود که مدارک لازم برای اجرا گذاشتن مهریه بدون طلاق با مدارک لازم برای اجرا گذاشتن مهریه پس از طلاق یکسان هستند؟

برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که بله تفاوتی ندارد که شما قصد دارید مهریه خود را در دوران زندگی مشترک مطالبه کنید یا بعد از طلاق و خاتمه دادن به زندگی مشترک آن را طلب کنید، مدارک برای اجرا گذاشتن مهریه و مطالبه آن یکسان است.

یعنی برای دادخواست مطالبه مهریه باید سند ازدواج، کارت ملی، شناسنامه را ارائه بدهید.

مدارک لازم برای اجرا گذاشتن مهریه در طلاق توافقی

در طلاق توافقی زوجین باید نسبت به مهریه با یکدیگر توافق کنند این توافق ممکن است به گونه‌ای باشد که زن تمام یا بخشی از مهریه خود را مطالبه کند یا به مرد ببخشد.

حال ممکن است که زن و شوهر در توافقنامه خود قید کرده باشند که پس از طلاق مرد موظف به پرداخت کامل مهریه می‌باشد، اما پس از طلاق مرد از پرداخت مهریه خودداری کند، در این صورت زن می‌تواند با داشتن مدارکی مانند توافقنامه طلاق توافقی، سند ازدواج، کارت ملی و شناسنامه اقدام به مطالبه مهریه خود کند که دادگاه پس از احضار مرد او را موظف به پرداخت مهریه تعیین شده در توافقنامه می‌کند.

اگر مرد توانایی پرداخت مهریه را نداشته باشد می‌تواند با اثبات اعسار خود در دادگاه مهریه را به صورت اقساطی بپردازد.

توصیه میشود در این زمینه مقاله مهریه در طلاق توافقی را نیز مطالعه کنید.

برای درخواست مطالبه مهریه به کجا باید مراجعه کنیم؟

در گذشته برای مطالبه مهریه زن باید به دادگاه عمومی یا دادگاه خانواده مراجعه می‌کرد، اما امروزه برای دادخواست مهریه زن باید به اجراییات ثبت مراجعه نماید، بنابراین او برای مطالبه مهریه باید به دفترخانه‌ای که ازدواج و طلاق در آن ثبت شده است، مراجعه کند و با ارائه مدارک لازم درخواست تمام یا بخشی از مهریه را نماید که دفترخانه ابلاغیه به مدت ده روز برای مرد تنظیم می‌کند.

مرد موظف است که طی ده روز نسبت به پرداخت مهریه یا اموالی که قصد دارد به جای مهریه بدهد اقدام کند، اما اگر طی این ده روز مرد اقدام به پرداخت مهریه یا مال به ازای مهریه نکرد، زن می‌تواند از او شکایت کیفری کند و در صورتی که مرد توانایی پرداخت نداشته باشد میتواند درخواست اعسار بدهد.

مراحل اجرا گذاشتن مهریه

برای اجرا گذاشتن مهریه از سه روش میتوانید اقدام کنید:

  • اجرا گذاشتن مهریه از طریق اجرای ثبت:

برای مطالبه و وصول مهریه می‌توانید به جای اجرای ثبت مراجعه کنید و از این طریق مهریه خود را وصول کنید.

از آنجا که مطابق با قانون مهریه طلب زن به مرد است و در سند رسمی ازدواج نیز آن ثبت شده است، براساس ماده‌های ۹۲و ۹۳ قانون ثبت اسناد و املاک می‌تواند از طریق اداره اجرا ثبت مهریه خود را به اجرا بگذارد و آن را از مرد وصول کند.

برای اجرا گذاشتن مهریه در اداره اجرای ثبت باید مدارک لازم برای اجرای گذاشتن مهریه را به دفترخانه‌ای که ازدواج در آن ثبت شده است مراجعه کنید، سپس تقاضای خود را به صورت کتبی به سر دفتر ارائه بدهید، مطابق با تقاضای شما سر دفتر طی ۴۸ ساعت برگه‌های اجراییه را جهت اجرا با مسئول اجرا ارسال خواهد کرد.

مامور اجرا نیز ابلاغیه را به مرد ارسال خواهد کرد که او طرف ده روز فرصت دارد، مهریه را بپردازد یا مالی را به عنوان مهریه معرفی نماید.

 

حتما بخوانید: مقاله ای در رابطه با طلاق توافقی چیست + مراحل نوشتیم شاید برای شما مفید باشد

 

  • اجرا گذاشتن مهریه از طریق دادگاه:

اگر میزان مهریه شما بیش از ۲۰۰ میلیون تومان باشد شما باید به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کنید و درخواست مطالبه مهریه خود را ثبت کنید، سپس پرونده شما به دادگاه خانواده ارسال خواهد شد. سپس یک پیامک برای شما ارسال می‌شود که در ان زمان مراجعه شما به شعبه رسیدگی ذکر شده است.

پس از تشکیل جلسه رسیدگی و صدور رای به نفع زن، او می‌تواند اجرای حکم محکومیت شوهر خود برای پرداخت مهریه را از واحد اجرای احکام مدنی بگیرد. سپس برای اجرای حکم با مرد ابلاغیه‌ای ارسال می‌شود که ظرف مدت ده روز فرصت دارد مطالبه همسر خود را بپردازد.

  • اجرا گذاشتن مهریه از طریق شورای حل اختلاف:

اگر مبلغ مهریه شما بالای دویست میلیون تومان باشد، پرونده مطالبه مهریه شما به شورای حل اختلاف ارسال می‌شود که پرونده را مورد بررسی و اجرا قرار خواهند داد، همچنین پرونده‌های بالاتر از این مبلغ باید در این دادگاه بررسی شوند.

در صورت داشتن وکیل مدارک لازم برای اجرا گذاشتن مهریه چیست؟
یکی از مدارک لازم برای اجرا گذاشتن مهریه در صورت داشتن وکیل، وکالتنامه است.

اجرا گذاشتن مهریه چقدر زمان می‌برد؟

هنگامی که دادخواست مطالبه مهریه را ارائه می‌دهید حدود دو تا سه ماه زمان خواهد برد که رای نهایی صادر شود، به دلیل حجم عمده‌ای از پرونده‌های دادگاه این پرونده‌ها به نوبت بررسی خواهد شد.

اما اگر فرایند پیگیری دادخواست توسط خود شخص انجام بگیرد، حدود یک سال نیز شاید زمان ببرد اما اگر یک وکیل دادخواست شما را تنظیم کند، پرونده شما زودتر به نتیجه خواهد رسید.

 

حتما بخوانید: مقاله ای در رابطه با مراحل طلاق توافقی بدون وکیل نوشتیم شاید برای شما مفید باشد

 

وکیل برای اجرا گذاشتن مهریه

اجرا گذاشتن مهریه و مطالبه آن یک فرایند سخت و دشواری را در پیش خواهد داشت و هنگامی که مرد نیز توانایی پرداخت ان را نداشته باشد، مطالبه آن بسیار دشوار‌تر خواهد شد، در قسمت‌های فوق گفتیم که به دو روش می‌توان مهریه را مطالبه کرد، شما می‌توانید در فرایند مطالبه و اجرا گذاشتن مهریه از یک وکیل مجرب و متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

وکلای متخصص در زمینه مهریه از زیر و بم پرونده‌های مطالبه مهریه آگاه هستند و میتوانند فرایند مطالبه مهریه را در مدت زمان کمتری انجام دهند و مانع پایمال شدن حق شما شوند.

مزایای وکیل برای اجرا گذاشتن مهریه

  • روند نتیجه‌گیری پرونده با سرعت بیشتری انجام میگیرد.
  • تمام مراحل مطالبه مهریه توسط وکیل انجام میگیرد.
  • عدم نیاز حضور زن در دادگاه
  • در صورتی که اموال مرد شناسایی شود وکیل می‌تواند به توقیف آن اقدام کند.
  • در صورت عدم پرداخت مهریه توسط مرد وکیل زن می‌تواند حکم جلب او را بگیرد.
  • برای جلب مرد نیازی به حضور زن نمی باشد.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا در خصوص مدارک لازم برای اجرا گذاشتن مهریه مطالب مفیدی رو به شما کاربران عزیز ارائه بدهیم.

از آنجا که امروزه به اجرا گذاشتن مهریه به صورت آنلاین و اینترنتی انجام میگیرد، شما می‌توانید در این خصوص از یک وکیل متخصص و مجرب کمک بگیرید.

تیم متخصص نوین وکیل در زمینه مهریه آمادگی ارائه خدمات حقوقی را به شما دارد، تنها کافیست با شماره‌های موجود در سایت تماس حاصل نمایید و از خدمات آنلاین نوین وکیل بهره ببرید.

بسیاری از افراد هستند که هیچوقت خودشان فکر نمیکردند که روزی بخواهد در جست و جوی این موضوع باشند که بخواهند به دنبال مدارک لازم برای اجرای مهریه باشند ولی با توجه به مشکلاتی که برای آنها به وجود آمده مجبور شده اند که به مراجع قضایی برای دریافت مهریه اقدام نمایند که این موضوع اهمیت موضوع توافقات قبل از ازدواج را مشخص می کند و همچنین اطلاع از قوانین حقوقی مهریه برای شما اهمیت بالایی باشد داشته باشید.

2 دیدگاه دربارهٔ «مدارک لازم برای اجرا گذاشتن مهریه: توضیح کامل»

  1. سلام ۵ ماهه متوجه شدم همسرم با کسی ک ۸ سال پیش خواستگارش بوده رابطه برقرار کرده دیگه بهش اعتماد ندارم میخام ازش جدا بشم چطوری میتونم مهریه رو بگیرم و جهیزیه ام رو میتونم از خونه خارج کنم؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *