مهریه در طلاق توافقی: تکلیف مهریه در طلاق توافقی چیست؟

تکلیف مهریه در طلاق توافقی چیست؟

مهریه در طلاق توافقی چگونه دریافت میشود؟ هنگامی که زوجین تصمیم میگیرند از یک دیگر به صورت توافقی جدا شوند، بحثی که مطرح خواهد بود توافقات انها بر سر مسائل مادی و غیر مادی می‌باشد.

مهریه از جمله مسائل مادی است که زوجین باید بر سر آن با یک دیگر به توافق برسند، زیرا دادگاه بر اساس توافقات انها رای صادر خواهد کرد، اگر زن بخواهد بخشی یا تمام مهریه خود را مطالبه یا بذل کند در برگه توافقات به صورت مکتوب باید نوشته شده باشد.

در این مقاله از مقاله‌های نوین وکیل می‌خواهیم مهریه در طلاق توافقی و شرایط گرفتن مهریه بعد از طلاق توافقی را مورد بررسی قرار دهیم پس با ما همراه شوید.

مهریه و طلاق توافقی

در سایر مقالات ارائه شده در سایت تعریف طلاق توافقی را بیان کردیم. در این زمینه شما میتوانید مقاله طلاق توافقی چیست؟ را مطالعه نمایید.

همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم در این نوع طلاق باید تکلیف حقوق مالی و غیر مالی مشخص شود که یکی از این مسائل مهریه است که این موضوع کاملا به اراده طرفین می‌باشد، دادگاه حتی در بذل مهریه، کم و کیف مهریه، میزان بذل شده و میزان مهریه پرداختی و حتی نحوه قسط بندی کوچکترین دخالتی نمی کند.

به طور مثال زن می‌تواند در قبال طلاق توافقی تمام مهریه خود را ببخشد یا قسمتی از آن را ببخشد و مابقی را به صورت اسقاط یا نقد دریافت کند.

 

طلاق توافقی در دوران عقد و مهریه

اگر زوجین در دوران عقد به صورت توافقی از یک دیگر جدا شوند و زناشویی واقع شده باشد، زن می‌تواند تمام مهریه خود را دریافت کند، اما اگر زوجه باکره باشد، قبل از درخواست طلاق توافقی می‌تواند توافق کند تمام مهریه را دریافت کند، اما پس از درخواست طلاق و ثبت آن تنها نصف مهریه به زن تعلق خواهد گرفت.

در صورتی که طلاق توافقی باشد، زوجه می‌تواند بر سر مهریه با زوج توافق کند که آن را ببخشد یا به طور کامل دریافت کند.

مهریه در طلاق توافقی چگونه دریافت می شود؟
مهریه در طلاق توافقی بر اساس توافق زوجین دریافت میشود.

در طلاق توافقی چه چیز‌هایی به زن تعلق میگیرد؟

طلاق توافقی یکی از انواع طلاق می‌باشد که زوجین باید بر سر مسائل مالی و غیر مالی با یک دیگر به توافق برسند و ان را به صورت مکتوب به دادگاه ارائه بدهند، در حقیقت زوجین در طلاق توافقی می‌توانند هر تصمیمی که می‌خواهند بر سر مسائل مادی و غیر مادی بگیرند و دادگاه نیز دخالت نخواهد کرد.

حال زوجه می‌توانند با زوج توافق کنند که کدام حقوق مالی را دریافت کند یا کدام یک را بذل کند، اما به طور کلی در طلاق توافقی مرد موظف است که تمام حقوق مالی زن را بپردازد مگر اینکه با یک دیگر نسب با بذل یا بخشش آن توافق کرده باشند.

 

حتما بخوانید: مقاله ای در رابطه با مراحل طلاق توافقی بدون وکیل نوشتیم شاید برای شما مفید باشد

 

ایا در طلاق توافقی به زن مهریه تعلق میگیرد؟

شاید بسیاری از مردم گمان کنند که در طلاق توافقی بذل مهریه الزامی است در صورتی که این گمان اشتباه است، زیرا بر این اساس که طلاق به صورت توافقی است نمی توان گفت که مهریه باید بخشیده شود، بلکه زوجین در خصوص مهریه هر گونه تصمیمی را می توانند بگیرند و با انجام طلاق توافقی منافاتی نخواهد داشت.

مهم این می‌باشد که زوجین در خصوص مهریه چه تصمیمی گرفته باشند که ممکن است زن تمام یا بخشی از مهریه خود را ببخشد یا تمام یا بخشی از مهریه خود را از مرد طلب کند.

 گرفتن مهریه بعد از طلاق توافقی

حال شاید این سوال برای شما مطرح شود که ایا بعد از طلاق توافقی می‌توان مهریه را گرفت؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله، هنگامی که زوجین با یک دیگر توافق می‌کنند و زن خواستار مطالبه مهریه است و مرد موظف به پرداخت مهریه در زمان مقرر است و در صورت عدم پرداخت زن میتواند از طریق دادخواست مطالبه مهریه اقدام کند. همچنین در صورتی که زوجه در قبال مهریه از زوج چک یا سند تجاری دریافت کرده باشد، در صورتی که در زمان مقرر وصول نشود، زوجه می‌تواند از طریق دادگاه مهریه خود را مطالبه کند.

البته به این نکته نیز باید توجه کنیم در صورتی که زوجه پس از طلاق به صورت مجدد ازدواج کند، مانعی برای اخذ مهریه خود از همسر سابق ندارد و زن می‌تواند همچنان مهریه خود را مطالبه کند.

مزایای وکیل مهریه در طلاق توافقی

هنگامی که یک وکیل مجرب و متخصص طلاق توافقی مهریه را مطالبه کند مراحل اخذ مهریه سریع‌تر انجام خواهد شد و با توجه به اینکه وکیل با تجربه و آگاه است از پایمال شدن حق شما جلوگیری خواهد کرد، از مزایای استفاده از وکیل مهریه در طلاق توافقی موارد زیر می‌باشد:

  • مراحل دریافت مهریه سریع‌تر انجام می‌شود.
  • نیازی به حضور زوجه در دادگاه نیست.
  • وکیل می‌تواند در صورت شناسایی اموال مرد ان را توقیف کند.
  • وکیل می‌تواند در صورت عدم پرداخت مهریه حکم جلب مرد را بگیرد.

در حوزه خانواده با مشکلات حقوقی مواجه هستید؟ جهت دریافت مشاوره با وکیل خانواده کلیک نمایید

 

شرایط گرفتن مهریه بعد از طلاق توافقی

شرایط گرفتن مهریه در طلاق توافقی، شامل شرایط خاصی نمی باشد، زیرا طلاق از نوع توافقی است و ممکن است زوجین نسب به مهریه هر تصمیمی را اخذ کرده باشند.

اگر مهریه سکه بهار آزادی یا چک یا سند تجاری باشد که مرد موظف به پرداخت ان است که در صورت عدم وصول انها زوجه میتواند با استناد از مدارک درخواست مطالبه مهریه را از دادگاه بکند که در صورت قطعیت حکم امکان توقیف اموال یا حکم جلب زوج وجود دارد.

مطابق با ماده ۲۲ قانون حمایت از خانواده: هرگاه مهریه در زمان وقوع عقد تا یکصد و ده سکّه تمام بهار آزادی یا معادل آن باشد، وصول آن مشمول مقررات ماده (۲) قانون اجرای محکومیت‌های مالی است.

چنانچه مهریه، بیشتر از این میزان باشد در خصوص مازاد، فقط ملائت زوج ملاک پرداخت است. رعایت مقررات مربوط به محاسبه مهریه به نرخ روز کماکان الزامی است.

طلاق توافقی چقدر طول میکشد؟ مدت زمان طلاق توافقی

آیا مهریه در طلاق توافقی به زن تعلق میگیرد؟
مهریه در طلاق توافقی به زن تعلق میگیرد مگر اینکه آن را ببخشد.

نحوه گرفتن مهریه در طلاق توافقی

در این قسمت از مقاله می‌خواهیم به نحوه پرداخت مهریه در طلاق توافقی از سوی زوج بپردازیم، گفتیم که مهریه براساس توافق زوجین تعیین و تکلیف خواهد شد و دادگاه نیز به نظر آنها احترام خواهد گذاش.

، حال اگر زوجین با یک دیگر توافق کرده اند که زن مهریه را به صورت کامل دریافت کند، مرد موظف به پرداخت مهریه می‌باشد و اگر شرایط مالی مرد توانایی پرداخت مهریه به صورت نقدا را ندارد‌، می‌تواند از طریق اقامه دعوی اعسار پرداخت مهریه تقاضای اقساط بندی مهریه را بکند.

 

همچنین مشاهده نمایید: حضانت فرزند در طلاق توافقی

که دادگاه پس از بررسی‌های لازم مهریه را اقساط بندی خواهد کرد، همچنین زن و شوهر می‌توانند با یک دیگر توافق کنند که مهریه ماهانه یا به صورت چک پرداخت شود. در خصوص مهریه در طلاق توافقی به صورت اقساط موارد زیر مهم می‌باشد:

 

  • اگر پرداخت بخشی از مهریه به بعد از طلاق موکول سود ازدواج مجدد زن مانع دریافت مهریه نمی باشد.
  • مطابق با قانون ۱۱۰سکه را زن می‌تواند دریافت کند که اگر زوج ان را نپردازد، زوجه می‌تواند به صورت قانونی اقدام به مطالبه ان بکند.
  • زوجه می‌تواند زوج را ممنوع الخروج کند، به این علت که زوج اقساط مهریه را نپردازد.
  • پس از صدور رای طلاق توافقی زوجین می‌توانند توافق کنند که برای اقساط مهریه قبوض اقساطی توسط دفاتر طلاق صادر شود.
  • اگر با وجود توافق زوج مهریه را نپردازد، امکان جلب همسر وجود دارد و در صورت نپرداختن مهریه توسط زوج اموال او را توقیف می‌کنند و اگر زوج کارمند باشد یک سوم یا یک چهارم حقوق او را توقیف می‌کنند.

بخشیدن مهریه در طلاق توافقی

هنگامی بذل مهریه در طلاق توافقی به صورت قطعی انجام می‌شود که طرفین طلاق را در دفتر ثبت ازدواج و طلاق ثبت کنند و تا از قبل ثبت توافقات طرفین اثر حقوقی نخواهد داشت. اگر زن قبل از طلاق پشیمان شود و برای ثبت طلاق در دفترخانه حضور پیدا نکند، مهریه او به قوت خود باقی خواهد ماند.

اگر زن حق رجوع را اگر در دادنامه سلب نکرده باشد تا سه ماه پس از طلاق حق رجوع به مهریه خود را دارد و پس از آن این حق را نخواهد داشت.

همچنین مشاهده نمایید: مشاوره طلاق توافقی

شروط بخشش مهریه در طلاق توافقی چیست؟

  • هنگامی که خانوم به آقا بگوید من شما را از پرداخت مهریه مبرا می‌کنم و برای همیشه همسر خود را از پرداخت مهریه آسوده کند، بدین ترتیب اقا تکلیفی نسبت به مهریه زن نخواهد داشت و خانوم نیز امکان پشیمانی ندارد.
  • هنگامی که خانوم قصد جدایی و طلاق از همسر خود را دارد، میتواند با بخشیدن کامل یا بخشی از مهریه از آقا درخواست طلاق از طرف زن داشته باشدکه به ان طلاق مبارات می‌گویند.
  • هنگامی که خانوم مهریه خود را به اقا هبه کند قابل پس گرفتن است یعنی هر زمان که زن بخواهد می‌تواند از مرد مهریه را طلب کند، اما در طلاق مبارات تنها در زمان عده مهریه بذل شده قابل پرداخت است که در صورت پرداخت طلاق بی اثر می‌شود.

زمان مناسب برای گرفتن مهریه در طلاق توافقی

قبل از اینکه نسب به مطالبه مهریه تصمیم بگیرید باید نگاه کنید ببینید ایا مرد توانایی مالی برای پرداخت ان را دارد یا اینکه مرد باید به تدریج مهریه شما را پرداخت کند. در صورت اعسار مرد شما به نتیجه‌ای نخواهید رسید.

طلاق توافقی بدون پرداخت مهریه

بدون تعیین و تکلیف مهریه در طلاق توافقی، طلاق امکان پذیر نیست، بدین ترتیب می‌توانیم بگویم که در طلاق توافقی مهریه به صورت کامل یا بخشی از آن پرداخت می‌شود یا توسط خانوم مهریه به آقا بخشیده خواهد شد.

بنابراین میتوانیم بگوییم که طلاق توافقی بدون پرداخت مهریه نیز امکان پذیر است ولی به این شرط که زن با اختیار کامل و اراده خودش تصمیم به بذل یا بخشش مهریه بگیرد.

 مشاوره در مورد مهریه در طلاق توافقی

در خصوص مهریه در طلاق توافقی زوجین می‌توانند با یک وکیل متخصص در زمینه طلاق توافقی یا مهریه مشورت کنند‌، بر اساس یک آماری مشخص شده است هنگامی که زوجین بدون مشورت اقدام به بذل یا پرداخت مهریه کرده اند دچار مشکلات فراوانی شدند.

از این جهت ما به شما کاربران عزیز پیشنهاد می‌کنیم قبل از امضای توافقنامه مهریه در طلاق توافقی با کارشناسان حقوقی مشورت کنید.

در طلاق توافقی ممکن است چه حالت هایی برای مهریه اتفاق بیفتد:

1- اولین حالت مهریه این می باشد که زن به صورت کامل مهریه خود را ببخشد که این به علت انجام طلاق با سهولت بیشتر خواهد بود

2- دومین حالتی که برای مهریه ممکن است توافق شود به اینصورت می باشد که زوجه شرط که زوج بخشی از مهریه را بپردازد و زوجه مابقی مبلغ مهریه را ببخشد

3- سومین حالتی که برای مهریه ممکن است اتفاق بیفید دریافت کامل مهریه به وسیله زوجه می باشد

4- چهارمین حالت مهریه در طلاق توافقی این می باشد که زوجه بابت مهریه یا بخشی از مهریه چک دریافت نماید

5- پنجمین حالت مهریه در طلاق توافقی به اینصورت می باشد که زوجه بابت تعهد پرداخت زوجه در تاریخی مشخص شده سفته دریافت نماید

6- ششمین حالت برای مهریه در طلاق توافقی

نحوه دریافت مشاوره در زمینه مهریه در طلاق توافقی چگونه است؟

شما برای دریافت مشاوره از وکیل طلاق توافقی در زمینه مهریه می توانید از 3 طریق این مشاوره را دریافت نمایید:

اولین روش به اینصورت می باشد که شما از طریق تماس تلفنی با موسسه حقوقی نوین وکیل در ارتباط باشید و بعد از برقرار تماس از منشی این موسسه درخواست نمایید که شما را به یکی از وکلایی که در زمینه مهریه در طلاق توافقی تخصص دارد متصل نماید

روش دیگر استفاده از خدمات مشاوره حضوری مهریه می باشد که شما می توانید به یکی از دو دفتر نوین وکیل واقع در توحید یا قیطریه مراجعه نمایید.

سوالات متداول مهربه در طلاق توافقی:

 

1- آیا مهریه در طلاق توافقی حتما باید بخشیده شود؟

پاسخ به این سوال منفی می باشد و چون از نام این نوع از طلاق نیز مشخص است همه چیر باید قبل از اقدامات حقوقی توافق شود در نتیجه در مورد مهریه نیز باید توافق شود و زوجه می تواند کل مهریه را دریافت نماید

2- ایا می توان در طلاق توافقی مهریه را به صورت قسطی پرداخت کرد؟

پاسخ به این سوال نیز مثبت می باشد و در بسیاری از موارد طلاق توافقی بر اساس توافق شکل گرفته مهریه به صورت اقساط پرداخت می شود.

3- خدمات نوین وکیل در حوزه مهریه در طلاق توافقی چیست؟

موسسه حقوقی نوین وکیل با استفاده از وکلای متخصص این توانایی را دارد خدمات حقوقی در این زمینه را در انواع طلاق ارائه دهد

همچنین مشاهده نمایید: عده طلاق توافقی چند روز است؟

و در نهایت

در این مقاله مهریه در طلاق توافقی و مسائل پیرامونی آن را مورد بررسی قرار دادیم اگر شما در این زمینه سوالی دارید می‌توانید با شماره‌های موجود در سایت تماس حاصل نماید و از کارشناسان و مشاوران حقوقی نوین وکیل سوالات خود را بپرسید، موسسه نوین وکیل از جمله موسسات معتبر حقوقی می‌باشد که آمادگی ارائه خدمات حقوقی به صورت آنلاین و تلفنی را در هر یافتی از شبانه روز دارد.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *