مجازات حمل  و نگهداری مواد مخدر چیست؟

حمل و نگهداری مواد مخدر

در سال های اخیر جرایم مربوط به حمل و نگهداری مواد مخدر افزایش یافته است. این جرایم به سبب آثار مخرب اجتماعی و فردی همیشه ناپسند بوده است. در نتیجه قانون گذار همیشه در تلاش است که برای این دسته از اعمال مجرمانه، مجازات های کافی و بازدارنده ای تعیین نماید. گرچه امروزه امروزه انتقاداتی در رابطه با مجازات این جرم وارد است. ولی هنوز اقدام جدیدی برای جلوگیری از این جرم ها مشخص نشده است. در قانون برای افرادی که موارد مخدر را صادر، وارد، ارسال یا حمل می‌کنند، برحسب زن آن مجازات تعیین می‌شود. بنابراین با اعمال این مجازات، موجب نوعی پیشگیری از وقوع این جرم شود. در این مقاله با انواع روش های حمل مواد مخدر و مجازات آن بررسی شده است. شما با مطالعه این مطلب با قوانین مبارزه با مواد مخدر، مجازات نگهداری و حمل مواد مخدر آشنا خواهید شد.

حمل مواد مخدر و نگهداری مواد مخدر جزو جرایم کیفری به شمار می روند. در صورت نیاز به مشاوره حقوقی کیفری می توانید از نوین وکیل راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

حمل و نگهداری مواد مخدر

امروزه حمل و نگهداری مواد مخدر جزوه ده جرم اول کشور محسوب می شود. در این رابطه پرونده های مطرح شده بی شماری نرتبط با دعاوی در محاکم در حال بررسی است. متاسفانه اشخاص بی شماری بنا به هر جهتی درگیر استعمال مواد مخدر می گردند. بنابراین همین امر زمینه را برای سوء استفاده کنندگان باز می کند که جان و مال مردم را دستخوش اقدامات خود کنند.

مقاله پیشنهادی: شرایط اعمال حکم قصاص چیست؟

قانون مبارزه با مواد مخدر

برای اولین بار در سال 1289 قانون مبارزه با مواد مخدر به تصویب رسید. بنابراین بعد از آن نیز در سال های بعد، اصلاحاتی در قانون آن صورت گرفت و قانون گذار در این قانون ضمن تعریف مواد مخدر و تقسیم بندی این امواد، حمل و نگهداری مواد مخدر، خرید و فروش، ساخت و تولید نیز مورد جرم اگاری قرار گرفته است. در نتیجه برای مرتکبین این جرم براساس وزن مواد مخدر مجازات در نظر گرفته شده است.

مواد مخدر از نظر قانون کدامند؟

در رابطه با لیست مواد مخدر، در تاریخ 2/5/1338 از سوی هیئت وزیران تصویب نامه ای به تصویب رسید که در آن فهرست مواد مخدر مشخص شده است. بنابراین قانون گذار در قانون مبارزه با مواد مخدر هر زمانی از مواد مخدر نام می برد منظور مواد احصایی در قانون است.

مواد مخدر به 4 نوع دسته بندی می شوند:

نوع اول: مواد مخدر گیاهی مانند تریاک، هروئین، مرفین

نوع دوم: شامل روان گردان های گیاهی مانند حشیش، کوکائین

نوع سوم: شامل روان گردان های شیمیایی و صنعتی مانند شیشه، کراک، گل، یخ

نوع چهارم: شامل مواد مخدر مجاز دارویی مانند متادون، ترامادول، دیازپام

آنچه مد نظر قانون گذار در ضبط مواد مخدر و تعاریف آن ها ملاک قرار گرفته است این است که شیوه ساخت و به دست آوردن مواد مخدر اهمیتی ندارد و ممکن است صنعتی و یا از طریق طبیعی کاشت و برداشت شود. آنچه مهم اتس این است که حاصل، ماده ای باشد که شرایط مواد مخدر را داشته باشد.  نوع ارائه این مواد نمی تواند ساختار جرم گونه آن را تغییر دهد. چون که احتمال دارد سودجویان این حرفه مواد مذکور را در قالب های متفاوتی از جمله شکل دارویی آن ارائه نمایند.

مقاله پیشنهای: قانون جرایم رایانه ای و فهرست مصادیق آن

جرایم مندرج در قانون مبارزه با مواد مخدر

براساس ماده 1 قانون مبارزه با مواد مخدر قید شده است، اعمال زیر جرم محسوب می شود و مرتکب به مجازات های مقرر نیز محکوم می گردد:

کشت خشخاش و کوکا مطلقا و کشت شاهدانه با هدف تولید مواد مخدر.

وارد کردن، ارسال، صادر، تولید و ساخت انواع مواد مخدر.

نگهداری، حمل، خرید، توزیع، ترانزیت، ارائه و فروش مواد مخدر.

دایر کردن یا اداره کردن مکان برای استعمال مواد مواد مخدر.

مصرف مواد مخدر به هر نحو و طریقی مگر در مواردی که قانون مستثنی کرده باشد.

تولید، ساخت، خرید، فروش، نگهداری آلات و ادوات و ابزار مرتبط به ساخت و مصرف مواد مخدر.

 قرار دادن یا پناه دادن متهمین، محکومیت مواد مخدر که تحت تعقیب‌اند و یا دستگیر شده‌اند.

 امحاء یا اخفاء ادله جرم مجرمان.

 قرار دادن مواد مخدر یا آلات و ادوات استعمال در محلی به قصد متهم کردن دیگری.

 حمل  و نگهداری مواد مخدر

خرید، حمل یا اخفاء یا نگهداری تریاک و سایر مشتقات آن

رفتار مجرمانه در این رابطه فعل مادی است. (یعنی انجام دادن کاری نه پرهیز از انجام کاری) و فرق این مورد که در ماده 5 قانون مصوبه قید شده با موردی که در ماده 3 قانون قید شده است که براساس ماده 3 شرط جرم بودن حمل، اخفاء و نگهداری سرشاخه های گلدار آن است که قصد تولید مواد مخدر از آن ها از سمت متهم احراز گردد. در غیر این صورت باید تبرئه شود. ولی ماده 5 قانون حمل، نگهداری و اخفاء بنگ را تماما سزاوار مجازات می دانند.

مقاله پیشنهادی: شرب خمر چیست و چه مجازاتی را در پی دارد؟

خرید، فروش، صادر کردن، وارد کردن، تولید، ساخت، توزیع، ارسال و در معرض فروش قرار دادن، حمل، اخفاء، نگهداری، مرفین، کوکایین و دیگر مشتقات شیمیایی مرفین و کوکایین و مواد روان ‌گردان:

فعل مرتکب امکان دارد خرید وفروش و صادرات یا واردات باشد که موارد قید شده در این بند که براساس ماده 8 مصوبه قید شده است، که هر کدام عناوین مجرمانه متفاوت است. چنان چه بر عمل متهم، فروش صدق نکند، به اتهام حمل یا اخفاء یا نگهداری براساس ماده 8 قابل تعقیب است که هر یک از اعمال ذکر شده سزاوار همان مجازات فروش است. در رابطه با این مورد، نقصی به چشم می خورد که نیاز به اصلاح قانون در این حوزه است:

در ماده 8 مقنن برای فردی که بیش از 30 گرم هروئین حمل کند یا به فروش برساند مجازات اعدام در نظر گرفته شده است. اما برای فردی که 30 گرم هروئین بفروشد علاوه بر آن 5 کیلو از ترکیبات دیگر آن را به فروش برساند، مجازات اعدام در نظر نگرفته است. در حالی که به نظر می رسد فرد دوم خطر بیشتری را برای جامعه داشته باشد.

وارد کردن مواد مخدر به داخل زندان یا بازداشتگاه یا اردوگاه بازپروری و نگهداری معتادان

وارد کردن مواد مخدر به درون زندان یا بازداشتگاه یا اردوگاه بازپروری جرم به حساب می آید و کیفیت وارد کردن و روش آن اهمیت چندانی ندارد. بنابراین افرادی که مواد مخدر را به این اماکن وارد می کنند براساس قانون مجازات خواهند شد. وارد کردن مواد مخدر به این امکان مقید به قید خاصی نشده است و الزام نیست که در قبال آن وجه یا مالی را دریافت نمایند.

بنابراین تنها وارد کردن مواد مخدر جرم محسوب می شود. تنها موضوعی در رابطه با جرم بودن وارد کردن مواد مخدر تاکید شده است، محل وارد کردن مواد مخدر است. یعنی مکانی که مواد مخدر به آن وارد می شود، تنها باید یکی از مکان ها ذکر شده در ماده 12 قانون باشد. مرتکب جرم ذکر شده نیز هر فردی می تواند باشد و مرتکب موارد بالا، اعم است از فرد عادی و مامور دولت. تنها موضوع قابل ذکر در مورد مرتکب این است که چنان چه مرتکب این جرم مامور دولت باشد، به مجازات تکمیلی اجباری انفال دائم از مشاغل دولتی نیز محکوم می شود.

 حمل  و نگهداری مواد مخدر

حکم اعدام برای حمل مواد مخدر

مجازات حمل و نگهداری مواد مخدر بیشتر از 5 کیلوگرم حکم اعدام را دارد. البته با رسیدن به این امر که مرتکب در جرم حمل و نگهداری و تملک مواد مخدر برای بار اول به این عمل اقدام نماید و موفق به توزیع و فروش مواد مخدر ذکر شده نیز نشود به مجازات حبس ابد و 74 ضربه شلاق و همین طور به مصادره اموالی که از جرم ذکر شده برای وی حاصل شده است محکوم می شود. ولی حمل و نگهداری و مالکیت مواد مخدر در اوزان بالاتر از 20 کیلوگرم تحت هر شرایطی اعدام خواهد بود.

جرایم مواد مخدر در کدام دادگاه رسیدگی می شود؟

براساس بند پ ماده 303 قانون آیین دادرسی کیفری بررسی جرایم مواد مخدر در صلاحیت دادگاه انقلاب قرار دارد. طبق مواد 310 و 311 قانون آیین دادرسی کیفری مقرر می دارد: متهم در دادگاه محاکمه می شود که جرم در حوزه آن واقع شده باشد. همچنین شرکاء و معاونین جرم در دادگاهی محاکمه می شوند که صلاحیت رسیدگی به اتهام اصلی را دارد. باید گفت دادگاه صالحی برای بررسی جرائم مواد مخدر «دادگاه محل وقوع جرم» است.

 حمل  و نگهداری مواد مخدر

اسناد و مدارک ضروری برای حمل و نگهداری مواد مخدر

شاکی بایستی تعقیب، بررسی و جلب به دادرسی متهم یا فردی که از او شکایت شده را به سبب مرتکب به جرم از مراجعه قضایی خواستار شود و دلیل و مدارک خودر ا پیوست شکوائیه کند.

اسناد و مدارک مورد نیاز شامل:

دلایل و مدارک دال بر وقوع فعل مجرمانه

اسامی شاهدین و مطلعین به همراه مشخصات کامل و نشانی آن‌ها

در صورتی که نیاز به مشاوره حقوقی دارید می توانید با کارشناسان ما در موسسه حقوقی نوین وکیل تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *