سوالات متداول توقیف اموال

توقیف اموال

در این مطلب قصد داریم در رابطه با سوالات مرتبط با توقیف اموال صحبت کنیم. چنان چه سوالی در این رابطه دارید می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید تا مشاوره های لازم را دریافت نمایید. کارشناسان ما سعی دارند به تمام سوالات شما پاسخ دهند.

 

سوال: توقیف اموال صلح شده، توقیف اموال صلح عمری

با سلام. مادر بنده یک دانگ از خانه خود را به نام من صلح عمری کرده است. در حال حاضر همسرم مهریه خود را گذاشته اجرا و می خواهد آن یک دانگ را توقیف نماید. آیا راهی دارد که توقیف نشود؟

پاسخ:

سلام. چنان چه صلح عمری در دفاتر اسناد رسمی انجام شده باشد همسر شما می تواند یک دانگ از شش دانگ آن ملک که به نام شما می باشد را توقیف نماید. اما شما می توانید با مطالعه صلح عمری متوجه شوید که در آن حق فسخ وجود دارد یا خیر. اگر حق فسخ قید شده بود مادر شما می تواند نسبت به یک دانگ شما، صلح نامه را فسخ نماید و مجدداً به خود انتقال نماید تا از توقیف توسط همسرتان جلوگیری شود.

پیشنهاد می شود مقاله قوانین و مقررات توقیف اموال را مطالعه کنید.

 

سوال: توقیف اموال قبل از صدور حکم

سلام. از شخصی چند فقره سفته دارم می خواهم قبل از این که طرفم، اموال خود را انتقال دهد یا قبل از صدور حکم، آن ها را توقیف کنم. لطفاً راهنمایی نمایید.

پاسخ:

سلام. شما به دو طریق می توانید اموال صادرکننده سفته و یا ظهرنویس آن را توقیف نمایید:

1 . ظرف 10 روز از تاریخ صدور سفته نسبت به واخواست آن اقدام نمایید. سپس با تقاضای تامین خواسته نسبت به توقیف اموال قبل از صدور حکم اقدام نمایید و در این مورد نیازی به پرداخت خسارت احتمالی ندارید.

2 . شما بدون واخواست نمودن سفته می توانید نسبت به توقیف اموال یا تقاضای صدور تامین خواسته نمایید. در این صورت می بایست مبلغی را به عنوان خسارت احتمالی به صندوق دادگستری واریز نمایید.

 

سوال: توقیف اموال توسط اداره ثبت

سلام. از همسرم ملکی پیدا کردم می خواهم از راه اجرای ثبت اقدام کنم بابت مهریه. می تونم همون روزی که مراجعه می کنم ملک را توقیف کنم می ترسم به نام کسی دیگر کند؟

پاسخ:

سلام. چنانچه از طریق اداره اجرای اسناد رسمی اقدام نمایید دفتر ازدواجی که عقد شما را ثبت نموده به ایشان ابلاغ می کند و اگر پس از آن، ملک مذکور را انتقال دهد فرار از دین محسوب می شود. ضمناً برای توقیف همان روز اقدام نمی کنند پس از استعلامات صورت گرفته که حدوداً 20 روز تا 1 ماه زمان می برد توقیف خواهد شد.

 

سوال: توقیف اموال غیرمنقول ثبت نشده، توقیف اموال قولنامه ای

سلام. شوهر بنده ملکی را خریداری کرده که می خواهم آن را برای توقیف معرفی کنم اما می گویند چون سند رسمی نزده نمی توانم توقیف کنم آیا واقعیت داره؟

پاسخ:

سلام. ماده 22 قانون ثبت اشعار می دارد: همین که ملکی مطابق قانون در دفتر املاک به ثبت رسید دولت فقط کسی را که ملک به اسم او ثبت شده و یا کسی را که ملک مزبور به او‌ منتقل گردیده و این انتقال نیز در دفتر املاک به ثبت رسیده یا اینکه ملک مزبور از مالک رسمی ارثاً به او رسیده باشد مالک خواهد شناخت.

طبق ماده مذکور دولت فقط شخصی را مالک اموال می شناسد که سند رسمی و مطابق قانون در دفتر املاک به نام ایشان ثبت شده باشد در نتیجه زمانی که از اداره ثبت استعلام بگیرند ملکی به نام ایشان نیست که بخواهند توقیف نمایند.

 

سوال: توقیف اموال قبل از طلاق

سلام. می خواهم از همسرم جدا شوم اما ایشان اصرار دارد که توافقی جدا شویم. اگر بخواهم قبل از طلاق توقیف اموال شوهرم را انجام دهم به نظر شما بهتر به مهریه ام می رسم یا خیر؟ میگن در طلاق توافقی مهریه تعلق نمی گیرد؟

پاسخ:

باسلام. چنانچه خودتان تمایل به طلاق دارید می توانید با همسرتان به توافق برسید که مهریه را به شما پرداخت نماید و طلاق توافقی به این معنی نیست که مهریه زوجه از بین برود. در صورتی که نپذیرفتند می توانید قبل از طلاق، توقیف اموال را انجام دهید.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *