شکایت از فروش مال غیر- نمونه شکایت نامه فروش مال غیر

شکایت از فروش مال غیر دارای مراحلی می‌باشد که ابتدا باید دادخواست حقوقی ابطال معامله یا ثبت شکایتنامه کیفری را از طریق دفاتر خدمات الکترونیک به دادگاه ارسال کنید.

مطابق قانون صاحب اختیار مال می‌تواند هر گونه تصرفی در آن داشته باشد در واقع این مسئله جزء حقوق مالکیت او است حق مالکیت به اشخاص این امکان را می‌دهد که از اموالشان استفاده کنند و دیگران حق دخالت در اموال آن‌ها را ندارند و هیچ کس نمی‌تواند بدون اجازه دیگری در اموال او تصرف کند یا آن‌ها را مورد معامله قرار دهد.

معامله و انتقال اموال متعلق به دیگری بدون اجازه او تحت عنوان مال غیر یا فروش مال غیر خواهد بود که مطابق با قانون جرم محسوب می‌شود و مرتکب آن با مجازات انتقال مال غیر مواجهه خواهد شد، اما برای صدور حکم مجازات فروش مال غیر شاکی باید اقدام به شکایت از فروش مال غیر کند اما این امر نحوه و مراحل مخصوص را دارد و باید به قواعد و مراحل نحوه شکایت از فروش مال غیر آشنا باشید.

در این مطلب از نوین وکیل می‌خواهیم در خصوص شکایت از فروش مال غیر اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

همچنین مطالعه نمایید: شکایت تخلیه مغازه

فروش مال غیر به چه معناست؟

فروش مال غیر به این معناست که یک نفر بدون اذن صاحب مال اقدام به معامله و انتقال مال ملک کند و به حق مالکیت دیگری تعرض کند که مطابق با قانون این معامله فضولی است این نوع معامله باطل است و در صورت ضرر به مالک مال قانون مجازات شدیدی را تعیین کرده است.

قانون گذار این حق را برای شاکی در نظر گرفته است که اگر با جرم فروش مال غیر مواجهه شد می‌تواند اقدام به شکایت کند، انجام شکایت ازفروش مال غیر براساس مراحل و نحوه که در آیین دادرسی کیفری امده است صورت می‌گیرد.

همچنین قانونگذار این امکان را برای متضرر از جرم فروش مال غیر در نظر گرفته است که با ثبت دادخواست حقوقی ابطال معامله فضولی از دادگاه حقوقی تقاضای رسیدگی و صدور حکم ابطال معامله را داشته باشد.

فروش مال غیر در اموال مشاع

مالی که دارای چند مالک باشد را ملک مشاع می‌گویند شرکا حق ندارند که سهم مشاع شریک خود را به دیگری بفروشند این کار فروش مال غیر محسوب می‌شود و جرم تلقی خواهد شد همچنین با توجه به ماده 117قانون ثبت هر کس به موجب سند رسمی یا عادی نسبت به عین یا منفعت مالی (اعم از منقول یا غیرمنقول) حقی به شخص یا اشخاص داده و بعد نسبت به‌‌ همان عین یا منفعت به موجب سند رسمی معامله یا تعهدی معارض با حق مزبور بنماید به حبس با اعمال شاقه از سه تا ده سال محکوم خواهد شد.

همچنین می توانید مقاله وکیل ملکی کیست و چه وظایف و اختیاراتی دارد؟را در سایت ما مطالعه کنید. 

ارکان جرم فروش مال غیر

ارکان جرم فروش مال غیر شامل موارد زیر می‌شود:

  • رکن قانونی: براساس قانون 1۳۰۸ و رای وحدت رویه دیوان عالی کشور مجازات جرم فروش مال غیر تابع مجازات مصرحه در ماده یک قانون تشدید مجازات مرتکبین اختلاس و کلاهبرداری مصوب ۱۳۶۷مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره مرتکبین جرم فروش مال غیر می‌باشد.
  • رکن مادی: در فروش مال به وسیله تقلب و تسلیم مال به شخص دیگر کلاهبرداری محسوب می‌شود در این جرم بزه دیده در صحنه جرم حضور ندارد تا اغفال شود بلکه صرفا انتقال مال غیر توسط مرتکب کفایت می‌کند و رکن مادی جرم است و اگر قولنامه‌ای باشد، تنظیم قولنامه و امضای آن رکن مادی را تشکیل می‌دهد.
  • رکن معنوی: سوء نیت و عمدی بودن فروش مال غیر رکن معنوی جرم است یعنی شخص ابتدا باید قصد فروش مال غیر را داشته باشد و باید اقدام به فروش کند تا مجازات شود ولی شخصی که بدون قصد و اشتباها مال دیگری را بفروشد مجازات نخواهد شد.

نحوه شکایت از فروش مال غیر

در این بخش از مقاله می‌خواهیم نحوه شکایت از فروش مال غیر را برای شما بیان کنیم.

  • در اولیه مرحله شکایت از فروش مال غیر شاکی باید شکایتنامه‌ای را تنظیم کند و فایل آن رو به صورت ورد یا پی دی اف ذخیره نماید( در ادامه نمونه شکایت نامه فروش مال غیر را بیان خواهیم کرد.)
  • دومین مرحله از شکایت فروش مال غیر شاکی باید به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کتب و قایل شکایت نامه خود را ثبت نماید تا به دادگاه صالح ارسال شود و هزینه‌های دادرسی را نیز بپردازد.
  • سپس دادگاه درخواست شکایت او را بررسی و از طریق سامانه پیامکی زمان دادرسی به شاکی ابلاغ خواهد شد.
  • در نهایت دادگاه اقدام به تشکیل پرونده و بررسی ادله می‌کند سپس تحقیقات خود را آغاز خواهد کرد و در صورت عدم ادله کافی انتساب جرم به متهم قرار منع تعقیب صادر می‌نماید.

همچنین مطالعه کنید:شکایت ضرب و جرح- نحوه شکایت ضرب و جرح

شکایت حقوقی از فروش مال غیر

همانطور که در قسمت‌های قبل نیز اشاره کردیم قانونگذار امکان شکایت حقوقی از فروش مال غیر را نیز پیش بینی کرده است که در این بخش از مقاله می‌خواهیم نحوه شکایت حقوقی از فروش مال غیر را برای شما بیان کنیم، برای شکایت حقوقی از فروش مال غیر تحت عنوان ابطال معامله فضولی باید مراحل زیر را طی کند:

  • تشکیل حساب کاربری سامانه ثنا و دریافت نام کاربری و رمز عبور
  • تنظیم دادخواست ابطال معامله فضولی براساس نحوه تکمیل فرم دادخواست این موضوع
  • ثبت و ارسال دادخواست تنظیمی، از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به دادگاه صالح در محل وقوع ملک

همچنین خواهن می‌تواند ضمن دادخواست ابطال معامله فضولی، تقاضای اجرت المثل مال را نیز داشته و صدور حکم آن را از دادگاه بخواهد.

مدارک لازم برای شکایت از فروش مال غیر

برای طرح هر دعوایی لازم است که شاکی مدارک لازم برای طرح دادخواست را داشته باشد در غیر این صورت امکان ثبت شکایت نامه یا دادخواست دعوا را نخواهد داشت در این بخش از مقاله می‌خواهیم مدارک لازم برای شکایت از فروش مال غیر را بیان کنیم که عبارتند‌ از:

  • نام کاربری و رمز عبور سامانه ثنا یا برگه ثبت نام.
  • سند رسمی یا عادی اثبات کننده مالکیت
  • مبایعه نامه که براساس آن مال غیر به دیگری فروخته شده است.
  • هر مدرک دیگری که به اثبات ادعای فروش مال غیر نزد محکمه کمک کند.

حتما بخوانید:وکیل شکایت از کارفرما- وکیل کارگر و کارفرما

نمونه شکایت نامه فروش مال غیر

شاکی: نام- نام خانوادگی-آدرس-شماره تماس- شماره ملی

مشتکی عنه: نام- نام خانوادگی- حتی الامکان، آدرس فروشنده و خریدار

موضوع شکایت: فروش مال غیر

تاریخ و محل وقوع جرم: …./…./…… بنگاه ……..

دلایل و منضمات: شهادت شهود- سند مالکیت- مبایعه نامه تنظیمی

شرح شکایت:

ریاست محترم دادسرای عمومی و انقلاب

اینجانب، ….. ……..، فرزند………..، به کد ملی …………، به موجب سند مالکیت شماره…………، مالک 6 دانگ ملک مسکونی……….. به آدرس ………… با پلاک فرعی ………… و اصلی ……………. بوده و در مورخ …/……/…….. سند مالکیت خود را به جهت سفر، به امانت، در اختیار مشتکی عنه گذارده که متاسفانه، ایشان، در مورخ ……../………./……… بدون اذن اینجانب، با یک وکالت نامه جعلی، اقدام به فروش ملک فوق الذکر، نموده و بدین ترتیب، موجبات زیان بنده را فراهم آورده اند.

لذا به موجب این شکواییه، تقاضای تعقیب و رسیدگی به جرم رخ داده و صدور حکم مجازات در حق ایشان، مستدعی است.

 

مجازات فروش مال غیر

مجازات فروش مال غیر براساس ماده 238 قانون مجازات عمومی عبارتند از: هر کس از راه حیله و تقلب مردم را بوجود شرکتها یا تجارتخانه‌ها یا کارخانه‌ها یا مؤسسات موهوم یا بداشتن اختیارات واهی مغرور کند‌ یا بامور غیر واقع امیدوار نماید یا از حوادث و پیش‌آمدهای غیر واقع بترساند و یا اسم یا عنوان یا سمت مجعول اختیار کند و بیکی از وسایل مذکور‌یا وسایل تقلبی دیگر وجوه یا اموال یا اسناد یا حوالجات یا قبوض یا مفاصا حساب و امثال آنها تحصیل کرده و از این راه مال دیگری را ببرد کلاهبردار‌ محسوب و بحبس جنحه‌ای از شش ماه تا سه سال و پرداخت جزای نقدی از ده هزار ریال تا صد هزار ریال محکوم میشود.

در صورتیکه مرتکب عنوان یا سمت مجعول مأموریت از طرف سازمانها و مؤسسات دولتی یا وابسته بدولت یا شهرداری‌ها اتخاذ کرده یا اینکه جرم با استفاده از تبلیغ عامه ‌از طریق وسائل ارتباط جمعی از قبیل رادیو، تلویزیون، روزنامه و مجله یا نطق در مجامع یا انتشار آگهی چاپی یا خطی صورت گرفته باشد یا مرتکب از اشخاص مذکور در ماده 2 قانون تشکیل دیوان کیفر کارکنان دولت بوده و بسبب شغل و وظیفه مرتکب جرم شده باشد بحبس جنائی درجه 2 از دو تا ده سال و پرداخت جزای نقدی از بیست هزار ریال تا دویست هزار ریال محکوم خواهد شد.

می توانید مطالعه کنید:فروش ملک مشاع-وکیل فروش ملک مشاع+تماس: 02122690179

کلام آخر

به پایان این مطلب از نوین وکیل رسیدیم امید است اطلاعاتی که در خصوص شکایت از فروش مال غیر در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد چنانچه در این خصوص نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید می‌توانید با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرد و از آن‌ها راهنمایی دریافت کنید یا سوالات خود را در کادر پایین صفحه نوشته و برای ما ارسال بفرمایید تا همکاران نا در اسرع وقت پاسخگوی شما باشند.

سوالات متداول

نحوه شکایت از فروش مال غیر چگونه است؟

برای شکایت از فروش مال غیر باید به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرد و با تکمیل فرم شکایت نامه و پرداخت هزینه‌های دادرسی درخواست خود را به دادگاه صالح ارسال کرد که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

نحوه تکمیل فرم شکایت نامه فروش مال غیر چگونه است؟

برای تکمیل فرم شکایت نامه فروش مال غیر باید اطلاعات خواسته شده در هر ستون که شامل هویت شاکی مشتکی عنه و موضوع و تاریخ وقوع جرم و سایر اطلاعات می‌شود تکمیل شود که نمونه‌ای از شکایت نامه فروش مال غیر را در متن مقاله ارائه دادیم.

شکایت حقوقی از فروش مال غیر چگونه است؟

شکایت حقوقی از فروش مال غیر با ثبت دادخواست ابطال معامله فضولی و ارسال آن از طریق دفاتر خدمات قضایی می‌باشد که جزئیات آن را در متن مقاله بیان کردیم.

 

1 دیدگاه دربارهٔ «شکایت از فروش مال غیر- نمونه شکایت نامه فروش مال غیر»

  1. خشایار طاهری

    عرض سلام و خسته نباشید. در یکی از بندهای سیاهه لیست جهیزیه خانمی در سال ۵۵ در زمان ازدواج، پدر در حضور بیش از ۱۲ نفر شاهد که زیر لیست جهیزیه را امضا نموده اند و در حال حاضر حدود ۳ یا ۴ نفر از آنان در قید حیات هستند ، ۲۵۰۰ متر از مجموع ۱۰۰۰۰ متر زمین مشاعی را به عنوان ارث پدری به این خانم داده است و ذکر شده بقیه فرزندان(۳ خواهر و ۳ برادر دیگر) حقی در آن زمین ندارند. لازم به ذکر است که به فرزندان پسر املاک دیگری به ارث رسیده است. از قراین و امارات متصور است که اراده پدر تقسیم زمین مذکور بین ۴ خواهر به نسبت هر کدام ۲۵۰۰ متر بوده است. این خانم بعدها به دلیل اقامت در شهرستان دیگر سبق تصرف در زمین مذکور نداشته است. حدود ۴ سال پیش (پس از فوت پدر) یکی از خواهران به این عنوان که چندین سال قبل از ازدواج خواهرم، من این زمین را از پدر خریداری نموده بودم ، با توسل به روشهای متقلبانه اقدام به فروش تمامی ۱۰۰۰۰ متر زمین مورد نظر می نماید و در این رابطه هیچ سند و مدرکی دال بر مالکیت زمین ارائه نمی نماید.
    سوال:
    ۱- آیا این خانم میتواند به استناد ماده ۱ قانون مجازات اشخاصی که مال دیگری را به نام خود به فروش میرسانند ( مصوب ۱۳۰۷) اقدام به شکایت فروش مال غیر نموده و سپس دعوای حقوقی دادخواست ابطال معامله فضولی طرح‌نماید.؟
    ۲- با توجه به اینکه دو خواهر دیگر به علت کهولت سن هیچگونه ادعایی نسبت به سهم خود ندارند، آیا لازم است آنها هم طرف دعوا قرار گیرند یا در شکایت کیفری این خانم به عنوان یکی از مالکین مشاع به تنهایی میتواند طرح دعوا نماید. ؟
    ۳- با توجه به اینکه رویه قضایی در اینگونه موارد بسیار سختگیری مینماید و باید ادله قوی برای طرح دعوا داشت ، میتوان به استشهادیه محلی و شهادت شهود مبنی بر صحت لیست جهیزیه هم استناد کرد.؟
    شماره تماس: ۰۹۱۱۳۳۶۱۰۷۶

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *